Aihe: Eri mikkiasentojen käyttäminen
1 2 3 4
Lord of the strings
04.02.2011 00:29:01
Välillä kun on soittanut vaikka monta viikkoa pelkästään stratolla ja sitten lespaan vaihtaessa kesken soiton mikkiä vaihtaessa käsi aina automaattisesti käy siellä potikoiden vieressä hapuilemassa. Aina vain sen yhden kerran kitaraa vaihtaessa. Heti seuraavalla kerralla muistaa soittavansa eri mallia.
"Itsehän arvostan niin tiede- kuin panomiehiäkin" -PomppoK
hevikukko
04.02.2011 00:46:17 (muokattu 04.02.2011 00:52:16)
Itse just diggailen eri nuottien sävyjä tuolla kaulalla ja tallalla sekaisin. Kompit yleensä tallalla, mutta kaulaa käytän paljon. Juurikin uusimassa RMSS skabassa näkyy viteolla kuinka itse switchailen tuota namiskaa ees taas. Omasta mielestäni talla on liian riipivä korville, jos soittaa pitkähkön sooloilun korkealta. Täptäpeissä ymmärrän tallan, mutta sekin menee kaulamikillä ihan ok. Tuota switchiä on kiva renata ees taas ja pian sitä oppii käyttämään soitossaan automaattisesti.
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
Entropia666
04.02.2011 08:40:27

Mulla on mikit kitaroissa kaula/talla niin eri tyyliset, että yleensä käytän niitä erityylisessä musassa. Washburnissa esim. talla on selkee metallimikki, sillä vedetään kaikki. Jos rokimpaa kamaa, niin kaulamikkiä kehiin.
Rokkifotoja www.haje.fi
Nurmituomas
04.02.2011 11:48:36
kyllä les paulilla tulee vaihdeltua koko ajan. se riippuu tietysti vahvistimen säädöistä, mutta jos itse säädän 'hevisoinnut' riittävän teräväksi, esim alin E, niin soolo yli 12 fretin on aika terävää, jolloin voi vaihtaa kaulamikkiin.

slashihän veivaa tota mikki valitsinta melko paljon. tuossakin pari vaihtoa minuuttiin, ja jos olis soittanut samalla tallalla, niin paskaltahan se olis kuulostanut.

http://www.youtube.com/watch?v=dW0c3F1KhcM&feature=related
aalataur
04.02.2011 12:21:41 (muokattu 04.02.2011 12:33:38)

sympxgtr: Hieman aiheen vierestä.

Itselleni ei sovi missään nimessä floikkatallainen keppi, jos pitää vähänkään plektrailla nopeampia juoksuja. Ne nyt menevät sinne päin, mutta eron tuntee selvästi. Sen takia esim. tämä Gilbertin Ibanez, jossa on kiinteä talla.

Onko porukalla kokemuksia kiinteään tallaan tottuneen plektrakäden vaihtamisesta kelluvaan? (Vetämättä keskustelua liikaa off-topiciin)

Mulla ei kiinteätallaista ole koskaan ollut, mutta harmillinen ilmiö mikä tapahtuu mulla OFR-kitaroiden kanssa, on se että etenkin seisaaltaan/livenä/bänditreeneissä soittaessa missä meininkiä ja heilumista tapahtuu enemmän, välillä hinkkaan pikatessa floikan E-kielen säätöruuvia, mikä johtaa vireen tippumiseen siltä kieleltä. Mutta muuten en osaa kommentoida tuota, floideri on mulle tottumus. Kitaran rakenteessa/mittasuhteissa kuitenkin pienikin ero vaikuttaa, esim. Les Pauleilla en osaa soittaa yhtään, plekukädelle tulee ongelmia. Tottumuksesta on aina kyse, kitaransoitto on niin hienomotorista hommaa että jos joku tuttu elementti (pleku, kielien gauge, talla tms) vaihdetaan, niin tietenkin se työllä ja vaivalla kehitety symbioosi kitaristin käsien ja kitaran välillä rakoilee.

