Aihe: Omien biisien teko
1 2 3 4 5 6
FFiction
07.12.2010 11:29:15 (muokattu 07.12.2010 18:26:25)
Itselläni on myös ollut tuota liiallisen itsekritiikin kiroa, joku epärealistinen odotus siitä, että joka ikisen riffin, melodian ja lyyrikan olis oltava maailmaa mullistava. Sitä nauhottaa jotain ja kuuntelee myöhemmin, että eiss... hirveetä kuraa -> delete-> toista prosessi-> mitään valmista ei ikinä synny.
Olen alkanutkin tekemään "väkisin" loppuun asti ne ideat mitkä päästä tulee, olivat ne kuinka yksinkertaisia/tuttuja/kliseisiä tms. hyvänsä. Tuntuu sillä tavalla synytyvän tilaa uusille ideoille. Kai ne huonot pitää tehdä tieltä pois, että paremmat mahtuu ulos.

E: typo
M!Xu
07.12.2010 12:32:38

Hyvien biisien tekeminen on helppoa kun on ensin tehnyt 1000 huonoa, joku sanoi kerran.
Many hours of music / Many drops of blood
Ianuarius
08.12.2010 09:45:58

Kirjottelin just tonne blogiini pari postausta vähän aiheeseen liittyen:

http://musicianexperience.wordpress.com/2010/12/06/53/
http://musicianexperience.wordpress.com/2010/12/07/creating-new-songs/

Ja lisääkin on kyllä lähipäivinä tulossa. :)
And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
Lord of the strings
09.12.2010 14:37:17
Oi kun osaisi pitää asiat tarpeeksi yksinkertaisena. Jokaikiseen melodiaan ja rumpukomppiin ja riffiin tai mihin vaan pitää muka mahduttaa joku koukku tai se ei muka ole miltään.
"Itsehän arvostan niin tiede- kuin panomiehiäkin" -PomppoK
tender.insanity
09.12.2010 15:16:24
Mulla biisien teko lähtee ihan miten vain käyntiin. Välillä kitara kädessä keksii riffin, välillä jotain vain soi päässä ja kirjoitan ylös. Välillä tulee joku sanoituspätkä mieleen, jonka kirjoitan ylös, laitan laulumelodian nuotinnussoftaan ja sitten alan rakentamaan taustaa. Joko kitara kädessä tai ilman.

Monesti teen biiseistä aika sekasikiöitä, eli riffejä paljon. Joskus hetken mielijohteesta laitan tahtilajimuutoksia (7/8 jne) väliin. Usein biisit ovat rakenteeltaan erikoisia ja joskus niin simppeleitä kuin olla ja voi. "Se vain toimii".

Tykkään enemmän oikeastaan säveltelystä kuin itse soittamisesta. Tässä n. 15 vuotisen sävellysuran aikana kokonaisia biisejä on kertynyt todella paljon ja aika iso osa on sellaisia, joista itse pidän (pääasia). Toiset sitten ovat sitten sitä sinkun b-puoli kamaa. Yksittäisiä riffejä ja melodianpätkiä on varmasti satoja. Toiset hyviä, toiset vähemmän hyviä.

Nyt mulla on työn alla uudelleen tehtävänä biisejä, joita olen sävellellyt joskus 10v sitten. Itse asiassa alan niistä tykkäämään vain entistä enemmän.

