Aihe: teknistä soitettavaa
1 2 3 4 5
IhmeHeebo
14.04.2007 20:25:34
Voik tähän laittaa Metallican Master of Puppets? No laitetaan
... And justice for all
Kasperi Tervonen
14.04.2007 20:35:03 (muokattu 14.04.2007 20:51:37)
Minä olen kai ainut joka ei koskaan pitänyt itseään (enkä pidä edelleenkään) edes arvollisena kutsumaan itseäni kitaristiksi. Opettelin kyllä biisejä mutta kun ne kaikki tyssäsivät siihen kun en saanut sitä sooloa vedettyä ja "vain huonot kitaristit soittaa jotain v***n komppia". :)

Kuulostaa surullisen tutulta, varsinkin kun tuon muuan Dream Theater-nimisen bändin biisejä olisi mukava osata soittaa ihan sooloja myöten. Vaikka olisin mä toisaalta ihan tyytyväinen jos osaisin soittaa "edes" Bodomia puhtaasti.

Alan tässä kolmen vuoden soittamisen jälkeen jo vähän epäillä riittääkö mulla lahjat tuollaisen musan (lue: tilun) _soittamiseen_, kun tuntuu että se kehitys on tuskallisen hidasta vaikka käyttäisi treenaamiseen paljonkin aikaa. Paljonkos teillä kitaravirtuooseilla (ambitus, jzci jne.) on mennyt treenausaikaa ennen kuin ne tilutukset ovat alkaneet irtoamaan siedettävän kuuloisesti? :)
Vitusta tänne tultiin ja päin vittua täällä myös menee.
Kasperi Tervonen
14.04.2007 20:49:59
Tuskin jos neljä vuotta soittaaa niin ihan paskalta kaikki kuullostaa. Ja jopa ihme jos ei osaa soittaa moisia biisejä jos soittaa suurimman osan 3-5 tuntia päivässä... Ja treenaa metronimin kanssa yms.

En halua yleistää enkä kommentteja kirjoitukseeni, sanoin vain tämän hetkisen näkökantani asiasta.

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että jos kyseessä on lahjakas kaveri joka on treenannut neljä vuotta tosissaan, niin ehkäpä moiset biisit alkavat jo pikkuhiljaa irrotakin. Mutta toisaalta en kyllä yhtään ihmettelisi jos vuoden tai parin päästä huomaisit kuulostavasi ihan paskalta, no offence. :)

Sellainen juttu vielä, että jos et halua kenenkään kommentoivan sun kirjoituksiasi niin olet ehkä vähän väärässä paikassa.
Ibanez_90
14.04.2007 21:13:10 (muokattu 14.04.2007 21:20:00)
Omalle soitolle voi tulla kuuroksi, sen ymmärrän. Ja olen huomannut. Esim. tuolla Youtubessa pyöri läjäpäin noita 3-4 vuotta soittaneita, jotka vetää todella loistavasti muidenkin kuin minun mielestäni.

Esim. http://www.youtube.com/profile?user=Rasite

Tuskin voi olla vaikeampia sooloja, ja tuskin voi paljoa puhtaammin soittaa.

4 ja puol vuotta soittanut, ei kovin aktiivinen soittaja, soittelee jotain tunnin päivässä. (HUOM!)

Ja noita löytyy lisää. Ja tunnekin muutamia ihan "oikeassa elämässä" =)
Olen Stratocaster_90
Kasperi Tervonen
14.04.2007 21:26:34
Juu onhan noita. Hyvinhän tuo jätkä veti vaikka muutama moka olisi ollutkin. Saatathan säkin tolleen soittaa parin vuoden päästä jos jaksat treenata, kunhan nyt vähän heitin sulle "rakentavaa kritiikkiä" ettei turhaan nouse kusi päähän. :) ...no ei, vittuillahan mä vaan halusin. Jos susta vielä joskus tulee kitaravirtuoosi, niin kiitä muusikoiden.netin katkeria ja lahjattomia paskoja jotka jaksoivat "kannustaa" ja antaa motivaatiota soittamiseen. ;-)
Ibanez_90
14.04.2007 21:45:59 (muokattu 14.04.2007 21:48:18)
No, siis itseasiassa tarkotiinkin yleisesti, en itseäni.

