blaekie 04.03.2010 23:20:28 | |
---|
Yllättävää että kukaan ei ole maininnut severiä vibroista puhuttaessa. Sehän oli aivan haka noissa rajuissa bendatuissa vibroissa, kuten tästä http://www.youtube.com/watch?v=tWLw7nozO_U vanhasta livepätkästä voi kuulla. Suomalaisista olen muuten aina pitänyt Silvennoisen Heikin hallituista ja pitkistä vibroista. Mitä tulee noihin nopeisiin "väpätyksiin" , ei ne oikeen mulle putoo. Esim Bonamassa, niin kova kuin onkin, sortuu toisinaan vibroissa innostuessaan liikaan nopeuteen, vaikka tässä vedossa paikoin kulkee tod hienosti, http://www.youtube.com/watch?v=Gn09Xn9JF5sNii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... |
strophe 05.03.2010 11:04:33 | |
---|
~Volyymi korvaa puuttuvan taidon~
http://www.youtube.com/vonpalmhoff |
Pande 05.03.2010 20:09:23 | |
---|
Tuli tuossa mieleen yksi "jekku", eli hyvä treeni joka on hyvä myös vibraton treenaukseen: Soita (improvisoi tai soita valmiita melodioita tai mitä nyt lystäätkään) vain yhdellä kielellä. Kehittää erilailla sekä soittimen tuntemusta ja tekniikkaa kun rajoittuu vaan yhteen kieleen kerrallaan. (satunnaisesti valitsee jonkin kielen, aloittaessaan varmaan G on paras koska se on kaikkein "ystävällisin" kieli (paitsi jos se on punottu -- punottu G on saatanasta))... Paljon täälläkin kehutussa Mick Goodrickin kirjassakin (Advancing Guitarist) oli tämmöinen harjoitus jonka ideana oli soittaa rajoittuen yhteen kieleen eri moodien tehtyjen taustojen päälle (taustatkin piti soittaa itse, mutta nuotit oli valmiina) C-duurin sävelin, ettei tarvi mua uskoa -- Kannattaa kokeilla. Aina jos/kun mulle tulee semmonen olo että soitto tuntuu liian päämäärättömältä tai "tilutukselta" niin yritän muistaa tämän yhden kielen lähestymistavan -- siinä tulee helpommin keskityttyä siihen melodisuuteen, ja tulee "kaahailtua" vähemmän. Tarpeeksi kun soittaa vain yhdellä kielellä se kieli alkaa myös tuntumaan sormissa erilaiselta, jotenkin _joustavammalta_. Erikoinen fiilis sinänsä. |
John Titor 05.03.2010 20:43:18 (muokattu 05.03.2010 20:43:46) | |
---|
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti. |
BigPapa 05.03.2010 20:55:49 (muokattu 05.03.2010 21:00:34) | |
---|
John Titor: Mikäs noissa Van Halenin ja Brian Mayn vedoissa muka on vikana? Muu kuin se, että mahdollisesti sä itse henkilökohtaisesti et satu tykkäämään tommosesta vibratosta? Ja se että kaverit eivät ole blueskitaristeja? No aika falskia toimintaa kaikenkaikkiaan. Ekan kerran kuulin ton 80-luvulla,kun yks kaveri ihan innoissaan tuli soittamaan ton levyn mulle, että kuunteles mitä Eddie ja Brian on tehny, fiilikset oli mulla, että ei prkl, ei näin.....ja nyt kun löysin ton tuubista niin se on ihan sama juttu... For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
kimurantti1 05.03.2010 21:02:15 | |
---|
BigPapa: No aika falskia toimintaa kaikenkaikkiaan. Ei mun mielestä yhtään sen falskimpaa kuin Cläpällä, Kingeillä ym. blueskitaristeilla. Makuasioita tietty, mutta mä kuuntelen paljon mielummin EVH:n bluesia kuin kummankaan Kingin bluesia. |
BigPapa 05.03.2010 21:02:51 | |
---|
kimurantti1: Ei mun mielestä yhtään sen falskimpaa kuin Cläpällä, Kingeillä ym. blueskitaristeilla. Makuasioita tietty, mutta mä kuuntelen paljon mielummin EVH:n bluesia kuin kummankaan Kingin bluesia. Ihan silkkaa p..kaahan toi on, mitä ne tossa vetää... For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
kimurantti1 05.03.2010 21:04:45 | |
---|
BigPapa: Ihan silkkaa p..kaahan toi on, mitä ne tossa vetää... Sun mielestä. :-) Mä voin sanoa aivan samaa isosta osasta noista keskipolven bluespatuista. Äidit ja tyttäret.. |
BigPapa 05.03.2010 21:06:28 | |
---|
