Aihe: Nopeuden kehittäminen
1 2 3 4 512 13 14 15 16
Pande
29.04.2010 15:10:28

Wild String Of Voodoo Strat: Kuulostaa siltä, että tuo kahdentoista tunnin sessio pitää sisällään aika paljon improvisaatio, jammailua ja musiikillisten ideoiden kehittelyä. Eli koko työaika ei mene siis varsinaiseen teknilliseen treenaamiseeen. Eihän siinä mitään väärää ole, mutta itse puhuin ottaen huomioon ketjun otsikon juurikin tekniikan kehittämiseen tähtäävästä harjoittelusta.

Juu totta, pelkän tekniikan tehokasta harjoittelua tossa on oikeastaan hyvin vähän, ennemminkin se hioutuu siinä kokoajan vähitellen paremmaksi kun keskittyy "musikaaliseen" puoleen. Ennen treenasin enemmän tekniikkaa, mutta nykyään olen sitä mieltä ettei sitä tarvitse enää erikseen treenata. En tarkoita että mulla on niin hyvä tekniikka kun on mahdollista, vaan että se on tarpeeksi hyvä kaikkien mielestäni järkevien musikaalisten ideoiden ilmaisuun (oman soittotyylini sisällä, esim. fingerstyle vaatisi varmaan monen vuoden treenin)

Jossain oli joskus väite, että "virtuoosiksi" pääseminen jollain soittimella vaatii noin 10'000 tuntia treeniä. Mikä 4h päivässä treenitahdilla veisi 2500 päivää, eli n. 7 vuotta jokapäiväistä treeniä. 8h päivässä tämä veisi kenties puolet vähemmän aikaa (3.5 vuotta) ja 12h päivässä treenaten 3x vähemmän (2 vuotta ja muutaman kuukauden päälle) -- MIKÄLI treeni on yhtä tehokasta kuin 4h päivässä treenaavalla. (Joku varmaan tietää missä tämä väite oli?)

Sekin miten tehokaalta jokin treeni TUNTUU voi olla eriasia kuin miten tehokasta se todellisuudessa on. Itselleni nyrkkisääntönä: mitä pidempään soitan yhtäjaksoisesti sitä tehokkaammalta treeni tuntuu, tiedä sitten miten tätäkin asiaa objektiivisesti voisi mitata...
Viski
29.04.2010 17:15:49
Jos joku sekopää päättäisi että vittu nyt miusta tulee kitaristi, ostaisi halvan RG:n, pocket podin ja treenaisi 10 h päivässä 3 vuoden ajan niin luultavasti se olis jo aika jäätävä shreddaaja tuossa ajassa

Tulee varmasti, mutta homman järkevyyttä voi miettiä :D YouTubehan on jo pullollaan tämmöisiä heppuja, eikä ne ketään kiinnosta.
Tonski
29.04.2010 20:10:16 (muokattu 29.04.2010 20:10:31)

Viski: Tulee varmasti, mutta homman järkevyyttä voi miettiä :D YouTubehan on jo pullollaan tämmöisiä heppuja, eikä ne ketään kiinnosta.

Nimenomaan, ja tässä kuvioon astuu se treenin laatu, että miten iso osa siitä treeniajasta onkaan sitten käytetty musiikin monipuoliseen ymmärtämiseen ja testailuun sen kannalta, mikä omaa korvaa miellyttää.. Ei mua ainakaan kiinnostais soittaa kaheksaa tuntia kolme nuottii per kieli -kuvioita päivässä, mut jos se sit jotakin nappaa niin ei kait siinä
ihku
Kontiak
29.04.2010 20:25:22 (muokattu 29.04.2010 20:31:14)
Viski: YouTubehan on jo pullollaan tämmöisiä heppuja, eikä ne ketään kiinnosta.

