![]() 06.12.2009 02:38:01 (muokattu 06.12.2009 02:42:56) | |
---|---|
Mä suosin kanssa tuota tempon puolitusta. Jos haluaa testailla Master of Puppetsia biisin mukana, kannattaa ladata tuo: http://dl.dropbox.com/u/3086523/Mas … 0of%20Puppets%20ilman%20kitaraa.mp3 Tosta puuttuu rytmikitara ja soolot. Saa vähän tuntumaa että kuulostaako se oma röpöttely yhtä tiukalta mitä Hetfieldillä. Tietysti vielä armottomampi on metronomi tempoon 216/108. Tossa vielä vastaava versio Disposable Heroesista: http://dl.dropbox.com/u/3086523/Dis … able%20Heroes%20ilman%20kitaraa.mp3 Tuokin ihan ok treeniä alternateen. Lisää Metallica-taustoja tuolta: http://mastertracks.webs.com/ytexclusivedownloads.htm | |
![]() 07.01.2010 11:15:30 | |
Uppista! Oikea käsi kusee. Rankasti. Downpickauksessa pidän (aina pitänyt) plekua peukalon ja sekä etu- että keskisormen välissä. Joskus jopa lipsuu niin, että etusormi ei pidä kiinni plektrasta ollenkaan. Sooloillessa tai puolinopeassa alternatessa pidän kyllä pelkällä peukulla ja etusormella. A-kieleltä riffejä soiteltaessa kykenen kyllä pitämään plekua "oikeaoppisesti", mutta E:lle siirryttäessä tuntuu, että kyseinen kieli on liian "ylhäällä". Keskisormen avustuksella tämä ei ole ongelma enää, mutta silloin kärsii soiton nopeus. Vaikeasti selitetty, mutta mielenkiintoinen on ongelmakin. Vinkkejä? Tällä tekniikalla on about 18v soiteltu ja vasta viime aikoina olen paneutunut tähänkin asiaan. | |
![]() 07.01.2010 14:08:58 | |
Eipä siinä auta kuin muuttaa se tekniikka semmoiseksi, että homma pelittää. Pitää vaan aloittaa se halutun tekniikan treenaaminen niin hitaasti, ettei se vanha tapa puske sieltä päälle. 18 soittovuoden jälkeen voi olla kyllä melko tuskaista. Itse olen soitanut alle 1.5v ja yleensä vanhasta tavasta eroon opetteluun on mennyt vähintään kuukausi todella aktiivista paneutumista. Ja tähän kestävyys/nopeus aiheeseen. Pitää vain jyystää jonkin verran yli oman mukavuustemmon, niin että käsi oikeasti väsyy. Samalla toki yritetään pitää käsi mahdollisimman rentona. Tosin rentous pakosta kärsii siinä vaiheessa, kun kädestä alkaa mehut loppua. Kannattaa myös treenata tämän ohessa hitaasti mahdolisimman hyvällä tekniikalla, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että pelkästään tämä hitaasti omalla mukavuusalueella treenaaminen ei toimi, sillä lihakset ei kehity ellei niitä rasita. Kyynärvarren lihasten harjoittaminen jollain muullakin tavalla saattaa myös auttaa jonkin verran. | |
![]() 07.01.2010 18:43:24 | |
Viski: Kannattaa myös treenata tämän ohessa hitaasti mahdolisimman hyvällä tekniikalla, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että pelkästään tämä hitaasti omalla mukavuusalueella treenaaminen ei toimi, sillä lihakset ei kehity ellei niitä rasita. Jokuhan tästä murjaisi aikoinaan, että B.B. Kingin pitäisi olla jo armoton downstroke-kuningas, mikäli pitkään hitaasti ja hyvällä tekniikalla soittamalla kehittyisi nopeus :) Kyynärvarren lihasten harjoittaminen jollain muullakin tavalla saattaa myös auttaa jonkin verran. Esim. Powerball (ei Engl, vaan se rannepallo) voi auttaa jonkin verran. | |
![]() 07.01.2010 19:05:48 | |