kimurantti1: Sun mielestä. :-) Mä voin sanoa aivan samaa isosta osasta noista keskipolven bluespatuista. Äidit ja tyttäret.. Oon mä noilta samoilta hemmoilta kuullu ihan hyvin vedettyäkin hommaa, mulla taitaa olla Van Halenin eka, ja joku Queenin lätty, mutta bluesia, ei kiitos. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
Stradlin 05.03.2010 21:06:31 | |
---|
Ei toi nyt selkeesti ihan Brian Mayn ominta aluetta ollut, mutta ihan kunnialla se mielestäni homman hoitaa. I used to do a little but a little wouldn't do so the little got more and more |
blaekie 05.03.2010 21:35:25 (muokattu 05.03.2010 21:41:24) | |
---|
Do niin, rauhottukaas ny vähän, tossa vähän kevennystä Kingien ja Bluesin muodossa. (vibratkin ihan kohillaan paikoin , ja benditkin menee joskus kohilleen tai yli tai ali :) Frank Marino -> http://www.youtube.com/watch?v=bPkiVxWk1SANii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... |
BigPapa 05.03.2010 21:41:09 (muokattu 05.03.2010 21:46:00) | |
---|
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
blaekie 05.03.2010 21:46:25 | |
---|
BigPapa: Pistetään äijä ite kanssa: http://www.youtube.com/watch?v=hfAH8kJmeE0 Juu noi Kingit oli siitä sitten ihme hemmoja, et oli ihan sama onko niiden kitaransoitossa vibraa tai ei, sitä nimittäin löyty sitten sitäkin enemmän tuolta kurkkuosastolta. Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... |
pick 86 05.03.2010 22:05:24 | |
---|
Itseäni vaivaa suunnattomasti se etten ole ajatellut tätä vibraatto asiaa silloin ku se olis ollu ihan suotavaakin.. Nyt tuntuu kauhian hankalalta treenata sitä kun on tottunut falskaamaan ennen miten sattuu :| Kai se tässä pikkuhiljaa.. |
aalataur 06.03.2010 03:07:43 | |
---|
Mulla tulee treenailtua tota vibratoa sillä taktiikalla, että jos soitossa on jokin kohta missä ei hirveästi tapahdu mitään, eli yksi ääni soi ja soi.. niin ajattelen sen tyylillä "ei saa olla toimettomana". Eli sillon sitten muistetaan hakea sitä vibraa, kun ei tehdä muutakaan. Jos on just ennen sitä vetänyt jonkun pahan legaton niin voi vähän olla epämukavaakin esim. laajan vibraton tekeminen kun sormesta tuntuu että loppuu voima, mutta siinähän ne voimat kasvaa. Pittää muistaa myös vibrailla heikommilla sormilla, nimettömällä ja pikkusormella, vaikkei niillä tietenkään niin hyvä tatsia saa. |
Tonski 06.03.2010 10:30:48 | |
---|
aalataur: ja pikkusormella, vaikkei niillä tietenkään niin hyvä tatsia saa. Pikkusormella oikeen muhevan vibran aikaansaaminen on muuten helvetin hankalaa, kuvittelisin että jos mulla ois kunnon vibrakampi kitarassa niin varmaan ottasin pikkusormella nuotin soidessa siitä sen vibraton fraseeraamalla, mutta kun ei oo.. Reeniä. ihku |
Räkkipeli 06.03.2010 10:51:50 | |
---|
Tonski: Pikkusormella oikeen muhevan vibran aikaansaaminen on muuten helvetin hankalaa, kuvittelisin että jos mulla ois kunnon vibrakampi kitarassa niin varmaan ottasin pikkusormella nuotin soidessa siitä sen vibraton fraseeraamalla, mutta kun ei oo.. Reeniä. Sitä varten on se kampi. :) If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan |
LamaAjanElvis 06.03.2010 11:17:21 | |
---|
Vibrato tuntuu vaikenevan sitä myöten mitä hitaampaan vibraan mennään. Oma perus on jostain keskivaiheelta, mutta kuitenkin tunnun vibrauttelevan aina tilanteen mukaan erilailla. Apinointiin kun mennään, niin tutuksi tullut vanha kunnon Yngwie-vibra ja pikkasen Steve Vaikin. -Sormet lähtee saundista.- SNES |
kimurantti1 06.03.2010 13:11:37 | |
---|
Ette kai te pelkästään sillä pikkusormella yritä soittaa vibratoa? Musta se on aika helppo sormi, kun siihen saa kolme muuta avuksi. |
hevikukko 06.03.2010 13:13:56 | |
---|
Mitäs tähän nyt sanoisi ;) |