Aihe: Tavoitteesi kitaransoitossa?
1 2 3 4
sikanaama
11.02.2004 12:17:56
Keksiä jotain uutta, ainakin itselleen uutta. Jos on huono soittamaan niin pitää pyrkiä omaperäisiin ratkaisuihin.
"Soitetaan metallia, ei pilata tätä juttua progella" -Valdemar
Jäsen X
11.02.2004 13:02:39
"Have fun time. All the time."
"Working on a sex farm, Trying to raise some hard love, Getting out my pitch fork, Poking your hay"
JR
11.02.2004 13:58:59

Kitartisti:
No, taidat missata sitten koko pointin musiikissa.
Vai ootko oikeasti nähnyt jonkun sielun?
--------
Vastaus:

En oo nähny sielua enkä kuullutkaan...

Toi onkin vaikee kysymys, mikä on musiikin pointti / tarkoitus. Ja kenen kannalta? soittajan vai kuuntelijan. En jaksa miettiä eli olen missannut sen täysin..
Hirvittävän filosofiseksi menee. Puhumisen tarkoitus on kommunikoida, eiköhän musiikin tarkoituksena ole tavallaan myös ilmaista ja liikuttaa ilmaa eri sävelillä.viihdtyttää,vihastuttaa,herättää tunteita). Mutta sielu??? En nää ja kuule sitä enkä tunnista that's true en edes kirkossa, virsien aikana...
JR
kitartisti
11.02.2004 16:25:38
JR,
joo musahan on täysin apstrakti käsite,
ja ihan Zen -juttuja; kaikki ymmärtää sen omalla tavalla.
Mut on siel pakko olla sitä sielua. Koska kukaan ei oo sitä sielua nähny, niin miksei se siel voi olla? Onhan sellanen genrekin kuin soul music. Mut toisaalta sillon bluesissa ei oo yhtään sielua, koska kaikki blues-ukot myy sielunsa tienristeyksessä. No, siks ne aina valittaakin.

Anyway, ei kaikessa musassa/biiseissä ookkaan "soulia", eli sielua. Se on jotain sellast mikä saa musan/biisin kuullostaa elävältä ja hyvältä. Ja esim näiltä suomen radiokanavilta tulee paljonkin sellast musaa mikä (mun mielest) ei kuullosta että niis on mitään henkeä, tai sielua.

Nää on vaan yrityksiä selittää sanoilla mitä musa on.
Ei tarvi olla filosofi että voi kuunnella musaa,
vastasyntyneetkin voi jo jammata musaa kuulleessaan.
Eli on se musa muutakin kuin ilman liikuttamista; liikkuuhan se ilma myös sanonko miten.
JR
11.02.2004 21:57:58

Kitartist:
Jep asiaa puhut nyt kyllä.. ei ole pelkkää ilman liikuttelua tosiaan. Tosin joskus kuulostaa siltä että soitto tulis suoraan ***seestä :)
JR
Ali-ihminen
11.02.2004 23:32:23
No, siks ne aina valittaakin.

No ei kai ne nyt ihan aina valita :D

Alkuperäiseen kysymykseen:

Tänään kuulin ekan kerran ton Eric Johnsonin A song for lifen. Pitää opetella soittamaan omalla ruputekniikalla. Tabut löyty ja alkuun on jo päästy.

Omaksi ilokseni soittelen enemmäkseen noita klassisia, joten menen eteenpäin yleensä näin biisipohjalta.

Teoriaakin pitäis ehkä vähän katella (olen katellutkin). Nuo sointuteoriat nyt lähinnä kiinnostavat. Asteikot ovat tylsiä. Olen myös hieman selaillut nuottikirjoitusta ja rytmioppia. Ei vain ole oikein aikaa paneutua.

Tremolotekniikan oppiminen on nyt ollut tavoitteena viimeiset kahdeksan kuukautta, ja alkaa se jo mennäkin.

Ja Leyenda pitää opetella myös. Sen jo käytännössä osaankin, mutta ei se tosin vielä koskaan ihan puhtaasti mene. Ja pitää vielä saada sitä fiilistä siihen. Totta puhuen alkaa jo tympiä koko pirun Leyenda. Hyvä biisi, mutta vähän liikaa kuultu.

Hirvittävän vakavasti en mitään ota, tämä on mulle vain hauska harrastus. Kunhan saan biisin ensin vähän sinnepäin, niin voisin olla tyytymättömämpikin. Sitten ajan mittaan treenaan biisejä paremmaksi/puhtaammaksi kun jaksan/aikaa on.

Mutta on tämä vaan hauskaa. Mielestäni parasta koko kitaransoitossa on se, että tässä kehittyy kun vaan muistaa treenata ja tekee sen järkevästi. Mutta usein kyllä turhauttaa koko paska. Varmaan tiedätte tunteen :)
blastoff
11.02.2004 23:36:33
Naiset
Invader
11.02.2004 23:58:23
Oma tavoitteeni on vielä joskus pystyä soittamaan mitä
tahansa, minkä kuulee päässään.

