Aihe: TÄNNE PIKAKYSYMYKSET (jelppikerho)
1 2 3 4 528 29 30 31 32141 142 143 144 145
emuva
02.08.2007 12:38:26
Okay, uskon että hynnisen jamppa on sen verta kokenut kaveri että kannattaa uskoa. Treenin alle. Kiitän.
eewo
02.08.2007 12:52:25
No olen puhdas ruohojuuritason aloittelija, joka remppaa paranoideja ja iron maneja ja tahtoo tietää, mikä olisi avuksi kun haluaa kehittää komppaamista.

IMO kannattaisi opetela sellainen perus sointurämpytys/nuotiokitarointi ja lähteä siitä siten kehittämään. Koska komppaus on niin laaja käsite ja riippuu musiikkilajista, niin on vaikeaa antaa yleismaailmallista vinkkiä. Koitetaan nyt kumminkin:

1. Vähemmän on enemmän
2. Rytmitaju, sillä tempo ei saa heitellä.
"The blues ain't about feeling better. It's about making other people feel worse."
ankkiz
06.08.2007 19:56:23

Tänään taisin jo melkein älytä molli- ja duuripentatonisen eron. Duuripentatonisesta kuitenkin mulle tulee aina mieleen jotkut kullankaivaja ja merimieslaulut, enkä sellaisille melodioille oikein mitään käyttöä soitossani keksi, kuulostavat mielestäni hirveältä.

Siispä, luetelkaas mulle muutamia (blues)biisejä, joissa soolo on rykäisty selvästi duuripentatonisen avulla, niin pääsen apinoimaan ja kehittämään omia ideoitani.

Joo-o, BB.kingiltähän niitä ainakin löytyy, mutta olis mukavempi seurata, kun tietää että tämä on nyt VARMASTI sitä duuria, eikä mollia.
Myy mulle vahvistin! (ks. Tori-ilmoitukseni)
panadol
07.08.2007 00:40:19
Tänään taisin jo melkein älytä molli- ja duuripentatonisen eron. Duuripentatonisesta kuitenkin mulle tulee aina mieleen jotkut kullankaivaja ja merimieslaulut, enkä sellaisille melodioille oikein mitään käyttöä soitossani keksi, kuulostavat mielestäni hirveältä.

Siispä, luetelkaas mulle muutamia (blues)biisejä, joissa soolo on rykäisty selvästi duuripentatonisen avulla, niin pääsen apinoimaan ja kehittämään omia ideoitani.

Joo-o, BB.kingiltähän niitä ainakin löytyy, mutta olis mukavempi seurata, kun tietää että tämä on nyt VARMASTI sitä duuria, eikä mollia.

Trouble is, noita yleensä sotketaan surutta keskenään. Kokeile soittaa Bluesissa IV asteen soinnulle sävellajin duuripentatonista, jossa terssi on alennettu.
Duuripentatonista joskus vuonna miekka ja kirves kutsuttiin myös "kantriskaalaksi". Kuuntele vaikka joku The Allman Brothers Bandin "Ramblin' Man" saadaksesi hajun. Aivan puhdasta duuripentatonista tämäkään ei ole, koska kitarastemma menee jo diatoniseksi, ja bluesahtava molliterssikin vilahtelee ;).
GNR Slash
09.08.2007 17:52:47
Kumpi on nopeempaa: Sweep Picking vai Alternate picking... Harjottelen täl hetkel JerryC:n - Canon Rockii ja siin on sitä sweeppaamist, mut en osaa sweeppaa nii pystyyks ne vetää alternatel? vai onks alternate liian "hidast" siihen.

Tos viel videoo siihen biisiin, jos joku ei tiedä kyseistä biisiä: http://www.youtube.com/watch?v=by8oyJztzwo
Chips
11.08.2007 14:56:33
Mitenkäs nuo raket tai mitkälie kannattaa soittaa? Tarkoitan siis tyylin tällaista

e|-----15b17---|
B|----x--------|
G|---x---------|
D|--x----------|
A|-------------|
E|-------------|

Kummalla kädellä mutetan, oikea vai vasen?
"You guys wanna listen to Red Hot Chili Peppers? They sound like a chainsaw."
Numb
11.08.2007 18:07:38

Kummalla kädellä mutetan, oikea vai vasen?

Sillä. jolla se onnistuu paremmin/kuullostaa paremmalta. Minulla on yleensä vähän sellainen hybridi molemmista.

