![]() 21.02.2004 16:00:39 | |
---|---|
Kannattaa aina kuunnella miten stemmat on muitten biiseissä tehty. Yleensähän ne on niitä että ääneen lisätään joko ylä- tai alapuolelle terssi (todella yleinen), kvintti tai oktaavi (esmes mies- ja naislaulaja). Toki muitakin intervalleja esiintyy... Juuri näin! Eikö jostain tällaisesta ois syytä lähtee?! Alkuperäinen kysyjä halusi tietää "kaiken mahdollisen stemmoista". Ja kontrapunkti on JUURI tarkalleen sitä -- oppi siitä, miten päällekkäisiä ääniä ja melodialinjoja sovitetaan. Ei se ole mitään salatiedettä tai "utopistista jupinaa" vaan nimenomaan ihan perusasioita. Mä oon toistakymmentä vuotta soittanu musaa bändeissä ja tehny biisejä. Olen lukenu joskus jostain kirjasta lyhyesti, mikä se kontrapunkti on. Samoin täälläkin varmaan suurinosa ei oo kuullu kontrapunktista...muutaku ehkä nimen. Siis mikä helvetin perusasia se sillon on?!? mutt mun piti jo mennä pois... | |
![]() 21.02.2004 17:27:16 | |
On se kyllä ihmeellistä kun kysytään asiasta johon ei haluta vastausta. Mielestäni on aivan naurettavaa, että teorian opiskelu lasketaan sellaiseksi peikoksi, että harrastelijan ei tulisi ikinä sitä osata, sillä asia ei todellakaan ole niin. Kuten Mark Levinen The Jazz Theory Bookin johdannossa sanotaan, vain 1 % musiikista on taikaa, ja loput 99 % on asioita, joita voidaan pilkkoa, syynätä ja analysoida. Ja teoria on nimenomaan työkalu tälle pilkkomiselle, syynäämiselle ja analysoimiselle. Ja kun täällä itseäni asiantuntevammat henkilöt kertovat miten kontrapunktia, kenraalibassoa ja harmoniaoppia näin yleisesti kannattaa opiskella, niin en minä yritä vängätä vastaan vaan koitan ihan rehellisesti ottaa opikseni. Voisi joku muukin kokeilla lähestymistapaani, säästyttäisiin monelta sanaharkalta. -MacGyver | |
![]() 21.02.2004 18:22:44 | |
Näinhän sen täytyy olla, ku kerran Mark Levinen The Jazz Theory Book näin kertoo! | |
![]() 21.02.2004 18:32:47 | |
Musiikki on siitä hieno harrastus, ett teoriaa ei tarvitse lukee, jos se tuntuu vastenmieliseltä;) ...no ei vaineskaan;) | |
![]() 21.02.2004 21:53:07 | |
Näinhän sen täytyy olla, ku kerran Mark Levinen The Jazz Theory Book näin kertoo! Nyt meni sinulta pointti täysin ohi. Tarkoitin viestissäni sitä, että vaikka kuinka tekee musiikkia ns. fiiliksellä, niin siitä voidaan erotella yksittäiset nuotit ja analysoida näiden suhteita. -MacGyver | |
![]() 21.02.2004 23:14:33 (muokattu 21.02.2004 23:23:09) | |
Heh heh. Tulipas väittely ;) Juu... Olen samaa mieltä, että oli ammattilainen tai ei niin kyllä toi teoria on syytä olla ainakin jollain tasolla hallussa. Saa omiin ralleihinkin enemmän syvyyttä ja mielenkiintosia juttuja. Kaippa niitäkin stemmoiksi voi kutsua kun olen omiin juttuihin tehnyt noita terssi -ja oktaavivirityksiä. Mua vaan kyrpii välillä kun kysyy jotain niin menee vastaukset itseasiasta niin päin persettä, että ei niistä ole mitään hyötyä. Tarkotin lähinnä seuraavanlaisia vastauksia: Emmä tiijä. Kato peiliin, jos mä kurkkaan sieltä niin kai mä sit oon sä. :-) Muuten vastaukset ovat olleet kyllä oikein hyviä. Olen ollut havaitsevinani, että ulkomaiset keskustelupalstat pysyvät paljon paremmin aiheessa eikä kukaan lähde vittuilulinjalle. Eiköhän lopeteta tää keskustelu. Piste. | |
![]() 21.02.2004 23:24:47 | |
Nyt meni sinulta pointti täysin ohi. Tarkoitin viestissäni sitä, että vaikka kuinka tekee musiikkia ns. fiiliksellä, niin siitä voidaan erotella yksittäiset nuotit ja analysoida näiden suhteita. Todella mielenkiintoista...mutta mitä sitten?!?! | |
