Aihe: Kun vaihdan kitaraan paksummat kielet..
1 2 3 4 5 6 7 8 9
LamaAjanElvis
29.03.2006 18:02:37
Mikä siinä 9-setissä on niin huonoa?

Ei siinä mitään huonoa ole. Toiset tykkää kepeämmästä ja toiset ei. Ei mullakaan ole mitään kevyttä tatsia vastaan, mut 9-setti on mulle liian löysä esim RG:ssä. Sujuvammin ja tarvittaessa nopeammin pikkaan jo heti 10setillä ja otelaudan sormetkin viihtyy kielten päällä paremmin.
"you're right, Ed. A parachute not opening... that's a way to die. Getting caught in the gears of a combine... having your nuts bit off by a Laplander, that's the way I wanna go." -Frank Drebin. Sormet lähtee soundista.
Lord of the strings
29.03.2006 18:23:28
Kyllä mäkin ysillä aloitin. Sitten siirryin n. vuoden jälkeen kymppiin ja jonkun ajan päästä 10-52. Olen ajatellut vaihtaa kohta 11-52 tai 11-53 kun alkaa näpeissäkin olemaan enemmän voimaa ja tahtoo vähän enemmän sitä kuuluisaa pyöreyttä soundiin.
"Urbaani ja turbaani, kokeilepa itte. Älä ees. Vidu jos on miinusta tiimarissa alle ÄÖ:n, niin älä lähde. Puol kilsaa on ihan max, mikäli pakko." -gasser
BigPapa
29.03.2006 19:29:34 (muokattu 29.03.2006 19:30:03)

Kyl pitää pystyä soittamaan ja hallita niin paksummat kuin ohuemmatkin setit,hallitseehan rumpalitkin eri kokoiset kapulat.Eri paksuisilla kielillä soitetaan eri tyyppisiä juttuja.Jos ei voi soittaa kuin tietyn paksuisilla kielillä niin kyllähän se on rajoittava tekijä.Jos ei halua vaihtaa kielisettiä kitaraan kun vetelee eri tyyleillä niin sitten pitää olla niitä kitaroita useampi kappale eri kieliseteillä.Sellaista harrastavat ihan nimisoittajatkin.Tää on ihan turhaa vääntöä siinä mielessä.Paksut ohuet paksut ohuet paksut ohuet paksut ohuet jne...........................
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
Joees
29.03.2006 21:58:10
Kyl pitää pystyä soittamaan ja hallita niin paksummat kuin ohuemmatkin setit,hallitseehan rumpalitkin eri kokoiset kapulat.Eri paksuisilla kielillä soitetaan eri tyyppisiä juttuja.Jos ei voi soittaa kuin tietyn paksuisilla kielillä niin kyllähän se on rajoittava tekijä.Jos ei halua vaihtaa kielisettiä kitaraan kun vetelee eri tyyleillä niin sitten pitää olla niitä kitaroita useampi kappale eri kieliseteillä.Sellaista harrastavat ihan nimisoittajatkin.Tää on ihan turhaa vääntöä siinä mielessä.Paksut ohuet paksut ohuet paksut ohuet paksut ohuet jne...........................

Niin toisaalta. Mut minkäs teet jos joku osaa soittaa soittaa niin hyvin, että ei tarvitse kikkailla eri seteillä? En kiellä etteikö erilaisilla kielillä sais erilaista menoa, onhan mulla itselläkin eri paksusia settejä käytössä eri kitaroissa ;) Mut mun mielestä pitäs pystyä soittamaan yhdellä setillä kaikki, tai siis. En osaa kai selittää mut kai sä tajuut.
Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
BigPapa
29.03.2006 22:08:00 (muokattu 29.03.2006 22:08:36)

Niin toisaalta. Mut minkäs teet jos joku osaa soittaa soittaa niin hyvin, että ei tarvitse kikkailla eri seteillä? En kiellä etteikö erilaisilla kielillä sais erilaista menoa, onhan mulla itselläkin eri paksusia settejä käytössä eri kitaroissa ;) Mut mun mielestä pitäs pystyä soittamaan yhdellä setillä kaikki, tai siis. En osaa kai selittää mut kai sä tajuut.

No kun se on mahdottomuus niillä 013 seteillä vetää samoja juttuja kuin 09 seteillä...onko se niin vaikee tajuta...ei se ole hyvyydestä kiinni...voi prkl...no pannaa tohon loppuun...; /
Joees
30.03.2006 00:36:01
No kun se on mahdottomuus niillä 013 seteillä vetää samoja juttuja kuin 09 seteillä...onko se niin vaikee tajuta...ei se ole hyvyydestä kiinni...voi prkl...no pannaa tohon loppuun...; /

Äh, et sitten tajunnut. No anyway, olkoon se jonkun muun ongelma kuin mun.
Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
BigPapa
30.03.2006 08:55:54

Miksi pitäis pystyä soittamaan yhdellä setillä kaikki kun se ei ole mahdollista paitsi rajoittamalla tulkintaa ja sitä mitä haluaa soittaa.
sähkö
30.03.2006 10:01:47

Miksi pitäis pystyä soittamaan yhdellä setillä kaikki kun se ei ole mahdollista paitsi rajoittamalla tulkintaa ja sitä mitä haluaa soittaa.

Noh, ei tietenkään pidä eikä tarvitse.
Minua kuitenkin hiukan vaivaa se että, mikä on mahdollisesti sellainen juttu jonka pystyy soittamaan 9 tai 10 setillä, mutta 11 ja 12 setillä se on jo mahdottomuus?