Enpä usko, että on. Paljon soittaneita siellä on varmasti, mutta kolme vuotta 10 tuntia päivässä, niin harvassa alkaa olla. Nimenomaan siksi, että tuollaisella määrällä ei ole enää merkitystä laadulla.
antnis
30.04.2010 00:17:24
Pande: Juu totta, pelkän tekniikan tehokasta harjoittelua tossa on oikeastaan hyvin vähän, ennemminkin se hioutuu siinä kokoajan vähitellen paremmaksi kun keskittyy "musikaaliseen" puoleen. Ennen treenasin enemmän tekniikkaa, mutta nykyään olen sitä mieltä ettei sitä tarvitse enää erikseen treenata. En tarkoita että mulla on niin hyvä tekniikka kun on mahdollista, vaan että se on tarpeeksi hyvä kaikkien mielestäni järkevien musikaalisten ideoiden ilmaisuun (oman soittotyylini sisällä, esim. fingerstyle vaatisi varmaan monen vuoden treenin)

Jossain oli joskus väite, että "virtuoosiksi" pääseminen jollain soittimella vaatii noin 10'000 tuntia treeniä. Mikä 4h päivässä treenitahdilla veisi 2500 päivää, eli n. 7 vuotta jokapäiväistä treeniä. 8h päivässä tämä veisi kenties puolet vähemmän aikaa (3.5 vuotta) ja 12h päivässä treenaten 3x vähemmän (2 vuotta ja muutaman kuukauden päälle) -- MIKÄLI treeni on yhtä tehokasta kuin 4h päivässä treenaavalla. (Joku varmaan tietää missä tämä väite oli?)

Sekin miten tehokaalta jokin treeni TUNTUU voi olla eriasia kuin miten tehokasta se todellisuudessa on. Itselleni nyrkkisääntönä: mitä pidempään soitan yhtäjaksoisesti sitä tehokkaammalta treeni tuntuu, tiedä sitten miten tätäkin asiaa objektiivisesti voisi mitata...

Tuossa taisi olla kyse siitä, että 10k tunnissa lahjakas pääsee huipulle, eikä vain hyväksi, eikä myöskään niin, että kuka vain siihen pystyisi. Tähän päästiin tutkimalla esim. huippu-urheilijoiden treenimääriä. Harvemmin tosin sellainen, joka jo alussa huomaa, että "tää ei nyt ole mun juttuni, en saa tästä irti mitään", käyttelee tuollaisia aikoja johonkin. Sinänsä hauska ajatusleikki, olisiko Björn Borgista tullut huippukitaristi ? Olisko Daniel Barenboim voinut voittaa F1-kisat? :) Mites Beckham, jäikö uusi Pavarotti syntymättä?
cr4b
30.04.2010 10:15:54
antnis: Tuossa taisi olla kyse siitä, että 10k tunnissa lahjakas pääsee huipulle, eikä vain hyväksi, eikä myöskään niin, että kuka vain siihen pystyisi. Tähän päästiin tutkimalla esim. huippu-urheilijoiden treenimääriä. Harvemmin tosin sellainen, joka jo alussa huomaa, että "tää ei nyt ole mun juttuni, en saa tästä irti mitään", käyttelee tuollaisia aikoja johonkin. Sinänsä hauska ajatusleikki, olisiko Björn Borgista tullut huippukitaristi ? Olisko Daniel Barenboim voinut voittaa F1-kisat? :) Mites Beckham, jäikö uusi Pavarotti syntymättä?

