Aihe: Onko "harjoituksista" hyötyä?
1 2 3 4 510 11 12 13 14
Gary Enfield
03.07.2013 13:20:52
mpekkanen: ...

Jos luet noita vastauksia niin ne on nuo sun poskettomat yleistykset johon ihmiset reagoi.

Minusta ainoa oikea tapa on treenata kaikenlaisia asteikkoja ja ottaa ne haltuun...

Jos on pakko kuunnella ja matkia muiden soittoa...

Säveltämisen edellytys on jo jonkinlainen soittotaito...

Jos kappale on ihan kunnolla sävellety niin...

Hmmh... mitä noista nyt sanois. Johtaa keskustelun jonnekin muualle, se ainakin on varma.
mpekkanen
03.07.2013 13:58:49
gary field: Jos luet noita vastauksia niin ne on nuo sun poskettomat yleistykset johon ihmiset reagoi.

Hmmh... mitä noista nyt sanois. Johtaa keskustelun jonnekin muualle, se ainakin on varma.

Jos kirjoitin ,että säveltämisen edellytyksenä on jonkinlainen soittotaito. Niin onko tässä jotain erikoista?

-Jos pari-kolmevuotias kaveri hakkaa pianoa niin onko se sävellys tai musiikkia? Kyllä sävellysten tekeminen edellyttää jonkinlaista soittotaitoa. Vai..?

Ja jos kappale on ihan kunnolla sävelletty niin...

-Niin eikö sen silloin voi soittaa muillakin soittimilla kuin kitaralla. On tietenkin erikseen teokset jotka on sävelletty erikseen jollekkin tietylle soittimelle lähinnä klassisessa musiikissa.

Minusta ainoa oikea tapa on treenata kaikenlaisia asteikkoja ja ottaa ne haltuun...

-Niin en tiedä mitenkä muuten asteikot voisi opetella kuin opettelemalla. Vai ilmeisesti löytyy sellaisiakin ihmisiä jotka ovat aamulla laittaneet muroja lautaselle niin on siinä samalla tullut opittua kuinka melodinen molli menee joka sävelestä. Varsinkaan jos sellaisesta asteikosta ei ole koskaan edes kuullut.

Jos on pakko kuunnella ja matkia muiden soittoa...

-Niin silloin siinä käy helposti niin ,että osaa sen yhden jutun mutta kun ei tiedä mistä ne jutut siihen biisiin on tullut tai miksi, niin se on käytännössä ihan sama kuin opettelisi jonkun kirjan ulkoa ja aina välillä sanoisi eiku tai korjaan ,näinhän se meni.

Jos haluaa opetella hyväksi soittajaksi niin miksi ei opettelisi oman musiikin tekoa ja kehittäisi omaa tekniikkaa. Sitäkin voi tehdä jos haluaa ihan opettajan kanssa. Omien kappaleiden tekoa kanssa suosittelen oli se tyyli sitten millainen tahansa mitä haluaa soittaa. Varmastikkaan siitä ei kuitenkaan ole haittaa jos ne biisit ei ole ihan aina samanlaisia,jos sitä miettii soiton oppimisen kannalta.

Kerroin jo aiemmin ,että maailman kaikki hyvät kitaristit ovat hyviä siksi että heillä on oma ja tunnistettava soittotyyli ja soundi. Heillä on myös jotain sanottavaa musiikillisesti ja yleensä hyvät soittajat ovat sellaisia ,että he ovat vielä monestikkin hyvinkin tuotteliaita. Tästäkin tietenki on kaikki eri mieltä ja saa olla. Tietenkin jos tavoite on soittaa koko elämänsä jossain humppa orkesterissa covereita niin miksi siihen mitään omaa tyyliä edes tarvitsisi.
Hynkel
03.07.2013 14:07:58 (muokattu 03.07.2013 14:11:33)
"Ainoa oikea tapa". Ja sitten vielä ihmettelet miksi porukka ei oikein niele tuota. Minusta tuntuu ettet nyt oikein kykene näkemään muuta kuin oman tapasi ja oman pointtisi, ja sitten loukkaannut kun se ei kaikille passaa.