Joo, sama täällä. Se olis kyllä kova sana, pystyis soittelemaan mitä ikinä päähän pälkähtääkin. Siinäpä tavoitetta.
Epämääräistä nyhjäystä jo vuodesta -82.
kid ego
12.02.2004 03:05:57
- Tekniikka ja tatsi kohdilleen
- Tyylitaju
- Laajentaa ymmärrystä ja tietämystä musiikkilajista toiseen
Wittu fak!!
SURf
12.02.2004 07:37:05
- Jos sais jotain tuolta päästä pois soimasta.
- Hauskanpito.
Get a haircut and get a real job.
Zaphod
12.02.2004 14:25:13
- saavuttaa tekniikka, jonka avulla voin toteuttaa minkä tahansa kuviteltavissa olevan musiikillisen idean
- hallita kitaraa niin hyvin, että keikalla voin keskittyä esiintymiseen, suorittamisen ja jännittämisen sijasta
- tulla kitarasankariksi, soittajaksi jota muut ihailee ja kadehtii

Olenko sitten lähelläkään tuota tasoa? En todellakaan, mutta tavoitteita pitää olla, jotta kehittyy!
Ze Kink
12.02.2004 20:06:55 (muokattu 12.02.2004 20:07:24)
Naiset

Hoho! Kyllähän se olis siistiä saada naisia ihan vaan sillä että soittelis niille vähän kitaraa..
EDIT: En ihan vielä niin pitkälle ole päässyt, mutta kyllä ne kuulemma mun soitosta tykkää ;)
Nopeus ei ole mitään ilman tyylitajua... Ja tyylitaju ei ole mitään ilman nopeutta!
meiju
12.02.2004 20:13:50
Haluan oppia soittamaan niin hyvin, että kun ihmiset kuulevat soittoani he miettivät : "Onpas hyvä soittaja".

Ajattelisin ihan samalla tavalla.
Ja Piina Jatkuu...
Collapsed
12.02.2004 20:42:45
57,833 nps.
viltsu-79
13.02.2004 00:14:22
Haluan oppia ilmaisemaan itseäni vapaasti kitaralla, niin kuin se olisi osa minua.Tämä tuskin on mahdollista tai ainakaan helppoa, mutta ei sen pidäkään olla, joten tähtäin on niin korkealla että aina on hyvä "syy" soittaa ja harjoitella.
Antakaahan tytöt ja pojat sen metallin virrata, niin teillä ei ole mitään hätää!
Jani The Rock
13.02.2004 00:20:38

Silloin kun aloitin soittamaan, ajattelin että tällä meiningillä sitä tyttäriä hurmataan. No, ei hurmattu. Sitten ajattelin että opettelenpa soittamaan sen verran että pääsen bändiin ja saan tehtyä omia biisejä. Se kävi yllättävän helposti. Kaikki mitä on tullut siitä eteenpäin on plussaa, ja sama meininki jatkukoon.

Eli ei ole tavoitteita. Pääasia että on hauskaa.
Rough and tough and plenty mean.
PekkaM
13.02.2004 16:30:23
Soittaa omaksi ilokseni ja kavereitten kanssa kännissä vaikka kännissä soittoni ei todellakaan suju ;) Pääasia, että on hauskaa.
Osta JEM77BFP!
leather rebel
13.02.2004 19:26:06
Joku joskus sanoi että tärkeintä ei ole raha, vaan kuuluisuus.

Niin, ja naiset.
"If rocks's dead, then bury me with it." -Blackie Lawless
Sammakko
13.02.2004 19:39:17

Haluun saaha jotain aikaseks ilman että alistun kenenkään ehtoihin.

Suututtaa miten tyhmiä ootte.
Älä muuta pöpötä.
Kitarajeesus
13.02.2004 20:08:59
Suurimman osan tavoitteistani olen jo saavuttanut,mutta olen lisäillyt niitä sitä mukaa kun olen kehittynyt.

Musiikkiopistossa olisi tarkoitus suorittaa tolppa sähkökitarassa ja klassisella puolella ainakin 3/3.Tällä hetkellä näyttää varsin hyvältä noiden suhteen.

Armeijasoittokuntaan olisi tarkoitus päästä ja luultavasti sekin tulee onnistumaan.

Tavoitteitani ovat olleet myös,että osaisin soittaa muutaman Bodomin biisin kokonaan puhtaasti ja se on onnistunut.Klassisella kitaralla asetin tavoitteekseni soittaa Recuerdos de la Alhambran läpi tarkasti ja musikaalisesti oikein.Senkin biisin osaan jo melkolailla soittaa,mutta tremolo ei ole edelleenkään puhdas.

Jonkin verran on jo tullut mainetta nopeana,mutta tyylitajuttomana sankaritiluttajana.Vielä olisi tarkoitus joskus säveltää muutama ikivihreäksi muodostuva hittibiisi joilla sitten rikastuisin.Viina,naiset,maine ja mammona ovat aina innoittaneet minua harjoittelemaan tunnista toiseen,joten luotan siihen että se vielä jonakin päivänä palkitaan.
Musiikki on elämä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)