No eihän kaikista kitaristeistakaan tule huippukitaristeja, vaikka kuinka treenaavat.
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Mad-Mike
30.04.2010 10:51:25
Nopean soittamisen tekniikoita ja muita siihen liittyviä perusteita olen harjoitellut aluksi näiden oppituntien avulla ja täytyy sanoa että jonkin verran tulosta olen jo saanut aikaan kun näitä muutamia viikkoja harjoitellut http://www.ultimate-guitar.com/sear … eed+playing&search_type=lessons

Sen huomasi kyllä nopeasti että mikä esim. soolojen soitossa mättänyt aiemmin kun tekniikkaan kiinnittää nykyään enemmän huomiota.
-Half Step Down-
cr4b
05.05.2010 13:36:50
Tuli mieleen, että varmaan olisi fiksuinta treenata jotain asteikkoihin perustuvia likkejä ympäri kaulaa, koska niitä voisi sitten suoraan käyttää ja yhdistellä sooloissa, ja samalla oppisi muistamaan paremmin, missä ne asteikkojen nuotit sijaitsevat. Eli kun perus molliskaalan sahaaminen edestakaisin kolme nuottia / kieli käy tylsäksi, olisiko kellään heittää jotain monipuolisempia asteikkoihin perustuvia likkejä?
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
calf
05.05.2010 18:12:09

Itse olen yhdistänyt viimeisen vuoden aikana sähkistekniikkareenin Leavittin kirjan kanssa treeniin, siis nuotinlukuun. Sitten Charlie Parkeria kopsaamalla se tekniikka kanssa kehittyy, eikä ole tylsää. =) Monta kärpästä yhdellä iskulla.
There are no wrong notes
hallu
08.05.2010 22:44:19
cr4b: No eihän kaikista kitaristeistakaan tule huippukitaristeja, vaikka kuinka treenaavat.

Eikä kaikki huippukitaristit ole välttämättä nopeita;-)
Tonski
08.05.2010 22:51:26

cr4b: olisiko kellään heittää jotain monipuolisempia asteikkoihin perustuvia likkejä?

Näitä löytää kyllä parhaiten elävästä musiikista, ja samalla on joku kohde omassa soitossaan. Niitäkin biiseistä löytysiä asteikkojuoksutuksia varioimalla vähän mielensä mukaan saa paljon uudenlaista kulkua aikaan.
ihku
aalataur
08.05.2010 22:57:34

Viski: Tulee varmasti, mutta homman järkevyyttä voi miettiä :D YouTubehan on jo pullollaan tämmöisiä heppuja, eikä ne ketään kiinnosta.

Jos tää on musikaalinen heppu jolla on luonnostaan päässä soimassa hyvänkuulosia melodioita ja sen lisäksi se osaa shreddata, niin kyllä mua ainakin kiinnostaa. Harvemmin semmosia kyllä Juutuubissa olen nähnyt, tai no jonkun Paul Gilbertin taisin joskus nähdä tai joku semmonen..
kimurantti1
08.05.2010 23:01:01 (muokattu 08.05.2010 23:03:48)
hallu: Eikä kaikki huippukitaristit ole välttämättä nopeita;-)

Se on yksi soiton osa-alue siinä missä muutkin. Ei tietysti tarvitse soittaa nopeasti jos ei halua. Ei myöskään tarvitse käyttää vibratoa tai bendejä. Ei myöskään tarvitse reagoida soolossa sointuihin, tai ylipäätään soittaa sointuja. Eikä välttämättä tarvitse soittaa timessa - jos ei halua... mutta mä ainakin haluan, ihan noita kaikkia.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
aalataur
08.05.2010 23:09:06 (muokattu 08.05.2010 23:25:37)

hallu: Eikä kaikki huippukitaristit ole välttämättä nopeita;-)

En mä kyllä huippukitaristiksi sanoisi sellasta joka ei osaa soittaa missään määrin nopeasti. Hyvän kuulonen kitaristi voi olla, tyylitajuinen, sielukas jne.. mutta sanaan huippu sisältyy koko paketti kaikilla mausteilla. Nopeuttakaan ei tarvitse olla äärettömästi, esim. Marty Friedmanin luokittelisn huippukitaristiksi, vaikkei kaikista nopein tiluttaja olekaan.

"Tilutuksella viitataan pääasiassa kitaralla suoritettavaan nuottien suoltamiseen. Tämä siksi, että muilla, "sivistyneemmillä" soittimilla, kuten munniharpulla ja kazoolla tapahtuva tilutus on oikeasti vain "taitavaa ja ilmaisuvoimaista soitantaa", ei tilutusta..."