Kannattaa myös miettiä sitä soittoasentoa. Aina välillä saan vahingossa sellaisen soittoasennon, että pystyn soittamaan esim. Puppetsia käden juurikaan puutumatta, ja tarkkuuskin on kohdillaan. Joskus taas käsi väsyy jo ensimmäisen riffin aikana, ja soitto menee muutenkin päin persettä. Esim. tuon "hämähäkkiriffin" onnistuminen on ihan arpapeliä istualteen soittaessa. Joskus sujuu kuin itsestään, joskus ei onnistu lainkaan. | |
![]() 07.01.2010 19:07:13 (muokattu 07.01.2010 19:30:09) | |
Torniojaws: Jokuhan tästä murjaisi aikoinaan, että B.B. Kingin pitäisi olla jo armoton downstroke-kuningas, mikäli pitkään hitaasti ja hyvällä tekniikalla soittamalla kehittyisi nopeus :) Word. Tätä "rennosti soittamista" korostetaan usein liikaa. Havaittavia jännityksiä tai kipua ei saa ilmetä, mutta kyllä sen pitää jollain aavistuksenomaisella tavalla tuntua hankalalta, että se kehittää. Ei vaan pidä ahnehtia. Kyse ei ole voimasta, vaan hienomotoriikasta ja kestävyydestä. Plekun pitää löytää ja säilyttää vaan se oikea liikerata, joka tahtoo muuttua jos soittaa nopeammin kuin on tottunut. laakeri: Kannattaa myös miettiä sitä soittoasentoa. Aina välillä... Ei tää soittoasento mun mielestä mitään rakettitiedettä ole. Sen pitää olla sama aina. Ryhti jämäkästi KOKO AJAN suorassa inttityyliin, jalat erillään, olkapäät alas, kitara kiinni lonkkataipeeseen (olettan että istualtaan soitetaan). Ei nojailla selkänojaan vaan mieluiten selkänojaton penkki (esim. itelläni rumpupenkki) niin ei tule tätä kiusausta. Suurin osa ongelmista istualtaan soittamisessa varmaan tulee ihmisillä siitä, kun yritetään kallistaa otelautaa että näkis mitä siellä tapahtuu ja sitten kitara on puoliksi/osittain kaatuneena sylissä, jolloin asento menee päin vittua. Rockwayssa joku sanoi hyvin, että jos pitää katsella sinne lautaan niin käännetään niskaa, ei kitaraa. Plekukäsi tukee kieliin/tallaan ja liikkuu lähellä kieliä koko ajan, eli ei "pilkitä" nostelemalla kättä poispäin bodysta kielten vaihtojen tms. yhteydessä yhtään enempää kuin pakko sen kielen väistämiseksi/ylittämiseksi. Oon myös sitä mieltä ettei kannata keskittyä pelkkään downstrokeen, vaan hyvä ds-tekniikka tulee osittain myös muiden pikkaustapojen kautta, upstroke/alternate/economy/sweep. Downstrokesta 50% kun on se palautus. Ja se kehittyy muillakin tavoilla kuin downstrokea hakkaamalla. | |
![]() 07.01.2010 20:56:10 | |
Aika jännä juttu. Itselle tulee aina hemmetin kova rock-tähti fiilis kun soittaa biisin downpickingillä alternativen sijaan. Tiedä mikä siinä sitten on,mutta näin se vain menee. | |
![]() 07.01.2010 22:43:33 (muokattu 07.01.2010 22:45:50) | |
Bugi: Aika jännä juttu. Itselle tulee aina hemmetin kova rock-tähti fiilis kun soittaa biisin downpickingillä alternativen sijaan. Tiedä mikä siinä sitten on,mutta näin se vain menee. Tietysti, mut idea onkin soittaa alternatella (lähes) yhtä nopeaan tempoon, eli tuplasti enemmän nuotteja per tahti. Ei siitä tietenkään mitään hyötyä ole jos Puppetsin 8-osanuotteja alternatella soittaa. 16-osia vaikka tempoon 190-200, varmasti kehittää myös downpickauksen sitä palautusliikettä myös ja dp tempoon 216 (Puppets) onnistuu helpommin. Ite esim. pyrin siihen että pystyn soittamaan Puppetsin yhtä helposti pelkillä usptrokeilla kuin downstrokeilla, ja että kuulostaisi mahd. samalta.. mä en (nykyään) enää ymmärrä tota downpickingin nostamista jalustalle, sama kun kävi punttisalilla ja treenais vaan toista kättä ja toista jalkaa. | |