Heitäpäs tähän joku soittonäyte vaikka bluesia tai jazzia, kuten BigPapakin tuolla pyyteli. Sitten kun saadaan kuulla miten oppi on omassa tapauksessasi kantanut hedelmää, voidaan ehkä keskustella tarkemmin metodisi pätevyydestä tai pätemättömyydestä.

Miten on?

E: Lisäänpä vielä, että _kaikki_ maailman hyvät kitaristit ovat hyviä siksi, että ovat kuunnelleet musiikkia, muiden soittoa, ja siitä sitten pikkuhiljaa kehittyneet. Lisäksi ovat myös treenanneet julmetun määrän, tavalla tai toisella.
Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají.
BigPapa
03.07.2013 14:15:41 (muokattu 03.07.2013 14:25:58)

mpekkanen: Jos on pakko kuunnella ja matkia muiden soittoa...

-Niin silloin siinä käy helposti niin ,että osaa sen yhden jutun mutta kun ei tiedä mistä ne jutut siihen biisiin on tullut tai miksi, niin se on käytännössä ihan sama kuin opettelisi jonkun kirjan ulkoa ja aina välillä sanoisi eiku tai korjaan ,näinhän se meni.

Jos haluaa opetella hyväksi soittajaksi niin miksi ei opettelisi oman musiikin tekoa ja kehittäisi omaa tekniikkaa. Sitäkin voi tehdä jos haluaa ihan opettajan kanssa. Omien kappaleiden tekoa kanssa suosittelen oli se tyyli sitten millainen tahansa mitä haluaa soittaa. Varmastikkaan siitä ei kuitenkaan ole haittaa jos ne biisit ei ole ihan aina samanlaisia,jos sitä miettii soiton oppimisen kannalta.

Kerroin jo aiemmin ,että maailman kaikki hyvät kitaristit ovat hyviä siksi että heillä on oma ja tunnistettava soittotyyli ja soundi. Heillä on myös jotain sanottavaa musiikillisesti ja yleensä hyvät soittajat ovat sellaisia ,että he ovat vielä monestikkin hyvinkin tuotteliaita. Tästäkin tietenki on kaikki eri mieltä ja saa olla. Tietenkin jos tavoite on soittaa koko elämänsä jossain humppa orkesterissa covereita niin miksi siihen mitään omaa tyyliä edes tarvitsisi.

Nää kuules nää sun mainitsemat kaikki hyvät kitaristit, jotka ovat hyviä siksi, että heillä on oma ja tunnistettava soittotyyli ja soundi, ovat kuunnelleet ja matkineet muiden soittoa. Jos haluaa hyväksi ja vetelee alusta pitäen omaa juttua vaan - korvat ja silmät kiinni, ei välttämättä ole kovin kiinnostava soittokamu bändiin.
En tiiä miten nykyään, mutta ainakin ennen se bändihomma alko just covereista, ennekuin alettiin omia juttuja väsäilemään. Pystyäkseen luomaan jotain hyvää ja kaunista, on hallittava perinne. Vaikka voihan sitä luoda p*skaakin. Mitä sitten tohon coverien soittoon tulee, niin se ei ole yhtään sen vähempiarvoisempaa, kuin omien biisien vetely. Pitäähän siinä osata soittaa, että pystyy edes jotenkin tunnistettavasti sen coverin vetämään. Yllättävän korkeasti oppineita ja koulutettuja hemmoja mun ymmärtääkseni joissakin viihde-, humppa-, ja coverorkestereissa vetelee.

http://www.youtube.com/watch?v=Xqrx3gpKhZo
Wradlin
03.07.2013 14:30:37
Annan otsikolle omat kaksi senttiäni: Varmasti harjoituksista on joillekin hyötyä, itseäni ei ole kiinnostanut. Olen soittanut ja kehittynyt siinä lomassa. Mutta mitään niin tylsää kuin joku 1-2-3-4-reeni en osaa omalle kohdalleni kuvitella, samoja juttuja on hauskempi tehdä musiikin seassa. Jos joku tykkää harjoitella asteikkoja niin siitä vain, hyvä hänelle.

