Aihe: Cobainit Wirtaset ja kumppanit
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Jucciz
26.05.2004 12:17:36
Jollain oli sentään pokkaa sanoa tuokin. Oonkohan mäkin tulossa vanhaksi, kun mun mielestä punk tarkoitti tollasta Sex Pistols-tyylistä vääntöä?

Joku tuttavani tokaisi jo melkeinpä kymmenen vuotta sitten "Plääh, punk on kuollut, Apulanta on poppia". Kaipa ne Pistolsit, Clash, Ramones jne enemmänkin edustivat sitä, mitä asiaan enemmän vihkiytyneet kutsuvat punkiksi.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Jucciz
26.05.2004 12:22:39
Biisien tekeminenhän se on oleellisinta varmaan kenen tahansa mielestä. Edes paatunein tiluttelija ei kuuntele soitantaa josta puuttuu musiikillinen sisältö.

Tästä voidaan yhteistuumin olla monta mieltä. Minä en löydä juurikaan/yhtään musiikillista sisältöä vaikkapa lukuisista Yngwien, Satrianin tai Petruccin häröilyistä. Vielä selkeämmin tilanne näkyy yläasteikäisissä kitaristinaluissa, jotka ovat kuunnelleet ainoastaan paatuneita tiluttelijoita: kun opetellaan pelkkiä asteikkoja ja sormituksia, voi olla, että tuloksena on musiikkia, joka on yhtä sanaa käyttäen ei-niin-kovin-mielenkiintoista.

Ihan vaan näkökulmana. Toivoisihan sitä, että tuo mitä juuri sanoit, pitäisi paikkansa, mutta kun minäkin tunnen jo monia, jotka olemassaolollaan kumoavat väitteesi.
Humu
26.05.2004 13:07:24
Sitä sitten kun itsekkin mainitsit, että turha arvostella Wirtasen ja Kokkelin soittotaitoja jos ei ymmärrä punkista mitään, minä kun en siitä ymmärrä mitään. Niin minä siihen sitten, että en ymmärrä klassisesta musiikistakaan mitään, mutta silti voin huomata Ismo Eskelisen olevan aika taitava kitaransoittaja.

On on taitava! Kyllä minä uskon!:D En minäkään ymmärrä reggaesta mitään! Se on minusta aivan munatonta musaa, enkä ymmärrä, mitä ihmiset näkee siinä. Jos minä olisin sinä, niin minä varmaan haukkuisin reggae kitaristit, kun ne ei osaa muuta kun renkuttaa sitä tylsää sointukiertoa kuivalla soundillaan!

Minä olen kuitenkin minä ja tiedän, että ne tekee soittaa just sillätavalla, koska ne diggaa siitä ja tietävät, ett heidän musaa pitää soittaa just sillä tavalla! Jos minä en sitä ymmärrä, ni se ei tarkoita sitä, ett miljoonat ihmiset ei vois siitä digata!

Tähän ei liity mitenkään minkään musiikkityylin asenteet vaan kyse oli soittotaidosta.

Lueppas se alkuperäinen kysymys uudestaan! Se on tässä...

Mitenkäs se on mahdollisista että tollaset kitaristit on teknisesti huonoja, vaikka on soittanu jo ainakin yli 10 vuotta? Onko se harjottelun määrästä kiinni vai onko se niin, että jostain tulee hyvä toisesta taas ei?

Eikö siis vastaus ole juuri siinä, että miehet ei ole panostaneet mihinkään tekniikan treenaukseen, kun ovat kiinnostuneita enemmän toisenlaisesta menosta?!
agentti
26.05.2004 13:23:01 (muokattu 26.05.2004 14:17:24)
Jos minä olisin sinä, niin minä varmaan haukkuisin reggae kitaristit, kun ne ei osaa muuta kun renkuttaa sitä tylsää sointukiertoa kuivalla soundillaan!