![]() 07.01.2010 22:45:46 | |
aalataur: Tietysti, mut idea onkin soittaa alternatella (lähes) yhtä nopeaan tempoon, eli tuplasti enemmän nuotteja per tahti. Ei siitä tietenkään mitään hyötyä ole jos Puppetsin 8-osanuotteja alternatella soittaa. 16-osia vaikka tempoon 190-200, varmasti kehittää myös downpickauksen sitä palautusliikettä myös ja dp tempoon 216 (Puppets) onnistuu helpommin. Tästä mä huomasin joskus että tää alaspikkaus ei mulla ainakaan auttanu alternateen yhtään, vaikka miten mietin että "no master of puppets jos menee niin pakkohan se on alternatellakin mennä 200bpm tremoloa palautusliikehän on yhtä nopeaa" mutta ei vaan toiminu... Mistä lie johtu. :D ihku | |
![]() 07.01.2010 22:51:13 (muokattu 07.01.2010 23:02:06) | |
Tonski: Tästä mä huomasin joskus että tää alaspikkaus ei mulla ainakaan auttanu alternateen yhtään, vaikka miten mietin että "no master of puppets jos menee niin pakkohan se on alternatellakin mennä 200bpm tremoloa palautusliikehän on yhtä nopeaa" mutta ei vaan toiminu... Mistä lie johtu. :D Eihän se autakaan. Jos jumaloi tota downpikkausta niinkun monet thrashmetal-komppaajat niin on selvää että upstroke jää alikehittyneeksi kun sitä ei käytä kuin murto-osan ajasta. Sehän tietysti voi riittää jos ei halua esim. tiluttaa mutta pitemmän päälle näkisin ettei toi downpikkaus sen kummempaa ole kuin up. Sama liike päinvastoin, toki painovoima tekee sen että alaslyönti on helpompaa, mutta vastaavasti upstrokessa se palautus on helpompaa. Mut jos ei ole harjoitellut sitä upstroken liikerataa erikseen, niin ei se niin vaan onnistu. Ja heijastuu paskana alternatetekniikkana. Toi on ollu sulla varmasti välivaihe, soittos näyttää nykyään siltä että varmasti Puppets menee upstrokella ihan yhtä hyvin, ja myös alternate samaan tempoon (joka muuten on 216). Down/up/alternatepikkaus on kaikki erillisiä asioita, mutta myös kaikki osittain päällekkäisiä/risteäviä asioita. Mun mielestä sen vois ajatella kuten tän kuvan: http://webspace.webring.com/people/ai/indy_troglodyte/colormix.gif Kaikki kokonaisuuksia, jotka kuitenkin vaikuttaa toisiin. Tohon keskustaan pyritään, etkä voi päästä siihen ilman niitä kaikkia kolmea. Sit sweep ja economy ovat eri leirissä, ja muodostavat yhdessä oman kaksikon, jossa molemmat tukee toisiaan. Tietysti nää kaikki 5 myös yhdistyy lopulta. Tällein ite pähkäillyt tän asian viime aikoina, voi olla ihan soopaakin... | |
![]() 07.01.2010 23:03:38 | |
aalataur: Kaikki kokonaisuuksia, jotka kuitenkin vaikuttaa toisiin. Tohon keskustaan pyritään, etkä voi päästä siihen ilman niitä kaikkia kolmea. Sit sweep ja economy ovat eri leirissä, ja muodostavat yhdessä oman kaksikon, jossa molemmat tukee toisiaan. Tietysti nää kaikki 5 myös yhdistyy lopulta. White.. Tavoittelemme kitaransoiton nirvanaa, valaistuminen ja jumaluus lopullisena päämääränä! Musta toi miten oot sanonu reenaavas alaspikkausriffejä vetämällä vain ylöspäin kuulostaa aika mielenkiintoselta, ja tuntuu helvetin hankalalta. Mielenkiintonen idea. ihku | |
![]() 07.01.2010 23:04:33 | |
