Aihe: Kynsien ja sormien välin aukeaminen bendatessa
1 2 3 4
sickboy
27.10.2011 21:56:30

Kefiiri: Ei mullakaan ole aloittajan kuvailemaa pulmaa, mutta soitankin venytykset kömpelöllä peukku kaulan sivussa -tekniikalla. Voisiko olla että kun peukalo on sivistyneesti kaulan takana, tulee sormi kohtisuorempaan venytettävää kieltä päin, ja vaikka soitto sujuvoituu, niin sormenpäiden rasitus on kovempi?

Peukalon pitääkin olla sielä laidalla, toihan on just oikea tapa venyttää.
sedative
27.10.2011 22:13:26
Tavattoman hauskaa, kun sängynlaidalta huudellaan väärin soittamisesta ja paskoista työkaluista... Mutta tää nyt oli taas arvattavissa.
Sama ilmiö siis havaittu täällä aina ilmojen kylmetessä ja sitä myöden ilman kosteuden vähetessä. Mulla ainakin iho siis kuivaa, josta seuraa juuri tuo ongelma. Ja nimenomaan kynsien ollessa lyhyet.
Itse olen asian ratkaissut nyttemmin, kun keikkoja on tasaiseen tahtiin ja välillä sen verran tiheään, ettei ole mahdollisuutta sitä välipäivää pitää, siirtymällä kynsien vilaamiseen. Auttoi huomattavasti.
Tästä juontui mieleen, että kynsien kovuudella saattaa olla jotain tekemistä asian kanssa. Itsellä kun on siunaantunut vittumaisen kovat kynnet. En esimerkiksi saisi pureskeltua niitä, vaikka jostain syystä haluaisinkin ja mulla ne yleensä lohkeaa napsahtamalla repeämisen sijaan, jos pääsevät jossain taittumaan. Tiedä sitten näistä...
Ja nythän kuuluu ilmoittaa tietävään sävyyn, että mulla on vaan paskat hampaat tai purentavika.

Jos ne nyt kuitenkin pääsee repeämään sieltä alta, niin paras liima ainakin omien kokemusten mukaan on LocTite. Ja vieläpä se vanhempi perusversio, eikä se uudehko Flex, jonka luulisi viskositeettinsa johdosta olevan parempi. Kestää mulla yleensä vähintään yhden setin ajan ja väliajalla voi toistaa operaation. Usein on myös kaikki kolme-neljä settiä samoilla liimoilla. Mitään haittaa en ole huomannut missään välissä ja tuntuu kuluvan pois omia aikojaan..
Always remember to pillage BEFORE you burn.
Seba
27.10.2011 22:18:32

sedative: Tavattoman hauskaa, kun sängynlaidalta huudellaan väärin soittamisesta ja paskoista työkaluista... Mutta tää nyt oli taas arvattavissa.

Krice tietää, sen mutsi kertoi.

Tiedä sitten näistä...
Ja nythän kuuluu ilmoittaa tietävään sävyyn, että mulla on vaan paskat hampaat tai purentavika.

Kuiva hampputukkakin varmasti.
Postman Pat
Krice
28.10.2011 00:23:20

sedative: Tavattoman hauskaa, kun sängynlaidalta huudellaan väärin soittamisesta ja paskoista työkaluista...

En vaan oikein tiedä, minusta on outoa että pidetään normaalina sitä kun tuo väli aukeaa. Minulle ei ole koskaan käynyt niin. Myöskään ihoni ei kuivu korpuksi ja sitten halkeile, eikä tarvitse viilata mitään. Talvella tosin tulee ihon kuivumista (varsinkin kun olen pakkomielteinen käsien pesijä), mutta hei, ihan vaan tiedoksi että miehetkin voi käyttää kosteusvoidetta kuiviin käsiin.
Numb
28.10.2011 07:46:43

Krice: En vaan oikein tiedä, minusta on outoa että pidetään normaalina sitä kun tuo väli aukeaa.

Eihän sitä normaalina pidetäkään, vaan ongelmana johon haetaan ratkaisua. Mulla esimerkiksi ei ole ratkaisua tarjota, kun ei ole moista ongelmaakaan. Eikä mulle jotenkin juolahtanut mieleen, että syy löytyisi jäsen Kimurantin kelvottomista ja onnettomasti säädetyistä soittimista ja/tai liian vähäisestä treenistä. Tai liiallisesta bluesin soitosta.
I am the table. -James Hetfield
Pande
28.10.2011 08:38:46 (muokattu 28.10.2011 08:55:27)

Oho, eipä ole tullut mieleenkään että laittaisin liimaa sormiini, kuulostaa aika "hurjalta" idealta. Mututuntumalla sanoisin että kaikenlainen liimaaminen ei mitenkään voi olla sormille terveellistä puuhaa.

