Aihe: Kitaran virittäminen ilman viritysmittaria
1 2 3
Leslie East
26.11.2010 20:01:14

"Kun kuolemaantuomittujen viimeisiä toiveita on analysoitu, on havaittu niiden olevan joko erityistä nautintoa tuottavia tai tilanteeseen nähden mahdollisimman pitkäkestoisia toimintoja.
Mikä on teloitusta odottavan kitaristin viimeinen toive?
- Tuokaa 12-kielinen kitara jonka saan virittää."

Itse asiasta: jos ei viritysmittarilla kielittäin, niin sitten oktaaveilla.

Jos ei viritysmittaria niin yritän muistella miltä se E kuulosti. Usein olen muistanut väärin - kun sitten olen tarkistanut asia. Mutta sen jälkeen sitten muut ja tarkistus 12 nauhan huiluäänillä.
Tonski
26.11.2010 20:07:22

Tohon edelliseen.. Jos on relatiivinen sävelkorva tai tämmönen, niin kannattaa jankata A-nuottia ihan perkeleesti niin, et se lähtee millon vaan.. Siis varmasti vireessä olevasta lähteestä. Ite kuuntelin joskus yhtä Prokofjevin Scherzoa niin pitkään, että muistin sen alun just eikä melkein, siitä sitten lähes aina muistaa sen A-nuotin paikan laulaa about kohilleen.
Leslie East
28.11.2010 18:45:27
Tonski: Tohon edelliseen.. Jos on relatiivinen sävelkorva tai tämmönen, niin kannattaa jankata A-nuottia ihan perkeleesti niin, et se lähtee millon vaan.. Siis varmasti vireessä olevasta lähteestä. Ite kuuntelin joskus yhtä Prokofjevin Scherzoa niin pitkään, että muistin sen alun just eikä melkein, siitä sitten lähes aina muistaa sen A-nuotin paikan laulaa about kohilleen.

Täytyy pistää korvan taakse.
baron
28.11.2010 22:37:11

Tonski: Tohon edelliseen.. Jos on relatiivinen sävelkorva tai tämmönen, niin kannattaa jankata A-nuottia ihan perkeleesti niin, et se lähtee millon vaan.. Siis varmasti vireessä olevasta lähteestä. Ite kuuntelin joskus yhtä Prokofjevin Scherzoa niin pitkään, että muistin sen alun just eikä melkein, siitä sitten lähes aina muistaa sen A-nuotin paikan laulaa about kohilleen.

Helvetin musikaaliset hyväkorvaiset kuoronjohtajat kilauttavat sen A:n ääniraudasta ennen kuin antavat kuorolaisille aloitusäänet.
Mikä näyttö se muka olisi jos joku sattuisi korvalla saamaan kitaran sinne päin vireeseen?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Tonski
28.11.2010 22:42:41

baron: Helvetin musikaaliset hyväkorvaiset kuoronjohtajat kilauttavat sen A:n ääniraudasta ennen kuin antavat kuorolaisille aloitusäänet.
Mikä näyttö se muka olisi jos joku sattuisi korvalla saamaan kitaran sinne päin vireeseen?

En tiiä menikö multa sarkasmi ohi, mutta: äänirauta nimenomaan on helvetin kätevä, luonnonviritin sanoisko. Kuitenkin niihin tilanteisiin, ettei sitä A-nuottia ole saatavilla oikeassa vireessä olevasta soittimesta, ääniraudasta tai viritysmittarista, niin enpä voisi sanoa olevan haitallista osata laulaa A-sävel oikein ja virittää kitara siitä. Tämmösiin tilanteisiin nimenomaan kitaristina törmää usein, kun nykyään aika monilla tuntuu tosiaan löytyvän akkaria kotoaan sattuneesta syystä, näihin paikkoihin kun sattuu joskus seurassa kaljottelemaan ja joku on kännipäissään viritellyt mestarintaidoillaan sen kitaran johonkin Ö-standardiin niin kyllähän se auttaa:D Enkä mä nimenomaan ole puhunut, että se oliskaan mikään näyttö tai taitojen esittelemistä, vaan ihan kätevä perustaito jos sen oppii.. Ei mulla muuta.
baron
28.11.2010 22:59:32

Tonski: Ei mulla muuta.