Olenko jossain vaiheessa haukkunut heitä (Wirtanen ja Kokkeli)!? Osoita missä kohtaa? He ovat varmasti parempia raapijoita kuin minä tai monet muut täällä, mutta sehän ei mitään tarkoita. Sen sijaan lueppa aikaisempi kirjoitus jossa kerron mielipiteeni siitä kuinka mua ihmetyttää/ärsyttää se kun kitaran soittamisesta on pakko tehdä ja vääntää aina niin mahdottoman vaikeaa ja ylivoimaista "mä oon ihan paska" tai "oon soittanu kitaraa kymmenen vuotta, mutta en mitään siltikään osaa". Miksi ei voisi vain soitella sitä kitaraa ja nauttia siitä? Onko joku tietty taso jonne jonkun tiluttajan on pakko päästä? Mä oon ite tyytyväinen siihen mitä mä osaan soittaa, eli soitan niitä juttuja joista pidän jne, tosin voi olla että joidenkin mielestä en osaa soittaa yhtään mitään, mutta itse olen tyytyväinen eikä mulla ole mitään tarvetta tästä kehittyä ellen kehity sitten automaattisesti/huomaamatta soittamalla. Toisin sanoen olen nyt sillä tasolla jolla haluan vaikka varmaan ihan paska monen mielestä.

Kokkelin ja Wirtasen biisin teko taitoja en missään nimessä kyseenalaista, varsinkin Nirvanalla on paljon hyviä biisejä ja omistan myös pari heidän levyään, esim. MTV unplugged on mielestäni yksi historian parhaista levyistä! Itse en todellakaan osaa tehdä minkäänlaisia biisejä tai säveltää kuten ehkä musiikkinäytteestänikin käy ilmi ja tuo näyte edustaa aika hyvin myös sitä mihin teknisesti "parhaimmillani" yllän eli ei musta olis vaikka hevipumppuun soolokitaristiksi.

Lisätään vielä se, että mikäli ajattelet mun ajattelevan että edellä mainitut ukot olisivat huonoja kun eivät soittele paljoa sooloja tms, niin olet väärässä.
"Tällä naamalla voi vain kusta muuntajaan" -Metallityöläinen | MEKKALA #7 Kyllä Esa osaa.
Humu
26.05.2004 14:12:51 (muokattu 26.05.2004 14:13:58)
No joo...en kieltämättä lukenu noita sun(agentti)aiempia kirjoituksias. Käsitin kommentis vähän toisellatavalla. Pahoittelen;(

Ehkä toi mun kirjoitus oli sitt suunnattu joillekkin muille tyypeille?!

No mutt siitä mieltä oon edelleen, ett asenteella on hyvinkin paljon vaikutusta soittotaitoon!
sirdickyj
26.05.2004 14:31:25
No mutt siitä mieltä oon edelleen, ett asenteella on hyvinkin paljon vaikutusta soittotaitoon!

Albert Järvisen sanoi; "professionalism is the thing, the King". Ainoastaan asenne ja soittotaito yhdessä on jonkun arvoista, kaikki muu on pelleilyä, mitä tulee soittamiseen.

Vielä kerran; säveltäminen ja soittotaito ovat kaksi eri asiaa, mutta tosiasia on myös se, että säveltämäänkin pitää OPPIA, ei se ole kellekkään mikään sisäsyntyinen taito. Sikäli alkuperäiseen kysymykseen palaten, herrat Cobain ja Wirtanen ovat kuluttaneet soittoharjoitteluun käytettävän ajan sävelmien tekoon, mikäs siinä. Eivätpä raukat vaan ole oppineet soittamaan, mutta vittuako se heitä kiinnostaa.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Henko
26.05.2004 14:32:10

