Aihe: Absoluuttinen sävelkorva
1 2 3 4 5
hemuu
19.11.2009 05:26:18
varo: Miten tämä absoluuttinen sävelkorva toimii käytännössä? Siis pystyykö absoluuttisen sävelkorvan omaava jättämään viritinpedaalin tyystin pois efektilankustaan? Ja otetaanko tällaisen taipumuksen omaavat suoraan sisään jonnekin musiikkiopistoihin?

Mulla on puolituttu, jolla on absoluuttinen sävelkorva. Pystyy heti tunnistamaan sävelet mistä vaan soittimesta, biisistä tai vaikka linnun laulusta. Jos soitin soinnun, niin listasi saman tien mitkä sävelet siinä on (vaikka ei muistaisi/osaisi muodostaa itse soinnun nimeä). En tullut kysyneeksi toimiiko yhtä varmasti toistepäin, eli että hyräilee pyydetyn sävelen. Ymmärsin kuitenkin että virittäminen onnistuu lonkalta.
sepisti
19.11.2009 12:46:58
arc: Haluaisin tietää, mihin musikaalisuuden voi sun mielestä sitten yhdistää?

Hyvä arc. Viittasin kommentissani jäsen Aalataurin aloitusviestiin, jossa hän arveli jäsen Ambituksella olevan absoluuttisen sävelkorvan. Eli monille ihmisille, jotka eivät aiheeseen ole perehtyneet, on tyypillistä kuvitella, että lahjakkailla soittajilla on absoluuttinen sävelkorva.

Plussaa Osmo Vänskä väännöstä.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Satu ja Tuija
19.11.2009 17:50:32
Tääl on tainnu olla jotkut D.L. Burgen opeilla jutuista päätellen.
Mikäs siin, elämä risaseks muutamaks vuodeks. ;D
Pieni rumpalipoika
24.11.2009 08:41:39

John Titorhan sen tuossa kertoikin tyhjentävästi kuinka asia taitaa olla.

Vuosien varrella olen tuntenut useita ihmisiä joilla absoluuttinen on, olen jopa tavannut sellaisen joka ei harrastanut musiikkia soittamismielessä lainkaan.

Sellainen harhaluulo löytyy aiheesta vielä, että yleisesti luullaan absoluuttisen sävelkorvan olevan samalla myös erittäin tarkka sävelkorva. Vaikka mun kokemusten mukaan sävelkorva heillä onkin tarkka (joka on toki äärimmäisen suhteellinen käsite), ei se kaikilla ole ollut mitenkään erityisen tarkka. Eli monilla ei-absoluuttisen omaavilla hahmoilla korva on ollut huomattavasti "parempi" soittamisen kannalta.

Eräs tuntemistani kohtasi säveltapailussa aikamoisia vaikeuksia ala-asteikäisenä. Hänen oli hankala ymmärtää enharmonisuutta ja toisaalta lievää epävireisyyttä. Sittemmin koulupolkumme erosivat, enkä tiedä missä vaiheessa tuo ongelma poistui. Olen ymmärtänyt, että ongelma käytännössä poistuu kun ikää tulee sen verran, että ns. järki voittaa tunteen.
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
Jucciz
24.11.2009 10:05:19
Pieni rumpalipoika: kun ikää tulee sen verran, että ns. järki voittaa tunteen.

Eli yleensä 5-120 vuoden iässä.
Pieni rumpalipoika
24.11.2009 10:06:47

Jucciz: Eli yleensä 5-120 vuoden iässä.

Juu ja tämäkin koskee vain toista puolta kansasta.
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
Jyrken
24.11.2009 10:28:35
Absoluuttinen rytmitaju ois kivempi.
Ai mikä allekirjotus
Jonttu
24.11.2009 10:42:39

Mun mielestä absoluuttinen Juccizen ymmärtäminen ois vielä parempi :)
John Titor
24.11.2009 13:45:35

Jyrken: Absoluuttinen rytmitaju ois kivempi.

Ota Leif Segerstamiin yhteyttä, se voi kertoa miten kivaa on demonstroida känässä jotain 15 vastaan 12 -rytmejä.
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Tonski
24.11.2009 13:47:59

Jonttu: Mun mielestä absoluuttinen Juccizen ymmärtäminen ois vielä parempi :)

Käsittääkseni ketjussa puhutaan inhimillisistä ominaisuuksista..?
ihku
Jucciz
24.11.2009 14:18:10
Tonski: Käsittääkseni ketjussa puhutaan inhimillisistä ominaisuuksista..?

Niin siis, että teillä on vaikeuksia ymmärtää mun absolutismia? Pelkonne on turha: eilenkin otin saunan päälle Sandelsin. :)
Pieni rumpalipoika
24.11.2009 15:20:34

Jucciz: Niin siis, että teillä on vaikeuksia ymmärtää mun absolutismia? Pelkonne on turha: eilenkin otin saunan päälle Sandelsin. :)

Ei kyllä ne taisi vittuilla sulle hieman rankemmalla kädellä ja viitata melko suorasukaiseen ja ehdottomaan kirjoitustyyliisi ; )
Jucciz
24.11.2009 16:18:29
Pieni rumpalipoika: Ei kyllä ne taisi vittuilla sulle hieman rankemmalla kädellä ja viitata melko suorasukaiseen ja ehdottomaan kirjoitustyyliisi ; )

Emmä tulkkia tarvi. Kiitti kuitenkin. :)