Kyllä hikipedia tietää ;D Nopeus on ollu osa virtuositeettia ja soittimenhallintaa klassisessa ja jazzissa ennen kun kukaan tänne kirjottelevista on syntynytkään. Silti kun sähkökitaralla nopeesti soittamisesta tulee puhe, alkaa hirvee änkytys. Montaako klassisen puolen pianistia sanottais huippupianistiksi, joka sanoo että "Vittu en pysty vetään näitä Chopinin preludeja, liian nopeeta, mitä jos vetäsin vaan näitä hitaita piisejä?"
cr4b
08.05.2010 23:26:53
aalataur: En mä kyllä huippukitaristiksi sanoisi sellasta joka ei osaa soittaa missään määrin nopeasti. Hyvän kuulonen kitaristi voi olla, tyylitajuinen, sielukas jne.. mutta sanaan huippu sisältyy koko paketti kaikilla mausteilla. Nopeuttakaan ei tarvitse olla äärettömästi, esim. Marty Friedmanin luokittelisn huippukitaristiksi, vaikkei kaikista nopein tiluttaja olekaan.

Tuo on kyllä aivan sairaan totta. Itseäni ainakin harmittaa monesti, että en yksinkertaisesti pysty soittamaan varmaan suurinta osaa mieleeni tulevista soololickeistä, koska tekniikka ei riitä.
viny
08.05.2010 23:29:20
cr4b: Tuo on kyllä aivan sairaan totta. Itseäni ainakin harmittaa monesti, että en yksinkertaisesti pysty soittamaan varmaan suurinta osaa mieleeni tulevista soololickeistä, koska tekniikka ei riitä.

Huippukitaristi on sitten kun osaa soittaa hyvin kaiken mitä tarvitsee. Kaikki ei tarvitse niitä nopeimpia juttuja jos soittaa jotain muuta kiinnostavaa.
aalataur
08.05.2010 23:31:42 (muokattu 08.05.2010 23:36:28)

cr4b: Tuo on kyllä aivan sairaan totta. Itseäni ainakin harmittaa monesti, että en yksinkertaisesti pysty soittamaan varmaan suurinta osaa mieleeni tulevista soololickeistä, koska tekniikka ei riitä.

Sama vika Rahikaisella ;D Kyllähän sitä suunnittelee että vois vetää tähän semmosen älyttömän sweepin missä on trioleita, kvintoleita, 32-osanuotteja ja lasketellan läpi 8 erilaista murtosointua parissa tahdissa. Sitten vaan että no jos soittasin ton Am-sweepin ja jos se onnistuu niin sen jälkeen rupeen täppään..

viny: Kaikki ei tarvitse niitä nopeimpia juttuja jos soittaa jotain muuta kiinnostavaa.

Niinhän se, mutta jos soitat metallia/rockia ja

A) sulla on ihan ok ideoita mutta kaikki tehokeinot on melodisia, mikään nopea ei irtoa
B) sulla on ihan ok ideoita ja osaat muutamia nopeahkoja rock/pentatonisia legato-likkejä millä voit maustaa keitosta

Niin luultavasti B kohdassa kuulostat Pertti Perusjannun korvaan paremmalta.
Karipiirto
09.05.2010 01:16:32

aalataur: Sama vika Rahikaisella ;D Kyllähän sitä suunnittelee että vois vetää tähän semmosen älyttömän sweepin missä on trioleita, kvintoleita, 32-osanuotteja ja lasketellan läpi 8 erilaista murtosointua parissa tahdissa. Sitten vaan että no jos soittasin ton Am-sweepin ja jos se onnistuu niin sen jälkeen rupeen täppään..

