Aihe: aloitteleva kitaristi ja suuri kitarakirja.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Iron Horse
22.04.2007 00:49:50
mitä ne kuudestoistaosat ovat, meni vähän ohi
Temmot ja aika-arvot (ja nuotit) olis myös hyvä osata..
Screaming! Screaming for vengeance!
InYourFace90
22.04.2007 15:10:29
Iiphii, kiitoksia. tarkenna vielä mitä ne kuudestoistaosat ovat, meni vähän ohi

Noh kuudestoistaosassa mahtuu 4 nuottia / metronomin 1 lyönti. 300 vaa metronomiin ja sahaamaan ;)
Up The Irons!
ire25
23.04.2007 15:18:02
nyt on niin hyvin hallussa nuo perussoinnut, että voin jatkaa kirjassa eteenpäin. eka siin on jotaa soittoharjotuksia ja sitte tulee barree soinnut, saa nähdä kauan niiden opettelussa menee. yksi asia on kyllä todellakin varma, se että syksyllä menen yksityiseen kitaran soiton opetukseen, menkööt siihen vaikka sitten viimiset rahat. jos joku tietää suositella jotain soiton opettajaa vantaalta, niin ehdotuksia otetaan vastaan.
InYourFace90
24.04.2007 15:11:36
nyt on niin hyvin hallussa nuo perussoinnut, että voin jatkaa kirjassa eteenpäin. eka siin on jotaa soittoharjotuksia ja sitte tulee barree soinnut, saa nähdä kauan niiden opettelussa menee. yksi asia on kyllä todellakin varma, se että syksyllä menen yksityiseen kitaran soiton opetukseen, menkööt siihen vaikka sitten viimiset rahat. jos joku tietää suositella jotain soiton opettajaa vantaalta, niin ehdotuksia otetaan vastaan.

Hyvä että menet yksityistunneille. Sieltä saa hyviä neuvoja, jotka yleensä kotitreenareilla aluksi kusee.
Up The Irons!
ire25
24.04.2007 17:12:55
nyt tarvitsisi pikaista apua, jumituin tohon yhteen kohtaan tuossa kirjassa. on varmaan todella yksinkertainen asia, mutta mulle ei vaan mene jakeluun. eli; kolmen soinnun teorian ja sointukulkujen jälkeen tuli sointusäestys ja bassokulkusäestys. bassokulkukompin harjottelussa käsketään tehdä näin: "soita ensin soinnun perussävel, sitten itse sointu. vaihda sitten bassosävel kvintiksi (5.) ja ota sitten taas sointu. laskettaessa neljään osuvat bassosävelet tällä tavoin ykköselle ja kolmoselle sekä sointu tahdin kakkoselle ja neloselle." tota pitäis sitten harjoitella kuudella erilaisella avointen sointujen vaihtelevilla bassosävelillä.
InYourFace90
24.04.2007 18:19:05
nyt tarvitsisi pikaista apua, jumituin tohon yhteen kohtaan tuossa kirjassa. on varmaan todella yksinkertainen asia, mutta mulle ei vaan mene jakeluun. eli; kolmen soinnun teorian ja sointukulkujen jälkeen tuli sointusäestys ja bassokulkusäestys. bassokulkukompin harjottelussa käsketään tehdä näin: "soita ensin soinnun perussävel, sitten itse sointu. vaihda sitten bassosävel kvintiksi (5.) ja ota sitten taas sointu. laskettaessa neljään osuvat bassosävelet tällä tavoin ykköselle ja kolmoselle sekä sointu tahdin kakkoselle ja neloselle." tota pitäis sitten harjoitella kuudella erilaisella avointen sointujen vaihtelevilla bassosävelillä.

Mitäs tosta et ymmärrä? Bassosävel = Soinnun alin sävel joka on yleensä myös perussävel eli esim. C-soinnussa C. Kvintti on viides intervalli, joka selitetään siellä kirjan loppupäässä. Tota on vaikea selittää ;)
Up The Irons!
ire25
24.04.2007 18:27:50
joo ja vaikea ymmärtää :) tsiisus sentään, mä en varmaan ikinä opi noita teoria juttuja :/
Frusci-ante
24.04.2007 19:27:46
Toi bassovaihto on ihan helppo tajuta (vaikka en sitä itsekkään joskus tajunnut). Eli kvintti eli vitonen on esim. C-duuri skaalan viides sävel. Avoimen C-duurin tapauksessa se löytyy kuitenkin C:tä matalammalta eli 6. kielen 3. nauhalta. Helppoa. Mielestäni kannattais harjoitella duuriskaalaa, sillä myös sorminäppäryys kasvaa kohisten.
ire25
24.04.2007 20:37:33
Frusci-ante, kiitoksia, nyt hieman jo hahmottu toi judanssi. jos vaan millään viittisit (tai joku muu tietävä viitsisi) vielä tarkentaa G-duurin, E-duurin, A-duurin, D-duurin, H-septimin, koska en ole varma tajusinko ne nyt sitten niinkuin ne pitää.
ire25
24.04.2007 22:00:14
kokeilin niitä barree sointuja, ei helvata ne tuottaa alussa ongelmia et saa kaikki kielet soimaan. mutta mä en todellakaan pysty soittamaan, olikohan se G barree sointu, yksinkertasesti mun sormet ei yllä niin pitkälle ku pitäis. onks niihin jotaa vaihtoehtosia otteita?
Karipiirto
24.04.2007 22:24:36

kokeilin niitä barree sointuja, ei helvata ne tuottaa alussa ongelmia et saa kaikki kielet soimaan. mutta mä en todellakaan pysty soittamaan, olikohan se G barree sointu, yksinkertasesti mun sormet ei yllä niin pitkälle ku pitäis. onks niihin jotaa vaihtoehtosia otteita?