Sanon vaan niinku asiat on, kuten säkin, eiks?
loner
24.11.2009 16:33:42 (muokattu 24.11.2009 16:37:11)
Absoluuttinen sävelkorva määritellään joko kyvyksi tunnistaa säveliä niiden äänenkorkeuden perusteella tai kyvyksi tuottaa määrätty äänenkorkeus ilman ulkoista referenssiääntä. Äänen tuottaminen eli aktiivinen absoluuttinen sävelkorva on vielä harvinaisempi kuin passiivinen. Olennaisia ovat siis kapeat kategoriat äänenkorkeuksille sekä tietyn äänenkorkeuden liittäminen tiettyyn symboliin. Nämä taidot ovat harvinaisia vain noin yhdellä ihmisellä kymmenestä tuhannesta on absoluuttinen sävelkorva tiukkojen kriteereiden perusteella. Tämä tarkoittaa sitä, että he kykenevät nimeämään ja tuottamaan säveliä nopeasti ja tarkasti. Ilmiössä on kuitenkin kyse jatkumosta, jotkut saattavat vaikkapa tunnistaa vain yhden äänen. Itse asiassa lähes kaikilla ihmisillä on havaittavissa absoluuttiseen sävelkorvaan viittaavia piirteitä. Esimerkiksi tunnettuja lauluja laulaessaan ihmiset aloittavat ne usein johdonmukaisesti samalta äänenkorkeudelta.

Absoluuttista sävelkorvaa läheisesti muistuttava taito on nk. absoluuttinen tonaalisuus. Tämä tarkoittaa kykyä tunnistaa sävellaji, jossa kappale esitetään, mutta ei yksittäisten sävelten korkeuksia. On pohdittu, voisiko absoluuttinen tonaalisuus olla absoluuttisen sävelkorvan heikko muoto. Tätä vastaan kuitenkin puhuu se, että henkilöt, joilla on absoluuttinen sävelkorva, eivät välttämättä yhtä helposti ja nopeasti taas tunnista sävellajeja.

Eli tämän mukaan m.netin jäsenistä alle 10:llä on tämä ominaisuus.Todellisuudessa tuskin kenelläkään.
Älkää suotta imarrelko itseänne.
arc
24.11.2009 16:56:42 (muokattu 24.11.2009 16:57:02)
Ilmeisesti meillä on enimmäkseen aika hatara tulkintaa tosta määritelmästä, kun pompitaan kokoajan päädystä päätyyn.

Eli tämän mukaan m.netin jäsenistä alle 10:llä on tämä ominaisuus.Todellisuudessa tuskin kenelläkään.

Jos tuo yleinen ote on kaikista ihmisistä, niin veikkaan aika isoa virhemarginaalia, kun täällä on lähes jokainen käyttäjä kuitenkin enemmän tai vähemmän musiikin kanssa tekemistä.

Toi pitäis suhteuttaa siihen, kuinka moni tuhannesta rämppää jotain soitinta tai laulaa.
jra
24.11.2009 21:20:37 (muokattu 24.11.2009 21:21:09)
loner: Absoluuttinen sävelkorva määritellään joko kyvyksi tunnistaa säveliä niiden äänenkorkeuden perusteella tai kyvyksi tuottaa määrätty äänenkorkeus ilman ulkoista referenssiääntä.

Sitten on vielä ne jotka pystyvät tunnistamaan ja nimeämään soivasta harmoniasta lennosta (ilman soittimella kokeilemista) kaikki yhtäaikaa soivat äänet, vaikka pianolla sen kymmenen johon sormet riittää ilman kikkailua.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
antnis
24.11.2009 21:53:48 (muokattu 24.11.2009 21:53:55)
jra: Sitten on vielä ne jotka pystyvät tunnistamaan ja nimeämään soivasta harmoniasta lennosta (ilman soittimella kokeilemista) kaikki yhtäaikaa soivat äänet, vaikka pianolla sen kymmenen johon sormet riittää ilman kikkailua.

Eikös tuo ole yleistä absoluuttisen sävelkorvan omaavilla?
Taustasta fiilistä ja SRV-likkejä päälle paskalla soundilla.
Tonski
24.11.2009 22:04:12

jra: Sitten on vielä ne jotka pystyvät tunnistamaan ja nimeämään soivasta harmoniasta lennosta (ilman soittimella kokeilemista) kaikki yhtäaikaa soivat äänet, vaikka pianolla sen kymmenen johon sormet riittää ilman kikkailua.

Tämä on musta jo niin mielenkiintoselta kuulostava ominaisuus että olis kyllä mahtavaa päästä todistamaan, mitenkä joku näin tekis. Tuntuu niin mahdottomalta että kymmenäänisestä harmoniasta osaa kaikki nuotit kertakuulemalta nimetä.
ihku
nannne
24.11.2009 22:23:18

Tonski: Tämä on musta jo niin mielenkiintoselta kuulostava ominaisuus että olis kyllä mahtavaa päästä todistamaan, mitenkä joku näin tekis. Tuntuu niin mahdottomalta että kymmenäänisestä harmoniasta osaa kaikki nuotit kertakuulemalta nimetä.

Säkällä, arvaa kaks jotka jättää sanomatta.
Imper
24.11.2009 22:26:21 (muokattu 24.11.2009 22:32:16)

Kyllä meikä ainakin Juccizta oon kiusannut vinguttamalla kitarasta ihan satunnaisia ääniä ja vaikka bendailemalla näitä, ja kyllä on ihan virheettä osunut aina oikeeseen!:)

EDIT: Nii, ja itellä on aika huono toi lennosta tietyn äänen tuottaminen. Oon sitä kyllä aina sillon tällön kokeillut. Sävellajeja sen sijaan osaa nykyään aika laakista arvata oikein kun kuulee tuntemattomia biisejä.

EDIT2: Nyt kun aloin tota testaamaan vetelemällä random-biisejä, niin ei se nyt ihan laakista mennytkään!:) Monesti menee kyllä! Jotkut sävellajit varmaan kuulee selvästi.
Everyone is a per-son
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)