Toki osa soittajista on myös sellaisia että he eivät opi ilman palikkamallin treenausta, halusivat treenata tai eivät. Joku vertasi tätä tuossa aiemmin jääkiekkoon, siinäkin lajissa osa osaa tehdä heti vaikka mitä temppuja kiekon kanssa ja osan on pakko saada harjoitella jotta kiekko pysyisi edes lavassa.
Genitalripper
03.07.2013 14:34:01
mpekkanen: En ole missään vaiheessa väittättyt ,että metallimusaa pitäisi soittaa akustisella soundilla tai vastaavasti rautakankamusaa Sepultura soundeilla. Luetun ymmärtäminen taas varmaan ihan tahallisesti päin hanuria.

Väitit että "Jos kappale on sellainen ,ettei sitä voi soittaa kuin hirveillä säröillä ja kitaralla niin voi tietysti ihmetellä sitä sävellystä onko se oikeasti edes sen arvoinen että sitä kannattaa kitarallakaan soittaa." Minun mielestä esimerkiksi suurinta osaa slayerin sävellyksistä ei voi soittaa kuin säröillä, niin mitä tuosta nyt pitäisi ymmärtää? Vai eikö nämä nyt sitten ole minkään arvoisia sävellyksiä?

mpekkanen: Kun on taas ymmärretty sana sovittaminen niin siitä voi päätellä jo jotain muutakin.

Jos kappale on sävelletty kunnolla niin sen voi soittaa ihan millä soittimella haluaa. Tietysti eri soittimet toimivat erilailla. Onhan Metallicakin tehnyt levyn sinfonia orkesterinkanssa ja olenpa kuullut sellaisenkin bändin joka on vetänyt Motörheadin biisejä bluegrass tyyliin. Siis banjolla ja kielisoittimilla ,eikä meno ollut yhtään hassumpi.

Kerro toki mitä muuta voi päätellä? Varsinkin kun et ole sovittamisesta itse edes puhunut. Jos esimerkiksi sovitetaan niin paljon, että soitetaan Motörheadia bluegrassina niin ei minusta puhuta enään samasta sävellyksestä, vaan nimenomaan siitä sovituksesta. Voi olla, että puhun läpiä päähäni, mutta kai sitä nyt voi ihmisille vittuilematta vastata? Itse en ainakaan omasta viestistäni löydä syytä tällaiselle asenteelle vastattaessa.

mpekkanen: Kun suurimman osan mielestä minun neuvot ovat ihan täyttä p*skaa niin voinhan antaa toisenkinlaisia neuvoja.

Tällainen paska on jotain ihan uskomatonta. En minä oikeasti edes kuvittele saavani sinulta enään vastausta tähänkään viestiin, enkä tiedä haluankokaan. Jatkossa taidan vain suoraan skipata viestisi, kun tuntuu jatkuvasti menevän tällaiseksi omituiseksi mesoamiseksi sen takia, että joku on eri mieltä.
Vallu-Veke
03.07.2013 14:43:25
BigPapa:
Mitähän ihmettä se kunnolla säveltäminen oikein on.

Kunnolla säveltämisestä en tiedä, mutta säveltäminen ei ole ainakaan ennustamista.
Aino kysyi Sibbeltä: Milloinkahan herrojen ryyppääminen mahtaa loppua?
Sibbe: " Olen säveltäjä, en ennustaja."