![]() 22.02.2004 14:13:26 | |
Kaippa niitäkin stemmoiksi voi kutsua kun olen omiin juttuihin tehnyt noita terssi -ja oktaavivirityksiä. Ihan varmasti voi. Perusasiat noista ovat kuitenkin hyvinkin yksinkertaisia ja ne on helppo selvittää jo ihan pelkällä sävelkorvalla. Täällä vain on tiettyjä ihmisiä, joiden mielestä kaikki on pakko tehdä arpomalla tai sokeasti kokeillen, ja joita vituttaa jo ihan periaatteesta jos asioita rationalisoidaan -- varsinkin jos järjestelmällä on vierasperäinen nimi. "I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire | |
![]() 22.02.2004 15:41:59 | |
Kannattaa aina kuunnella miten stemmat on muitten biiseissä tehty. Yleensähän ne on niitä että ääneen lisätään joko ylä- tai alapuolelle terssi (todella yleinen), kvintti tai oktaavi (esmes mies- ja naislaulaja). Toki muitakin intervalleja esiintyy... Mutta jos on kyseessä laulajat, niin kannattaa huomioida sointukäännöksissä, että kvartit ja sekstit ovat helpompia laulaa. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara | |
![]() 22.02.2004 16:44:46 | |
Täällä vain on tiettyjä ihmisiä, joiden mielestä kaikki on pakko tehdä arpomalla tai sokeasti kokeillen, ja joita vituttaa jo ihan periaatteesta jos asioita rationalisoidaan -- varsinkin jos järjestelmällä on vierasperäinen nimi. Senku rationalisoitte, minkä kerkeette! Ei se mua haittaa! Se on ihan yks hailee, opitko sinä asiat kirjasta vai käytännön kautta, mutt jos sä oot sitä mieltä, jos homma ei lue kirjasta, ni se on sokeasti arpomista...ni ole ihan rauhassa! Edelleen kysyn vaan, ett mitä perusasioita noi sitt on...mihin ei normaalit pitkään alaa harrastaneet soittajat oo ikinä kunnolla törmänneet?!? Määrittele, miten sinä käsität perusasian?!? Voihan sitä joku lukenu fyysikko pitää kvanttifysiikkaakin ihan perusasiana! | |
![]() 23.02.2004 10:21:05 (muokattu 23.02.2004 10:21:25) | |
Senku rationalisoitte, minkä kerkeette! Ei se mua haittaa! Se on ihan yks hailee, opitko sinä asiat kirjasta vai käytännön kautta, mutt jos sä oot sitä mieltä, jos homma ei lue kirjasta, ni se on sokeasti arpomista...ni ole ihan rauhassa! Minä en vain vieläkään ymmärrä mikä hinku täällä suurimmalla osalla porukasta on keksiä pyörä uudelleen. Varsinkin, kun sitä ei sitten kuitenkaan saada kokonaan valmiiksi. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara | |
![]() 23.02.2004 11:02:22 | |
Minä en vain vieläkään ymmärrä mikä hinku täällä suurimmalla osalla porukasta on keksiä pyörä uudelleen. Varsinkin, kun sitä ei sitten kuitenkaan saada kokonaan valmiiksi. Nyt meni ohi?!? Just tää asenne mua vituttaa! Ihminen lukee hulluna jotain teoriaa ja on sitt...muka tosi hämmästyny, miks joku ei voi tajuta hänen hienoja päätelmiään, jotka on ihan perusasioita vaan! Kaikkia ei oo pistetty pienenä soittotunneille tai musiikkikouluihin. Kaikki ei myöskään opiskele tai tee tätä hommaa työkseen! Jos joku mun kaveri ei oo ikinä kuullu jotain termiä, minkä minä oon aina tienny, ni en minä rupee sille vittuilemaan, että etkö nyt tuota tiedä?! Se on vaan jostain syystä selvinny asioista ilman tuota tietoo! Tai että minä opetan jonkun...mulla toimivan ajatusmallin ja vittuilen sitt, jos toinen ei koe sitä mielekkääks tai ymmärrä koko ajatusmallia! Jos stemmojen opettelu pitäis oikeesti alkaa noista sun jutuistas, ni suurin osa musiikin harrastajista lopettais tuon harrastuksen! Onko se sitt sun mielestä juttu, ett vaan ne, jotka jaksaa kiinnostua noista...jo 500 vuotta sitt keksityistä jutuista harrastas musiikkia?!? Ilmeisesti! | |