Tietty jos omistaa monia eri tyylin kitaroita ja soittaa kaikkia koko ajan, voi tulla jonkilainen yleispätevä mukautumiskyky. Mut tätä triidiä kun lukee, avautuu kyllä silmät taas.. ennen ajatellut että kaulamikki on jonkinlainen lällärimikki, millä A) koitetaan peitellä paskaa soittoa B) soitetaan puhtaita. Jos Sympxgtr soittaa kaulamikillä, niin ei siinä mitään noloa voi olla.
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
hevikukko
04.02.2011 21:05:25
Jos mennään vaikka Ibanezin Floikkaan eli siihen oikeaan hyvään Lo Pro Edgeen, siinä on ainakin hienosäädöt kivasti viistossa takana. Ei pääse käsi osumaan ku soheltaa menemään ja heilumisesta ei tarvii huolehtia jos pistää 4:n jousen ja säätää sen mukaan. Talla on itselläni ainakin vakaa ja mikään ei ole tiellä soittaessani.
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
Jamppa2
14.02.2011 21:49:11 (muokattu 14.02.2011 21:50:05)
Fuzzin kans aina kaulamikki ja sitten perussärön kans useammin tallaa niin kompeissa kuin sooloissa.
Osta koko paketti jo tänään ja naura paskainen nauru iloisena Esso-vahvistimen omistajana tavallisille hölmöläisille.
cr4b
14.02.2011 22:15:06 (muokattu 14.02.2011 22:18:32)
aalataur: Mulla ei kiinteätallaista ole koskaan ollut, mutta harmillinen ilmiö mikä tapahtuu mulla OFR-kitaroiden kanssa, on se että etenkin seisaaltaan/livenä/bänditreeneissä soittaessa missä meininkiä ja heilumista tapahtuu enemmän, välillä hinkkaan pikatessa floikan E-kielen säätöruuvia, mikä johtaa vireen tippumiseen siltä kieleltä. Mutta muuten en osaa kommentoida tuota, floideri on mulle tottumus. Kitaran rakenteessa/mittasuhteissa kuitenkin pienikin ero vaikuttaa, esim. Les Pauleilla en osaa soittaa yhtään, plekukädelle tulee ongelmia. Tottumuksesta on aina kyse, kitaransoitto on niin hienomotorista hommaa että jos joku tuttu elementti (pleku, kielien gauge, talla tms) vaihdetaan, niin tietenkin se työllä ja vaivalla kehitety symbioosi kitaristin käsien ja kitaran välillä rakoilee.

Tietty jos omistaa monia eri tyylin kitaroita ja soittaa kaikkia koko ajan, voi tulla jonkilainen yleispätevä mukautumiskyky. Mut tätä triidiä kun lukee, avautuu kyllä silmät taas.. ennen ajatellut että kaulamikki on jonkinlainen lällärimikki, millä A) koitetaan peitellä paskaa soittoa B) soitetaan puhtaita. Jos Sympxgtr soittaa kaulamikillä, niin ei siinä mitään noloa voi olla.

Tämä on hyvä kirjoitus. Itse olen huomannut, että kun aikaisemmin vaihtoi esimerkiksi plektraa, niin oli hirveä totutteleminen siihen uuteen plektraan, ennen kuin soitto alkoi mitenkään sujua. Nykyään kun olen soundin vuoksi vaihdellut vähän useammin plekutyyppejä, niin käsi on ikään kuin oppinut mukautumaan välittömästi uusiin plektroihin. Samoin koska soitan nykyään kahdella aika erilaisella skeballa, niin tuntemattomallakaan skeballa soittaminen ei tuota samanlaisia ongelmia kuin aikaisemmin.

Ja takaisin topiciin.

Mun mielestä esimerkiksi Ynkkä on hyvä esimerkki siitä, miten tilua soitetaan vaihtaen jatkuvasti mikkiä. Tuntuisi, että kyseisellä herralla on kanssa taipumus vaihtaa kaulamikkiin aina ylemmille nauhoille mentäessä. Mun mielestä kyllä tallamikilläkin voi ihan hyvin soittaa ylhäältä ja kaulamikillä alhaalta. Kyse on soundista, ei niinkään siitä että tarvitsisi peittää virheitä. Peittäähän särökin virheet paremmin kuin cleani, mutta ei porukka sen takia sitä käytä, vaan koska se luo tietynlaisen soundin. Itse tykkään erityisesti yksikelaisen kaulamikin soundista.
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Roso
22.02.2011 13:27:10
Tähän vaikuttaa omassa soitossa myös mikkien suhde kaapin saundiin. Aktiivimikeillä soittaessa korkeat äänet tahtovat säröytyä hieman liikaa jos käyttää tallamikkiä.
Toisessa kitarassa on halvahkot passiivimikit ja kaulamikillä soittaessa ääni puuroutuu korkealta.
Eli myös kamoista kiiinni mitä mikkiä käyttää, jotta saa aikaan toivotun saundin
Kulta - Lutka
PJS
22.02.2011 16:00:25

Sellaisissa jutuissa joissa saa olla semmoinen pyöreämpi ja isompi saundi käytän yleensä kaulamikkiä, samoin jos halutaan oikein lihaksikasta komppi/riffittelysaundii ni kaulamikki on kyl aika taattu luottohevonen siinä.

