Aihe: Plektra tökkii
1 2 3 4 5
Krice
10.01.2005 12:41:39

Soita tallaa lähempää, täten kieli ei anna niin paljon periksi ennenkuin plektra irroittaa otteensa joka iskulla.

Soitan niin läheltä tallaa kuin voin. Tökkimiseen on kyllä syynä kai huono tekniikka, ja se tulee esille varsinkin tremolo pickingissä, jota pitäisi varmaan alkaa harjoittelemaan enemmän.
Explorer
10.01.2005 15:03:04
Soitan niin läheltä tallaa kuin voin.

Mun mielestä tuota ei kannata suotta tavoitella. Pikkaat siitä kohtaa mihin pleku luonnollisesti osuu.

Tökkimiseen on kyllä syynä kai huono tekniikka, ja se tulee esille varsinkin tremolo pickingissä, jota pitäisi varmaan alkaa harjoittelemaan enemmän.

Tekniikasta se on kiinni, kyllä se lähtee sitten paranemaan kun vaan soittaa. There's no silver bullet, niinku sanotaan.

Plekun tökkimiseen voisin antaa sellaisen vinkin, että koita pitää plekua kädessä niin, että sitä jää vain pieni osa näkyviin, 1-2mm suunnilleen. Pikapikkauksessa toimii, eikä haittaa vaikka siinä osuu kynnetkin hieman kieliin pikatessa.
This fractal illusion burning away all structure toward the obscene.
Migo
10.01.2005 16:37:24
minä olen hölmö: onko tremolo picking vähä niinku tiluttelu :D (vitsi)

mikä vittu o tremolo picking?
mää katos en käytä noita outoja nimityksiä.

vittu mä kuullostan hölmölle.

Se on vittu just sitä vitun nopeesti vedetään sillä vitun plektrakädellä niin se on sitä vitun tremolo picking, että voi vittu.. Kiva kirjoitus tyyli
Jotenkin tuntuu että olisin käynyt täällä ennenkin....?
toxic
10.01.2005 16:40:39
Se on vittu just sitä vitun nopeesti vedetään sillä vitun plektrakädellä niin se on sitä vitun tremolo picking, että voi vittu.. Kiva kirjoitus tyyli

Jaahas.
Spez
11.01.2005 00:25:33
Plekun tökkimiseen voisin antaa sellaisen vinkin, että koita pitää plekua kädessä niin, että sitä jää vain pieni osa näkyviin, 1-2mm suunnilleen.

Hassua että olin visualisoinut saman asian viestikseni ennenkuin luin sinun viestisi.. :) Tosiaan ettei se plektra kahlaa liian syvällä, sweepatessa jne. sen kuuluukin, mutta ei maksimivauhtia sahatessa.
Jason Becker.
Diego
11.01.2005 09:34:07
Tremolo Picking= se mitä ne black metal sedät soittaa, kun ne sahaa silleen trrrrrrrtirrrrrgrrrlrrrrrrrssskoooshwiuh.
"TATTI SE MIEHEN TIELLÄ PITÄÄ"
Kasperi Tervonen
11.01.2005 11:40:57 (muokattu 11.01.2005 11:43:15)
Myös Thunderstruckin alku on tuota.

Itse ainakin mielummin soitan tuon thunderstruckin alun ihan legatoilla. Menee helpommin ja sulavammin ainakin mulla (voipi johtua myös tekniikan puutteesta). Levyllä se thunderstruckin alku taidetaan soittaa plektralla pikattuna (ei se vissiin tremolo pickingiä ole kun siinä ei saamaa nuottia tuu missään vaiheessa montaa kertaa peräkkäin) ,mutta olen ainakin jonkun videon nähnyt missä se Anguskin soittaa tuon kyseisen biisin alun legatoilla.
Elämä on
ts0mbi
11.01.2005 16:03:45 (muokattu 11.01.2005 16:04:03)
Tremolo Picking= se mitä ne black metal sedät soittaa, kun ne sahaa silleen trrrrrrrtirrrrrgrrrlrrrrrrrssskoooshwiuh.

Jotkut ne vaan osaa havainnollistaa asiat paremmin 8)
leather rebel
11.01.2005 16:21:31

Loistavasti kiteytetty.
"I really don't care about Kirk (Hammett) — he stole my job, but at least I got to bang his girlfriend before he took my job — how do I taste, Kirk?" - Dave Mustaine
saha
12.01.2005 19:31:32

Totuus löytyy kaurapuurosta.
Sahalla silmään joka väärin soittaa.
kalamies#2 >-)))>
insight
13.01.2005 14:34:44
Itse ainakin mielummin soitan tuon thunderstruckin alun ihan legatoilla. Menee helpommin ja sulavammin ainakin mulla (voipi johtua myös tekniikan puutteesta). Levyllä se thunderstruckin alku taidetaan soittaa plektralla pikattuna (ei se vissiin tremolo pickingiä ole kun siinä ei saamaa nuottia tuu missään vaiheessa montaa kertaa peräkkäin) ,mutta olen ainakin jonkun videon nähnyt missä se Anguskin soittaa tuon kyseisen biisin alun legatoilla.

