Aihe: Mikä Mysongbookia vaivaa??
1 2 3 4
Starlia
23.05.2006 13:58:14 (muokattu 23.05.2006 14:05:31)
Entäpä jos biisiin ei ole olemassa tabulatuureja, jatkossa niitä ei enää saa? Jääkö biisit kokonaan soittamatta?

Usein jää soittamatta. Sen ajan mitä voi käyttää muiden biisien opetteluun korvakuulolta, voisi käyttää omien parempien biisen tekemiseen.

E: Tosiaan, viime aikoina, kun on GP-tabeja tarttettua ollaan oltu ihan hirveessä kännissä väsäämässä coveria. Siinä tilassa ihan mielellään mieluummin kännissä vetelee tabeista kuin kuvittelee muuta.

En kyllä aivan kaikkea/kaikkia jaksa ymmärtää. Voisi alkaa kokeilemaan sellaista, että hankkisi jostain valmiin hyvän kakun. Maistelisi sitä ja maun perusteella yrittäisi väsät samanlaista. Helpottamatta yhtään; pitää maun perusteella hiffata munien määrä etc. Mitä järkeä, kun voi ottaa kokkikirjan hyllystä? Tuleeko minusta parempi kakunlaittaja jos osaan maun perusteella tehdä kakun/päivä vai reseptin perusteella 50/päivä?
Topah
23.05.2006 14:13:34

Mysongbookin lopetus tms. on varmasti monelle paha isku, mutta kuten monet ovat sanoneet, niin eiköhän niitä tabeja vielä löydä kun jaksaa hieman googlettaa.

Mitä tabeista soittamiseen tulee, niin mielestäni siinä ei ole yhtään mitään väärää. On hyviä tabeista oppinsa saaneita soittajia ja on hyviä pelkällä korvakuulolla soittajia. Vituttaa esim. semmoset kitaransoitonopettajat jotka ylistävät yhtä ja dissaavat toista. Balanssi pitää olla.

Korvat, kuuleminen, fiilis jne. ovat sitten asioita jotka varmasti toimivat tai eivät toimi. On biisi harjoiteltu tabeista tai ei.

Eli tabijätkät: Ei se tabeista soittaminen tee soitostanne yhtään sen vähempiarvoisempaa/huonompaa. Tärkeintä on miltä se soitto itsestänne tuntuu/kuulostaa. Kuulemistakin voi harjoittaa esim. äänittämällä soittoa.

Suosittelen jokaisen osa-alueen hallitsemista. Tabeja taitaa olla kuiteskin liikaa, kun parutaan näin paljon Mysongbookin perään.
I play more best than you!
J.Hollström
23.05.2006 14:14:01
En kyllä aivan kaikkea/kaikkia jaksa ymmärtää.

Suosittelen avarakatseisuutta tässäkin asiassa. Itse ymmärrän hyvin niitä jotka tabulatuureja tarvitsee. Osaan sijoittaa ko. muusikot omaan kategoriaan. Tosin sellaisten kanssa ei ole vielä tullut samoissa bändeissä yli 20 vuoden ja n. 50 eri hemmon bändiaikana soiteltua.
"Tunge Juki se ruma jazzbassosi vanhaan läskiperseeseesi ja pidä turpasi tästä lähtien kiinni." -Gitaristi- Mighty Shade
Starlia
23.05.2006 14:34:40
Suosittelen avarakatseisuutta tässäkin asiassa. Itse ymmärrän hyvin niitä jotka tabulatuureja tarvitsee. Osaan sijoittaa ko. muusikot omaan kategoriaan. Tosin sellaisten kanssa ei ole vielä tullut samoissa bändeissä yli 20 vuoden ja n. 50 eri hemmon bändiaikana soiteltua.

Kukas tässä avarakatseisuutta sitten tarvitsee? Vrt: "Ymmärrän tummaihoisia ihan hyvin. Osaan sijoittaa heidät omaan kategoriaan. 20 vuoden aikana en ole sellaisen kanssa ollut missään tekemisissä."

En minä niitä tabeja tarvitse. Ennen kuin guitar proota sun muuta olikaan, kirjoitin vuosia kaiken nuoteille, mitä tein. Midisoft Studio for Windows 3.1:stä vieläkin käytän.
J.Hollström
23.05.2006 14:49:33
Kukas tässä avarakatseisuutta sitten tarvitsee? Vrt: "Ymmärrän tummaihoisia ihan hyvin. Osaan sijoittaa heidät omaan kategoriaan. 20 vuoden aikana en ole sellaisen kanssa ollut missään tekemisissä."

