Tanu 01.11.2003 23:19:20 (muokattu 01.11.2003 23:20:01) | |
---|
Nopsa kysymys niille, jotka sweeppauksen taitavat. Minkälaista plektraa käytätte? Itselläni tuntuu, että jotenkin tahmaa noissa ylä-e:ltä lähtevissä sweepeissä, toiseen suuntaan kyllä menee näppärästi. EDIT: niin, ja kysyn, koska käytän suht paksua plektraa, ja ongelma tuntuu johtuvan siitä. Tosin kaikki kyllä suosittelevat juuri paksua. Se siitä sitten. Saatanan tylsä peruspeelo. |
villeh 02.11.2003 11:20:31 | |
---|
plektran koko vaikuttaa, mielestäni saman verran kuin paksuus, "normaaleilla" plekuilla ei lähde meikäläiseltä mitään, pisara88mm oon soitellu,mutta sitten kokeilin dunlopin jazzIII plekua ja rakastuin. sopivan "pieni" Kannattaa mennä musaliikkeeseen ja ostellla eri plekuja semmonen setti, soitella niillä, mutta pitää ottaa huomioon että uus pleku tuntuu aina oudolta ja sillä pitää soitella että pääsee siihen sisälle... |
Brian May jr. 02.11.2003 11:50:32 | |
---|
plektran koko vaikuttaa, mielestäni saman verran kuin paksuus, "normaaleilla" plekuilla ei lähde meikäläiseltä mitään, pisara88mm oon soitellu,mutta sitten kokeilin dunlopin jazzIII plekua ja rakastuin. sopivan "pieni" Kannattaa mennä musaliikkeeseen ja ostellla eri plekuja semmonen setti, soitella niillä, mutta pitää ottaa huomioon että uus pleku tuntuu aina oudolta ja sillä pitää soitella että pääsee siihen sisälle... On muuten loistava pleku tuo jazzIII. Mun vakioplektra. Sillä soittaa mitä vaan! Tyylilaji nopeuden edelle! Ja se on tosi! |
hörhö 02.11.2003 12:03:36 | |
---|
Siis arpeggiolla on musiikin teoriassa virallinen määritelmä seuraava: Murtosointu, eli ei läväytetä kaikkia soinnun säveliä yhtäaikaa, vaan sytytetään ja sammutetaan äänet eri aikoihin. Sointukäännös voi olla mitä vain. Tosin termiä arpeggio käytetään yleisimmin mentäen alhaalta ylös tai ylhäältä alas. Ajatelkaa vaikkapa koskettimien arpeggioviivaa. Hassua kyllä, tätä merkintää voi muuten käyttää muuallakin, kuin soinnuissa. Vaikka klusterissa, jos niikseen tykkää. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara |
HCW 02.11.2003 13:41:56 | |
---|
Arpeggio eli sointusäveliä lähteä kelamaan. 3-sointu arpeggiot on niitä yksinkertaisimpia.Kun olet aikas niitä runkannut niin siirry 4- ja 5 sointuihin. Tekniikan lisäksi opit sointujen rakennetta. Että jee... |
Leatherman 03.11.2003 15:27:02 | |
---|
Tästä voiskin sopivasti kysellä tällasena sweepparointi alottelijana, että onkos hyvä tapa nostella painetun kielen sormi ylös äänen tulon jälkeen vai feidata kieli plektrakäden kämmenellä näppäyksen jälkeen? Ääniähän ei kaiketi kannata jättää ainakaan säröllä rämisemään. Akustisella näppäilen homma on muuten pirusti helpompaa.. Tää sälli on nero..
Terv: itse
Tapio Taappanen |
Cletus Awreetus 03.11.2003 18:17:09 | |
---|
Tästä voiskin sopivasti kysellä tällasena sweepparointi alottelijana, että onkos hyvä tapa nostella painetun kielen sormi ylös äänen tulon jälkeen vai feidata kieli plektrakäden kämmenellä näppäyksen jälkeen? Ääniähän ei kaiketi kannata jättää ainakaan säröllä rämisemään. Akustisella näppäilen homma on muuten pirusti helpompaa.. Miksi ei vaikkapa sormi ylös samaan aikaan dempaten? Katsoin muuten Michael Fathin Hot Licks -opetusvideon, jossa äijä sweeppasi niin epäpuhtaasti kuin on mahdollista. Vähintään kolme ääntä kuului samanaikaisesti. Tuohan toimisi cleanilla saundilla mutta kun mies lakaisi nuo viellä säröllä! Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!! |
Tanu 03.11.2003 21:59:10 (muokattu 03.11.2003 22:00:19) | |
---|
Miksi ei vaikkapa sormi ylös samaan aikaan dempaten? Katsoin muuten Michael Fathin Hot Licks -opetusvideon, jossa äijä sweeppasi niin epäpuhtaasti kuin on mahdollista. Vähintään kolme ääntä kuului samanaikaisesti. Tuohan toimisi cleanilla saundilla mutta kun mies lakaisi nuo viellä säröllä! Juu, minulla on Epini kanssa vähän samaa ongelmaa. Sweepissä kun nostaa sormen ylös niin jää pirun helposti kieli soimaan. Palm-mute voisi auttaa, 5/6-kielisissä sweepeissä kun ei sormea voi jättää minun taidoillani pitkäksi aikaa demppaamaan. Silppurillani (Strato) homma sitten onkin helpompaa. EDIT: olipa taas saatanan hyvin mietitty quote. Se siitä sitten. Saatanan tylsä peruspeelo. |