Aihe: Jos alottaa 20-vuotiaana niin voiks tulla HYVÄKS?
1 2 3 4 5 6 7
Spiff
13.03.2003 19:50:31
Tähän on pakko ottaa kantaa. Itse hommasin pari päivää sitten ensimmäisen kitarani. (Ibanez GSA 60)

En kyllä näe mitään syytä, etteikö muka pystyisi enää oppimaan. Helpompia pätkiä mm. Iron Maidenin biiseistä sujuu jo siedettävästi. Niin, ensi kuussa tulee ikää jo 26-vuotta.

Luulenpa, että jos ei ala soitto sujumaan niin vika on enemmänkin jossain muualla kuin ikävuosissa.

Mark Knopfler (Dire Strait)kuulemma aloitti myös myöhään soittamaan. Minkähän ikäinen mahtoi olla?
Kitza
14.03.2003 00:38:40

Se on aivan täysin kiinni onko motivaatiota soittaa ja mitä sen menestymisen eteen tekee. Nuorena se on kumminkin paljon helpompaa aloittaa. Se on ihan selvä.
Nuages
14.03.2003 13:29:58
Sen voisi ehkä vielä sanoa, että sohvalla soittaen et taatusti tule kuuluisaksi (jos sitä haluat). Perusta bändi ja soita ihmisille. Saatat huomata olevasi jengin silmissä kova kepittäjä keskinkertaisillakin taidoilla!

Asiallinen kommentti! Näinhän se juuri on.
Kaukana väijyy ystäviä...
Huevos
17.03.2003 12:17:40

No tehokkain oppimisikä on lapsuus-varhaisnuoruus, joku joka on perehtynyt enemmän asian teknillisiin puoliin voi kertoa lisää. Mutta mikään ei estä sua oppimasta noita asioita, mutta hankalampaa se tuon ikäisenä on kuin esim. 10-vuotiaana.

Terve, Simo

hmmm...eiks 10- vuotiaan sormet ole vielä aika heiveröiset, jos sitä lähtee noin funtsimaan? Mun mielestä on ihan sama missä iässä alkaa soittamaan.
Punasilmä
17.03.2003 21:10:34
Mä en kyllä näe mitään estettä miksei muka voisi tulla hyväksi soittajaksi parikymppisenä. Jos ihan oikeasti tahtoo tulla uudeksi Hedrixiksi ja tekee töitä sen eteen niin miksei. Ei se iästä riipu lähinnä vaan viitseliäisyydestä.
djMike
24.01.2005 12:27:48
Varmasti oppii soittaa jos harjottelee paljon ja on aktiivinen ottamaan eri tekniikoista selville !!! :)
A8
24.01.2005 12:44:32
Aloitin kun olin 18v soittamaan tuota kitaraa, eli n.5kk sitten. Jumalattomalla sormiharjoitusten runttaamisella pystyn nyt soittamaan juttuja joita en aluksi kuvitellut pystyväni soittamaan kuin noin kahden vuoden harjoittelulla tms.. Pidän realistisena tavoitteena sitä että minusta voisi joskus tulla oikea kitaristi :P
samueld
24.01.2005 13:00:56

Sen voisi ehkä vielä sanoa, että sohvalla soittaen et taatusti tule kuuluisaksi (jos sitä haluat). Perusta bändi ja soita ihmisille. Saatat huomata olevasi jengin silmissä kova kepittäjä keskinkertaisillakin taidoilla!

Totta. Taviksille soittaessa viikon treenillä pystyy tiluttamaan niin nopeesti, että ne on ihmeissään. Muusikot nauraa pihalle, mutta mitä väliä sillä on, koska tavikset ostaa levyt ja äänestää Soundin muusikkoäänestyksissä. Mistä saat sitten välttäviä piisejä esitettäväksi, onkin jo pahempi rasti...
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
-Prokitaristi-
24.01.2005 14:12:42
Voi tulla. Hammett, Clapton, Wylde, Satriani ja Slash kaikki alotti vasta teini-ikäsenä. Harjottelee rankasti ja jos on lahjoja, niin kyllä voi tulla ihan virtuoosi. Mutta kyllä siihen pieni lahjakkuudentynkä tarvitaan. :D
Nuages
24.01.2005 14:30:07 (muokattu 24.01.2005 14:31:32)
Ehkä tärkeimpiä asioita on nimenomaan kuitenkin se halu soittaa ja kehittyä soittamisessa ja olla valmis uhraamaan sille aikaa ja vaivaa vapaa-ajan ja muun elämän kustannuksella. Itse taisin aloittaa 16- tai 17-vuotiaana. Nyt olen 20 ja edelleen ihan paska.
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Man1ac
24.01.2005 14:37:55
No niin, eihän tämä ole kuin vuoden vanha thread. Eiköhän kysyjä ole saanut vastauksen kysymykseen.