Niinhän se, mutta jos soitat metallia/rockia ja

A) sulla on ihan ok ideoita mutta kaikki tehokeinot on melodisia, mikään nopea ei irtoa
B) sulla on ihan ok ideoita ja osaat muutamia nopeahkoja rock/pentatonisia legato-likkejä millä voit maustaa keitosta

Niin luultavasti B kohdassa kuulostat Pertti Perusjannun korvaan paremmalta.

Totta mutta ketä se pertti perusjannu kiinnostaa? NAISTAHAN TÄLLÄ PITI SAADA!!! SIKS MÄ TÄN ALOITIN!!!!! :D
"Sä osaat purra ja raapia mutta tapella et kyllä osaa." - 7 vuotias serkuntyttö pikkusiskolleen mummoni 91 päivillä.
Ianuarius
09.05.2010 09:22:11

Samaa soopaa voisi tässä toistaa mitä oppilailleni höpötän.

Tehokkainta treeni on kun siihen keskittyy. Älä yritä miettiä juttujasi älyllisesti, vaan tunne ne. Tietenkin sinun täytyy aluksi miettiä niitä, että saat sen jutun menemään hitaalla tempolla (40bpm) puhtaasti, mutta keskity koko ajan siihen, että miltä se kokonaisuus tuntuu soittaa. Siinä likissä tms. on tietty tunne, joka tuntuu kädessä tietyltä, kun sen vedät. Sitten kun tiedät sen tunteen, sun ei tarvi ajatella sitä enää. Ajattelu on sata kertaa hitaampaa kuin tunteminen. Siksi koeta päästä ajattelusta eroon heti kun pystyt. Kun keskityt, keskityt, keskityt ja KESKITYT, niin silloin treeni on kaikkein tehokkainta.

Pitää olla zen-mestari, että voi keskittyä aina ja ikuisesti, eli sanoisin jotta 12h on kenelle tahansa täällä mahdottomuus. Jos pystytte keskittymään yhtäjaksoisesti minuutin, niin se on saavutus. Mitä enemmän kuitenkin keskitytte treeniin, niin sitä tehokkaammin opitte sen jutun.

Ja sit tekniikasta. Eli se ei riitä, että keskittyy siihen tunteeseen, jos treenitekniikka on viturallaan. Älä jännitä kättä. Keskity siihen, että se homma menee rennosti. Aloita sieltä 40bpm temposta ja anna koko kehon olla ihan rentona. Jännittyneenä mitään ei pysty vetään nopeasti. Ja tää kehittyy ajan mittaan. Usko pois.

Kun mä aloin keskittymään kehon ja käden rentouteen, niin ajattelin, että "no nythän mä saan jo vedettyä tän rennosti". Ei se mee niin. Toki sen saa vedettyä rennoMMIN, mutta mitä enemmän tohon keskittyy, sitä enemmän huomaa sitä jännitystä kädessä yms. Ja mitä enemmän sitä vapauttaa, sitä nopeammin pystyt soittamaan.

Kokeile laittaa joku nopea juttu soimaan taustalle ja vedä ilmakitaralla sitä hommaa. Ethän sä silloin jännitä sun kättä kun tilutat vaan meneen. Siltä sen soiton pitää oikealla kitarallakin tuntua. Ne sun sormet on sellasta velttoa velliä kun naputtelet niitä kaulalle. Ne pitää vaan saada hitaalla tempolla tipahtelemaan oikeisiin paikkoihin. Jos treenaat hitaasti jonkun jutun menemään puhtaasti ja rennosti, sit sun ei tarvi kuin nopeuttaa sitä.

Mä teen monesti niin, että mä soitan välillä vähän nopeampia pyrähdyksiä, jolloin näen, missä kohtaa mulla se tekniikka kusee. Sit taas hidastan sinne 40bpm:ään ja keskityn siihen vaikeaan juttuun, että sen menee silleen rennosti. Näin se tekniikka pikkuhiljaa muotoutuu.
And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
Collapsed
09.05.2010 10:42:31
Erinomaisia vinkkejä, January! Annoin plussan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)