![]() 19.04.2009 17:40:40 | |
---|---|
Iskin muutaman plussan joillekkin, sen verran hyvää shaissea on ollut. Lisää reeniä-> | |
![]() 19.04.2009 19:50:56 | |
Katoinpa ton NeoMellon (whateva?!?) videon...vaatisin rahojani takaisin jos mulle myytäis tollasta kakkaa. Oli kyl aika huvittavaa settiä - kaveri sahaa silmät sinisinä ihan puuta heinää taustalla ja spiikissä sanotaan kuinka hänet tilataan opettamaan professional-muusikoille tekniikkaa...huhhuh:D:D eipä sillä kait oo mitään tekemistä musan kanssa. tsiisus...hyi yäk... Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?! | |
![]() 20.04.2009 16:10:57 (muokattu 20.04.2009 16:15:44) | |
Isketäänpäs tämä viesti tänne. Kannattaako ensin opetella alternate kunnolla, vai onko siitä 'haittaa' jos opettelee soittamaan economy-pickingillä "suoraan"? Esimerkiksi seuraavaa pätkää soittaessa pickaan sen aina seuraavanlaisessa järjestyksessä. D U D U D D U D U D D U D U |-------------------------3-6--| |---------------------3-6------| |---------------3-5-6----------| |-----------3-5----------------| |-----3-4-5--------------------| |-3-6--------------------------| Kun soitan koko pätkän alternate-pickingillä, huomaan nopeammissa tempoissa hieman sekoavani noissa kohdissa joissa pickaan alaspäin kahdesti putkeen. Huomaa että on vain 'päättömästi' reenannut jotain asteikkoa soittamaan tietyllä tavalla ja sitä nopeuttaen, ja siten se on jäänyt lihasmuistiin juuri yhdellä tavalla. Itsellänikin tuo alternate-pickingin nopeus on tuntunut hieman pysyvän paikallaan, eikä nopeutta tunnu kertyvän. Alternatella soittaessa en pysty paljoa nopeampaa pickaamaan puhtaasti kuin pickatessa maksiminopeudella downpickingilla. Otelaudakäden sormet toimivat nopeissa kohdissa mielestäni kuitenkin melko hyvin, ja mielestäni pickauskädessä on suurempi ongelma. Sekoan sen käytössä. Tästä ketjusta on kuitenkin jo löytynyt asioita joita on tullut tehtyä 'väärin' alusta alkaen, sekä paljon vinkkejä asioiden parantamiseen. Joten eiköhän tämä tästä kuitenkin lähde kehittymään hiljalleen. | |
![]() 20.04.2009 17:40:30 | |
Kannattaako ensin opetella alternate kunnolla, vai onko siitä 'haittaa' jos opettelee soittamaan economy-pickingillä "suoraan"? Suosittelen eka ottamaan sen alternaten haltuun ihan kunnolla, ja sitten miettiä missä tarvii economya jos edes tarvii. | |
![]() 27.04.2009 15:25:04 | |
Mä oon soittanut viimeaikoina Racer X:n Scarifiedin "säkeistöä" alternatetreeninä, pudottamalla vaan tempoa. Kannattaa ettiä tabit ja opetella. Mun mielestä tommoset musikaalisen kuuloiset jutut on mielekkäämpiä treenata, tuo kuulostaa makeelta helvetin hitaanakin. Sweeppien opetteluun käytän Symphony X:n Smoke & Mirrorsin alkua, reilusti hidastettuna taas. Olen tehnyt noita varten taustat jossa on rummut ja komppikitara, sen kanssa on hauskempi treenata kuin metronomin. Transcribellä voi nostaa tempoa jos alkaa mennä liian helpoksi. | |
![]() 28.04.2009 09:36:14 | |
aalataur: Mä oon soittanut viimeaikoina Racer X:n Scarifiedin "säkeistöä" alternatetreeninä, pudottamalla vaan tempoa. Kannattaa ettiä tabit ja opetella. Onhan tuota tullut jo joku kuusi vuotta treenailtua :) Yleensäkin varsin hyvää treeniä tuollaiset pätkät missä tulee erilaisia aika-arvoja pelkän tasaisen nakuttamisen sijaan. Täytyy kiinnittää nimenomaan siihen huomiota ettei ala muuttamaan tekniikkaa ja jännitä jokaista kehosta löytyvää lihasta kun tulee vähän hankalampi kohta. (kuten em. pätkässä kun siinä tulee aina välillä niitä sekstolipyrähdyksiä) | |
