Karipiirto 20.12.2004 20:27:19 | |
---|
noniin. aika liittää tähän keskusteluun ensimmäinen vastaus kysymykseen. eli Queens of the stoneage:lla on ainakin tosi matala vire ainakin baistilla. en tiiä onko kitarat yhtä matalalla vireellä. aika varmasti. Eihän tätä suoraan kysytty. Se oli vain otsikko aiheelle. Hitto ku muistais mitä tuli sanottua... ainiin, Pastilli? |
moottorisaha 21.12.2004 02:08:13 | |
---|
Korjatkaa ihmeessä, jos minunkinlaiseni vanha jäärä pelkkää ennakkoluuloisuuttaan uskaltaa toisinaan kyseenalaistaa kitarabassottelun. Minäkin kun kuitenkin pidän matalaltakin murahtelevista soundeista...olen vain onnistunut uskottelemaan itselleni, että kitarallakin on optimaalinen alueensa ja jos se ei minua miellytä, otan toisen soittimen käyttöön. Joo, no itseasiassa minua ei kyllä henk. koht. kiinnosta hevonvittuakaan rakenteiden optimaalisuudet tietyille vireille tms, vaan yksinkertaisesti se, että kuulostaako lopputulos hyvältä ja toimivalta vai ei, ja ainakin Meshuggahin tapauksessa kokonaisuus toimi. Hienosti jyrää. ;) Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. Thank you for your beautiful music |
epeli 21.12.2004 09:07:36 | |
---|
Niin niin mutta tässä meinattiinkin että oktaavia alemmas kuin tavallinen 7-kielinen. juuri tätä tarkoitin.... ja ne saa sen vielä kuulostamaan hyvältä!!!! sävelet (kaikki 2) erottuu hyvin jne... Death before dishonor....
....bukkake before all!!!! |
leather rebel 21.12.2004 11:00:36 | |
---|
Joo, no itseasiassa minua ei kyllä henk. koht. kiinnosta hevonvittuakaan rakenteiden optimaalisuudet tietyille vireille tms, vaan yksinkertaisesti se, että kuulostaako lopputulos hyvältä ja toimivalta vai ei, ja ainakin Meshuggahin tapauksessa kokonaisuus toimi. Hienosti jyrää. ;) Mutta eikös Meshuggahin sälleillä ole tätänykyä kahdeksankieliset kepukat, jotka on optimoitu juuri nimenomaan sitä Ö-virettä varten? "I really don't care about Kirk (Hammett) — he stole my job, but at least I got to bang his girlfriend before he took my job — how do I taste, Kirk?" - Dave Mustaine |
Super-Jari 21.12.2004 11:06:35 | |
---|
Mutta eikös Meshuggahin sälleillä ole tätänykyä kahdeksankieliset kepukat, jotka on optimoitu juuri nimenomaan sitä Ö-virettä varten? Alennettu ö Jättääkö kukaan pyyhkimättä ikinä?
Tunnustan, että joskus muutama vuosi tuli unohdettua,
sitten mietin, että miksi takapuoli oli kostea, housut oli hieman ulosteessa...
- KMT |
toxic 21.12.2004 14:04:04 | |
---|
Alennettu ö Lausutaan Ös. Eli kitarat on viritetty Össiin ja kaikki kappaleet on Össin sahausta. |
leather rebel 21.12.2004 18:05:43 | |
---|
Lausutaan Ös. Eli kitarat on viritetty Össiin ja kaikki kappaleet on Össin sahausta. Näin. "I really don't care about Kirk (Hammett) — he stole my job, but at least I got to bang his girlfriend before he took my job — how do I taste, Kirk?" - Dave Mustaine |
pwallin 21.12.2004 18:52:57 | |
---|
Mulla! Sitä ei edes kuule tai sen värinää edes tunne kunnolla, mutta on se hienoa... Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |
zepeteus 21.12.2004 19:37:14 | |
---|
Thordendahlin ja Hagströmin (Meshuggah) vire on ainakin "Nothing" levyllä F. Eli peräti puoli sävelaskelta korkeammalla kuin normaalivireiset bassokitarat. Ja Nevbornin kahdeksankielisiä baritonikitaroita ovat nuo siis....tai sinnepäin; "Extended scale length for a clear and defined low end with superb overtones." Joo, no itseasiassa minua ei kyllä henk. koht. kiinnosta hevonvittuakaan rakenteiden optimaalisuudet tietyille vireille tms, vaan yksinkertaisesti se, että kuulostaako lopputulos hyvältä ja toimivalta vai ei.. Ja kuitenkin juuri rakenteista aiemmin henkilökohtaisesti kysyit? Asiahan ei minulle kuulu pätkääkään, mutta omituinen maku jää, kun ensin kysytään ja sitten vastausta lainataan omaan kuittaukseen siitä kuinka asia ei kiinnosta. Jätätkö seuraavalla kerralla vaikka sen lainauksen sitten pois, ellei siitä ole muuta kommentoitavaa? |