Mua ei paskaakaan kiinnosta, saanko biisejäni jonnekin soitettavaksi vai en. Mulle säveltäminen on rakas harrastus ja teen biisejä itselleni.
Ianuarius
09.12.2010 15:26:09

http://musicianexperience.wordpress.com/2010/12/09/first-five-designs/

Tosta voi nyt vähän lukea miten oon alkanu kaavailla noita uutukaisia biisejäni.
Karipiirto
09.12.2010 15:47:17

Yleensä keksin riffejä kitara sylissä sängynlaidalla. Olen hiivatin huono käyttämään guitarprota mutta nyt on alkanut vähän sujua. Se mikä on ongelma että jotenkin mun riffit vetää aina niin oudoissa tahtilajeissa että rumpalin on välisät hankala saada kiinni niistä. Viimeksi keksimäni riffi tosin meni lopulta siten että neljä tahtia tuli 4/4 ja viides oli 1/8, minkä jälkeen kierto alkoi uudelleen. Olisi kiva vaihteeksi keksiä vähän selkeämmän tahdin omaavia juttuja mutta jotenkin tulee aina tommosia hämäriä tenkkapoita kun väsään. :D
"Sä osaat purra ja raapia mutta tapella et kyllä osaa." - 7 vuotias serkuntyttö pikkusiskolleen mummoni 91 päivillä.
Sakmongkol
09.12.2010 16:52:19
Karipiirto: Yleensä keksin riffejä kitara sylissä sängynlaidalla. Olen hiivatin huono käyttämään guitarprota mutta nyt on alkanut vähän sujua. Se mikä on ongelma että jotenkin mun riffit vetää aina niin oudoissa tahtilajeissa että rumpalin on välisät hankala saada kiinni niistä. Viimeksi keksimäni riffi tosin meni lopulta siten että neljä tahtia tuli 4/4 ja viides oli 1/8, minkä jälkeen kierto alkoi uudelleen. Olisi kiva vaihteeksi keksiä vähän selkeämmän tahdin omaavia juttuja mutta jotenkin tulee aina tommosia hämäriä tenkkapoita kun väsään. :D

Itselläni on samanlaista vikaa, en tiedä olenko aivan rytmitajuton mutta soitellessani joitain riffejä ne tuntuvat aivan luonnollisilta, mutta sitten kun pitäisi saada Guitar Prohon muistiin ne niin joutuu ihmettelemään mihin väleihin tahtiviivat tulee ja montako kertaa tahtilaji vaihtuu riffin sisällä.

Katselin juuri erästä vanhaa riffiä, ja päättelin että siinä on 4 tahtia 19/8 ja yksi tahti 2/4 per kierto. Näihin on helvetin kiva ohjelmoida rumpuja taustalle.
Ianuarius
09.12.2010 16:56:32

Kuulostaa vähän siltä, ettei oo kaikki triolit, kvintolit ja komppausrakenteet yms. ihan hanskassa. :) Noi luettelemasi tahtilajit nimittäin EI kuulosta ihan luonnollisilta.
alejale
09.12.2010 17:02:49
Jeps, itellä oli sama ongelma GP:n kanssa mutta väsäilin ja funtsin ja kuuntelin ja väsäilin ja kuuntelin ja soitin ja funtsin lisää ja aloin lisäilemään palloja ja trioleja ja kaikkea kokeilin kunnes alkoi kuulostaa just siltä kuin mun soittamana jolloin tajusin että se onki ihan perus 4/4
Tonski
09.12.2010 17:03:02

Mietittekö te jampat eka, mistä biisi kertoo ja lähdette siitä ihan käyntiin? Itsellä menee ainakin jotenkin niin, että tyhjällä pöydällä tulee vaan joku idea, mistä sit kivasti lähtee rakentelemaan moniulotteisuutta ja hahmottaa jotain sointukiertoa taustaan ja näin, muttei koskaan ole päässä mitään ihmeellisempää tarinankerrontaa, vain ideoita ja kuulokuvia tukemaan kappaletta. Eli en siis voi olla progem..?
tender.insanity
09.12.2010 18:54:58
Noista jännistä tahtilajeista, niin tiedä sitten, mistä tämäkin melodia sai alkunsa. 13/8 mennään.

http://dl.dropbox.com/u/5738957/Melodiaa_13over8.pdf
Karipiirto
09.12.2010 23:51:25

Tonski: Mietittekö te jampat eka, mistä biisi kertoo ja lähdette siitä ihan käyntiin? Itsellä menee ainakin jotenkin niin, että tyhjällä pöydällä tulee vaan joku idea, mistä sit kivasti lähtee rakentelemaan moniulotteisuutta ja hahmottaa jotain sointukiertoa taustaan ja näin, muttei koskaan ole päässä mitään ihmeellisempää tarinankerrontaa, vain ideoita ja kuulokuvia tukemaan kappaletta. Eli en siis voi olla progem..?