Juu no mää kun olen todella innokas omatoimi-kitaranopiskelija, niin toivoisin lisää vinkkejä tai vaikka linkkejä erilaisiin treeneihin. Ihan niitä 1234 vastaavia. Teinkin sitä eilen illalla. Katsoin google/ rockwaysta ilmaisen oppitunnin. Ihan pätevää treeniä. Voishan sieltä ostaa kuukausikortin tosin, mutta olen helvetin pihi. Maksan jo rumputunneista aikalailla.
Sormeni vioittuivat nuorempana kähistessä. Vasemman käden keskisormi hakeutuu pystyasentoon ihan luontevasti ja sitä pitäisi saada rennommin koukistumaan ja notkistumaan. Hiljalleen on rumpujen soiton ansiosta alkaneet sormet hieman notkistumaan ja siksi palasin kokeilemaan taas myös kitaraa, jota nuorempana rämpytin. Otteita olen nyt opiskellut muitakin kuin ne perus duuri- ja mollitapaukset. 7-sointuja, susseja, jne. Niissäkin on kyllä sormet saaneet hieman venytystreeniä.
Vähän polkee paikallaan, kun ei sormet pelaa oikein luontevasti. Varmaan ihan soittelemalla tässä kehittyy, mutta kaikki ns. jipot otan kyllä vastaan. Rumpuopiskelussa olen tottunut, että on aikalailla pölönkin oloisia treenejä, mutta niitä pitää vaan tehdä. Kroppaa ei saa muuten ikinä toimimaan. Kitarassa varmaan samoja juttuja, en vaan tunne oikein muuta kuin otteista perus, skaaloja hieman,.. ja nyt tuon 1234-jutun. Only One, IWill Stay, jne, mun ikäisten pakolliset soolot kyllä menee ja acdc-riffit...
Tuossa on yks Elviksen biisi, joka on pakko oppia soittamaan:
http://www.youtube.com/watch?v=2equqlEEqh0
Täynnä niitä 7-sointuja,.. No joo a-osa menee jo, mutta kertsiosuus kusee vielä niihin 7-molleihin. Sormet on vaan hieman hitaat otteiden vaihtoonkin ja pieniä venyvyysongelmia.
Vähän tällaisten asioiden takia aihe kiinnostaa.
Gary Enfield
03.07.2013 15:04:20
Vallu-Veke:
Juu no mää kun olen todella innokas omatoimi-kitaranopiskelija, niin toivoisin lisää vinkkejä tai vaikka linkkejä erilaisiin treeneihin.

Liputtaisin kirjaston puolesta. Pieneenkin kirjastoon saa tilattua kaukolainana ja nykyään miltei kaikki kirjastot kuuluu yhteisalueisiin, joten aineisto on aina laajempi kuin paikallinen kokoelma. Löytyy vihkoa, dvd:tä cd + kirja -yhdistelmiä...
Selaat esim. helmet.fi sisältöä ja meet sitten kysymään paikalliseen kirjastoon miten saat sen sinne.
mpekkanen
03.07.2013 15:23:12
Genitalripper: Väitit että Minun mielestä esimerkiksi suurinta osaa slayerin sävellyksistä ei voi soittaa kuin säröillä, niin mitä tuosta nyt pitäisi ymmärtää? Vai eikö nämä nyt sitten ole minkään arvoisia sävellyksiä?

-Sinun mielestä Slayeriä ei voi soittaa kui särökitaralla. Kirjoitin kuitenkin ettei sellainen musiikki jota voi soittaa vain kitaralla ja säröjen kanssa ole minusta sellaista musiikkia ,että se on \"kunnolla\" sävelletty muutenkaan.
Kyllä Slayeriä voi soittaa muillakin soittimilla kuin säröllä maustetulla kitaralla. Se on taas maku asia onko ne hyviä vai ei.

Kerro toki mitä muuta voi päätellä? Varsinkin kun et ole sovittamisesta itse edes puhunut. Jos esimerkiksi sovitetaan niin paljon, että soitetaan Motörheadia bluegrassina niin ei minusta puhuta enään samasta sävellyksestä, vaan nimenomaan siitä sovituksesta. Voi olla, että puhun läpiä päähäni, mutta kai sitä nyt voi ihmisille vittuilematta vastata? Itse en ainakaan omasta viestistäni löydä syytä tällaiselle asenteelle vastattaessa.