![]() 28.04.2009 09:59:15 | |
Laitoin aiemmin niitä Yannijuttuja, mutta munmielestä sellainen treeni on huonompi jossa soitetaan kokoajan tasapaksua nakutusta kuin sellainen jossa on myös jotain monipuolisempaa rytmiikkaa.. Guthrie Govanhan on teknisesti huipputasoa, ja tässä Fives -pätkässä on myös muutama hyvä kohta joka on haasteellisempi oikealle kädelle, eli viimeinen tahti sekä tahti 8. Tuommosta musikaalista ideaa on mielestäni mielekäs treenata (nimim soittanut tuota nyt tunnin putkeen eikä vieläkään kyllästytä mitä nyt vähän sormenpäitä kutittelee ;-) http://www.mastertheguitar.co.uk/mtm/01/ http://www.mastertheguitar.co.uk/mtm/01/MTM_01.pdf http://www.youtube.com/watch?v=-yPEewaalik "Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa." | |
![]() 30.04.2009 19:39:05 (muokattu 30.04.2009 19:41:30) | |
Pande: Guthrie Govanhan on teknisesti huipputasoa Olipas lakonisesti ilmaistu:D Ottaisin ehkä A:n viimeisen sanan perästä pois:) Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti. | |
![]() 30.05.2010 23:04:57 | |
Olen soittanut about 1.5 vuotta ja tilulilua on tullut reilu puolisen vuotta harjoiteltua. Alternate on mielestäni hallussa suht hyvin, mutta tämmöinen ylösjuoksutus nopeassa tempossa tuottaa ongelmia oikean käden puolesta. Piikkaus menee sekaisin seuraavalle kielelle mentäessä kun nopeutta on enemmän ja kuulostaa ihan hölmöltä. Tutkittuani asiaa huomasin, että seuraavalle kielelle mentäessä en piikkaakkaan ylöspäin niinkuin pitäisi, vaan hipaisen plektralla tahattomasti (economy tyyliin) alaspäin seuraavan kielen ensimmäisen nuotin (suluissa), kun yritän hypätä kielen yli. Ja vastaavasti vahingossa tulee piikattua kaksi kertaa kielen viimeinen nuotti (jälkimmäisen tablojen mukaan). Ylhäältä alaspäin juoksutuksessa ei ole minkäänlaisia ongelmia mutta tämä ylöspäin meno tuntuu pistävän urakalla hanttiin, onko mitää neuvoksi kuinka tuon voisi saada järkevimmin korjattua? Ja kumpaa tässä kannattaa yrittää, saada tuo tahaton hipaisu pois kieleltä seuraavalle siirtyessä vai sitten opella tuolla economylla ja harjoitella jättämään tuo viimeinen ylöspiikkaus pois joko toiselta kieleltä että ei tuu sama nuotti kahteen kertaan? Oikeaoppinen: D U D U D U D U D U D U D U D U D U I-----------------------I-----------------------I-------------17-19-20-I I-----------------------I-----------------------I--17-19-20------------I I-----------------------I-------------16-17-19-I-----------------------I I-----------------------I--16-17-19------------I-----------------------I I------------15-17-19--I-----------------------I-----------------------I I-15-17-19-------------I-----------------------I-----------------------I Tahaton: D U D (D) U D U D U D (D) U D U D U D (D) U D U I---------------------------I---------------------------I-------------17-19-20-20-I I---------------------------I---------------------------I-17-19-20----------------I I---------------------------I------------16-17-19-19---I--------------------------I I---------------------------I--16-17-19----------------I---------------------------I I--------------15-17-19-19-I---------------------------I---------------------------I I-15-17-19-----------------I---------------------------I---------------------------I | |