Minä olen kuitenkin minä ja tiedän, että ne tekee soittaa just sillätavalla, koska ne diggaa siitä ja tietävät, ett heidän musaa pitää soittaa just sillä tavalla! Jos minä en sitä ymmärrä, ni se ei tarkoita sitä, ett miljoonat ihmiset ei vois siitä digata!
Kyllä noi tyypit varmaan diggaa musiikistaan, mutta tuskin ne ainakaan alunperin sitä on laskelmoinu että tätä pitää soittaa just tällain, vaan tod.näk. ne on vaan soittanu ja tehny biisejä mitkä kuulostaa niiltä itteltään. Se musiikki vaan tulee jostain, ainakin ne hyvät biisit. Tuskin sitä voi miettiä että tälleen tehdään hyvä biisi, ja sitä pitää soittaa tälleen. Tai silloin se ei ehkä kuulosta niin "vilpittömältä".
Horror Sweet Horror.
Jucciz
26.05.2004 14:44:21
Eivätpä raukat vaan ole oppineet soittamaan.

En ole Apulanta- tai Nirvana-fani, mutta minun mielestä sekä Wirtanen että Cobain suoriutu(i)vat aivan hyvin ainakin omien kappaleidensa soitosta. En ymmärrä, mitä haet argumentillasi. Va tarkoitatko, etteivät herrat tiluat kuin fareri/ynkkä/petrucci/vai/yms jonnijjootavat?
Humu
26.05.2004 14:47:40
Eivätpä raukat vaan ole oppineet soittamaan, mutta vittuako se heitä kiinnostaa.

Tuntuu niin pahalta heidän puolestaan, kun sinä sanot heitä raukoiksi...täällä?!:D

En minäkään...raukka ole oppinut tähän ikään mennessä puhumaan kiinaa. Liekkö sitt syy siinä, ett en ole ikinä edes yrittänyt oppia?!:D
sirdickyj
26.05.2004 18:30:08
En ole Apulanta- tai Nirvana-fani, mutta minun mielestä sekä Wirtanen että Cobain suoriutu(i)vat aivan hyvin ainakin omien kappaleidensa soitosta. En ymmärrä, mitä haet argumentillasi. Va tarkoitatko, etteivät herrat tiluat kuin fareri/ynkkä/petrucci/vai/yms jonnijjootavat?

Tarkoitan, että herrat ovat kelvottomia kitaristeja. Alkuperäinen kysymys oli, että kuinka voivat olla huonoja soittajia vaikka ovat soittaneet 10 vuotta. Ovat siksi huonoja, koska eivät ole opetelleet soittamaan. Viis siitä, osaavatko soittaa omat biisinsä vai ei. Sitäpaitsi, mitä Apulantaan tulee niin kyllähän nekin sinänsä hienot biisit kuulostivat paremmilta, kun Don Huonot soittivat heidän biisejään bändien yhteiskiertueella.

Huono soittaja on sellainen, jonka soitto kuulostaa paskalta, ja tämän topicin aiheena olevien herrojen soitto kuulostaa paskalta, no matter what.
Lego
26.05.2004 18:51:20
Tarkoitan, että herrat ovat kelvottomia kitaristeja. Alkuperäinen kysymys oli, että kuinka voivat olla huonoja soittajia vaikka ovat soittaneet 10 vuotta. Ovat siksi huonoja, koska eivät ole opetelleet soittamaan. Viis siitä, osaavatko soittaa omat biisinsä vai ei. Sitäpaitsi, mitä Apulantaan tulee niin kyllähän nekin sinänsä hienot biisit kuulostivat paremmilta, kun Don Huonot soittivat heidän biisejään bändien yhteiskiertueella.

Huono soittaja on sellainen, jonka soitto kuulostaa paskalta, ja tämän topicin aiheena olevien herrojen soitto kuulostaa paskalta, no matter what.

