Aihe: Soittaminen tuntuu kömpelöltä 14 vuoden jälkeen..
1 2 3
komero
13.07.2012 10:17:13
Laulava Kylätohtori: Tuo piano-vertaus on hyvä. Mutta voihan sähköpianollakin treenata illman sähköjä esim. sormituksia tai jotain. Jos on vaikka tilanne, jossa sähköillä ei pääse soittamaan....

Varmasti voi, vaikkapa oikeiden lihasten käyttöä ja sormituksia jne.

Sähkökitaralla dynamiikkaa ja "tatsin keveyttä" treenatessa yks hyvä keino on laittaa vahvistin isolle ja soittaa sitten hiljaa niin ettei ne muksut herää ;)
Numb
13.07.2012 10:26:26 (muokattu 13.07.2012 10:27:23)

Laulava Kylätohtori: Tuo piano-vertaus on hyvä. Mutta voihan sähköpianollakin treenata illman sähköjä esim. sormituksia tai jotain. Jos on vaikka tilanne, jossa sähköillä ei pääse soittamaan....

On siinä semmoinen ero, että toisin kuin sähkökitarasta, sähköpianosta ei kuulu mitään jos sitä ilman sähköjä soittaa.

Jos Eddie Van Halen tapasi treenailla sähkökitaralla ilman vahvistinta, ja yksi John Pteruccin kolmesta treenineuvosta on treenailla ilman vahvistinta, niin ei kai se kauhean pahaksi voi olla... :)

Ed: Tossa Perucci: http://www.guitarworld.com/john-petruccis-top-3-practice-tips

Vaikka Petruccin soitosta voikin olla mieltä, niin tuskin siitä, että teknisesti taitava on.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
Hynkel
13.07.2012 12:16:36 (muokattu 13.07.2012 12:22:46)
Numb: On siinä semmoinen ero, että toisin kuin sähkökitarasta, sähköpianosta ei kuulu mitään jos sitä ilman sähköjä soittaa.

Jos Eddie Van Halen tapasi treenailla sähkökitaralla ilman vahvistinta, ja yksi John Pteruccin kolmesta treenineuvosta on treenailla ilman vahvistinta, niin ei kai se kauhean pahaksi voi olla... :)

Ed: Tossa Perucci: http://www.guitarworld.com/john-petruccis-top-3-practice-tips

Vaikka Petruccin soitosta voikin olla mieltä, niin tuskin siitä, että teknisesti taitava on.

Kuinka hyviä he olisivatkaan jos olisivat treenanneet vahvistimen kanssa 100% ?? No joo, takki ->

Petruccikin tuossa lähinnä puhuu säromassasta... (ja mitä Joe Pass neuvoikaan?)

"You'll be amazed at how quickly you'll develop a smooth, clean style of playing and you'll lose all of your slop." Tai sitten ei.

Toisaalta hän toteaa myös: "Hear your mistakes."

Edelleen väittäisin, että tatsin ja nyanssien hiomiseen sekä kömpelyydestä eroon pääseminen onnistuu parhaiten vahvarin kanssa. Muuten voi toki treenata miten haluaa, itse tosin olen rajoittanut sähköttä treenaamisen sointusulkeisiin... ehkäpä sellainen "kaiken treenaamisen rajaava" dogmaattisuus tästä voitaisiin nyt sulkea pois ja todeta, että asia riippuu sitten soittajasta ja avuntarpeesta?

Nopeutta voi varmasti treenata ilman sähköjä, en epäile yhtään etteikö se olisi mahdollista. Mutta kun ei vaan mahdu kaaliin, että miten ihmeessä tatsin parantaminen osuu tähän. Ei vaikka John-setä neuvoo. Kernaasti otan kyllä neuvot vastaan, matkaa täydellisyyten on vielä.
Never argue with idiots. They drag you to their level and beat you with experience.
Euphonium
13.07.2012 13:31:25
Soitan kitaran lisäksi pasuunaa ja mielestäni tuota ilman vahvistinta harjoittelemista voisi verrata siihen, että monissa oppaissa vaskipuhaltajia neuvotaan soittamaan pelkällä suukappaleella ennen varsinaista harjoittelua, mutta vain vähän aikaa, eli 5-10 minuuttia.

Minä olen sitä mieltä, että sähkökitaran soittaminen ilman vahvistinta on hyödyllistä, jos ei tee sitä liika eikä missään tapauksessa pelkästään.
Räkkipeli
13.07.2012 13:37:22
Euphonium: Minä olen sitä mieltä, että sähkökitaran soittaminen ilman vahvistinta on hyödyllistä, jos ei tee sitä liika eikä missään tapauksessa pelkästään.

Haluatko perustella yhtään?
SILKKAA PASKAA
sepisti
13.07.2012 13:49:41 (muokattu 13.07.2012 13:56:37)
Räkkipeli: Mitä paskaa sä nyt yrität sanoa? En ymmärtänyt..

Tuossa kaveri puhui siitä, että soittaminen liian kovilla säröillä peittää virheitä alleen. Tämä on varmasti asia, jota sinäkään et voi kieltää. Eli tällaisille kavereille voisi olla avartavaa joskus kokeilla vaikka ilman vahvistinta.