-Sinähän vastaat kirjoituksiin hyvinkin asiallisesti, että kannattaa jatkaa siitä vittuilusta ja sovittamisesta. Vastaan tähänkin jo aikaisemmin esiin ottaneeni Apocalyptican joka on soittanut Sepulturaa ja Metallicaa omilla sovituksilla. Vai väitätkö ettei ne kappaleet ole olleet samoja?
Heidän kanssaan on muuten soittanut Slayerissäkin rumpuja takonut Dave Lombardo ja ovat myös soittaneet Slayerinkin cover biisejä.
Sinun mielestä ne ovat varmaan olleet eri kappaleita koska eihän Slayeriä voi soittaa kuin särökitaralla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Apocalyptica

Siinä on linkkiä yhden orkesteri sivuille joka on tehnyt raskaammasta musiikista omia sovituksia ja ovat soittaneet alkuperäistenkin soittajienkin kanssa ja monien muidenkin.

Tällainen paska on jotain ihan uskomatonta. En minä oikeasti edes kuvittele saavani sinulta enään vastausta tähänkään viestiin, enkä tiedä haluankokaan. Jatkossa taidan vain suoraan skipata viestisi, kun tuntuu jatkuvasti menevän tällaiseksi omituiseksi mesoamiseksi sen takia, että joku on eri mieltä.

Tässä nyt kuitenkin on vastausta.
Tawsky
03.07.2013 15:32:27
Vallu-Veke:

Rockwayssa on se huono että se ei oikeastaan ole opetusta. Videot ei ikinä ole. Se opettaja sillä videolla ei anna sulle palautetta, ei katso tai kuuntele meneekö se oikein vai päin persettä.
"Odotin sellaista Tony Halmeen näköistä kaveria sieltä ilmaantuvaksi, joten shokki oli kova kun mielikuvat romahti." -DM
Genitalripper
03.07.2013 15:40:04
mpekkanen: Tässä nyt kuitenkin on vastausta.

Jatkossa voit varmaan pitää sanoja omassa suussasi, niitä ei tarvitse muiden omiin yrittää sovittaa. Sellosa on luonnostaan aika säröinen sointi kovaa soittaessa, joten sopii aika hyvin metallibiisien coverointiin. Ja kuten itsekin sanoit: joka on tehnyt raskaammasta musiikista omia sovituksia.
Tonski
03.07.2013 16:00:27

Wild String Of Voodoo Strat: Olin tulossa eilen illalla tähän jotain kirjoittamaan, mutta eipä tarvitse enää, kun joku oli jo nähnyt suuren vaivan ja sanonut kaiken, mitä olisi itsekin ollut aikeissa sanoa - ja peräti paremmin.

Opetatko Tonski itse? Suosittelen harkitsemaan, koska tänne foorumeille kirjoittamiesi tekstien perusteella voisin veikata sinusta potentiaalista pedagogia.

+++ Plussaa!

Kiva, että joku on jaksanu tuon lukeakin.. Ite en oo opettanu kitaransoittoa kellekään nyt päälle vuoteen, mutta oon kyllä antanut kitaratunteja alotteleville kavereille aiemmin. Kyllä mä ajattelin hakea opinto-oikeuden yliopistolta pedagogisiinkin opintoihin, niiden opiskelu ei kuitenkaan koskaan oo poispäin iteltään. Oon enemmän seurannu itseäni pätevämpien muusikoiden ja opettajien työskentelyä/mietteitä sekä koettanu ajatella ihan johdonmukaisesti miten sen homman pitäis toimia.. Mut ehkä nää on sit jonkun toisen triidin aiheita; ite oon typistetysti sitä mieltä, että vaatii kolmannen asteen retardin sanomaan etteikö harjoituksista olis hyötyä oikein tehtynä.
mpekkanen
03.07.2013 16:03:37
Genitalripper: Jatkossa voit varmaan pitää sanoja omassa suussasi, niitä ei tarvitse muiden omiin yrittää sovittaa. Sellosa on luonnostaan aika säröinen sointi kovaa soittaessa, joten sopii aika hyvin metallibiisien coverointiin. Ja kuten itsekin sanoit: .