![]() 31.05.2010 11:05:31 | |
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best. | |
![]() 02.06.2010 17:05:40 | |
http://www.youtube.com/watch?v=CpJNUGHxC3M http://www.youtube.com/watch?v=FnKE9OqTyBM Fiksua settiä Gilbertiltä ja Morselta. http://www.mikseri.net/artists/mainos.122639.php | |
![]() 11.04.2016 20:47:44 | |
Vähän nostoa. Vauhtivallin murtuminen on tosi lähellä mutta silti niin kaukana. 3nuottia/kieli-hommien kielten vaihdot pitäis saada kuntoon. Alakielillä homma on selkeesti paremmalla tolalla kuin mitä yläkielillä ja lievä demppaaminen helpottaa jonkin verran, täysin avoin saundi tuntuu hankalimmalta, varsinkin yläkielillä. Demppaamisella tuntuu kielet antavan jotenkin enemmän vastusta, ikään kuin kieliin voisi jotenkin nojata tai tukeutua paremmin plektralla. Vasta hiljattain tutustuin koko "pickslanting"-konseptiin jota olen yrittänyt nyt integroida plekukäden tekniikkaan. Ideahan on täysin looginen koska ongelmahan on nimenomaan siinä, että pleku hipaisee väärää kieltä matkallaan kohteeseensa kun on kyse kieleltä toiselle siirtymisestä parittoman lukuisilla sekvensseillä ja huippunopeuksilla. Tämän vaivan kun saisi eliminoitua niin ei enää kummempia esteitä pitäisi olla alternaten suhteen. Omaan plekukäden tekniikkaan olen ollut melko tyytyväinen; liike tulee ranteesta, ote on rento, tarkka sekä tarpeeksi napakka ja demppausdynamiikka on hyvin hallussa. Sitten tuli tää pickslanting vastaan ja se vaatii nyt selkeetä tweekkaamista koko touhuun. Nyt kelpaa kyllä kaikki vinkit, treenit ja metodit mitkälie. Miten itse ootte selättäneet tämän ongelman? | |
![]() 12.04.2016 21:03:45 (muokattu 12.04.2016 21:07:37) | |
tomaattiorava: Vähän nostoa. Vauhtivallin murtuminen on tosi lähellä mutta silti niin kaukana. 3nuottia/kieli-hommien kielten vaihdot pitäis saada kuntoon. Alakielillä homma on selkeesti paremmalla tolalla kuin mitä yläkielillä ja lievä demppaaminen helpottaa jonkin verran, täysin avoin saundi tuntuu hankalimmalta, varsinkin yläkielillä. Demppaamisella tuntuu kielet antavan jotenkin enemmän vastusta, ikään kuin kieliin voisi jotenkin nojata tai tukeutua paremmin plektralla. Vasta hiljattain tutustuin koko "pickslanting"-konseptiin jota olen yrittänyt nyt integroida plekukäden tekniikkaan. Ideahan on täysin looginen koska ongelmahan on nimenomaan siinä, että pleku hipaisee väärää kieltä matkallaan kohteeseensa kun on kyse kieleltä toiselle siirtymisestä parittoman lukuisilla sekvensseillä ja huippunopeuksilla. Tämän vaivan kun saisi eliminoitua niin ei enää kummempia esteitä pitäisi olla alternaten suhteen. Omaan plekukäden tekniikkaan olen ollut melko tyytyväinen; liike tulee ranteesta, ote on rento, tarkka sekä tarpeeksi napakka ja demppausdynamiikka on hyvin hallussa. Sitten tuli tää pickslanting vastaan ja se vaatii nyt selkeetä tweekkaamista koko touhuun. Nyt kelpaa kyllä kaikki vinkit, treenit ja metodit mitkälie. Miten itse ootte selättäneet tämän ongelman? Jos kolme nuottia/kieli vaihdot on hankalia alternativella pomppimisen takia niin kokeile economy pickingiä, koska tuohan ois just ideaali tilanne sen käyttöön. Edit. nojautuu myös vahvasti pickslantingiin tuokin, voi myös vetää samalla periaatteella ylöspäin toki Edit.2 eikös tuo pickslantingin idea ole ihan turha jos vedetään 3-nuottia/kieli, koska silloin juuri joudutaan pomppimaan sen yhden kielen yli, joten pickslanting vaan silloin vaikeuttaa sitä, eli plekun kielteen nähden tasaisena pitäminen olisi helpompi tälläisessa tilanteessa. Mun käsittääkseni tää pickslanting on omiaan economyssä tai sitten siinä kun vedetään esim. 4-nuottia/kieli, jolloin kielen vika stroke on ylöspäin ja tällöin voidaan vaan ns. laskea seuraavalle kielelle? | |