Vaan helppohan se on sanoa kun ei ole kyllä koskaan itselläni ollut tuollaista ongelmaa.. Käytän ohuita kieliä (9) ja teen bendit vähintään kahdella sormella (tosin joskus harjoitusmielessä yritin opetella bendaamaan jokaisella sormella erikseen, mutta eipä siinä ole muuta järkeä kuin sormien vahvistamistarkoituksessa).

Mullakin kyllä tuli tuo sama juttu mieleen kuin jollakin muullakin: niillä joilla on tätä ongelmaa, soitatteko klasariasennossa (sormet suurinpiirtein pystysuorassa, peukalo kaulan takana keskellä)? Itsellä suosiolla varsinkin bendatessa peukalo tukee kaulan päällä ja sormet ovat ehkä 45 asteen kulmassa... Kynnen ja sormenpään välinen "vetovoima" on tässä asennossa paljon lievempi. Tosiaan G-kieltä ja sitä alempia (D,A,E) voi toki bendailla alaspäinkin, mikä varmaan on parempi tapa niille joilla tätä ongelmaa on.
http://www.last.fm/user/Pande777
Krice
28.10.2011 10:06:07

Numb: Eikä mulle jotenkin juolahtanut mieleen, että syy löytyisi jäsen Kimurantin kelvottomista ja onnettomasti säädetyistä soittimista ja/tai liian vähäisestä treenistä.

Tai ehkä treenataan liikaa, sekin voi olla mahdollista.
Gary Enfield
28.10.2011 10:47:24
Pande: Oho, eipä ole tullut mieleenkään että laittaisin liimaa sormiini, kuulostaa aika "hurjalta" idealta.

Amerikkalaiset kehitti supergluen Vietnamin sodan aikaan just haavojen sulkemiseen kosteissa viidakon oloissa. Näin muistan jostain lukeneeni. Hyvä myös känsien liimaamiseen kun ne ennemmin tai myöhemmin repeää, jos siis harrastaa maastavetoja.
jniska
28.10.2011 12:35:12
Lyhyt skaala ja volanupin ergonominen sijainti on vielä mainitsematta, halvalla tietty pitäis saada.

Itsella on joskus tuota samaa ongelmaa ja johtuu liian lyhyiksi leikatuista kynsistä. Nykyään leikkaan suosiolla siten, että jää aivan pikkiriikkisen kynttä näkyville ( siis sormenpään ja kynnen reunasta vertailtuna) ja viilaamalla loput. Yhtään jos leikkaan lyhyeksi, aukeaa välittömästi kynnen ja sormenpään väli. Tosin liotan käsiäni öljyissä ja liuottimissa säännöllisesti kakkostyön puitteissa.

(Koskaan en ole töitä tehnyt, mitä nyt rakentanut 7 omakotitaloa, remontoinut jokusia, rakentanut kymmeniä ( tai yli sata) kilpamoottoripyöriä, rakentanut kesämökin, aitan , saunan ja puuseen saareen viime vuosina jne.. Tämä lista vaan tiedoksi Kriselle )
Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !!
Krice
28.10.2011 12:43:38

jniska: (Koskaan en ole töitä tehnyt, mitä nyt rakentanut 7 omakotitaloa, remontoinut jokusia, rakentanut kymmeniä ( tai yli sata) kilpamoottoripyöriä, rakentanut kesämökin, aitan , saunan ja puuseen saareen viime vuosina jne.. Tämä lista vaan tiedoksi Kriselle )

Hyvä että on harrastuksia.
Seba
28.10.2011 12:53:19

jniska: Lyhyt skaala ja volanupin ergonominen sijainti on vielä mainitsematta, halvalla tietty pitäis saada.

Itsella on joskus tuota samaa ongelmaa ja johtuu liian lyhyiksi leikatuista kynsistä. Nykyään leikkaan suosiolla siten, että jää aivan pikkiriikkisen kynttä näkyville ( siis sormenpään ja kynnen reunasta vertailtuna) ja viilaamalla loput. Yhtään jos leikkaan lyhyeksi, aukeaa välittömästi kynnen ja sormenpään väli. Tosin liotan käsiäni öljyissä ja liuottimissa säännöllisesti kakkostyön puitteissa.