moottorisaha 21.12.2004 23:01:19 (muokattu 21.12.2004 23:04:50) | |
---|
Ja kuitenkin juuri rakenteista aiemmin henkilökohtaisesti kysyit? Asiahan ei minulle kuulu pätkääkään, mutta omituinen maku jää, kun ensin kysytään ja sitten vastausta lainataan omaan kuittaukseen siitä kuinka asia ei kiinnosta. Jätätkö seuraavalla kerralla vaikka sen lainauksen sitten pois, ellei siitä ole muuta kommentoitavaa? Ajattelin että siitä rakenteesta olisi jotain selkeää haittaa matalalla vireillä soitettaessa, mutta kun yhtäkään selkeää / konkreettista esimerkkiä ei tullut (pelkkiä säätökohtaisia juttuja, eli ei oikeita "haittoja), niin ajattelin sen olevan jotain niin pientä tai mitätöntä, että se on minulle yhdentekevää (= ei kiinnosta hevonvittua ;). Tuntuu mielestäni olevan kyse enemmänkin jostain asennevammasta matalia vireitä kohtaan, kuin mistään tätä todellisuutta koskevista rakennehaitoista. ;) Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. Thank you for your beautiful music |
zepeteus 21.12.2004 23:06:20 (muokattu 21.12.2004 23:19:49) | |
---|
Ajattelin että siitä rakenteesta olisi jotain selkeää haittaa matalalla vireillä soitettaessa, mutta kun yhtäkään selkeää / konkreettista esimerkkiä ei tullut (pelkkiä säätökohtaisia juttuja, eli ei oikeita "haittoja), niin ajattelin sen olevan jotain niin pientä tai mitätöntä, että se on minulle yhdentekevää (= ei kiinnosta hevonvittua ;). Kiitos moottorisaha, juuri näin, paljon parempi. ;) edit: Tuntuu mielestäni olevan kyse enemmänkin jostain asennevammasta matalia vireitä kohtaan, kuin mistään tätä todellisuutta koskevista rakennehaitoista. ;) Hmmm...toisilla se voi olla asennevamma (ennakkoluulo), toisilla taas jotain muuta. Jos luit aiempia vastineitani, saatoit huomata kuinka ennakkoluuloisesti minä olen asiaa lähestynyt....eli käyttänyt, tai yrittänyt käyttää kitaraa kaikkeen mahdolliseen äänen tuottamiseen. Ja vireenä tietysti kaikkea ei enää soivasta makaroonista aina kieliä katkoviin ylävireisiin saakka. Johtopäätökset noista kokeiluista ovat tietenkin omiani, mutta sen verran vastaavuuksia näyttää löytyvän muidenkin soittajien kanssa, jotta uskallan esittää joitain kokemuksia edes suuntaa antavina viitteinä. Mitä noihin "rakennehaittoihin" tulee, mitäpä siitä enempiä jauhamaan. Totesit jo alussa, ettei sinulla ole ongelmia esiintynyt, mikä on hyvä juttu. Se ei kuitenkaan kumoa muiden vastakkaisia kokemuksia aiheesta, ongelmien määrittelytkin kun ovat kokolailla henkilökohtaisia asioita. Jos nyt yhteiseltä pohjalta asiaa yritetään lähestyä, niin mainitsemasi Meshuggah puhuu omien havaintojeni puolesta. Tai sitten hankkivat ihan vain huvikseen pitempiskaalaisia kitaroita, mene ja tiedä. |
Krice 21.12.2004 23:35:53 | |
---|
Ihme buumi tuntuu olevan, kaikki ostaa kilpaa paksumpia ja paksumpia kitaran kieliä että voi virittää matalammalle. Kaipa sillä matalammalla vireellä yritetään saada jotain rankkuutta soittoon. Turhaa kikkailua mielestäni. |
Bilharzia 22.12.2004 03:29:58 | |
---|
noniin. aika liittää tähän keskusteluun ensimmäinen vastaus kysymykseen. eli Queens of the stoneage:lla on ainakin tosi matala vire ainakin baistilla. en tiiä onko kitarat yhtä matalalla vireellä. aika varmasti. QOTSAlla on C vire. Tähän vireeseen törmäsin heillä kattellessa tabuja. www.thefucksociety.com
tai
www.thefriendsociety.com |
Bilharzia 22.12.2004 03:35:40 | |
---|
On ollu ideana virittää kielet niin matalalle ettei sävelyyttä ole. Basso kantaa melodiaa ja kitarat on perkussiivista rämpsyä. Semmonen kappale. www.thefucksociety.com
tai
www.thefriendsociety.com |
Torniojaws 22.12.2004 10:43:51 | |
---|
