Aihe: Apuva, minulla on jännetuppitulehdus!
1 2 3 4
Ze Kink
02.01.2004 17:17:52 (muokattu 02.01.2004 17:18:31)
Jännetuppitulehdus on seurausta väärästä tekniikasta; liiasta lihasvoimasta ja lihasten jännittämisestä. Optimaalinen lihastonus, eli mahdollisimman pienellä lihasvoimalla aikaan saatu työ. En ole koskaan kärsinyt kyseisestä vaivasta, olen saanut oikeanlaista opetusta, mutta ne jotka siitä ovat kärsineet, heillä on ollut väärät asennot ja soitto on ollut hankalaa. Siksi tarpeeksi laadukas opetus on prioriteetti num. yksi jos haluaa olla varma että oppii hallitsemaan instrumenttia oikein. tämä ei tietenkään aina pidä paikkaansa todellisten luonnonlahjakkuuksien kohdalla.

Olen itseoppinut eikä koskaan saanut jännetuppitulehdusta tai mitään vastaavaa. Ehkä en vain piekse kitaraani tarpeeksi kovaa...

EDIT:

Ja silti kieliä katkeaa niin perkuleesti... Outoa. Ehkä mulla on vääränlainen tekniikka.
Nopeus ei ole mitään ilman tyylitajua... Ja tyylitaju ei ole mitään ilman nopeutta!
JR
03.01.2004 01:14:19

Harmillinen vaiva varmaankin. Itellä ei ole tullut kertaakaan vaikka 16 vuotta kitaraa soitellutkin.

Terve maalaisjärki käteen ja muistakaa tehdä välillä muutakin.

Varmaan saisin aikaan tuommoisen liiallisella soiton määrällä. Ei ainakaan mun fysiikalla treenata ikinä mitään 6h putkeen niinkuin monet tuntuu tekevän.. paikat menis kyllä varmasti rikki! Kyllä ne sormet ja paikat sen varotuksen antaa kun alkaa ylikuumentua. Kuuntele kroppaasi.

Ihan sama kuin lähtisin viikon ryyppäämään putkeen. Joku vaiva siitäkin tulis :)

Erilaiset soitosta johtuvat lihasperäiset vaivat ovat yleensä joko liiallisesta soittamisesta tai yksipuolisesta treenistä johtuvia tai väärästä tekniikasta.

Liiallinen soittoadditkio on muutenkin paha sairaus ja aiheuttaa ihmis suhteiden rikkoutumisia ja persoonallisuushäiriötä soittajassa. Tää on nähty moneen kertaan kun joku "friikahtaa" liikaa johonkin asiaan. Esim. treenaamiseen tyyliin 12h päivässä vuoden ajan. Ei pää kestä! Alkoholisti tai kitara-addiktio tai peliriippuvuus. Vaarallistako...
JR
Ze Kink
03.01.2004 18:48:10 (muokattu 03.01.2004 18:48:49)
Ei ainakaan mun fysiikalla treenata ikinä mitään 6h putkeen niinkuin monet tuntuu tekevän..

Kuten minä, just taitaa tulla 7h täyteen.. Kaipa mä oon vahingossa oppinu oikeen tekniikan kun ei mitään näytä tapahtuvan. Mitä nyt sormenpäät on vähän kipeet.

