Aihe: Kuulo, miten suojaatte?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Ronsto
16.03.2007 18:59:15

Suosittelen kaikille muusikoille, muusikon aluille ja keikoilla kävijöille valettujen tulppien teettämistä.

Hyvä kirjoitus ja olen täysin samaa mieltä.

Itselläni on myös oikeassa korvassa kuulonalenema, jos nyt oikein ymmärsin lääkärin puhetta. Ei tosin vakava, mutta harmittaa silti. Tämäkin johtuu ihan vaan omasta typeryydestä, kun en tajunnut tulppia käyttää.

Joten suojatkaa kuulonne.
Mystisesti hintahtavat romantikot #2
Parantava_Suru
16.03.2007 21:38:31

Hyvä kirjoitus ja olen täysin samaa mieltä.

Itselläni on myös oikeassa korvassa kuulonalenema, jos nyt oikein ymmärsin lääkärin puhetta. Ei tosin vakava, mutta harmittaa silti. Tämäkin johtuu ihan vaan omasta typeryydestä, kun en tajunnut tulppia käyttää.

Joten suojatkaa kuulonne.

Mulla on kuulonalenema vasemassa korvassa, tuli aikanaan rumpujen soitosta ilman tulppia. Kitaralla soitellessa olenkin sitten tulppia pitänyt (niitä ''joulukuusia'') niin treeneissä kuin kotonakin soitellessa (putkivahvarista saa yllättävän helposti paljon ääntä pihalle). Intissäkin vielä jouduin keskelle räkäpäätulitaistelua ennen kuin kerkesin suojata kuuloni, mutta ei siitä sen enempää...
Ei siinä mitään vikaa oo. Soot vaan niin noloo! Härmästä päivää .
Ocku
16.03.2007 22:55:53
Bilsom C3 Clarity.
Ei enää korvatulppia.
En soita äänen ääntä enkä mene samaan rakennukseen bändin kanssa ilman niitä.

Olisi vaan pitänyt tajuta aikaisemmin. Kuulovaurio on ja pysyy.
John Titor
17.03.2007 11:01:43

Juuri tästä puhun. Olen oikeasti pahoillani niiden puolesta joilla jo on kuulovaurio. Kuten huomaatte, niitä ihmisiä on jo tässäkin ketjussa huomattavasti, mutta silti täällä on vastapainoksi tyyppejä jotka sanovat että "ei viitsi aina käyttää tulppia kun saundi on paska". Höpöhöpö, raha haisemaan ja valetut tulpat päähän aina kun on sellainen meteli että joutuu kunnolla korottamaan ääntään. Sitä, kun tulpat maksavat itsensä takaisin, ei huomaa (koska sitä kuulovauriota ei tule), mutta kun kuulee heinäsirkat vielä viiskymppisenä, voi miettiä että sijoitus oli sittenkin järkevä.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
Puavali
17.03.2007 11:14:40
15-wattinen vahvistin, puhdas saundi. Pysyy melutaso kohtuullisena.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 ; Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen.
Ocku
17.03.2007 11:48:27
Noista peltoreista, onkos niitä erilaisia, siis sellaisia jotka leikkaavat enemmän bassoa ja vähemmän diskanttia ja toiste päin?

Ja jos moisia on niin mitkä on mielestänne parhaat?

On niitä erilaisia. Itseläni on Bilsomin Clarity C3 jotka dempaa tasaisesti. Useimmat mallit leikkaavat enemmän diskanttia kuin bassoa.

Pidän enemmän kuulosuojaimista kuin korvatulpista koska kuulosuojaimet on helpompi käyttää, ei mene kuin sekunti ottaa ne pois ja laittaa takaisin päähän eikä ne tunge vahaa syvemmälle korvaan.

Joidenkin mielestä on nolon näköistä seistä isot kupit päässää jonkinlaisena prinsessa Leia look-alikena, mutta tässä iässä on jo yksi hailee miltä näyttää.

Bändin viulistilla on jopa High Visibility-versio jotka ovat kunnon fosforinväriset että varmasti näkyy jopa pimeässä että on kunnon kokoiset kupit päässä.
Metallica mies
17.03.2007 13:05:39
treeneissä tulpat, muuten oltas kuuroja, pieni tila ja möykkää paljon.
keikalla ei oo ikinä ollu tulppia, pitäs hankkia sellaset kunnon tulpat, eikä niitä wurthin keltasia :D
kusta kiukaalle!
Artist
17.03.2007 16:59:52
mutta silti täällä on vastapainoksi tyyppejä jotka sanovat että "ei viitsi aina käyttää tulppia kun saundi on paska".

No edelleenkin kysymys on siitä, että voi soittaa tarpeeksi hiljaa, jolloin saa hyvän soundin eikä tartte tulppia. Ei kai kukaan ole puhunut mistään täysillä luukuttamisesta ilman tulppia.