(Koskaan en ole töitä tehnyt, mitä nyt rakentanut 7 omakotitaloa, remontoinut jokusia, rakentanut kymmeniä ( tai yli sata) kilpamoottoripyöriä, rakentanut kesämökin, aitan , saunan ja puuseen saareen viime vuosina jne.. Tämä lista vaan tiedoksi Kriselle )

soitat vaan väärin ja paskoilla soittimilla, usko nyt vaan kriceä.
Ihmisillä ei voi olla erilaisia ihotyyppejä tai muitakaan eroavaisuuksia koska samaa lajia ollaan.

Guitar heroa alat soittaa jos sormet ei kestä aikuisten kitaraa.
Postman Pat
jra
28.10.2011 15:26:11 (muokattu 28.10.2011 15:57:45)
Mullakin on ollut joskus vuosia sitten muutamaan otteeseen sama ongelma kuin aloittajalla. En muista tarkkaan liittyikö siihen joku selittävä tekijä, mutta veikkaan että silloin tuli soitettua vähemmän, oli ollut taukoa tms., ja mahdollisesti oli jotain ihon kuntoon vaikuttavaa puutosta.

Nykyään kitara on sylissä melkein aina kun vain istuu alas (tunteja päivässä), eikä tuota ongelmaa ole ollut pitkään aikaan. Samoin joskus otelautakäden sormenpäät kovettuivat liikaa ja halkeilivat, mutta nykyään ne ovat pehmeät, mutta kestävät. Olisiko kuitenkin niin, että kuivuminen ja muu ihon huono kunto olisi osa ongelmaa (ainakin itsellä). En oikein usko että käsien rasvaamatta jättämisellä olisi mitään positiivisia vaikutuksia, eikös kaikki nahka kestä paremmin kun sitä hoidetaan ja rasvataan, miksi ei myös sormenpäät.

Myöskin sillä, kuten edellä todettua, on varmaan vaikutusta miten leikkaa kynnet. Itsekin jätän nykyään hieman kynttä, eli en leikkaa aivan juurta myöten.

Nykyään ainoa sormiin liittyvä ongelma on plektrakäden etusormen kynsi, joka tuntuu kuluvan (ohenevan), luultavasti koska tulee hinkattua aika paljon vänkkikomppia, ja plektraote on vähän sinnepäin (kynsi hipoo kieliä). Tuohon ongelmaan ei auttane kuin tekniikan hiominen ja se että ei juutu yhteen juttuun tunti- tai päiväkausiksi.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
mattim
28.10.2011 15:46:26

krk: HAH HAH HEEEEEAaaaa, tämä oli kyllä päivän ellei koko syksyn parhaita!

E. Isä, millaista on blues?

"Paksut kielet ja kaiken pitää olla vaikeaa."

Musta luussiin kuuluu semmonen tunne siitä, että soittjalla on vaikeuksia ollut, mutta eteenpäin vaan porskutetaan. Jos ei muualta tuota tunnetta saa ammennettua niin edes sitten kitaransoiton sietämättömästä kurjuudesta, missä paksut kielet ja huono skitta auttaa.
Purola250
28.10.2011 20:18:40 (muokattu 28.10.2011 20:27:36)
En halua haastaa sitä etteikö ongelma voisi johtua fysiologisista syistä, mutta pistetäänpä yksi linkki jossa vinkkejä niille jotka epäilevät että ongelman taustalla voisi kuitenkin olla bendaus-tekniikka.

http://justinguitar.com/en/TE-005-StringBending.php

Tuolta olen itse ammentanut aika paljon tekniikkavinkkejä. Bendasin itse aiemmin (ja varmaan vieläkin joskus) työntämällä kieltä sormen avulla. Se rasitti sormea kynnen alta. Sitten kun aloin harjoittelemaan tuota ranteen kiertoa ja niin että sormet on, kuten Pandekin totesi, n. 45 asteen kulmassa kieliin nähden niin huomasin että kynnen alunen ei rasitu läheskään niin paljon.