Ja tämä on absoluuttinen totuus koska sinä sanoit sen? Koska se sinun mielestäsi kuulostaa paskalta? Monen muun mielestä ei kuulosta paskalta. Niin ja milläs mittarilla sitä soittotaitoa edes mitattiinkaan. Mulla nimittäin on tämmönen halpisyleismittari ja siinä ei ole soittotaito-aluetta.
• • • • •
Henko
26.05.2004 19:21:12 (muokattu 26.05.2004 19:21:53)

Onko sulla ikinä paineita ennen lavalle menoa, kun soiton pitää kuulostaa niin hyvältä? Tai sit sä vaan oot niin vitun hyvä :)
Horror Sweet Horror.
Evil-Chuck
26.05.2004 20:03:22 (muokattu 26.05.2004 20:09:23)
Tästä voidaan yhteistuumin olla monta mieltä. Minä en löydä juurikaan/yhtään musiikillista sisältöä vaikkapa lukuisista Yngwien, Satrianin tai Petruccin häröilyistä. Vielä selkeämmin tilanne näkyy yläasteikäisissä kitaristinaluissa, jotka ovat kuunnelleet ainoastaan paatuneita tiluttelijoita: kun opetellaan pelkkiä asteikkoja ja sormituksia, voi olla, että tuloksena on musiikkia, joka on yhtä sanaa käyttäen ei-niin-kovin-mielenkiintoista.

Ihan vaan näkökulmana. Toivoisihan sitä, että tuo mitä juuri sanoit, pitäisi paikkansa, mutta kun minäkin tunnen jo monia, jotka olemassaolollaan kumoavat väitteesi.

Ja sinun musiikkisi on tosi mielenkiintoista? Minua sinun musiikkisi ei ainakaan kiinnostanut, siis musiikkinäytteesi perusteella, joka oli joku hevipelleily jazzihomoilun kera. Ja miten esim. Petruccilla ei ole ideoita? DT on kuitenkin yksi 90-luvun merkittävimmistä hevirock-bändeistä.
"As Wolfs Among Sheep We have Wandered"
sirdickyj
26.05.2004 21:07:53
Ja tämä on absoluuttinen totuus koska sinä sanoit sen? Koska se sinun mielestäsi kuulostaa paskalta? Monen muun mielestä ei kuulosta paskalta. Niin ja milläs mittarilla sitä soittotaitoa edes mitattiinkaan. Mulla nimittäin on tämmönen halpisyleismittari ja siinä ei ole soittotaito-aluetta.

Lienee selvennyksen paikka; kuulostaa mielestäni paskalta, jos muista ei, niin hyvä.

KITARISTI on mielestäni soittaja, joka tulkinnallaan (jota tekninen osaaminen parhaimmillaan palvelee ja jossa osaaminen on valjastettu tulkinnan apuvälineeksi) saa oman tai toisten kirjoittaman musiikin elämään ja soitollaan lisää esitykseen hienon musiikillisen kuorrutuksen. Tähän kategoriaan laken itse kuuluviksi esim. Eric Johnsonin, Jimi Hendrixin, Eddie Van Halenin, Joe Walshin jne.

KITARASANKARI on sellainen, jonka musiikki on suurelta osin valjastettu palvelemaan k.o. soittajan mahdollisuuksia esitellä taitojaan.

LAULAJA/BIISINTEKIJÄ/KITARISTI on sellainen, joka parhaimmillaan esittäessään itsekirjoittamaansa musiikkia ja jonka kyvyt kitaristina ja instrumenttinsa hallitsijana usein rajoittuvatkin tähän oman musiikin esittämiseen. Tämä ei todellakaan vähennä heidän arvoaan muusikkoina. Tällaisia soittajia ovat mielestäni esim. Neil Young, Glenn Frey, se White Stripesin hörhö, ja vaikkapa juuri Cobain ja Wirtanen.

Näihin yksinkertaisiin (ja yksinkertaistaviin) kategoriointeihin yritän tämänkin asian puitteissa vääntää e.m herrojen arvon KITARISTEINA.