Näihin kirjoituksiisi vastaaminen on lähes yhtä hauskaa kuin vastatuuleen k*seminen.
Siis sinusta sellolla voi soittaa Slayer ja muiden trash bändien covereita,mutta banjo ei siihen käy? Tai ainakin Motörheadin kohdalla se muuttaa kappaleetkin toiseksi.

Ihan sama.

http://www.youtube.com/watch?v=aqdrZRqY51U
Genitalripper
03.07.2013 16:53:45
mpekkanen: Näihin kirjoituksiisi vastaaminen on lähes yhtä hauskaa kuin vastatuuleen k*seminen.
Siis sinusta sellolla voi soittaa Slayer ja muiden trash bändien covereita,mutta banjo ei siihen käy? Tai ainakin Motörheadin kohdalla se muuttaa kappaleetkin toiseksi.

Ihan sama.

http://www.youtube.com/watch?v=aqdrZRqY51U

Kuse sitten vaikka vastatuuleen. Ihan sama.
Genitalripper
03.07.2013 17:01:03
Täytyy vielä mainita, että minulla tässä sekoittui sävellys ja teos keskenään. Eli coverissa teos ei ole enää alkuperäinen, sävellys tottakai olisi tarkoitus pysyä samana. Onneksi homma meni vittuiluksi, että asia selveni mahdollisimman nopeasti.

Olen silti sitä mieltä että mpekkanen voi kusta vastatuuleen.
Hynkel
03.07.2013 17:45:40
Genitalripper: Täytyy vielä mainita, että minulla tässä sekoittui sävellys ja teos keskenään. Eli coverissa teos ei ole enää alkuperäinen, sävellys tottakai olisi tarkoitus pysyä samana. Onneksi homma meni vittuiluksi, että asia selveni mahdollisimman nopeasti.

Olen silti sitä mieltä että mpekkanen voi kusta vastatuuleen.

Pään seinään hakkaamisesta ei seuraa muuta kuin kipeä pää.
Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají.
Wradlin
03.07.2013 17:50:30
Hynkel: Pään seinään hakkaamisesta ei seuraa muuta kuin kipeä pää.

Ja verinen seinä. Jos ei, niin silloin ei osaa tuotakaan hommaa.
power of tower
03.07.2013 20:08:17 (muokattu 03.07.2013 20:08:41)
Mun näkemys tästä aiheesta on tällainen:

1-2-3-4 -treenit kehittävät käsien motoriikkaa sekä tekniikkaa ja metronomin kanssa tehtynä myös rytmitajua ja timeä mutta korvaa ja musikaalisuutta tälläiset mekaaniset harjoitukset eivät kehitä.

Asteikoiden treenaaminen kehittää otelaudan ja musiikin teorian hallintaa ja myös korvaa (jos siis laulaa asteikoita myös). Varsinaisia musiikillisia ideoita pelkästä asteikkotreenistä ei kuitenkaan välttämättä saa.

Musiikin plokkaaminen levyiltä kehittää korvaa ja kartuttaa musiikillista sanavarastoa. Jos plokkailee astetta vaikeampia juttuja, kuin mitä pystyy sillä hetkellä soittamaan, kehittyy tekniikkakin kun niitä treenailee. Samalla tulee kuin vahingossa opittua myös sellaisia asioita dynamiikasta ja rytmiikasta, joita on sanoilla mahdoton ilmaista.