Keskimikkiä tulee käytettyä jonkun verran komppaamisessa ja semmoisessa välimallin riffittelyssä ja fillailussa koska se on aika tasapainoinen saundi ja erottuu muun bnädin seasta kivasti. Straton keskimikki on myös jotenkin tosi aliarvostettu monien soittajien mielissä niin ihan solidaarisuus-syistäkin sitä on kiva käyttää.

Tallamikkii sit ku tarvitaan sähäkkää erottuvuutta tai tosi räyhäkästä rokkisaundii. Perkussiivisimmissa saundeissa ja monissa semmoisissa näppäilyhommissa yms. joiden on tarkoitus olla enempi taustalla oon huomannut että väliasentojen saundit on aika jees, vieläpä jonkun hyvän kompuran läpi ni on instant "boom'chicka" meininki hallussa.

Toisessa stratossa on myös semmoinen kytkentä, että saa talla ja kaulamikin samaan aikaan päälle jolloin tulee semmoinen vähän telecaster henkinen saundi mikä toimii ihan törkeen hyvin semmoisissa jutuissa missä pitää saada erottelevuutta isommilla säröillä...

Strato on kyl hieno kitara just siks, et mikkiasennoillä löytyy kaikki tarvittavat saundit. tallamikin pitää vaan olla semmoinen, että trebleosasto on räyhäkäs mut ei jääpiikkimäinen.
Peace!
Hillboy
23.02.2011 00:26:44 (muokattu 23.02.2011 00:28:26)

Nykykitarani kanssa tulee kyllä käytettyä aika monipuolisesti kaikkia variaatioita... keskisinkulaa sisältäviä tosin harvemmin, koska oon kytkeny keskimikin tyhmyyttäni rinnankytkentään (kai) koko muun variaatiomahdollisuushässäkän kanssa ja saundi menee aika teräväksi, kun isken switchistä keskimikin päälle. Pitäis varmaan laittaa kolmiasentoinen switch, jolla vois valita rinnan ja sarjan välillä (tai sitten vaan kytkeä sen oikein... Omakuvasta näkee, kuinka Ibassa on systeemit, mikäli jotakuta kiinnostaa.)

Mut tosiaan. Nykyään käytän muita kombinaatioita aika tasaisesti. Tallaa, kaulaa, molempia ja puolituksilla samat jutut, tosin pelkkää kaulamikkiä puolitettuna harvemmin, ei mielestäni kuulosta hirveän hyvältä niin...
Komppaillessa pyöreällä soundilla kaulamikillä jazz-veivailuihin ja sooloihin (vaikken mitään osaakaan...), säkätykseen tallaa ja puolitusmeininkejä, soolot ja muissakin väleissä fiiliksen mukaan tallamikillä. Voisi modata kitaraan tosiaan vielä tuolle keskimikille eri vaihtoehdot, ja laittaa vaikka tone-potikkaan noston taakse kaulamikin vastavaiheeseen, niin alkaisi teoriassa olla aika monipuolinen paletti kaikenlaista... sustainista vaan uupuu tuon kuulalaakerifloikan kanssa...

- L
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Sakmongkol
24.02.2011 01:47:14
PJS: Toisessa stratossa on myös semmoinen kytkentä, että saa talla ja kaulamikin samaan aikaan päälle jolloin tulee semmoinen vähän telecaster henkinen saundi mikä toimii ihan törkeen hyvin semmoisissa jutuissa missä pitää saada erottelevuutta isommilla säröillä...

Mulla on kanssa tälleen, mutta musta se toimii parhaiten vähän miedommalla säröllä. Saa myös kaikki mikit päälle yhtäaikaa mutta sille en ole paljoa käyttöä keksinyt.

Isommilla säröillä vaihtelen enimmäkseen kaula- ja tallamikin välillä, siten että enimmäkseen soitan tallamikillä mutta ylimmillä äänillä vaihdan kaulaan. Jos innostun liikkumaan paljon pitkin kaulaa niin en kyllä paljoa mieti missä asennossa valitsin on, silleen mikä kuulostaa parhaalta.

