![]() 12.10.2012 13:24:50 | |
---|---|
Aalimupina: lainaus tenderilä: Tietysti RAHANHIMOINEN opettaja harvemmin ehdottaa että "mitäs jos lopetetaan tämä ja etsit jonkun toisen opettajan joka osaa opettaa sinua paremmin kuin minä". Noh, jos itse opetat heppuja soittamaan ja huomaat että tilanne junnaa paikallaan, niin jatkatko heidän kanssa itsekkäästi että saat seuraavan viikon ruoat ostettua, vai ajatteletko oppilaan etua ehdottamalla hänelle osaavampaa opettajaa? Viikon ruokien kustannuksella, siis. Väärin motivoituneina? Mikä on oikea motivaatio? Miksei opettajan motivaatio työhönsä saisi olla raha? Eikö se ole sallittua? Ihan vain esitän kysymyksiä. Voihan se olla, mutta kuitenkin harvemmin ainoa motivaation lähde. Olen myös käynyt "epäpätevien ja epämotivoituneiden" lääkäreiden luona, jotka vaikuttaisivat ainakin näin ulkopuolisen silmillä tekevän hommaa vain rahan takia, mutta siellähän sitä rahaa kyllä liikkuu enemmän kuin opetuspuolella... ;) Kävisitkö itse jatkossa mieluummin vähemmän motivoituneen ja pätevän vai motivoituneen ja epäpätevän lääkärin luona? | |
![]() 12.10.2012 13:30:35 | |
Aalimupina: Väärin motivoituneina? Mikä on oikea motivaatio? Miksei opettajan motivaatio työhönsä saisi olla raha? Eikö se ole sallittua? Ihan vain esitän kysymyksiä. Elämmehän kuitenkin maailmassa, jossa tarvitaan rahaa. Olen myös käynyt "epäpätevien ja epämotivoituneiden" lääkäreiden luona, jotka vaikuttaisivat ainakin näin ulkopuolisen silmillä tekevän hommaa vain rahan takia, mutta siellähän sitä rahaa kyllä liikkuu enemmän kuin opetuspuolella... ;) Totta kai raha saa olla yksi (miksei vaikka se tärkein) motivaatio, mutta oppilaan näkökulmasta olisi parempi jos muitakin motivaatioita olisi. Lääkärit ovat sikäli eri asia kun kuitenkin opiskelleet sen 7-10 vuotta yliopistossa ja heillä on siitä todistus. Moni soitonopettaja ei ole opiskellut opettamista tuntiakaan. Silloin on hieman kornia kohkata kuinka nykynuoriso ei vain osaa ottaa oppia vastaan. | |
![]() 12.10.2012 13:58:21 | |
Sergei Fallinen: Moni soitonopettaja ei ole opiskellut opettamista tuntiakaan. Silloin on hieman kornia kohkata kuinka nykynuoriso ei vain osaa ottaa oppia vastaan. Kyllä mä vastaavia kommentteja olen kuullut ihan pedagogiset opinnot suorittaneiltakin. Eikä tässä nyt koko nuorisoa olla leimaamassa. Nuo ovat yksittäisiä tapauksia siellä täällä. | |
![]() 12.10.2012 15:02:05 (muokattu 12.10.2012 15:48:17) | |
Aalimupina: Eihän tuo opettajan liksa tunnilta ole mitenkään huono. Mutta lukukausi on musaopistolla 35 viikkoa ja kansalaisopistossa 26 viikkoa (tämähän vaihtelee kansalaisopistoissa, mutta näin se on täällä). Sitten tuolla 35 viikon ja 26 viikon palkalla pitäisi elää koko vuosi. Opettaminen on yllättävän kuluttavaa hommaa. Olen opettanut pahimmillaan hieman yli 30 tuntia viikossa + siihen valmistelut päälle. Ei tuollainen määrä ole pidemmän päälle kenellekään hyväksi, etenkään jos haluaa panostaa yhtään oppilaisiinsa. Ehkä se siinä tilanteessa menisi, jos opetus olisi pelkkää autopilottia valmiin opetusmateriaalin kanssa tunnista toiseen. Kaikki nuo pitää laskea siihen tunnin hintaan mukaan. Tässä vielä George Bellasin hinnasto http://www.georgebellas.com/MainSite/Pages/LVL_Price.html Musaopistoilla on kilpailuetu verrattuna ns. yksityiseen puoleen, osa musaopistoista on myös täysin yksityisiä. Musaopistot toimivat tavallisesti jonkun yhdistyksen kautta, eivätkä näin ollen ole alv-velvollisia, ymmärtääkseni kaikki tukien piirissä olevat musaopistot ovat yhdistyksen alaisia. Se alvin tuoma 23% lisä on aika iso. Totta kai alvilla on merkitystä ja maksujen tulisi olla kaikille sama. Julkisen puolen opettajien (ja vaikka Yleisradion studio-orkesterin) palkat muuten maksetaan yksityisen puolen opettajien tienesteistä riippumatta siitä, opettaako vai siivoaako yksityisen puolen opettaja elääkseen. Irvistelyksi menee, jos tuota aikoo kilpailuksi tai markkinataloudeksi sanoa. Jotta saisin yksityistunneista virallista kautta käteen sen saman kuin saan opistoilta, niin mun pitäisi laskuttaa oppilaalta n. 45€/45min. Se taas tekisi kuukaudessa 180€. Harvalla perheellä on varaa pistää noin paljon rahaa lapsensa harrastukseen, etenkään jos lapsia on enemmän tai harrastuksia on paljon. Kansalaisopisto tarjoaa koko vuoden kitarakurssin 44€:n hintaan ja musaopistolla pääsee vissiin n. 600€:lla lukuvuosi ja se sisältää soittotuntien lisäksi myös teoriaopetuksen. Sitten usean perheen jälkikasvun soitonopettaja kuolee vain kesälomalla nälkään. http://www.truthinshredding.com | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)