Vertaus ei nyt ihan napsahtanut maaliin. Tarkoitin sitä, että bändeihin ei ole valikoitunut sellaisia soittajia, jotka tabulatuureja tarvitsee. Nuotinlukijoita kylläkin.
"Tunge Juki se ruma jazzbassosi vanhaan läskiperseeseesi ja pidä turpasi tästä lähtien kiinni." -Gitaristi- Mighty Shade
Starlia
23.05.2006 14:52:00
Vertaus ei nyt ihan napsahtanut maaliin. Tarkoitin sitä, että bändeihin ei ole valikoitunut sellaisia soittajia, jotka tabulatuureja tarvitsee. Nuotinlukijoita kylläkin.

No hyvä teille. Siinähän luette niitä nuotteja, kun naapuritreeniksellä keskitytään soittamiseen :)
J.Hollström
23.05.2006 15:00:25
No hyvä teille. Siinähän luette niitä nuotteja, kun naapuritreeniksellä keskitytään soittamiseen :)

Joo, eipä niitä nuotteja ole tarvittu juuri muihin kuin Steely Danin kappaleisiin, ja henk. koht. niistä ei ole minulle apuja, kun en niitä lue.

BTW: Allekirjoituksesi kuittaa hyvin tämän keskustelun.
McNulty
23.05.2006 15:03:22
Kaikista fiksuinta kun kuuntelee musaa ja ottaa siitä oppia, lukee nuotteja sekä tabulatuureja ja ottaa siitä oppia. Eli kaikki mahdollinen oppi ja hyöty irti. Eihän sillä ole väliä miten joku muu hommat tekee... soittajan kannattaa tehdä asiat juuri kuten on ITSELLE parasta. Ihan sama sanoiko henkilö A tätä tai tota.
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
Starlia
23.05.2006 15:17:36
Joo, eipä niitä nuotteja ole tarvittu juuri muihin kuin Steely Danin kappaleisiin, ja henk. koht. niistä ei ole minulle apuja, kun en niitä lue.

Olisit lukenut, niin ehkä niistä olisi jotain apua ollut.

BTW: Allekirjoituksesi kuittaa hyvin tämän keskustelun.

Samoin.
Jzci
23.05.2006 15:21:26

Tärkeintä on miltä se soitto itsestänne tuntuu/kuulostaa. Kuulemistakin voi harjoittaa esim. äänittämällä soittoa.

Tämän luulisin olevan nimenomaan se pointti koko tässä taistelussa. Tabulatuurit kun tavallaan mahdollistavat sen että pystyy soittamaan "korvat ummessa" seuraamalla vain numeroita lapuista. Harvalla vasta soittamisen aloittaneella henkilöllä on alussa kovin kummoinen sävelkorva. (monet varmaan muistavat miten vaikeaa oli esim. virittää alussa kitara korvakuulolta kun niitä ääniä ei vain tuntunut erottavan toisistaan.) Sitten kun aletaan PELKÄSTÄÄN tabulatuureja lukemalla opettelemaan juttuja, niin se korva ei kehity ollenkaan jos kiinnittää huomiota vain siihen miten sormet pitäisi laittaa. Tämä taas johtaa/voi johtaa siihen ettei omaa soittoaan osata "kuunnella", ja tällöin oma käsitys siitä miltä oma soitto kuulostaa on enemmän tai vähemmän ristiriidassa todellisuuden kanssa.

Itse kävin läpi nimenomaan tuollaisen tilanteen, ja voin kertoa että se oli melkoinen järkytys kun kuulin ekaa kertaa kunnolla omaa soittoani nauhalta. (aivan epävireisiä venytyksiä, paska time, aivan käsi pikkaustekniikka ym. mukavia asioita jotka luulin hallitsevani hyvin) :)

Mitä noihin tabulatuureihin tulee, niin tottakai ne ovat hyvä apuväline, ja varmasti pitävät mielenkiintoa yllä kun saa suht vaivattomasti soitettua lemppari biisejään jne. Pelkästään niiden varassa soittaminen vain voi johtaa käsitystä omasta soitostaan pahasti väärään suuntaan. (aika moni puoli vuotta soittanut luulee ihan tosissaan osaavansa kaikenmaailman bodom sooloja ym. mistähän lie johtuu...) Ei siis mitään tabulatuureja vastaan, mutta sitä korvan käyttöä ei kannata unohtaa.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
McNulty
23.05.2006 15:29:21 (muokattu 23.05.2006 15:32:31)
Te ootte niin kivoja :)
Nyt hyshys tai kohta jonkun läskit tummuu... hahaa.
Ei vaan, koitetaanko mielummin jutella näistä tabulatuureista oppimateriaalina eikä tappelumateriaalina? Tuskin kukaan vaihtaa autoonsakaan renkaita ilman tunkkia ja rengasavainta vaikka se kuinka kehittäis renkaanvaihtajan voimia ja fyysistä kuntoa? Eli apuvälineistähän tässä on kyse... on hyväksi osata korvakuulolta asioita, on hyväksi osata lukea nuotteja, on hyväksi osata käyttää tabulatuureja. Jaa miksikö?