Puhtaammilla saundeilla sitten taas väliasennot on kivoja, asennosta 2 lähtee Dire Straits ja asennosta 4 funk.
Juzpe
24.02.2011 07:08:01

Monesti tulee tehtyä niin, että ruuvaan "presetit" kitarsata biisin mukaan, eli kaulamikin tone ja vola tietylle soundille, tallamikki toiselle ja väliasennosta tulee sitte jotain kuraa. Olen perkeleen laiska käyttämään mitään efektejä tai jaloilla polejettavia soundinvaihtolaitteita, niin pyrin siihen että kitaran potikoilla sais aikaseksi tarvittavat soundimuutokset. Esimerkkinä Pitäs räplätä Sweet Child O Mine... Näin se suurinpiirtein sitte menis:

Kaulamikki täysille ja tallamikin vola noin kohtaan 2, jolloinka sillä kaulamikillä voi soittaa kaikki leadit jo valmiiks ja tallamikissä on melkeen pudas kirkas soundi komppaukseen. Kun päästään siihen säröisempään komppaukseen (kertsin kertaus toisen säkeistön jälkeisen kitaramelodian perässä), napautetaan kaulamikkikin täysille ja niillä asetuksilla edetään biisi loppuun. Siitten ku vielä osais soittaa niin hommahan ois kohillansa.
Hyvää kamaa: http://www.youtube.com/watch?v=QArjeq4TcHk
h.e.k.a
05.03.2011 15:25:40
sympxgtr: Onko kellään jäänyt päälle tämä kokoaikainen mikkien vaihtelu. Esim. monta kertaa soolon aikana.

Sen jälkeen kun tuli hommattua EBMM JP6 niin ehkä liikaakin tuli välillä apinoitua Petruccin mikinvaihtofrekvenssiä soolojen aikana, mutta nykyisin tuota sopivaa valitsimen sijaintia tulee hyödynnettyä maltilla.
"isi, katso, tuo yksi kitara on ihan rikki!" - 3v. tytär DLX-musicin kitaraosastolla kommentoi Jacksonin RR3:sta...
Sakulainen
23.07.2011 23:51:34
Meikäläisellä on Esp custom shop strato (ostettu käytettynä), jossa kumpiki tone-potikka vaikuttaa kaikkien mikkien saundiin eri taval. Ylempi tone toimii niinku normaali, mut alempi tekee kummuuksia.

Esimerkiks tallamikkiä käytettäessä, kun alempi tone pyöritetään nollaan on soundi melkeen samanlainen ku kaulamikissä, mutta toki vähän erilainen. Erityisesti säröllä tosi mehevä. Sit taas kaulamikillä saundi tulee vähän samanlaiseks ku humbukkeri kaulamikki. Keskimikki näiden välimuoto. Sitte taas väliasennot se iskee tosi kirkkaaks.

Kellään mitään aavistusta mitä se tekee? Tosin vähän vaikee tässä selittää miltä se kuullostaa. Todella paljon sillä saa erilaisia saundeja aikaseks.
aalataur
24.07.2011 09:00:36 (muokattu 24.07.2011 09:04:26)

Tuohon en osaa kommentoida, mutta miettinyt tätä kaulamikin käyttöä nyt. Olen kokeillut välillä soittaa säröleadeja kaulamikillä, mutta ei vaan tunnu vielä jotenkin omalta. Harjoitellessa käytän koko ajan tallamikkiä että kuulee mahdolisimman selvästi virheet, ja olen jotenkin mieltynyt sen terävään soundiin enemmän ihan kauttaaltaan. Mulle kelpaisi varmaan kitara missä ei ole kuin yksi humppari, tallassa.
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Krice
24.07.2011 09:19:11

Käytän tallamikkiä lähes aina, tone ja volume täysillä luonnollisesti.
Ihminen?
25.07.2011 02:43:39
Yleensä rytmit menee tallamikillä ja vola täysillä, sooloihin (harvoin kun niitä soitan) vaihan kaulamikkiin ja laitan volaa alas. Saa puhtaamman soundin eikä pienet mokat (sivuäänet joita ei pitäis kuulua, sohasen ylimäärästä kieltä ja häiritsevä särösoundi pilaa homman) kuulu niin hyvin.
Ramenia
25.07.2011 02:51:37
Tallamikki ja säätimet täysillä normisoitossa. Cleanilla(jolla en juurikaan soita) tulee käytettyä kaulamikkiä.
?_? Däh?
Kefiiri
25.07.2011 11:19:40
En tiedä onko tässä ketjussa jo mainittu, mutta Remuhan heitti Albert Järvistä rumpukapulalla heti jos tämä erehtyi käyttämään muuta kuin tallamikkiä. Omat soundi-ihanteeni ovat yhteneväiset Remun kanssa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)