Mutta sun kanta on tullut varsin selväksi, heti jos soitto soi niin tulpat on oltava. Ei siinä mitään, hyvä niin. Mutta ei se tarkoita, että sun tapa olisi ainoa oikea tapa.
"Short lives make good movies. Short lives -bad advice."
Torniojaws
18.03.2007 18:12:19 (muokattu 18.03.2007 18:13:11)

Rumpuihin kun saisi volumesäädön, niin sittenhän se olisi helppoa soittaa hiljempää. Toisaalta taas ei rummuista taida hissuttelemalla irrota se kunnon mättösoundi, joten se on aikamoinen noidankehä noilla rumpaleilla :P
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
-Cale
18.03.2007 18:32:34
Tulppia voi koittaa leikata puoliksi ja katsoa miten se vaikuttaa ääneen, mm. Dream Theaterin äijien muistelisin tehneen uran alkuaikoina näin.

Leikataanko ne siis kapeammaksi, vai lyhyemmäksi?

Lyhyemmiksi, muuten eivät istu enää korvaan kunnolla.

Jaa, mä kun oon käsittänyt että kapeammaksi. Kyllä mulle ainakin istuu korvaan hyvin vaikka oon leikannut pitkittäin ne tulpat puoliksi. Toki meitä on moneen junaan, toisille sopii joku ja toisille ei. :)
Räkkipeli
19.03.2007 11:23:04
Onkos kukaan tutustunut korvamonitoreihin?
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
John Titor
19.03.2007 11:29:52

Onkos kukaan tutustunut korvamonitoreihin?

Itselläni ei ole, mutta muutamalla rumpalikaverilla on. Elacinit ja niihin sopivat kuulokkeet ja pikkumikserin kautta saundi. Toimii kuulemma ihan helvetin hyvin.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
Räkkipeli
19.03.2007 11:51:07
Itselläni ei ole, mutta muutamalla rumpalikaverilla on. Elacinit ja niihin sopivat kuulokkeet ja pikkumikserin kautta saundi. Toimii kuulemma ihan helvetin hyvin.

Yep. Keikoilla kävevä systeemi myös. Mitä nyt vähän hinnakas..
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
Moimies
19.03.2007 21:57:00
Miä pidän sormia korvissa. Eiku.

Tollaset Thomannin kuusitulppia vastaavat ovat ajaneet asiansa ihan ok tähän asti, ja jatkossakin luultavasti.
Archt!!! Etsitään treenikämppää Mikkelistä!
ReBeat
20.03.2007 05:33:53

Earin kuusitulpat on treenikämpällä korvissa. On toimineet ihan ok.
krematorio
20.03.2007 10:13:14
En ole aikoihin soitellut porukassa, mutta silloin kuitenkin aina korvatulpat päässä. Tosin tällä hetkellä suuremmaksi vaaraksi koen, kun soittelee kerrostalossa luurit päässä ja nauhoittelee biisejä. Tällöin voi uhrata useita tunteja siihen, että saa äänet kuulostamaan mieleiseltä. Usein on mennyt yömyöhään sitä samaa rallia. Kuulo on takuulla huonontunut, vaikka ei sitä itse aina niin huomaa.
sepesorsa
20.03.2007 10:32:37 (muokattu 20.03.2007 10:33:04)
No koetteko tarpeeliseksi suojata korvat tulpilla jos soitatte kotona kohtalaisella volumella (yksin siis treenaatte) esim. 3 tuntia tai enemmän??
Tasapaino
20.03.2007 11:04:48
No koetteko tarpeeliseksi suojata korvat tulpilla jos soitatte kotona kohtalaisella volumella (yksin siis treenaatte) esim. 3 tuntia tai enemmän??

Ei kerrostalossa oikeen voi pitää niin kovaa meteliä, että tarttis tulppia käyttää. Eikä kyllä mun nähdäkseni omakotitalossakaan. Harva näet asuu yksin sellaisessa. Kyllä se treenikämppä on keikkojen lisäksi melkeen ainut paikka, missä voi volumea nostaa.
Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille.
Metallica mies
20.03.2007 11:08:00

ei, ei sitä oo tarvetta ees "kohtalaisilla" volyymeillä treenata, itseasiassa treenailen ihan ilman vahvaria yleensä.
viime keikalla oli tylyä kun yks jannu yletty siitä "suojakaiteen" yli lisäämään randaliin koko ajan lisää volyymiä biisien aikana, sai koko ajan olla säätämässä... ja ei ollu tulppia, olin sellasessa "ampeg/randall ristitulessa , muutenkin pieni lava oli ni kyllä korvissa soi setin jälkeen!
kusta kiukaalle!
krematorio
20.03.2007 11:09:56

En koe tarpeeliseksi, enkä edellä mainittua myöskään mieluisaksi soittamiseksi. Miten sen kohtalaisen volyymin kukin sitten määrittelee. Pitäähän voida kuulla mitä soittaa. Tahtoo vaan joskus olla, että soittaessa tulee ns. "vauhtisokeaksi" ja volyymi kasvaa mitä enemmän tunteja tulee mittariin. Harvemmin tulee omalla kohdalla pitkiä pätkiä treenatessa enää käytettyä vahvistinta. Volyymin säätäminen pienemmälle on mielestäni parempi vaihtoehto, kuin korvatulpat, vaikka kyllä välillä pitää soittaakin niin kovaa, että lahkeet lepattaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)