Ja onko sattumaa, että LÄHES poikkeuksetta nämä tyypit jotka ovat juuri 2-4 soittaneita, ovat tätä "perse edellä puuhun"-tyyppiä.. Hmm... Tiedä häntä :)

Siinä on vaan se että alku (ekat 1-2 vuotta) kuullostetaan sitten niin paskalta, etä ainakin bändi/toiselle soittamiset voi unohtaa heti alkuunsa =D

Mutta eiköhän se komppi puoli ole ainakin minkätahansa metallin osalta silti se pääasia, kun sitähän siinä suurimmaksi osaksi on.
Olen Stratocaster_90
Karipiirto
14.04.2007 22:18:30

Ja onko sattumaa, että LÄHES poikkeuksetta nämä tyypit jotka ovat juuri 2-4 soittaneita, ovat tätä "perse edellä puuhun"-tyyppiä.. Hmm... Tiedä häntä :)

Minä olin sellainen ja kaikki tuntemani kitaristit ovat tai ovat olleet. :)
Nyt olen sellainen "pää edellä puusta"-tyyppi. :)
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
Krice
15.04.2007 00:21:49

Olen tätä jo muutamassa topicissa mainostanut, mutta DT:n under a glass moonin soolo on melkoisen tekninen ja älyttömän hienoa kuunneltavaa.

Youtubesta löytyy aika monta pätkää just tuota. Oli jotenkin omituisen hauskaa katsoa niitä.
"I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica.
Kasperi Tervonen
15.04.2007 00:31:16
No, siis itseasiassa tarkotiinkin yleisesti, en itseäni.

Noh entäs sitten? :P

Ai siis ne jotka ovat 2-4 vuotta soittaneina taitavia soittajia ovat aluksi lähes poikkeuksetta "perse edellä puuhun"-tyyppejä, vai mitä hä? Jäi nyt pointti mulle vähän epäselväksi. Saa kyllä olla aika lahjakas kaveri kyseessä, jos meinaa oppia tiluttelemaan mahtavalla tarkkuudella ilman malttia soittaa tekniikkansa rajojen sisäpuolella...

Siinä on vaan se että alku (ekat 1-2 vuotta) kuullostetaan sitten niin paskalta, etä ainakin bändi/toiselle soittamiset voi unohtaa heti alkuunsa =D

Jep. :P

Mutta eiköhän se komppi puoli ole ainakin minkätahansa metallin osalta silti se pääasia, kun sitähän siinä suurimmaksi osaksi on.

Totta helvetissä on, mutta ainahan se silti kyrpii jos ei soolot irtoa. :D
Krice
15.04.2007 00:42:15

Yngwien Rising Forcen soolosta ei löytynyt kovin hyviä pätkiä. Yngwien nopeutta ja tatsia onkin hankalampi matkia. Löysin kyllä jonkun ihmetyypin pätkän, mutta onhan tuokin aika kaukana Ynkän sujuvuudesta. Sanoisin, että tuohon vaaditaan jo harjoittelua:)

http://www.youtube.com/watch?v=_ZrxJMeCxVQ
"I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica.
Karipiirto
15.04.2007 00:57:42

Ai siis ne jotka ovat 2-4 vuotta soittaneina taitavia soittajia ovat aluksi lähes poikkeuksetta "perse edellä puuhun"-tyyppejä, vai mitä hä? Jäi nyt pointti mulle vähän epäselväksi. Saa kyllä olla aika lahjakas kaveri kyseessä, jos meinaa oppia tiluttelemaan mahtavalla tarkkuudella ilman malttia soittaa tekniikkansa rajojen sisäpuolella...

