Aihe: Miten sisäistät kitaran otelaudan?
1 2 3
Sakmongkol
18.05.2012 14:03:37
devez: Tällä tavalla mun ei tarvii muistella hirveesti erillaisia otteita ja pidän otteetkin pieninä ja kädelle mukavina. Eli tän kaiken voin tiivistää lauseeseen: Mä sisäistän (opettelen siis) otelaudan kolmisoinnuilla. edit: myös oktaavihypyillä!

Minulla on auttanut myös otteiden pitäminen pieninä. En nyt varmaan ole vielä mitään sisäistänyt mutta kuitenkin.
devez
18.05.2012 16:56:19

Jucciz: Pakko sanoa, että todella tervettä ja ilahduttavan käytännönläheistä otelautasuunnistusta. Sit kun kolmisoinnut on hyvin hanskassa (myös käännöksineen!), onkin helppo jatkaa nelisointuihin jne. Tsemppiä, pääset varmasti pitkälle tuolla taktiikalla! :)

Kiitos palautteesta. Kyllä mä aikalailla nelisointujakin saan muodostettua, mutta mulla tulee hieman vastaan se että mun pikkurilli on kohtuullisen kiero sormi, eli mä joudun venyttämään sitä reilu sentin enemmän kun suorasorminen kaveri, joten mulla kipeytyy käsi aika rankasti. (jotkut nelisoinnut ei vaadi venytyksiä, niitä mä käytän kyllä)
Varmasti saisin vahvistettua kättä ja sormet venymään aktiivisella venyttelyllä mutta jostain syystä tahtoisin moista välttää. Halusin jakaa tän mun lähestymistavan juuri sitä varten että jos on käsiongelmaisia niin ei sen takia soittamista kuitenkaan jätä.
loner
18.05.2012 19:52:06
Jucciz: Voisitko pistää kuvan kitarastasi? Virittimet ja lapa otelaudassa?

En, koska se on jo kadoksissa, kun en voinut vastustaa kiusausta. Tarkoitin, että virittimet ovat tiellä kun lapa edeltä se on kai syötettävä kuitenkin. En vaan uskonut, että kukaan lankeaisi moiseen pölhöön kirjoitukseeni, mutta taas olin väärässä. Nyt muuten alkaa jo itseänikin ällöttää juttuni joten vaikenen.
lonelyplayer
19.05.2012 20:20:06 (muokattu 20.05.2012 20:08:02)
Onko tämä nyt sitä juttua missä voit soittaa soinnun joko kielillä 1-2-3 tai siten kielillä 2-3-4
ja molempia on kolme erillaista sormitusta jossa tietty kieli ratkaisee mikä sointu ???
Ja sitä voi sitten aina siirrellä otelaudalla kun muistaa sen tärkeän kielen sävelen.
Bassopuoli jää vähälle mutta senhän hoitaa basisti... heh :)

Jos vaan jaksaisi opetella kaikki kuusi sormitusta ja ko. soinnun vastaavan juurisävelen, voisi olla huomattava apu otelaudan tuntemisessa :)
devez
20.05.2012 20:09:04 (muokattu 20.05.2012 20:11:25)

lonelyplayer: Onko tämä nyt sitä juttua missä voit soittaa soinnun joko kielillä 1-2-3 tai siten kielillä 2-3-4
ja molempia on kolme erillaista sormitusta jossa tietty kieli ratkaisee mikä sointu ???
Ja sitä voi sitten aina siirrellä otelaudalla kun muistaa sen tärkeän kielen sävelen.
Bassopuoli jää vähälle mutta senhän hoitaa basisti... heh :)

Tuntuu olevan kovasti yleistä kitaristeilla tälläinen, ei kuitenkaan ihan helppoa kun jotenkin täytyy "laskea" että mikä sävel nyt on. Mutta jos nämä kuusi erillaista sormitusta jaksaisi opetella niin kyllä otelautakin tutummaksi tulisi.

C Duuri : C/E/G
|--3-| G
|--5-| E
|--5-| C
|--5-| G Siinä on jo 4 eri tapaa soittaa C duuri, ja jos on tarkka niin siinähän
|--7-| E saattaa huomata reilu puolet tutusta barresta.
|--8-| C

Lisää C duuria:
|--8-| C
|--8-| G
|--9-| E Tässä tutun barren huomaa vielä helpommin.
|--10-| C
|--10-| G
|--12-| E

Ja vieläkin:
|--12-| E
|--13-| C
|--12-| G Ja tämäkin muoto pitäisi tunnistaa. Eli nämä pienet 3 soinnun muodot
|--14-| E muistaa helpommin kun on jokin vanha tuttu mistä ne juontuu.
|--15-| C
|--15-| G

Toivottavasti tästä oli mitään iloa/hyötyä :)

Kysyn kuitenkin, täytyy laskea mitä?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)