Mä en väitä ilman vahvistinta soittamisen olevan kuitenkaan välttämätöntä. Saman asian ajaa se puhdas kanava.
Itse soitan välillä bilekeikkoja Koch Studiotonen särökanavalla ilman mitään pedaaleita. Sieltä löytyy tatsia muuttamalla niin kliinit kuin särötkin.
Krice
13.07.2012 13:55:15

Hynkel Belzepop: Edelleen väittäisin, että tatsin ja nyanssien hiomiseen sekä kömpelyydestä eroon pääseminen onnistuu parhaiten vahvarin kanssa.

Mitenkähän klassisen kitaran soittajat ikinä oppivat soittamaan ilman vahvistinta.
tender.insanity
13.07.2012 13:57:52
Krice: Mitenkähän klassisen kitaran soittajat ikinä oppivat soittamaan ilman vahvistinta.

No nyt tuli sellainen vastine keskusteluun että voi popcornit varata iltaa varten :D
Hynkel
13.07.2012 14:30:34 (muokattu 13.07.2012 14:35:14)
tender.insanity: No nyt tuli sellainen vastine keskusteluun että voi popcornit varata iltaa varten :D

Voisin vedota allekirjoitukseeni, mutta jospa en niin kuitenkaan tee. Mykistyminen äärettömyyden edessä, tässähän voisi siteerata vaikka Einsteinia.

sepisti: Itse soitan välillä bilekeikkoja Koch Studiotonen särökanavalla ilman mitään pedaaleita. Sieltä löytyy tatsia muuttamalla niin kliinit kuin särötkin.

Olet ymmärtänyt yskän ja osaat ilmeisesti soittaakin.
Never argue with idiots. They drag you to their level and beat you with experience.
sepisti
13.07.2012 15:18:17
Hynkel Belzepop: Olet ymmärtänyt yskän ja osaat ilmeisesti soittaakin.

Soitto on silti paikoin hieman kömpelöä :) Sorminäppäryyttä voi toki treenata mainoisti ilman vahvariakin. Itse treenan silti mieluiten basson soittamista. Kuulokkeet päässä PODin kautta kenenkään häiriintymättä.
antnis
13.07.2012 17:25:52
Soitatte paskaa musaa ja/tai teillä on paskat kitarat, jos ei sähköittä soittaminen nappaa. Aika moni paremman luokan soittaja itse asiassa suosittelee treenaamaan ilman vahvistinta.
hallu
13.07.2012 18:55:17
Krice: Mitenkähän klassisen kitaran soittajat ikinä oppivat soittamaan ilman vahvistinta.

Soittamalla ilman vaihvistinta.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Kiksaus
15.07.2012 00:33:57

En ymmärrä kun ihmiset sanoo, että suurella särömäärällä on helpompi soittaa ja virheet hukkuu. Mun mielestä taas on ihan älyttömän vaikeeta soittaa ns. highgainilla ja saada soitto kuulostamaan tarkalta ja tiukalta ilman kaikenmaailman häiriöääniä, plekuääniä ja virhenuotteja. Mun korvaan ainakin pitää soittaa paljon tarkemmalla tatsilla isolla särömäärällä ku pienellä. Kaikki pienetkin virheelliset käden liikkeet kuuluu vahvistimen läpi. Ja nyt siis vertaan isoa ja pientä säröä, en puhdasta. Tai sitten mulla on vaan niin erikoinen vahvistin.
"Oh, what sad times are these when passing ruffians can say Ni at will to old ladies. There is a pestilence upon this land, nothing is sacred. Even those who arrange and design shrubberies are under considerable economic stress in this period in history."
samueld
15.07.2012 15:18:33 (muokattu 15.07.2012 15:18:54)

Niin, mutta meidän tavoite on soittaa ilman vahvistinta. Ja kun soitetaan vahvistettuna, niin vahvistuksen PITÄISI vain nostaa äänenvoimakkuutta muokkaamatta soundia.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Räkkipeli
16.07.2012 00:05:37
sepisti: Tuossa kaveri puhui siitä, että soittaminen liian kovilla säröillä peittää virheitä alleen. Tämä on varmasti asia, jota sinäkään et voi kieltää. Eli tällaisille kavereille voisi olla avartavaa joskus kokeilla vaikka ilman vahvistinta.

Joo, haistoin sen pointin kyllä, mutta sä kirjotit siihen malliin että mä olisin yksi näistä tyypeistä, jotka soittaa pelkällä yhdellä särösoundilla ja joiden pitäisi osata vaihtaa kanavaa.

Mutta en siltikään ole sitä mieltä että ilman vahvistinta soittaminen olisi jotenkin parempi vaihtoehto kuin vahvistetun puhtaan singaalin kanssa soittaminen, jos tarkoituksena on kehittää jotain soittoteknistä asiaa. That just doesn't compute.

Sitä en kiellä, etteikö tulisi harva se päivä soiteltua ilman vahvistusta.
SILKKAA PASKAA
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)