Tuostahan on tarkoitus tulla vain sellain trrräp -ääni :)
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
Tsippare
12.08.2007 15:43:53 (muokattu 12.08.2007 15:44:24)
Varmaan kysytty n kertaa täällä mutta jos kuuntelee tiettyä kappaletta ja tietää leadikitaran nuotit, niin miten näistä nuoteista voi vetäistä komppikitaran soinnut? Ja voisiko joku taasen pistää kompaktisti tämän jutun toisinpäin, eli jos säveltää omaa kappalettaan, ja sointukulku on hallussa mutta ei tiedä mitä skaaloja tulisi käyttää (esim. jos sointukulku vaikka C-Am-F-G eikä halua soittaa C-pentatoninen, Am-pentatoninen jne/arpeggioilla?) Toivottavasti joku ottaa selvää...
GNR Slash
13.08.2007 19:03:52
Missäs virees toi Ozzy Osbournen - Crazy Train soitetaan? Soittaaks Randy Rhoads ja Zakk Wylde sen samas virees?
zesar
13.08.2007 21:39:23 (muokattu 14.08.2007 11:45:58)
Miten korjaan tilanteen ku kitarasta ei soi e-kieleltä ollenkaan 10-12 välit? Ongelma ilmaantus kun vaihdoin kielet n. viikko sitten. Samanlaiset d'addarion kielet ku mitä oon aina ennenkin käyttäny ilman mitään ongelmaa. Tutkin tota kaulaa eikä näyttäny olevan yhtään vino. Akustisessa oli joskus sama ongelma ja se meni ittestään pois parissa kuukaudessa kun en soittanu sitä.
hullu_ukko
14.08.2007 13:39:04
Missäs virees toi Ozzy Osbournen - Crazy Train soitetaan? Soittaaks Randy Rhoads ja Zakk Wylde sen samas virees?

Wylde vetää muistaakseni D:ssä. Rhoads sitävastoin veti ilmeisesti E:ssä.
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Ushimir kekittyi vain nopeuteen... no nykyään hän saa itselleen epä miellyttävät (ei tyytyväinen) 18 nuottia sekunnissa (sweep). -Ushimir
Numb
14.08.2007 14:11:00

Miten korjaan tilanteen ku kitarasta ei soi e-kieleltä ollenkaan 10-12 välit? Ongelma ilmaantus kun vaihdoin kielet n. viikko sitten.

Millainen talla?
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
zesar
14.08.2007 18:03:23
Millainen talla?

Kiintee. Kielet menee lankust läpi.
Numb
15.08.2007 07:16:25

Kiintee. Kielet menee lankust läpi.

Kieltenvaihdon yhteydessä lienee tapahtunut jotakin, josta ei voi näkemättä päätellä mitä se on.

Muutaman nauhan surina viittaa yleensä siihen, että nauhat eivät syystä tai toisesta ole tasaisesti. Tämä voi johtua nauhoista itsestään, tai kaulasta.
zesar
15.08.2007 16:17:19
Kieltenvaihdon yhteydessä lienee tapahtunut jotakin, josta ei voi näkemättä päätellä mitä se on.

Muutaman nauhan surina viittaa yleensä siihen, että nauhat eivät syystä tai toisesta ole tasaisesti. Tämä voi johtua nauhoista itsestään, tai kaulasta.

Nauhat ei kyllä oo ennen särissy niin kaulasta sitte varmaan. Kiitos
Sälski
20.08.2007 00:16:37

Miten korjaan tilanteen ku kitarasta ei soi e-kieleltä ollenkaan 10-12 välit? Ongelma ilmaantus kun vaihdoin kielet n. viikko sitten. Samanlaiset d'addarion kielet ku mitä oon aina ennenkin käyttäny ilman mitään ongelmaa. Tutkin tota kaulaa eikä näyttäny olevan yhtään vino. Akustisessa oli joskus sama ongelma ja se meni ittestään pois parissa kuukaudessa kun en soittanu sitä.

vaihdoitko paksumpiin? meinaa jos niin ni koita nostaa tallaa ni ainaski mulla autto
Pretending not to notice How history had forebode us With the green house in effect Our environment was wrecked...
zesar
21.08.2007 19:51:22
vaihdoitko paksumpiin? meinaa jos niin ni koita nostaa tallaa ni ainaski mulla autto

En. Samat D'addarion kielet ku aina ennenkin noin 3 vuoden aikana.
siiiiiiiiiibo
21.08.2007 20:40:42
Mites tää soitetaan?

G#m7add11
panadol
22.08.2007 12:54:36
Mites tää soitetaan?

G#m7add11

no esim.

4-x-4-4-2-x

tai

x-9-x-9-10-7
Mntr
23.08.2007 21:50:03 (muokattu 23.08.2007 21:50:43)
Onko kellään vinkkejä soiton puhtauden kehittämiseen soitettaessa säröllä ?

Tässä hyvä esimerkki kun säröä on paljon mutta silti soitto ei puuroudu eikä kuulostaa epäpuhtaalta http://www.youtube.com/watch?v=YAtYPQduIHo (Kaverilla on muitakin vallan mainioita covereita)

Eli kun itse soitan säröllä niin ääni tahtoo helposti puuroutua tai sitten mennä epäselväksi.... Tottakai gainia pienentämällä tämä ongelma häviää mutta olisi kuitenkin kiva osata tykittää kunnon säröllä puhtaasti.

Ja miten paljon kamoilla on siihen merkitystä ? (Tuossa esimerkkipätkässä ja kaikissa muissa on ainakin käytetty guitar porttia)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)