Ja vielä ketään halventamatta; mitä pidemmälle soittamiseen perehtyy, sitä kultivoituneemmaksi myös kehittyy eri soittajien musiikillisen annin tulkitseminen. Monesti yksinkertaisuutta ja ytimekkyyttäkin oppii arvostamaan vasta mutkien kautta. Itse en ole k.o. herroja KITARISTEINA oppinut arvostamaan kovankaan ponnistelun tuloksena, ja jalo kielisoitin on käsissä kulunut jo viidentoista vuoden ajan.
Keppi
26.05.2004 21:15:26
Itse en ole k.o. herroja KITARISTEINA oppinut arvostamaan kovankaan ponnistelun tuloksena, ja jalo kielisoitin on käsissä kulunut jo viidentoista vuoden ajan.

Kyllä minä sinua uskon, eikä siinä oo tosissaan mitään hävettävää! Mä ajattelin juuri samallatavalla...noin kymmenen vuotta sitten, mutta nyt on tosin. Kyllä säkin jonain päivänä vielä...mä oon siitä aivan varma!;)
...no ei vaineskaan;)
sirdickyj
26.05.2004 21:18:20
Onko sulla ikinä paineita ennen lavalle menoa, kun soiton pitää kuulostaa niin hyvältä? Tai sit sä vaan oot niin vitun hyvä :)

Ei ole paineita, en ole vitun hyvä, on soittajan kehittymisen kannalta oleellista ettei oma soitto kuulosta omiin korviin (liian)hyvältä, muutenhän kehittymisen kannalta oleellinen itsekritiikki puutuis kokonaan. Saattaisi päätyä kuulostamaan Cobainilta tai Wirtaselta.
sirdickyj
26.05.2004 21:23:43
By the way; oikeus osallistua tähän keskusteluun ja suhtautua jonkun soittajan soittamiseen kriitisesti ei perustu omaan ylivertaisuuteen soittajana, olen itsekin oikeastaan ihan paska monessakin suhteessa. Moni saattais ajatella (ja ajatteleekin taatusti) meikäläisestä samoin kuin itse ajattelen herroista Cobain ja Wirtanen.
Lego
26.05.2004 22:08:51
Mutta ei voi silti vetää minkään valtakunnan johtopäätöksiä kuulemansa perusteella edelleenkään. Jos on vähänkään seurannut näiden kahden (Kurt Cobain ja Toni Wirtanen) lavatyöskentelyä niin voi nähdä että molemmilla on ja oli aivan valtavasti tunnetta pelissä siinä toiminnassa, joka taas on helvetin hieno juttu. Ja heillä on/oli muutakin tekemistä sen kitaransoiton ohessa siellä lavalla.

Ei jaksa enää jankata, vittu siinähän mollaatte.
• • • • •
Jucciz
26.05.2004 23:02:00
Ja sinun musiikkisi on tosi mielenkiintoista? Minua sinun musiikkisi ei ainakaan kiinnostanut, siis musiikkinäytteesi perusteella, joka oli joku hevipelleily jazzihomoilun kera.

Kyynel poskelta vierähtää. :(

Ja miten esim. Petruccilla ei ole ideoita?

No sitä minäkin tässä olen jo pitkään ihmetellyt. Luulisi, että niinkin kauan soittaneella kaverilla olisi jotain muutakin annettavaa kuin pitkälle hiottu tekniikka.

DT on kuitenkin yksi 90-luvun merkittävimmistä hevirock-bändeistä.

Aivan taatusti.
skinkarde
26.05.2004 23:27:27
No sitä minäkin tässä olen jo pitkään ihmetellyt. Luulisi, että niinkin kauan soittaneella kaverilla olisi jotain muutakin annettavaa kuin pitkälle hiottu tekniikka.

sinähän sen tiiät näköjään parhaiten. onneksi olkoon.
"Siitä puhe mistä puhutaan"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)