On ollu ideana virittää kielet niin matalalle ettei sävelyyttä ole. Basso kantaa melodiaa ja kitarat on perkussiivista rämpsyä. Semmonen kappale. Meshuggahin ideahan on juuri tuo rytmeillä leikkiminen, jota he vielä korostivat Nothingilla tekemällä erittäin "yksinkertaisia" kappaleita ja tasaista jurnutusta. "No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies"
- Charles Baudelaire |
MaKo71 22.12.2004 11:23:43 | |
---|
Sama kait se mikä vire kitarassa on, kun miksaaja kuitenkin leikkaa alaäänet EQ:lla pois basson tieltä sitten "tositilanteessa". Ikävää muille soittajille, kun kuulee ensimmäistä kertaa basistin pompottelut vasta keikalla(*) - hetken sitä sitten miksaaja kuuntelee, mutettaa basson ja yrittää saada jommasta kummasta kitarasta biisille pohjan... Ainakin itse olen ollut huomaavinani sellaista, että tarvitsee omaan efektiboksiin kahdenlaiset säädöt (ei tosin vielä ole mahdollista, mutta ehkä tässä lähiaikoina hommaa monipuolisemman laudan). Toiset on tarkoitettu kotikäyttöön ja niissä on tasainen rintama kaikilla taajuuksilla, jotta nauhoitettu soitanta on tukevaa. Toiset taas ovat näiden kopioita, mutta niistä on leikattu taajuuksia tekemään niistä kirkkaampia, selvempiä ja "kapeampia" ja ne on tarkoitettu bändikäyttöön. --- (*) Bändimme laulajan jossain aikaisemmassa projektissa oli kolme kitaristia ja niiden välillä äänisota. Bändin basisti kuuli biisien sanat ensimmäistä kertaa vasta studiossa. http://reaaliaika.net/ |
Dareon 23.12.2004 16:50:52 | |
---|
...kolme kitaristia ja niiden välillä äänisota. Tälle voisi perustaa ihan oman aiheen, että miksi ei voisi vaikka vaihteeksi kuunnella sitä bändiä ja kokonaisuutta, eikä sitä omaa (kitaran) murinaa. Joskus kyllä tuntuu että kahdenkin kitaristin volyymin säätö järkevälle tasolle on liian hankalaa. :/ Ei sen tarvitse olla täydellinen, kunhan se vain näyttää siltä. |
temesta 23.12.2004 22:06:00 | |
---|
Jos kitara on hyvä,mikit ei tee soundista puuroa ja vahvistinpuoli on kunnossa niin lopputulos on tuskin huono. Itsellä H-vire toimii mainiosti ja sopii biiseissä "oikein" käytettynä kuin kyrpä vittuun(kunhan ei oo mikää lehmän vittu..).Seiskat tuo paljon uutta musiikkiin..lähinnä heviin,eli suosittelen kyllä kaikille jos kiinostusta löytyy matalempiin soundeihin. |
jhoik 23.12.2004 22:19:41 | |
---|
Meidän bändillä menee nuo matalat jutut (ei me kyllä kauhean matalalta noita biisejä soitella). Toisella kitaristilla on 7-kielinen ja se laittaa sen välillä murisemaan jostain kohtuu matalalta, samaan aikaan ite soittelen jotain muuta kuvioita korkeammalta ja basso soittaa matalat soinnut korkeammalta. Meillä kuullostaa hyvältä, mutta me käytetään sitä kohtuu säästeliäästi. Matalin on tainnut olla se kun soittimet eka puolsävelaskelta matalemmalle D#, sitten siitä E-kieli C# (en ole tästä varma kun en jaksa miettiä) ja toinen kitara soittaa siltä seittemänneltä kieleltä. Aika harvoin tosiaan vaan käytetään. Vapaata tilaa myytävänä. |
efunkelist 23.12.2004 23:49:13 | |
---|
Jos kitara lasketaan oktaavin alas (E1=41.2Hz), jää bassolle "omaa aluetta" kuuloalueella oktaavin verran (E0=20.6Hz) Tuli heti mieleen että kyseessä on perustaajuus joka on suhteessa niihin ylempiin kerrannaisiin huomattavasti vaimeampi kun säröillä soitetaan. Toisin sanoen ne munakkaat soundit mitä kitara tuo bändiin on siellä 100-500Hz alamiddlet ja basso hoitaa sen 40-200Hz alatontin. Kutakuinkin. Tarkoitin vain sitä että eihän noilla hertseillä ole merkitystä kun luodaan subjektiivista hyvää soundia. Ja että se mitä kuulemme ja kuuntelemme on kuitenkin perussävelen harmonisia kerrannaisia, pääasiassa sitä 1-3kHz pattia... En nyt ole aivan satavarma noista taajuuksista mutta pointtina kuitenkin; alle sataset miksataan kuitenkin yleensä melkolailla pois, ainakin kitarasta. |