EDIT: Ja siltikään ei oo biisi vielä valmis..
Nopeus ei ole mitään ilman tyylitajua... Ja tyylitaju ei ole mitään ilman nopeutta!
Dutteri
06.01.2004 23:29:16
Mulla on menny lentopalloa pelatessa vasen ranne joskus kaan sitte paskaksi ja sillon ku se meni niin ei oikein soitosta tullu yhtään mitään.. Kuiten kävi niin kipeetä ettei oikein voinu soittaa. Sitte tässä muutama kuukausi sitte meni oikian käden peukalon nivelsiteet ja sitte tuli taas soittotauko ku ei voinu ees plekua pitää kädessä saati sitten soittaa ollenkaan kun näppäilykään ei sujunu ku muidenkin sormien liikuttaminen sattui. Tämäkin sattui kyseisessä urheilulajissa.. Ranne on joskus jäykkänä ja peukalo kipeänä mutta enemmän haittaa lentopalloa kuin soittamista..
On se lysti ku on kivaa..
Order
02.02.2005 20:04:49
Tässä vähän pelkäilen että olisi jännetuppitulehdus, mutta ei kai se nyt siitä ole voinut tulla kun on hieman lisännyt soittamista (kuitenkin VAIN 1-3h päivässä) ja tuskin kumpikin käsi tulisi samanlailla samaan aikaan "kipeäksi". Outoa tässä on että joskus tuntuu jonkun sortin kihelmöintiä muttei varsinaista kipua ollenkaan. Mikähän lie? Tieatokoneen takia ei mitään tulehdusta ole kyllä tullut nimim. aktiivinen dataaja jo abööt puolet elämästä.
We oil the jaws of the war machine and feed it with our babies. Pastilli?
jami87
02.02.2005 20:56:17
Tässä vähän pelkäilen että olisi jännetuppitulehdus, mutta ei kai se nyt siitä ole voinut tulla kun on hieman lisännyt soittamista (kuitenkin VAIN 1-3h päivässä) ja tuskin kumpikin käsi tulisi samanlailla samaan aikaan "kipeäksi". Outoa tässä on että joskus tuntuu jonkun sortin kihelmöintiä muttei varsinaista kipua ollenkaan. Mikähän lie? Tieatokoneen takia ei mitään tulehdusta ole kyllä tullut nimim. aktiivinen dataaja jo abööt puolet elämästä.

Kuulostat multa... :P

Mullakin on alkanu toi vasen käsi tuntuun sellaselta "oudolta." En keksi muuta sanaa joka sitä kuvais. Tavallaan se sattuu, tavallaan ei. Sillain kihelmöi rannetta ja kaikkia sormia. Kestää useita päiviä yhteen menoon. Ei auta buranat ja muut. Oikee käsi on tollanen harvemmin, mutta sekin kylmällä ilmalla. Tarviskohan sitä pikkuhiljaa kävästä vaikka siä fysioterapeutilla?
I'm Rock, but I don't Roll...
toxic
02.02.2005 21:52:22 (muokattu 02.02.2005 21:53:58)

Mulla on prikulleen sama plekukädessä. Tuntuu sellaselle oudolle, ei koske mutta tuntuu vain ihmeelliselle. Eikai oo jännetuppi perkele?

Edit: Rannetuki on nyt ostoslistalla :)
jami87
02.02.2005 22:18:30
Edit: Rannetuki on nyt ostoslistalla :)

Kuis? Totesikko oikeen tai totesko joku, että on jännetuppitulehdus?
Executioner
02.02.2005 22:43:42

Miullakin oli tässä jokunen aika sitten jännetuppitulehdus. Hyvä kun ei edes pystynyt vasenta rannetta taittamaan, niin helvetillinen kipu oli. Parin viikon tauko soittamisessa ja rannetuen käyttö vähensivät kipua huomattavasti. Sen jälkeen soitto kulki vähän takkuisesti, eikä kauaa pystynyt soittamaan kerrallaan (n. 15 min.), kun ranne tuli kipeäksi nopeasti. Nyt ainakin näyttäisi siltä, että vaivasta on päästy eroon vähäksi aikaa.

Oli siinä se hyvä puoli, että terkkari kirjoitti lapun, jonka turvin ei tarvinnut osallistua koululiikuntaan, vaikka olisin ehkä pystynytkin. Tosin jääpallon pelaaminen olisi ollut aika hiljasta, kun ei voinut rannetta taittaa...
Explicit gore is what I need.
Jumina5/6
03.02.2005 10:22:33
Tässä vähän pelkäilen että olisi jännetuppitulehdus, mutta ei kai se nyt siitä ole voinut tulla kun on hieman lisännyt soittamista

Etsi kipeä paikka, ja paina toisen käden sormilla siitä samalla kun liikutat. Jos kyseessä on jänne-t-tulehdus, tunnet selvän 'narinan' jänteestä(itseasiassa sen jopa kuulee korvalla jos on tarpeeksi pahana).
"Kaikkihan alkoi siitä, kun Tohtori YesBox ja Keskiyön Kemia saapuivat asunnolleni kello 14 päivällä, mukanaan kalsareihin kääritty mikseripöytä.."
toxic
03.02.2005 13:42:18
Kuis? Totesikko oikeen tai totesko joku, että on jännetuppitulehdus?