Joskus. Nyt väsäilen semmosta Wishmaster leffoista ja aladdinista kummunnutta veisua ja nappasin tueksi GB:n kitarankaulalle näkymään jonkun arabi-skaalan. Nyt sitten pähkäillään että minkäsmoisilla jipoilla siihen sais kunnolla semmoista dramatiikkaa ja ahdistavaa tunnelmaa. :)
"Sä osaat purra ja raapia mutta tapella et kyllä osaa." - 7 vuotias serkuntyttö pikkusiskolleen mummoni 91 päivillä.
Nurmituomas
10.12.2010 21:33:12
olen kokeillut eri tapoja.

sanat ennen biisiä- ei onnistu.

riffi ja siihen sanat -onnistuu joskus

jonkinlainen sointukulku ja sanat päästä, toimii, joskus myös jotkut vanhat sanat sopii.

yleensä yritän keksiä jotain ulos 4/4 tahdista ja oikeastaan en pidä rumpuja tai mitään semmoista edes tarpeellisena biisiin, jos biisi on hyvä, niin se 'elää' itsekseen. eli sen voi soittaa pianolla laulamatta, ja se on hyvä, niin se on hyvä. kitarahan on monesti vain tausta, joten laulumelodia on pääosa.

välillä tulee hyviä vaan sillai, että lyö jonkun soinnun, esim G ja yrittä keksiä räväkän laulumelodian alun. jos keksin jonkun laulumelodian , yritän soittaa sitä melodiaa kitaralla, jos laulumelodia on niin selvä, että se on kitarallakin hyvä, niin se toimii.
Muuki
11.12.2010 10:14:28
Melodiasta ite oon lähteny lähes poikkeuksetta aina. Joskus sitten niin että kun kunnon riffin sattuu löytämään niin se meneekin jo melodiasta. Ei mulla omissa biiseissä sanoja tule varmaan koskaan olemaan, kun en niitä tartte.
Eio
Ihminen?
11.12.2010 18:32:20 (muokattu 11.12.2010 18:33:00)
Koulun kanssa tehtiin näin ku tehtiin musavalinnaisen omaa biisiä:
15 ihmistä istuu huoneessa, taululla on tyhjät paikat nuoteille, ja sit yks seisoo siel taululla ja sanoo kuka päättää seuraavan nuotin. A ja B osat tehtiin biisille, B on kertosäe ja A on se peruskierto. Sen jälkeen päätettiin tempo biisille. Sen jälkeen laulaja(t) teki sanat jotka sopii ja rimmaa. Näin siis tehään perus poppibiisi vai mitä ne net onkaan sit. Heviä en tekis näin :D
Muuki
11.12.2010 18:59:49
Ihminen?: Koulun kanssa tehtiin näin ku tehtiin musavalinnaisen omaa biisiä:
15 ihmistä istuu huoneessa, taululla on tyhjät paikat nuoteille, ja sit yks seisoo siel taululla ja sanoo kuka päättää seuraavan nuotin. A ja B osat tehtiin biisille, B on kertosäe ja A on se peruskierto. Sen jälkeen päätettiin tempo biisille. Sen jälkeen laulaja(t) teki sanat jotka sopii ja rimmaa. Näin siis tehään perus poppibiisi vai mitä ne net onkaan sit. Heviä en tekis näin :D

Jaaha, ilmankos ne nykyajan popit on sitä ihteensä :D
Eio
Ianuarius
12.12.2010 12:33:30

Kylhä heviki menee monesti aikalailla tolleen osittain. A ja B osilla vaan vähän eri merkitys, eli A on normaalisti tää Verse-Chorus tai Verse-Bridge-Chorus tms. kierto ja sit B-osa on se, missä on jotain tuosta poikkeavaa, eli hyvin monesti joku soolo tms.