No oot sä siinä suhteessa oikeassa että olen lukenut jonkun jenkkimusapsykologin kirjan jossa se oli tehnyt tutkimuksen siitä että jos tunnetusta piisistä on olemassa yksi erittäin selvästi tunnetuin versio niin kun koehenkilöitä pyytää laulamaan sen niin ne laulavat sen originaalisävellajissa ilman referenssiääntä.

Eli jos löytää jonkun A:sta alkavan piisin niin todennäköisesti osaa laulaa sen myös oikeasta äänestä alkaen ja siitä saa referenssiäänen vaikka kitaran viritykseen.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Tonski
28.11.2010 23:09:09

baron: No oot sä siinä suhteessa oikeassa että olen lukenut jonkun jenkkimusapsykologin kirjan jossa se oli tehnyt tutkimuksen siitä että jos tunnetusta piisistä on olemassa yksi erittäin selvästi tunnetuin versio niin kun koehenkilöitä pyytää laulamaan sen niin ne laulavat sen originaalisävellajissa ilman referenssiääntä.

Eli jos löytää jonkun A:sta alkavan piisin niin todennäköisesti osaa laulaa sen myös oikeasta äänestä alkaen ja siitä saa referenssiäänen vaikka kitaran viritykseen.

Nimenomaan, tätä juuri ajoin takaa!

http://www.youtube.com/watch?v=nNkvOdYF5Ys

A:sta, ei?
baron
29.11.2010 00:01:31

Tonski: Nimenomaan, tätä juuri ajoin takaa!

http://www.youtube.com/watch?v=nNkvOdYF5Ys

A:sta, ei?

No jos haluaa A:lle referenssipiisin niin tuo allaoleva on mielestäni parempi, siinä ei esiinny kuin yksi sävel A viimeistä D:tä lukuunottamatta.

http://www.youtube.com/watch?v=DXtaxTFsnW8
Mental_Schok0_Gummi
09.01.2011 14:54:27 (muokattu 09.01.2011 14:55:48)

Minä olen wirittänyt korwakuulolta monesti. Monet halwat pelit pitäwätten nykyään sisässään kromaattisen wirittimen.

Yleensä mulla on ollut noin suunnillensa A-wire eli 440-taso. Wiritysrauta oli joskus wuosia sitten. ::)

Efekteistä mulla kaikkein eka-sarjan Zoom I. Siinä on viritin skaala-asteikolla. Sitten Rolandin MicroCubessa on myöskin ns. virityshaarukka (tuning fork). Sillä saa kolmeen wireeseen: olikohan nämä: A, A b & A bb.

Kaweri käwi joskus ja wiritti wehkeeni A-wireeseen, kysymäti (-grr...). Siitä en oikein kowin tykännyt, kun wire oli suunnilleen siintä 442-444 tasoa. En muista enää... *nolo*
garyG
09.01.2011 20:01:01
Tallenna viritetty kitara kieli kieleltä kännykkään - on aina mukana.
Netistä voi hakea myös äänet tai "virittimen":
http://www.howtotuneaguitar.org/
Nurmituomas
10.01.2011 21:01:01
android kännykkään hyvä tuneri on 'gStrings'
tomugorba
12.01.2011 09:30:08
...ei jumankekka - onks tää trollia koko aihe?? Kuunnelkaa avaruuden taustakohinaa, se on c#...siitä sitte viritätte oboenne tai minkätahansa tuuban ja soittelette kitarallenne tyhjän aaan...
~panomies~
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)