En oo yhtään varma että onko jännetuppi tulehdus, mutta ostan rannetuen ku on nykyään käsi menny helpommin paskaksi. Tarkoitan siis sellaista mitä käytetään soittaessa. Juunou?
StJerky
03.02.2005 13:42:28
Minulla oli jännetupen tulehdus 80-luvun lopulla vasemmassa kädessä. Opettelin sitten soittamaan barresoinnut niin, että painan bassokielet peukalolla. Sopii minulle, eikä ole vaiva tullut takaisin.

Nykyään tahtoo vaivata oikeassa kädessä, hiirenkäytön seurauksena. Ei onneksi haittaa soittamista.
jami87
03.02.2005 13:56:48
Juunou?

Ainou.

Eikä mulla varmaankaan oo jännetuppiperkelettä, ku kerta ei vastaa tollasta em. kuvausta.
Keppis
03.02.2005 15:54:27
minulla tuntuu pitkän alakielillä tiluttelun jälkeen vasenta rannetta "kiristävän". Mihin suuntaan pitäis kättä kääntää? Ranne on aika eteenpäin ojennettuna.
Huonomuistisilla on vähemmän stressiä.
l@ho
03.02.2005 21:52:57
Voikin olla vittumainen vaiva.. ei onneksi ikinä soittotouhuissa ole tullut mutta joskus skidinä oli. Nykyään pyrin pitämään aktiivisesti soittaessa 15-20min välein sellaisen 5min tauon tekemättä käsillä yhtään mitään.. korkeintaan venyttelen vähän niitä. Ton luulisi nyt edes vähän ehkäisevän
- Olin muuten tuskassa..AIJAA!! SIELLÄ OLI SELLANEN RUMP.. - Sori ruoka jäähtyy..
StJerky
04.02.2005 01:20:19
Englanniksi jännetuppitulehdus on ainakin carpal tunnel syndrome.

Ja minä kun luulin ulkomaisia foorumeita lukiessani, että tu carpal tunnel syndrome on joku ihan kauhea eksoottinen kitaristien vaiva :-o

Tavallinen jännetupen tulehdus vain...
Kassu
04.02.2005 01:40:20
Kerran vuodessa suunnilleen. Yleensä siitä selviää kun soittaa kuukauden vähän harvemmin. Kipeä se on kyllä kauan.

Yksi vuosi täytyi lopettaa soitto lähes kokonaan. En kuitenkaan lääkärissä ole käynyt, ne vaan sanoo notta syö buranaa. Ihan turhaa.

Joulun alla oli taas, nyt alkaa olla taas soitot normaaleissa määrissä :)
Jormaz
04.02.2005 04:23:01
Joskus skidinä kun himaan tuli uusi tietokone, tuli roplattua sitä niin paljon että hiirikäsi meni ihan jumiin. Sitä särki ja vihloi ja jomotti muutaman päivän niin ettei pystynyt kunnolla nukkumaankaan. Sen jälkeen ei mitään tommosta ole tullut. Joskus pitkän session jälkeen plekukäden kyynärpää voi vähän kipeytyä.
Mactep - Intro Golgotha
elbowski
04.02.2005 08:00:49
Miten tästä voi nyt siis pysyä erossa?
''no missä mä oon kauhee GAS'' -Putte
Ei kai se vaan ollut... Pastilli??? | IMIK #25
Necromuru
04.02.2005 16:29:20

Ei ole viellä kerennyt moista olemaan. Tosin kai sellaisenkin kerkiän jostain kehitellä.
Älä unohda alennettua kvinttiä ja sen korostamista sointukierron päälle soitetussa soolossa. -Jucciz
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)