aalataur: Toi on ollu sulla varmasti välivaihe, soittos näyttää nykyään siltä että varmasti Puppets menee upstrokella ihan yhtä hyvin, ja myös alternate samaan tempoon (joka muuten on 216). Pystyttekö te oikeasti soittamaan Puppetsin pelkillä upstrokeilla, edes vajaalla temmolla (siellä 180-200)? Äsken kokeilin ja eihän tuosta tule mitään, pakostakin meinaa tulla se downstroke aina johonkin väliin ja käsi väsyy jo todella minimaalisessa temmossa. Hyvä jos meni 8-osia edes tempoon 120. Reenin puutetta, tiedän. En ole tuota tekniikkaa yksinään ennen harjoitellutkaan, mutta voisin ottaa työn alle kun ehtii kunnolla soitella. Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista. | |
![]() 07.01.2010 23:09:45 (muokattu 07.01.2010 23:15:32) | |
Tonski: White.. Tavoittelemme kitaransoiton nirvanaa, valaistuminen ja jumaluus lopullisena päämääränä! . Nyt kun tarkemmin ajattelin, niin ei tuo värijuttu ehkä ihan toimikaan tuollaisenaan. Koska pelkkiä upstrokeja ja downstrokeja erikseen molempia harjoittamalla luulisin (?) että voi saada aika hyvän alternatetekniikan, sen enempää sitä itse alternatee treenaamatta. En tosin ole koittanut, itselle ensimmäiset 3 vuotta soitosta oli downstrokea ja alternatea, en koskaan ajatellut että pitäisi osata erikseen uppikata. Nykyään kiinnitän siihen aktiivista huomiota, aina jos biisissä joku riffi on helppo downpikillä, vaihdankin upstrokeen siksi aikaa, ja tuntuu että mun plekuttelu on hyötynyt siitä. d3monilaama: Pystyttekö te oikeasti soittamaan Puppetsin pelkillä upstrokeilla, edes vajaalla temmolla (siellä 180-200)? Pystyn, täydellä tempolla. Pientä rähmimistä voi esiintyä. Downpikaten siinä ei ole enää oikein haastetta. Olen treenannut paljon nykyään ja kehittynyt nopeasti. Toivon että elämäntilanne sallii jatkossakin näin aktiivisen treenamiseen, koska vituttaisi mennä taaksepäin. | |
![]() 07.01.2010 23:20:37 | |
aalataur: Pystyn, täydellä tempolla. Pientä rähmimistä voi esiintyä. Downpikaten siinä ei ole enää oikein haastetta. Huhhuh! :D ihku | |
![]() 07.01.2010 23:21:13 | |
Haha ! Melkoinen treenibiisi tuo MoP tosiaan upstrokeilla vedettynä. Piti tässä verestää vanhoja muistoja ja päräyttää läpi pari kertaa. Kyllähän sinne pari altsu/ds iskua välillä rupsahtaa väliin nopeammissa käännöksissä mutta se 8-osien "sahaaminen" luonnistui yllättävän hyvin ! Tätä tuli joskus kauan kauan sitten treenattua näinkin päin. Varsinainen downstroke jumalointi on karissut aikoja sitten kelkasta. Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !" | |
![]() 07.01.2010 23:21:48 | |
aalataur: Pystyn, täydellä tempolla. Pientä rähmimistä voi esiintyä. Downpikaten siinä ei ole enää oikein haastetta. Olen treenannut paljon nykyään ja kehittynyt nopeasti. Toivon että elämäntilanne sallii jatkossakin näin aktiivisen treenamiseen, koska vituttaisi mennä taaksepäin. No kyllä sulla tekniikkaa piisaa. Mä en tosiaan ole pariin kuukauteen ehtinyt treenata säännöllisesti ja taaksepäin on kyllä menty, ainakin pickausnopeuden ja -kestävyyden kanssa. Toisaalta nykyään ajan vievät asiat, tai siis asia, on sitä luokkaa, että taitaa mennä kitaroinnin edelle. Kai sitä on soittoaikaa alettava taas kaivaa jostain ja otettava kadonneet taidot takaisin. Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista. | |