![]() 13.04.2016 21:12:07 | |
freakingenius: Edit.2 eikös tuo pickslantingin idea ole ihan turha jos vedetään 3-nuottia/kieli, koska silloin juuri joudutaan pomppimaan sen yhden kielen yli, joten pickslanting vaan silloin vaikeuttaa sitä, eli plekun kielteen nähden tasaisena pitäminen olisi helpompi tälläisessa tilanteessa. Mun käsittääkseni tää pickslanting on omiaan economyssä tai sitten siinä kun vedetään esim. 4-nuottia/kieli, jolloin kielen vika stroke on ylöspäin ja tällöin voidaan vaan ns. laskea seuraavalle kielelle? Eihän se turha ole jos nimenomaan haluaa vetää alternatella tai jos kokee jommankumman pickslantingin luontaiseksi. Alternatella kolmen nuotin soittaminen per kieli toki vaatii slantingin vaihtamista kieliparin viimeisen sävelen kohdalla. Esimerkiksi tästä pätkästä näkee hyvin, jos katsoo hidastettuna, kuinka Oz Noy soittaa asteikkoa kolme ääntä per kieli upward pickslantingilla. Ylösmentäessä aina kieliparin viimeisen sävelen kohdalla näkyy pieni pyöräytysliike, jotta Oz saa plektran asennon mätsäämään kielten vaihtoon. Alas tullaankin sitten puhtaasti economylla. https://youtu.be/5J97WLMRZoU?t=2m32s http://www.youtube.com/watch?v=1NvbfOKIivA | |
![]() 13.04.2016 23:35:24 (muokattu 13.04.2016 23:37:57) | |
Jep, noinhan se tietty toimii. Kelasin vaan alaspäin kallistamista tuossa aiemmin | |
![]() 17.04.2016 23:13:27 | |
Siis nimenomaan alternatesta jauhan (huom.threadi). Tietty nuita yllämainittuja juttuja voi vedellä millä konsteilla vaan mutta nuo kielten vaihdot nimenomaan alternatella ja täydellä vauhdilla on se tämänhetkinen ykköstavoite. Ilmeisti oon ite luontaisesti taipuvaisempi upward-slantingiin käden asennosta johtuen mutta kyllä se toiseenkin suuntaan on tässä ruvennut taipumaan. Kyllä tässä vielä hommia piisaa mutta eiköhän se siitä... | |
![]() 22.04.2016 19:06:21 | |
Itselläni menossa ao. alternate picking treeni menetelmä. Tosin vain kevennettynä versiona. Tuskin kellään on aikaa niin fanaattiseen treenaukseen mitä tuo edellyttää täysimittaisesti. Joitakin pirun hyviä juttuja tuosta kuitenkin olen bongannut mitkä nyt myöhemmin tuntuvat itsestäänselvyyksiltä. http://www.clauslevin.com/tuapts.php Ihan turhasta kaverista ei ole kyse kuten ao. videon alku osoittaa. Tosin tuo video keskittyy enemmän sweep pickingiin. https://www.youtube.com/watch?v=1jwoOS3Qo2M | |
![]() 23.08.2016 18:45:04 | |
En tiedä onko tätä jo käsitelty tässä ketjussa, mutta melkoista asiaa https://www.youtube.com/watch?v=JZ3f4uhQLkA Eli siis jonkun sortin alternate picking/pickslanting homma kyseessä, en ole vielä kokeillut että onko itsellä tarvetta, mutta suhteellisen intohimoisesti kaveri analysoi soittoa. Paljon on muuten tyhjänjauhamista tuossa videossa, tulette huomaamaan. SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life. | |
![]() 24.08.2016 08:01:17 | |