Jos joku pystyy soittamaan jotain (otetaan taas kerran esimerkiksi mainitsemasi steel-kitara imitaatio) 10 setillä helposti ja taitavasti, niin ei hänelle varmasti ole mahdottomuus soittaa sitä samaa 11 setillä ja pienellä treenaamisella se varmasti onnistuisi vielä 12 setillä. Siihen en sitten ota kantaa onko siitä mitään hyötyä soittaa paksummilla kielillä.

Niin ja tämä ei ole mikään provo. Ihan vain mielenkiinnosta kyselen, kun en itse tiedä tuosta tyylistä mitään.
Joskus tuntuu, että joillain kitaristeilla on seitsemän sormea... mutta onneksi minulla on 10!
Mikaelo
30.03.2006 10:45:36

Eikö steel-kitara imitaatioiden sijasta pitäisi soittaa ne jutut steel-kitaralla?
Haen internetistä tietoa. Romantikkoitkijät #41
sähkö
30.03.2006 10:53:51

Eikö steel-kitara imitaatioiden sijasta pitäisi soittaa ne jutut steel-kitaralla?

...ja huiluäänet huilulla, vai?
Joskus tuntuu, että joillain kitaristeilla on seitsemän sormea... mutta onneksi minulla on 10!
BigPapa
30.03.2006 10:54:52

Ei välttämättä,onhan se mukava voida vedellä niitä ihan tavan kitarallakin eikä kaikilla ole stilikaa.Sitäpaitsi ei niitä laajempia bendejäkään + siihen sujuva vibrato ihan noilla paksummilla kiellillä normaalivireessa vedetä.Itsekin soitan stratolla 011-052 setillä ja Les Paulissa on 010-046 niinkuin olen monasti sanonut, enkä puolustele ohuempien kielien käyttöä, enkä vastustakaan, koska syytä siihen ei ole.Tyyleistä riippuen kielten paksuuden valinta,sviddu kun pitää samaa selittää koko ajan.
Mikaelo
30.03.2006 11:30:36

...ja huiluäänet huilulla, vai?

Tartteeko sun vaihtaa eri kielisetti huiluääniä varten?
sähkö
30.03.2006 11:33:24

Tartteeko sun vaihtaa eri kielisetti huiluääniä varten?

TÄH?
Mikaelo
30.03.2006 11:37:43

TÄH?

No selitetään.
Eikös koko keskustelun juoni ole ollut se että paksuilla/ohuilla kieliseteillä ei mukamas pysty soittamaan samoja juttuja.
Sitävasten "nerokas" lohkaisusi meni niinsanotusti metsään.
BigPapa
30.03.2006 11:55:15

paksuilla/ohuilla kieliseteillä ei mukamas pysty soittamaan samoja juttuja.

Ota toi mukamas pois tosta tai tule näyttämään miten 013 setillä soitat samat jutut kuin 09 tai 08 setillä.Tai edes 011 setillä.
sähkö
30.03.2006 11:56:31

No selitetään.

OK! No vastataan...

Eikös koko keskustelun juoni ole ollut se että paksuilla/ohuilla kieliseteillä ei mukamas pysty soittamaan samoja juttuja.

Kyllä!

Sitävasten "nerokas" lohkaisusi meni niinsanotusti metsään.

Se oli kommentti sinun "nerokkaaseen" lohkaisuun Eikö steel-kitara imitaatioiden sijasta pitäisi soittaa ne jutut steel-kitaralla?

Ja vastaus kysymykseesi on: Ei pitäisi!
Eikä huiluääniä tarvitse soittaa huilulla, eikä minun myöskään tarvitse vaihtaa eri kielisettiä huiluääniä varten.

Vastaappa sinä seuraavaksi kysymykseen, miksi steel-kitara imitaatiot pitäisi soittaa steel-kitaralla?
sähkö
30.03.2006 12:02:54

Ota toi mukamas pois tosta tai tule näyttämään miten 013 setillä soitat samat jutut kuin 09 tai 08 setillä.Tai edes 011 setillä.

Siitä ei ole kyse, että pystyykö joku yksittäinen pallinaama soittamaan samat jutut paksummilla kielillä. Kyse on siitä, että pystyykö kokenut ja paljon soittanut kitaristi jolla on vahvat sormet, soittamaan niitä juttuja paksummilla kielillä! Sinä olet sanonut sen olevan mahdotonta ja minä kyseenalaistan sen!
BigPapa
30.03.2006 12:05:40

Siitä ei ole kyse, että pystyykö joku yksittäinen pallinaama soittamaan samat jutut paksummilla kielillä. Kyse on siitä, että pystyykö kokenut ja paljon soittanut kitaristi jolla on vahvat sormet, soittamaan niitä juttuja paksummilla kielillä! Sinä olet sanonut sen olevan mahdotonta ja minä kyseenalaistan sen!

Ei kannata kyseenalaistaa.Ihan kokemuksesta minä ainakin puhun.
Niskamies
30.03.2006 12:12:13
Ei kannata kyseenalaistaa.Ihan kokemuksesta minä ainakin puhun.

Mikä on asia jota ei voi soittaa esim 13-kielillä mutta 9-kielillä se on mahdollista?
More is more.
BigPapa
30.03.2006 13:11:46 (muokattu 30.03.2006 13:16:06)

Mikä on asia jota ei voi soittaa esim 13-kielillä mutta 9-kielillä se on mahdollista?

Johan olen sanonut laajemmat bendit + siihen mukaan erittäin sujuva vibrato.Kokeile niin huomaat eron.Sointujakin on mukava joskus ravistella,yritä sitäkin 13 kielillä niin huomaat sen vaikeaksi tai mahdottomaksi.Plus sitten ne stilikastaili jutut joissa venytellään useampia kieliä yhtä aikaa...Cläbän Cream aikaisia juttuja et pysty soittamaan 013 setillä etkä edes Bluesbreakers juttuja.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)