Esim. Trooperissa, Paranoidissa, Smoke On The Waterissa yms. mennään kaikissa tällä kaavalla. Monesti biisit menee silleen AABA, eli pari säkeistöö ja kertsii, sit väliosa tai soolo ja sit taas säkeistö ja/tai kertsi. Melkein mitä vaan poppii/rokkii/hevii ku kuuntelee radiosta, nii totahan se on. Sitä on helppo kuunnella. Yleensä ei ole edes suotavaa, että alkaa liiaksi muuttelemaan, jos haluaa, että siitä biisistä tykätään. Proget on sit asia erikseen, mut ne ei ookkaan mitään valtaväestön musiikkia.

...

Tai noh, Dark Side of the Moon taisi olla 741 viikkoo Billboard 200:lla. Unohtakaa vaan kaikki mitä sanoin ja tehkää mitä haluatte. :D
Bloggailua englanniksi musiikillisista aiheista: The Musician Experience
Ihminen?
12.12.2010 17:24:11
Ianuarius: Kylhä heviki menee monesti aikalailla tolleen osittain. A ja B osilla vaan vähän eri merkitys, eli A on normaalisti tää Verse-Chorus tai Verse-Bridge-Chorus tms. kierto ja sit B-osa on se, missä on jotain tuosta poikkeavaa, eli hyvin monesti joku soolo tms.

Esim. Trooperissa, Paranoidissa, Smoke On The Waterissa yms. mennään kaikissa tällä kaavalla. Monesti biisit menee silleen AABA, eli pari säkeistöö ja kertsii, sit väliosa tai soolo ja sit taas säkeistö ja/tai kertsi. Melkein mitä vaan poppii/rokkii/hevii ku kuuntelee radiosta, nii totahan se on. Sitä on helppo kuunnella. Yleensä ei ole edes suotavaa, että alkaa liiaksi muuttelemaan, jos haluaa, että siitä biisistä tykätään. Proget on sit asia erikseen, mut ne ei ookkaan mitään valtaväestön musiikkia.

...

Tai noh, Dark Side of the Moon taisi olla 741 viikkoo Billboard 200:lla. Unohtakaa vaan kaikki mitä sanoin ja tehkää mitä haluatte. :D

Oon tehny Paranoidia ja Troopperia coverina coverbändin kanssa, ne valmiit nuotit oli vähän sekavat ni me kirjotettiin ne nuotit käsin selkeemmiks, merkittiin peruskierto A-osaks, kertsi B-osaks ja välisoitot C-osaks tai jos joissain biiseissä oli enemmän välisoittoja ni sit oli viel D. Sit opeteltiin yksitellen soittaa ne osat sahaamalla vaikkapa sitä A-osaa siihen asti että meni ja sit seuraava jne. Ja sen jälkeen opeteltiin soittaa ne järjestyksessä.
Trendkeel
12.12.2010 17:45:09
Ihan näin asian vierestä: munsta The Dark Side Of The Moon menee enempi "classic rock" tahi semmosen enempi kuin "proge"-nimikkeen alle. Biisit lyhyitä, eivät perustu mihinkään itsetietoiseen kikkailuun jne. Tosin tietty jännä et Money, yhtyeen tunnetuimmista biiseistä, menee niinkin jännästi kuin se mänöö :) Ei sekään oo semmosta "uittu jes tehään biisi jännällä tahtilajilla ettei kukaan taho kuunnella sitä" vaan se on hyvin toteutettu.

Enempi niitä progeiluja löytyy nimenomaan bändin muilta levyiltä. Jatkakaa :)
"Ok
T. aku ankka"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)