Pointti oli kait että soittoharrastuksen juuri aloittaneet ovat yleensä tätä "köökhämet ja ynkkä on parhaita" -soittajia, jotka rupee heti tabit opittuaan vääntämään niitä vaikeimpia Metallica-sooloja jne. :)
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
sulevi
15.04.2007 01:11:25
Heitor Villa-Lobos - koko tuotanto.

Löytyy teknisesti haastavaa soiteltavaa pitkäksi aikaa.
Ambitus
15.04.2007 04:32:44

Heitor Villa-Lobos - koko tuotanto.

Löytyy teknisesti haastavaa soiteltavaa pitkäksi aikaa.

Jep! kompkomp! Itselläni meni noin 10 vuotta niiden kahlaamisessa, enkä vieläkään osaa niitä kunnolla.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
Stalkah
15.04.2007 11:08:30

Voik tähän laittaa Metallican Master of Puppets? No laitetaan

ei. se ei ole teknistä soitettavaa, missään nimessä :P
Vaikka usein kuuleekin aivan järjettömiä mielipiteitä, on kuitenkin tosiasia, että jättikyrpae johdattelee meidät ja tukiryhmämme kohti hyvinvoivan yhteiskunnan rinnalle muodostuneita epäkohtia.
Torniojaws
15.04.2007 11:17:15

ei. se ei ole teknistä soitettavaa, missään nimessä :P

Jos pelkällä downstrokella aikoo koko biisin vetää, pitää tekniikka olla hallussa vähän paremmin.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
ballfish
15.04.2007 11:25:51
Jos pelkällä downstrokella aikoo koko biisin vetää, pitää tekniikka olla hallussa vähän paremmin.

I will stay on myös tekninen biisi kun sen soittaa käsillään seisten. ;)
Torniojaws
15.04.2007 11:57:14

Sillä erolla, että downstrokella soittaminen on se "oikea" tapa (Metallica soittaa/nauhoitti sen niin) soittaa MoP :)
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Lord of the strings
15.04.2007 13:21:57

I Will Stay on oikeasti aika vaikea biisi saada kuulostamaan hyvältä. Muutenkin hyvin usein on vaikeampaa saada joku helppo juttu kuulostamaan helvetin hienolta, kuin opetella sahaamaan A-molli harmooninen skaala alhaalta ylös.
"Who are you? How did you get in?" "Well I'm the locksmith and I'm the locksmith" || kalamies#53 >)))>
Kasperi Tervonen
15.04.2007 15:01:39 (muokattu 15.04.2007 15:02:27)
Muutenkin hyvin usein on vaikeampaa saada joku helppo juttu kuulostamaan helvetin hienolta, kuin opetella sahaamaan A-molli harmooninen skaala alhaalta ylös.

Aika vaikeaa on kumpikin, jos se A-molli harmooninen pitää sahata helvetin nopeasti ja saada samaan aikaan kuulostamaan hyvältä. Sanoisin jopa, että hyvin usein on vaikeampaa saada se sahaaminen kuulostamaan helvetin hienolta, kuin saada joku helppo juttu kuulostamaan helvetin hienolta.
Lord of the strings
15.04.2007 23:59:49
Aika vaikeaa on kumpikin, jos se A-molli harmooninen pitää sahata helvetin nopeasti ja saada samaan aikaan kuulostamaan hyvältä. Sanoisin jopa, että hyvin usein on vaikeampaa saada se sahaaminen kuulostamaan helvetin hienolta, kuin saada joku helppo juttu kuulostamaan helvetin hienolta.

Eli loppujenlopuksi kaikki on liian vaikeaa soittaa. Taidan hankkia tyttöystävän. Argh.
"Who are you? How did you get in?" "Well I'm the locksmith and I'm the locksmith" || kalamies#53 >)))>
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)