No jos otat sen G-sävelen paksuimmalta E-kieleltä niin silloin muut mahdolliset barree-sormitukset ovat oktaavia korkeammalla...käsittääkseni. Eli melkein se on silloin helpointa ottaa vain avoimena sointuna, minkä jo osaatkin. :)
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
InYourFace90
25.04.2007 20:16:34

Kyllä nuo barreet kannattaa opetella kunnolla. Treeniä vaa ja kyllä se siitä. :)
Up The Irons!
ire25
25.04.2007 21:43:48
Kyllä nuo barreet kannattaa opetella kunnolla. Treeniä vaa ja kyllä se siitä. :)

no joo, pakkohan se on. v***ttaa vaan kun ei siinä yhdessä otteessa sormet todellakaan yletä sinne minne pitäis. hermot menee!!
blackorwhite
25.04.2007 22:09:51
Tiedän ettet tarkoittanut sitä aivan noin, mutta mua kovasti ihmetyttää tuo asenteesi. Juuri sellaisen tyypin puhetta, joka ei ole ikinä ollut pätevällä opettajalla.

Sanoisin, että riippuu myös ihmisen luonteesta. Itselleni ei jää päähän, jos joku yrittää selittää ja selittää ja neuvoo enkä ikinä epäonnistu. Mun pitää epäonnistua oppiakseni :) Ihmisestä riippuvainen asia, sanoisin. Lopputekstisi oli toki mieleeni, ei livenä näyttämistä korvata koskaan kirjoilla!
Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä.
kimurantti1
25.04.2007 22:16:18
Sanoisin, että riippuu myös ihmisen luonteesta. Itselleni ei jää päähän, jos joku yrittää selittää ja selittää ja neuvoo enkä ikinä epäonnistu. Mun pitää epäonnistua oppiakseni :)

Luonteesta vai asenteesta? Äkkiseltään ajateltuna vaikuttaisi jälkimmäiseltä. ;-)
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
ire25
26.04.2007 06:48:54
tää on varmaankin todella tyhmä kysymys, mutta onko mitään järkeä ostaa jo toista kitaraa? eli nyt on fenderin akustinen, tekis vaan mieli ostaa kesällä sähkökitara. mutta onks mitää järkee ku ei tota akustistakaan vielä osaa soittaa muutaku ne mitä on saanu harjoteltuu.
InYourFace90
26.04.2007 12:01:56
tää on varmaankin todella tyhmä kysymys, mutta onko mitään järkeä ostaa jo toista kitaraa? eli nyt on fenderin akustinen, tekis vaan mieli ostaa kesällä sähkökitara. mutta onks mitää järkee ku ei tota akustistakaan vielä osaa soittaa muutaku ne mitä on saanu harjoteltuu.

Osta pois vaan. Sähkökitara on kuitenkin aivan erilainen.
Up The Irons!
Karipiirto
26.04.2007 13:16:28

Tottahan sähkis kannattaa jos sitä soittaa aiot. Katto vain että on sen verta rahaa että säädyllisen kitaran sillä saat. :)
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
ire25
26.04.2007 14:23:35
Tottahan sähkis kannattaa jos sitä soittaa aiot. Katto vain että on sen verta rahaa että säädyllisen kitaran sillä saat. :)

joo todellakin, kun kerran ostaa niin ei mitään shittiä. mutta mikä olis sellanen säädyllinen summa mikä kannattaa sijottaa siihen että sais hyvän, mutta mikään kroisos en kuitenkaan ole että ei mitään järkyttävän kallista.
Karipiirto
26.04.2007 14:34:54 (muokattu 26.04.2007 14:35:06)

joo todellakin, kun kerran ostaa niin ei mitään shittiä. mutta mikä olis sellanen säädyllinen summa mikä kannattaa sijottaa siihen että sais hyvän, mutta mikään kroisos en kuitenkaan ole että ei mitään järkyttävän kallista.

Se 400-600 euroa on sellainen että sillä luulis saavan jo hyvän kitaran riippuen siitä mitä katselee. Kannattaa katsastaa toi tori täältä m-netistä ja myöskin kitarakaupat. T-kaupasta voi katsoa malleja ja missä hinnoissa liikkuvat mutta kannatan silti kaupasta hankkimista sillä silloin voit itse testata kapineen ennen ostoa. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)