Tämä on itselle se kompastuskivi, jonka vuoksi en ole viiteentoista vuoteen saanut ankarasta harjoittelusta huolimatta kehitettyä soittoani rahtustakaan eteenpäin. Huhtikuun alussa päätin kokeilla vielä kerran, ja hankkia avukseni Stetinan Speed Mechanics for Lead Guitarin. Kävin reilun parin kuukauden ajan harjoituksia läpi ensimmäisestä luvusta saakka säntillisesti, mutta pienintäkään pysyvää edistystä saavuttamatta. Suuri ongelma on se, että haen edelleenkin pikkauskädelle sopivaa asentoa. Usein näkee suositeltavan tapaa, jossa käsivarsi on kuin naulattu paikalleen kitaran runkoon, ja ranne tekee sivuttaisliikkeenä kaiken työn. Minun hermostolla ja fysiikalla tällainen ranneliike on täysin mahdoton hallita, ja lopputuloksena on epätasaista nykimistä, joka heijastuu koko kyynärvarteen. Ainoa tapa saavuttaa tasainen ranneliike on ikään kuin pyörittää rannetta akselinsa ympäri. Toinen tekijä on se, että minun on pakko tukea nimetöntä ja pikkurilliä pleksiin pitääkseni käden edes jokseenkin vakaana, ja tunteakseni missä käteni sijaitsee kielillä. Tällä en tarkoita kuitenkaan niinsanottua ankkurointitekniikkaa, sillä sormet eivät ole lukittuina yhteen paikkaan, vaan lepäävät pleksiä vasten liukuen pikkausliikkeen mukana. Ohuilla kielillä saavutankin tällä tavoin tietyn johdonmukaisuuden, mutta siirtyessäni bassokielille vetäytyy kämmen sen verran auki, että liikerata muuttuu ja rikkoutuu. Kaikki perinteiset plektrakäden neuvot apinaotteesta (käsi nyrkissä mihinkään tukeutumatta) todella hitaasti soittamiseen on kokeiltu, ja täysin toimimattomiksi todettu. Erittäin hitaan soittamisen perusongelma on siinä, että liikkeen nopeuduttua jossakin vaiheessa astuu väistämättä mukaan käden painon ja liike-energian hyödyntäminen rennon ja tasaisen liikeen saavuttamiseksi, jolloin hallittavuus ja tuntuma ovat kokonaan erilaiset. Todella hidas soitto on täysin tunnotonta, ja kielten vastus on huomattavasti pienempi, mistä johtuen on mahdotonta vain nopeuttaa samaa soittotekniikkaa vaiheittain. Elämäni on toisen kerroksen huoneisto, jonka avonaisesta ikkunasta heitellään huonoja CD-levyjä lumihankeen. | |
![]() 24.08.2016 14:03:46 | |
Mulla on aina ollut ongelmia pikkauskäden jännittämisessä ja olen tiedostanut koko soittourani ajan sen olevan kompastuskiveni. Olen treenannut lukemattomia tunteja metronomin kanssa hitaasti ja rennosti maltillisesti tempoa nostaen. Kuitenkaan tuloksia ei tullut vaan huomasin, että on olemassa eräänlainen raja jonka yli nopeudessa en pääse kymmenien tuntien hinkkaamisenkaan jälkeen. Ihmettelin aina kuinka vähemmän soittaneet ja ei niin ahkerat reenaajat pystyy soittamaan sellaisia juttuja, joihin en itse omalla treenimäärällä pysty. Tutustuin funk-komppaamiseen ja sen jälkeen oivalsin, että soittamiseni ei ole ikinä ollut rentoa vaan väkisin vääntämistä ja hitaasti metronomin kanssa soittaesseni on sama jännitys ollut aina läsnä. Etenkin tätä videota katsellessa ja soitellessa huomasin, että ellei ranne ole oikeasti rento ei tuota pyrähdystä pysty soittamaan. Oivalsin mitä rentous oikeasti on ja vanhat temporajat meni heittämällä rikki. https://www.youtube.com/watch?v=mMPfYYE5CBE Se mitä tällä tekstillä yritin sanoa, että rentous on kaikki kaikessa ja väärin treenamalla ei tule oikeita tuloksia vaikka uhraisi siihen miten paljon tunteja tahansa. Tämän kun olisi oivaltanut heti, eikä lähes 20v soittamisen jälkeen.. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)