E: Ne jotka eivät jaksa lukea koko juttua niin vinkiksi; Kaikki olennainen löytyy videosta sivun alalaidasta
aalataur
05.11.2011 16:09:28

Tähän pitää heittää, että vaikka kaikenmaailman sormivammat ja -ongelmat olen läpikäynyt, niin tämän triidin ongelmaa ei minulla koskaan ole ollut. Ei edes silloin alkuvaiheessa kun sormet muuten huusivat hoosiannaa. Kumma juttu.
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Numb
20.12.2011 10:35:16

Säätelin tuossa kitaraa, ja huomasin että mitä alemmas lasken kielet, sitä enemmän tuntuu vetoa bendeissä vetoa syntyvän kynnen ja sormen väliin.
Turvallisuus on tunne, joka edeltää tilanteen tajuamista.
Laulava Kylätohtori
20.12.2011 12:35:06 (muokattu 20.12.2011 12:38:15)
Krice: Soitat väärin. Liian paksut kielet tai et käytä bendaamisessa useampaa sormea (jakaa rasituksen tasaisemmin - helpompi bendata). Ratkaisu on yksinkertaisesti opetella soittamaan niin, että se ei rasita liikaa. Kevyesti ja ekonomisesti. Kannattaa unohtaa kaikki blues-horinat (paksut kielet ja kaiken pitää olla vaikeaa) ja säätää hommat niin, että soittamisesta tulee kivaa.

Musiikin osalta sitten se, että jos joutuu jatkuvasti treenaamaan 6 tuntia päivässä että saa sweepit kohdalleen niin kannattaa vaan lopettaa sellainen ja soittaa musiikkia joka sujuu hyvin ilman jatkuvaa kiristelyä. Nopea soittaminen kuuluu sellaisille tyypeille, joilta se sujuu luonnostaan.

Heh heh heh!!! Tällaisten kaverien tämän tyylisten juttujen huumoriarvo on kyllä kiistaton. Muuten nämä kannattaa kyllä sivuuttaa turhaan provosoitumatta...

Itsellä myös joskus samaa ongelmaa, kun on tullut leikattua kynnet liian lyhyeksi ja sitten soittotauon jälkeen reviteltyä kunnon bendauksia ym. Paranee päivässä parissa, mutta todella ongelmallista, jos ongelma tulee juuri ennen keikkaa.

Aika vähän tulee itse keikkailtua, mutta joskus muistelisin vetäneeni keikan pienellä puudutuksella ongelmasta välittämättä. Toki sen sitten seuraavana päivänä huomasi...
Kun lahjat ja taito loppuvat, alkaa tilutus
Antti1
20.12.2011 12:39:15 (muokattu 20.12.2011 12:39:51)
Numb: Säätelin tuossa kitaraa, ja huomasin että mitä alemmas lasken kielet, sitä enemmän tuntuu vetoa bendeissä vetoa syntyvän kynnen ja sormen väliin.

Viime testillä Warmothin ylä-e:n ja jossain 20. nauhan paikkeilla pysyi 1,14mm plektra välissä kieli vapaana. Alempanakin oli aiemmin, mutta alkoi jo 16" radiuksellakin bendit kuolemaan. :)

E: Yksinkertaisemmin sanottuna alhaalla ovat. Liekö tällä sit merkitystä just sun havainnon perusteella?
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
Antti1
20.12.2011 12:41:32 (muokattu 20.12.2011 12:42:00)
Laulava Kylätohtori: Itsellä myös joskus samaa ongelmaa, kun on tullut leikattua kynnet liian lyhyeksi ja sitten soittotauon jälkeen reviteltyä kunnon bendauksia ym. Paranee päivässä parissa, mutta todella ongelmallista, jos ongelma tulee juuri ennen keikkaa.

Mä tossa kokeilin muutama viikko takaperin pikaliimaa monta kertaa ja ihan hyvin pelasi periaatteessa. Ongelmaksi tuli vain se, ettei pikaliima kestä. Se kuivuu liian kovaksi, ei jousta sormen tavoin. Menee hetken aikaa ja sit rupeaa silppua putoilemaan sormista.
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
WS
29.12.2011 23:43:03
Itse olen jo vuosia sitten siirtynyt venyttämään ranteella, tämä auttaa tähän vaivaan. Eli sormet vain painavat kohti otelautaa ja pysyvät paikallaan. Rannetta kääntämällä saadaan aikaiseksi vipuliike. Vaatii hieman treeniä, kuten aika moni muukin asia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)