![]() 23.02.2004 11:20:33 (muokattu 23.02.2004 11:21:25) | |
On tämä nyt jo todella ihmeellistä, kun joku joka "on lukenu joskus jostain kirjasta lyhyesti" selitteen termille josta puhutaan on saman tien painottamassa miten turha, raskas, vaikea ja vanhanaikainen tämä kyseinen asia on. Minun puolestani jokainen saa tehdä miten haluaa ja yhtä ainoaa parasta tai oikeaa tapaa ei ole olemassa. Jokin roti kuitenkin siihen milloin leikitään besserwisseriä. Tämä hädin tuskin aiheessa pysynyt kiistely päättyköön osaltani tähän. Toivottavasti Ben_D sai edes jonkinlaisen vastauksen kysymykseensä. "I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire | |
![]() 23.02.2004 11:20:41 | |
Nyt meni ohi?!? Tarkoitin sitä, että kun on olemassa valmis toimivaksi koettu järjestelmä, niin sitä ei viitsitä opetella, vaan keksitään samat jutut uudelleen. Täällä on ihminen, joka haluaisi oppia tekemään kitarastemmoja. Näen tällöin järkeväksi kertoa, että aihetta on selitetty ja analysoitu kattavasti ja sen lukeminen on helpompi ja perusteellisempi tie onneen, kuin alkaa kuulokuvalta viritellä jotain. Jossain vaiheessa sitä huomaa, että on käyttänyt tuhottomasti aikaa sen keksimiseen, mikä on selitetty osana noita oppiaineita jo satoja vuosia. Voisin väittää, että tuon asian lukeminen on helpompi vaihtoehto, kuin alkaa keksimään sitä itse uudelleen. Pelkkien kitarastemmojen lisäksi saa tuosta saa hieman kokonaisvaltaisemman kuvan musiikista, eli ymmärtää kuinka soinnut ja harmonia toimii. Tuolla käsityksellä osaaminen musiikkialalla monipuolistuu huomattavasti. Säveltäminen ja sovittaminen bändille helpottuu enemmän kuin uskoisi. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara | |
![]() 23.02.2004 11:29:50 (muokattu 23.02.2004 11:37:53) | |
Ymmärrän Humun kommentit ja hän on omalla tavallaan oikeassa, MUTTA nyt vastataan kysymykseen ja jos haluaa opiskella stemmojaan ilman teoreettista tietämystä KOKEILEMALLA, niin tuskin edes tulee tänne foorumiin kyselemään asiasta. Jos haluaa tietää kaiken stemmoista, niin ottaa selvää kontrapunktista/soinnutuksesta ja muusta paskasta, mutta jos haluaa kokeilla, niin kokeilee. Ei se ole väärin, enkä minä ja moni muukaan siitä ala syyttelemään. Pääasia, että kuulostaa hyvältä. Mikä sitten on hyvää? Ei tarvitse osata hienoja termejä tms. Jostain tuo äänenkuljetushässäkkä on kuiteskin saanut alkunsa ja siitä on aikaaaa. Kaikki tyylillään ja en minä myös tuomitse ihmistä, joka ei tiedä kontrapunktistakaan mitään. :) ! EDIT: Ja sen verran vielä asiasta liittyen hörhön kommentteihin, eli jos kerran stemmat etsitään kokeilemalla, niin miksei sitten aloittelevalle kitaristille anneta osat kitaraan ja sanotaan, että teeppäs tosta kitara? No siinä sais hieman "kokeilla" miten esim. nauhat laittaisi otelautaan, tai mites ne kielet virittäis. Siinäpä menis varmaan aika kauan aikaa ennenku keksis, millä tavoin kitara tehdään. No jos sitten oliskin vaikka joku KIRJA, josta vois lukea kaiken TEOREETTISEN tiedon kitaran valmistuksesta, niin kitara valmistuisikin ehkä joskus. TEORIA, TAIDE, TEKNIIKKA yms. on KAIKKI sidoksissa toisiinsa. Kun olet ottanut instrumentin ensimmäisen kerran käteen, olet jo opiskellut teoriaa. Ne jotka väittävät, että eivät muka ole koskaan opiskelleet ns. "teoriaa" puhuvat täyttä... Joka päivä voi oppia uutta, mutta poisopiskelu on tärkeämpää. "Tapa vanhempasi" | |