![]() 07.01.2010 23:24:18 (muokattu 08.01.2010 00:14:56) | |
Tonski: Huhhuh! :D Hmm.. ehkä mä olen treenannut sitä enemmän kuin te (paljon) ja se onnistuu siksi? Voi olla että tuollaisella taidolla ei olekaan mitään käyttöä ja mun treeni ollut turhaa? :/ Mut siis, eihän tossa ole kielen vaihtoja, lähinnä E-kieltä nylkytetään..? Ei se mun mielestä niin vaikeeta oo. Economy ja sweep on tällä hetkellä kummiskin reilusti heikommalla pohjalla. Eniten ehkä soittanut elämässäni kuitenkin tota yhden/kahden kielen nylkytystä, tiluilu tullut kuvaan vasta vuoden sisään. E: Testasin ja menee jopa ilman lämmittelyä (tosin soitin kyllä aiemmin tänään paljon). Kai se on vaan yksi kapea-alainen harjoitus muiden joukossa. Downstrokella meni jotenkin nyt nopeesti testaten tempoon 230, verse ja chorus -riffi etenkin menis kyllä kovempaakin. Kyllähän noi thrashihirmut vetää vaikka mitä tempoja? Deathchainin Graveyard Witchery on 252 bpm. YouTubessa näin joskus jonkun häiskän joka soitti yli 300 tempoon downstrokee, tosin ei nyt kovin pitkiä pätkiä. | |
![]() 08.01.2010 00:37:38 | |
aalataur: YouTubessa näin joskus jonkun häiskän joka soitti yli 300 tempoon downstrokee, tosin ei nyt kovin pitkiä pätkiä. http://www.youtube.com/watch?v=8n4QcDTTaIE&feature=related Ihmettelen kyllä tuota Hetfieldin mainetta "maailman parhaana downpickaajana". Esimerkkinä käytetään yleensä Master of Puppetsia. Uskoisin kyllä, että kuka tahansa vakavasti otettava thrash metal-kitaristi osaa soittaa biisin sen vaatimalla tiukkuudella. | |
![]() 08.01.2010 00:57:49 (muokattu 08.01.2010 01:04:09) | |
laakeri: http://www.youtube.com/watch?v=8n4QcDTTaIE&feature=related Ihmettelen kyllä tuota Hetfieldin mainetta "maailman parhaana downpickaajana". Esimerkkinä käytetään yleensä Master of Puppetsia. Uskoisin kyllä, että kuka tahansa vakavasti otettava thrash metal-kitaristi osaa soittaa biisin sen vaatimalla tiukkuudella. Toi oli just se video mitä meinasin (ei ollutkaan yli 300). Multa ei kyllä toi irtoa, koitin soittaa tohon päälle. Ei edes vähää alusta. Ei tuokaan ihan rennosti taida vetää tuhinasta päätellen. Het on kehittänyt suunnattoman määrän kovia riffejä jotka perustuvat tuohon(kin) tekniikkaan. Taiteelliset ansiot nostaa aina statusta, myöskin se että tekee juttuja ensimmäisenä. MoP ilmestymisen aikoihin tuskin Hetiä nopeampaa oli, ainakaan julkisuudessa. Tiukasti se myös vetää, esim. Battery on levyllä jotenkin vitun aggressiivisen kuuloinen, korostuu alussa missä Het vetää yksin pätkän. En tiedä onko soundeilla millainen osa, tarkkaa se ainakin tulee. | |
![]() 08.01.2010 01:57:04 (muokattu 08.01.2010 02:01:58) | |
aalataur: Toi oli just se video mitä meinasin (ei ollutkaan yli 300). Multa ei kyllä toi irtoa, koitin soittaa tohon päälle. Ei edes vähää alusta. Ei tuokaan ihan rennosti taida vetää tuhinasta päätellen. Kaverihan sanoo tuolla kommenteissa, että treenasi kovaa "muutaman kuukauden" kehittääkseen DP:n tuolle tasolle. Sitä en sitten tiedä, mitä siellä pohjalla oli. Taitaa kyllä fysiikka tulla vastaan, tuskin pystyisin tuollaiseen jynkytykseen vaikka kuinka treenaisin. Ei sillä, että se olisi edes tarpeellista. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)