a) Korvakuulolta on hyvä osata asioita, se nimittäin helpottaa bänditouhuissa hommia kovasti. Samoin säveltämisessä ja uusien kappaleiden opettelemisessa korvilla on suuri merkitys. Ne kun kertovat mikä kuulostaa hyvälle ja mikä ei.

b) Nuotteja on hyvä osata lukea, sillä se helpottaa kappaleiden opettelua ja mahdollistaa niiden soittamisen ilman että on kuullut koko kappaletta. Turha vissiin edes mainita kuinka paljon nuottien lukutaito helpottaa myös niiden kirjoitusta, eli sävellystyössä hyvä kaveri.

c) Tabulatuurit ovat nopea tapa monelle merkata muistiin riffejä ja pähkäillä esim. kahden kitaran harmonioita... etenkin henkilöille joille nuotit eivät ole niin tuttuja ja jotka eivät omaa primavistaa (esim. minulle). Tabien etuna on siis yksinkertaisuus, mutta haittapuolena se, ettei tabulatuureissa yksistään ole merkitty sävelen kestoa jne. GuitarPro-tiedostoissa asia on kuitenkin toisin... niissä midi soittaa sen mitä on merkittynä tabulatuureilla sekä nuoteilla. Siinä on siis kaikki samassa. Tabulatuureilla on myös helpompi merkata bendauksia, liu'utuksia, hammer-on ja pull-off tekniikoita yms. Mielestäni tabulatuurit voivat olla monessakin tilanteessa kuvaavampia kuin pelkät nuotit.

Yhteenvetona mainittakoon, että kaikkia kolmea kannattaa hyödyntää ja opetella. Mitään siinä ei menetä kun panostaa kaikkiin näihin.
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
Jzci
23.05.2006 15:34:55

Yhteenvetona mainittakoon, että kaikkia kolmea kannattaa hyödyntää ja opetella. Mitään siinä ei menetä kun panostaa kaikkiin näihin.

Juuri tätä minäkin yritin sanoa. (ainakin suurinpiirtein).
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
Kasperi Tervonen
23.05.2006 16:19:20
Starlia: Samoin.

Sainpas tuosta päivän naurut. :D
perkele
ANtTIKRISTUS
23.05.2006 17:29:29
Tämä taas johtaa/voi johtaa siihen ettei omaa soittoaan osata "kuunnella", ja tällöin oma käsitys siitä miltä oma soitto kuulostaa on enemmän tai vähemmän ristiriidassa todellisuuden kanssa.

Itse kävin läpi nimenomaan tuollaisen tilanteen, ja voin kertoa että se oli melkoinen järkytys kun kuulin ekaa kertaa kunnolla omaa soittoani nauhalta. (aivan epävireisiä venytyksiä, paska time, aivan käsi pikkaustekniikka ym. mukavia asioita jotka luulin hallitsevani hyvin) :)

Heh.. mulla on ollut vähän samantaipainen tilanne, mutta kuitenkin päinvastainen. Olen ollut aivan liian perfektionisti ja itsekriittinen oman soittoni suhteen. Siis aivan sama, kuinka hyvin ja puhtaasti sain jotain soitettua, niin aina löysin jotain moitittavaa siitä omasta soitosta. Ei mikään miellyttänyt. Joskus kun tässä nauhoittelin yhtä akustista kappaletta ja soiton jälkeen kuuntelin, että ei helvetti on hirveetä paskaa tuon mun soitto. Olin saman tien laittamassa uusiksi koko raitaa, mutta sitten yks kaveri sai mut lopulta vakuutettua, että se meni oikeastaan tosi hyvin se soitto. Nyt vähän ajan päästä olen huomannut, että ei se niin kamalaa ollutkaan. Liika armottomuus itseään kohtaan voi kostautua tälläkin tavalla.

Täällä pyörii muuten koko ajan nämä samat asiat asiat mitä sivu-pari sitten, ehkä vain hieman eri tyyliin kerrottuna. Taitaa olla ikuinen oravanpyörä tämä tabulatuuri asia :D
EI OLE KENELLÄKÄÄN POKKAA PAINAA TÄSTÄ
petrutsi
23.05.2006 17:58:07 (muokattu 23.05.2006 17:58:20)
Ennoo tätä keskustelua enää seurannu mutta vinkkinö, että p2p-verkkojen kautta saa aika hyvästi ainakin tunnetuimpien artistien gp-tabeja.

Itellä tuo guitar proolta opettelu oli aika hankalaa. Kivaa siinä oli soittaa mukana ja silleen mutta aika työn takana on, että mitään jää päähän. Sen sijaan kun vaikka tulostaa ne siivut ja reenailee niistä niin luonnistuu helpommin.
My balls and the end of humanity..how the hell are they related?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)