Mä en kuuntele AC/DC:tä oikeestaan, mutta eihän tuolta biisiltä ole voinut välttyä. Kyllä se muistaakseni pikattu on toi thunderstruckin riffi. Pikkauksesta tulee sellanen pieni kitinä äänen syttyessä, tai tarkalleen ottaen ennen sitä.

Tosta plekun tökkimisestä, että kokeilin aikanaan alumiiniplekua ja huomasin sen olevan materiaali, joka tökkii soittaessa. Metalleista messinki tätä taas ei tee. Itse kuitenkin käytän Dunlop 500 2mm plekua, väriltään lila.
Ostinaatio
13.01.2005 14:39:42
Itse kuitenkin käytän Dunlop 500 2mm plekua, väriltään lila.

Joo, liilat plektrat on kuulemma aika nopeita.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
insight
13.01.2005 18:40:19 (muokattu 13.01.2005 18:40:51)

Niin niissä on värikoodi, joka ilmaisee paksuuden ja jos luit mitä se soittoteknisesti tarkoittaa, niin saatat mahdollisesti ymmärtää syyn, minkä takia mainitsin värin.
musatuukka
14.01.2005 18:36:42 (muokattu 14.01.2005 18:39:39)
Heh näin tuo lauseen niin aattelin että jaahas kukas EXXXpertti tääl on vauhis.Semmosen alle millin lörpsyt kannattaa jättää kauppaan semmosille seurakuntanuotio-kitaristeille koska niillä ei tee mitn(siis ei ainakaan niillä plekuilla ja ei varmaan noilla kitaristeillakaan :D ,anteeksi.) Mutta kyllä se vaan on tekniikasta kii loppupeleissä.
Kaikella on tapana mennä perseelleen mutta perse onkin ihana asia.
Ostinaatio
14.01.2005 18:42:39
Heh näin tuo lauseen niin aattelin että jaahas kukas EXXXpertti tääl on vauhis.Semmosen alle millin lörpsyt kannattaa jättää kauppaan semmosille seurakuntanuotio-kitaristeille koska niillä ei tee mitn(siis ei ainakaan niillä plekuilla ja ei varmaan noilla kitaristeillakaan :D ,anteeksi.) Mutta kyllä se vaan on tekniikasta kii loppupeleissä.

On minullakin joskus ollu tuollanen dunlopin kaksmillinen, ei kyl oikeen passannu. Liian ohut on tietysti liian ohut, itte käytän fenderin mediumeita ja niillä pikkailee ihan hyvin. En ole ikinä tajunnu mihin niitä hullun paksuja plektroja tarvii, ei tuokaan periks anna kun nopeasti pikkailee, silti kompatessa joustaa mukavasti.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
Torniojaws
14.01.2005 21:42:59

"Kyllä, olen käyttänyt kaikkia muita värejä, mutta kun kaverini suositteli minulle lilan värisiä plektroa, parani selkäni ilmiömäisesti ja ..."

;)

gougou lilat Delrinit!

http://koti.mbnet.fi/juhau/dunlop.jpg
"No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies" - Charles Baudelaire
Krice
14.01.2005 23:26:04

Heitin muuten JazzIII:n menemään ja vaihdoin 2mm:n Gator Grippiin. Syynä se, että kun etusormen kynsi osui aina kieliin niin se tuli kipeäksi lopulta. Keksin jopa hauskan tavan soittaa tremolo pickingiä gatorilla, eli nojaan sen yläosaa etusormen päälle enkä pidä sormilla niin lujaa kiinni. Se väpättää siinä ja tremoloon tulee sustainia enemmän kuin jos pickaisi normaalisti. En oikein osaa selittää.
stratocaster
15.01.2005 12:03:45
Koitin eilen jazz III:sta ja sehä tuntu iha paskalta. En saanu minkäälaista tatsia. Pinchiä tuli vaa koko ajan. Iha liian pieni.
R.I.P. Dimebag Darrel (1966-2004)
MrFunk
15.01.2005 21:11:40
Soitin kolmimolotusta tremolotusta...kässäätteks kato :) jonkin aikaa Gatorin 1.5:sella, koska se oli vain sattunut käteeni jostain. Vaihdoin kuitenkin Dunlopin Tortexiin 0.88, koska sillä on parempi ote tuohon sooloiluun...terävämpi ja kirkkaampi saundi. Kolmimolotus taas on karvan verran vaikeampaa, mutta harjoitusta kato...
"Ensin vedetään tää riffi hitaasti ja sitten sama grindillä"
Krice
16.01.2005 00:39:39

Vaihdoin 0.88 nylon dunloppiin ja vitsi ku alkoi tre-molotus sujumaan. Sahaaminenkin. Ja harjaaminen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)