No ettei mene pelkästään nipottamiseksi, niin heitetään hieman omaa mielipidettäkin kehiin.

Vanhempana soittoa aloittaessaan ihmisillä on yleensä parempi keskittymiskyky, mutta harvalla työssäkäyvällä, perheellisellä aikuisella on kunnolla aikaa treenata soittoa tuntikaupalla. Viisitoistavuotiaalla onkin sitten enemmän aikaa treenata, mutta keskittyminen tuntuu suuntautuvan valitettavan monella pelkästään tekniseen suorittamiseen.
Jokohan se GAS jo vähän helpottaisi? Nääh, vielä tuo yksi vekotin pitäisi saada...
Strutsi
24.01.2005 15:10:11 (muokattu 24.01.2005 15:11:30)
kandee muistaa, että 14-vuotias ei opi yhtä nopeasti, kuin vanhempi ihminen.

Kehitys on nopeampaa vähän vanhempana.
14-vuotias joka on soittanut kolme vuotta ei välttämättä ole parempi kuin 22-vuotias, joka on soittanut kaksi vuotta.

Toisaalta, soittotaitoa epä pitäisi verrata suoraan soittovuosiin.

EDIT: Oho! Tämä taisikin jo tulla edellisessä kommentissa!
"I've gone where the hand of man has never set foot."
Kassu
24.01.2005 15:20:31
Onko sitä vitunkaan järkeä edes aloittaa koko soittoharrastusta, jos on heti sillä linjalla että jos ei voi kehittyä yhtä hyväksi kuin Rändy tai Zakk niin soitto on turhaa.
BeeKoo
24.01.2005 17:08:49
Tiedä sitten, onko tämä masentavaa vai not. Inspiroiva kitarasaundi on pojalla kyllä. Soittaja syntyi vuonna -63 ja tämä pätkä on nauhoitettu joko vuonna 1980 tai -81.

Enjoy.

http://www.digitalsoundplanet.com/Members/000149959_000024012.mp3
Keke Urlaub
24.01.2005 17:25:47

Buzz Osbourne (the melvins) kerran sanoi jokseenkin tähän tyyliin:
"Maailmassa on miljoonia teknisesti huipputaitavia tilukitaristeja, jotka harrastavat kitaransoittoa kotitarvehommana. Minä tiedostan teknisen puutteellisuuteni, muttei se estä minua tekemästä hyvää musiikkia, josta ihmiset ja minä itse pidän."

Ei myöhäinen aloitusikä estä sitä, että musisoidessa voi olla hauskaa.
Hauska niinkuin noidannuoli.
J.Ahonen
24.01.2005 17:34:14
Zappa aloitti myöhään, Mutta jos jotain Zapan jameja katsoo, niin kyllä yleensä soolot lähtee enemmän muista bändin jäsenistä. Zapalla on kyllä soundi hanskassa Aina.

Mutta ei ikää kannata esteenä pitää.

Olen kuullut huhun että Allan Holdsworth olisi aloittanut melko myöhään? Pitääkö paikkansa? Holdsworth on kuitenkin yksi teknisesti lahjakkaimpia äijiä mitä tiedän.
Juzzu
24.01.2005 17:34:30
Kaveri aloitti 28-vuotiaana ja on nyt kahdeksan vuoden jälkeen kova mies soittamaan jätsiä.
Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen
J.Ahonen
24.01.2005 17:37:17
Tiedä sitten, onko tämä masentavaa vai not. Inspiroiva kitarasaundi on pojalla kyllä. Soittaja syntyi vuonna -63 ja tämä pätkä on nauhoitettu joko vuonna 1980 tai -81. Jos tuo jotain masentaa niin älä helvetti osta kitaraa.

Ai Holdsworth aloitti 28v? Olen kuullut hänen menoaan, jo ainakin vuodelta -76.
MrFunk
24.01.2005 19:26:04
En löydä mitään syytä miksei parikymppisestä voisi tulla kovaa rokkistaraa. Kun on motivaatiota, kärsivällisyyttä ja oikeat harjoittelumetodit, niin varmasti olet huipputason kitaristi joskus.

Ja jos on oma tyyli, kukaan ei voi päästä samanlaisuuteen kanssasi. Kun porukka diggaa, ketään ei kiinnosta minkä ikäisenä aloitit.
"Ensin vedetään tää riffi hitaasti ja sitten sama grindillä"
THE RIPPER
24.01.2005 19:45:36
kattokaa kilven äijiä nehän on ihan vanhoja fabuja tuskin siis ovat nuorest saakka leikkinyt yötä päivää kitaroilla

toistaiseks mä saan koht uuden skeban! ehk squierin aikk ne sanoo et se on jöötiä ni paremmalt se tuntuku yks 4 huntin skeba
..maksalaatikko on hyvää..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)