![]() 23.02.2004 12:04:48 (muokattu 23.02.2004 12:07:34) | |
Minun puolestani jokainen saa tehdä miten haluaa ja yhtä ainoaa parasta tai oikeaa tapaa ei ole olemassa. Tämä on juuri se asia, mitä minäkin haluan sanoa! Kannatan 110 prosenttisesti! Jossain vaiheessa sitä huomaa, että on käyttänyt tuhottomasti aikaa sen keksimiseen, mikä on selitetty osana noita oppiaineita jo satoja vuosia. Niin...jossain vaiheessa. Pitää vaan sitä ennen perehtyä koko musiikin terminologiaan, että tuota tietoo vois jollain tasolla hyödyntää. Tottakai se on helppoo...ja selkeetä sellaselle, joka on esim. koko ikänsä näitä asioita pyörittäny päässään! Jotenkin tosta kirjotuksesta vaan välittyy sellanen olettamus, ett nää on niin simppeleitä, ett torimummotkin tän tajuaa. Se on varmasti helppoa ja kätevää...jos ymmärtää mitä lukee. Kyllä minä tämän asian teknisenalan opiskelijana hyvin tiedän... Voisin väittää, että tuon asian lukeminen on helpompi vaihtoehto, kuin alkaa keksimään sitä itse uudelleen. Jotenkin se on toisille helkatin vaikeeta ymmärtää, ett kaikki ei opi lukemalla...tai koe sitä mielekkäänä! | |
![]() 23.02.2004 12:26:59 | |
Niin...jossain vaiheessa. Pitää vaan sitä ennen perehtyä koko musiikin terminologiaan, että tuota tietoo vois jollain tasolla hyödyntää. Tottakai se on helppoo...ja selkeetä sellaselle, joka on esim. koko ikänsä näitä asioita pyörittäny päässään! Jotenkin tosta kirjotuksesta vaan välittyy sellanen olettamus, ett nää on niin simppeleitä, ett torimummotkin tän tajuaa. Se on varmasti helppoa ja kätevää...jos ymmärtää mitä lukee. Kyllä minä tämän asian teknisenalan opiskelijana hyvin tiedän... Varmasti aiheuttaa työtä. Sitä en epäile ollenkaan. Kuitenkin uskoisin, että se työ on pienempi, kuin keksiessä tuo asia uudelleen. Vrt. Topahin kitarankasaus maininta. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara | |
![]() 23.02.2004 12:39:54 | |
Varmasti aiheuttaa työtä. Sitä en epäile ollenkaan. Kuitenkin uskoisin, että se työ on pienempi, kuin keksiessä tuo asia uudelleen. Vrt. Topahin kitarankasaus maininta. Uskoisit nii...ku ett ole sitä toisella tavalla tehny. Yhtälailla joku toinen "käytännön immeinen" väittää, että on hullua ruveta lukemaan tollasta asiaa, ku sen voi itekkin "helposti" kokeilemalla löytää! Yhtä väärässä...molemmat! Oppiminen on yksilöllistä! | |
![]() 23.02.2004 12:57:10 | |
Uskoisit nii...ku ett ole sitä toisella tavalla tehny. Yhtälailla joku toinen "käytännön immeinen" väittää, että on hullua ruveta lukemaan tollasta asiaa, ku sen voi itekkin "helposti" kokeilemalla löytää! Yhtä väärässä...molemmat! Oppiminen on yksilöllistä! Humu on oikeassa. Eiköhän lopeteta keskustelu tähän? :D ! Me jotka ei olla käytännön ihmisiä voidaan painua teorioittemme kanssa hevonkuusen. Kokeilemalla oppii. PISTE! Seuraavaksi vois tehdä topikin: Käytännön ihmiset, onko heitä? Joka päivä voi oppia uutta, mutta poisopiskelu on tärkeämpää. "Tapa vanhempasi" | |
![]() 23.02.2004 13:53:34 | |
Humu on oikeassa. Eiköhän lopeteta keskustelu tähän? :D ! Me jotka ei olla käytännön ihmisiä voidaan painua teorioittemme kanssa hevonkuusen. Kokeilemalla oppii. PISTE! No en minä niin sanonu, ett ois vaa teoriaviisaita ja käytännöntaitajia...vaan sitä, että on monenlaisia tapoja oppia asia ja se on yksilöstä kiinni, miten kukin oppii helpoiten tai mielekkäästi. Joku voi lukea kontarapunkteista vaikka tuomionpäivään asti, eikä silti tajua asiasta mitään. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)