Jokainen asia, jota treenaa paljon, jää lihasmuistiin. Kannattaa miettiä, haluaako että lihasmuistiin on "ohjelmoitu" mekaanisia harjoituksia, matemaattisia asteikoita vaiko ihan oikeita musiikillisia ideoita, jotka on omin korvin poimittu suoraan alkuperäisestä lähteestä eli omilta suosikkilevyiltä ja maailman parhailta soittajilta.
xjas73
03.07.2013 20:27:47

ADEHD: En löytänyt topiccia aiheesta jota olen pähkäillyt pitkään, joten tässä tulee.

Sanotaan että soittamalla oppii soittamaan. Minäkin ajattelin pitkään näin. Nyt en ole aivan varma. Seitsemisen vuotta olen itsekseni kitaraa soittanut ilman kenenkään kummempia opastuksia. Ikinä ei ole varsinaisesti tullut tehtyä tiukkoja "harjoitteita", esimerkiksi monille tuttua 1-2-3-4-treeniä.
Viikko sitten kävin ensimmäisellä kitaratunnillani. Opettajani mielestä olen hyvä soittaja mutta sanoi tekevänsä minusta vielä paremman. Näytti minulle muutaman harjoitteen, jotka saivat minut tuskailemaan. Juurikaan noilla ei musiikillista arvoa ollut, mutta pakottivat aivoni keskittymään ja sormien liikkumaan eri tavalla kuin ennen, ikään kuin välttäisin ennalta opittuja, kaavoihin kangistuneita tapojani.
Nyt kun voin soittaa kyseiset harjoitukset ilman suurempaa tuskailua, olen miettinyt että onko näistä nyt sitten konkreettiseta hyötyä jatkossa. Tulenko tulevaisuudessa oppimaan uusia hankalia kuvioita helpommin vai pitäisikö vain keskittyä tähän musiikin soittamiseen kuten ennenkin?
Opettajani on kyllä erittäin taitava soittaja ja arvostettu opettaja. Kuitenkin näistä harjoitteista ollaan montaa mieltä kitaravirtuoosien keskuudessa. Esimerkiksi Paul Gilbert on sanonut ettei reenaa mitään semmoista mitä ei voisi käyttää soitossaan. Toisaalta vaikkapa Steve Morse vannoo näiden reenien nimeen.

Mitä mieltä täällä ollaan? Oppiiko musiikkia soittamalla soittamaan vai onko välillä hyvä höylätä aivan puhtaasti tekniikkaa?

Alkuperäiseen viestiin liittyen...Jos haluaa oppia soittamaan teknisesti hyvin, niin näkemykseni mukaan erilaiset tekniikkaharjoitukset ovat välttämättömiä. Ne voivat olla yksittäisiä lickejä biiseistä, skaaloja tai itse tehtyjä kuvioita. Oleellista on, että miettii mitä soittamisen osa-aluetta haluaa kehittää, vaihtelee harjoituksia riittävän usein ja treenaa keskittyneesti silloin kun treenaa. Säveltäminen ja biisien opettelu/blokkaaminen ovat sitten eri sessioita.

On totta, että pelkällä tekniikkatreenillä ei opi soittamaan. Toisaalta hyvin ei opi soittamaan, jos ei tee lihasmuistiharjoituksia. Parjatut 1234-treenit ovat hyviä treenejä, jos haluaa vaikka oppia pikkaamaan tasaisesti. Pitää muistaa kokonaisuus ja se, että tekniikka palvelee tarkoitusta, eli musiikin soittamista.
Vallu-Veke
03.07.2013 20:55:07
Usein homma menee niin, että ensin opitut asiat menee aikalailla kevyesti lihasmuistiin. Niistä saattaa tulla paha rasite, jos ne on vääriä asioita. Niiden korjaaminen vaatiikin ihan erilailla aikaa, jos haluaa takoa uudet, ehkä paremmat asiat niiden tilalle? No en tiedä päteekö kitaraan. Motorikkaa vaativaan urheiluun ja vaikka rumpuihin pätee tämä tarina.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)