Aihe: Biisin opettelusta..
1 2 3 4
Wallesmanni88
02.12.2009 21:43:45

Thet: Mun mielestä tabulatuurien käytössä on pakko käyttää myös korvaa. Tai muussa tapauksessa voi mennä aika pieleen. Korvakuulon ja tabien yhdistäminen ei oo mun mielestä mikään huono juttu, eikä tabit yksinkään. En ala julistamaan mitään yhtäoikeaa totuutta niinkuin sinä, mutta mun mielestä tabeillakin pääsee jo pitkälle ja samalla se korvakin toivottavasti kehittyy. Ammattimaisessa käytössä nuotit on kyllä varmaan melko hyödyllistä hallita, mutta jossain rokkibändeissä pärjää hyvin ilmankin. Tyhmää tälläinen äärimmilleen vastakkainasettelu.

Aamen.

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
"In a closed society where everybody's guilty, the only crime is getting caught. In a world of thieves, the only final sin is stupidity."
J_Mikkonen
02.12.2009 21:47:08 (muokattu 02.12.2009 21:47:26)
Wallesmanni88: En tietenkään pahakseni pistäisi vaikka nuotit osaisinkin mut en nää sitä niin tärkeenä juttuna että näkisin paljon vaivaa opetellakseni niitä.

Onko siinä sitten ihan älytön vaiva? Mikä ihmeen mörkö se nuotinlukutaito on kun kaikki pelkää sitä. Ja en puhu nyt mistään super prima vista-taidoista, tuskin meistä kukaan on menossa UMOon tuuraamaan.
BigPapa
02.12.2009 21:48:45

horo-ari: Onko siinä sitten ihan älytön vaiva? Mikä ihmeen mörkö se nuotinlukutaito on kun kaikki pelkää sitä. Ja en puhu nyt mistään super prima vista-taidoista, tuskin meistä kukaan on menossa UMOon tuuraamaan.

Kyllä mie niit hitaasti luen, mut se vois olla kanssamuusikoille aika pitkästyttävää venailla, nukahtaisvat viä.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
padaa@dadaa!
02.12.2009 21:52:16

BigPapa: Kyllä mie niit hitaasti luen, mut se vois olla kanssamuusikoille aika pitkästyttävää venailla, nukahtaisvat viä.

Mulla on sama vika nuottien suhteen kun BP:llä, tosin bluesia soitan "hieman" huonommin.
Wallesmanni88
02.12.2009 22:03:46

horo-ari: Onko siinä sitten ihan älytön vaiva? Mikä ihmeen mörkö se nuotinlukutaito on kun kaikki pelkää sitä. Ja en puhu nyt mistään super prima vista-taidoista, tuskin meistä kukaan on menossa UMOon tuuraamaan.

Se on se ja sama osaanko lukea nuotteja helvetin huonosti vaiko en ollenkaaan. Niitä pitäis varmaankin osata vähintään kohtalaisesti että voisin hyödyntää kyseistä taitoa missään. Kohtalaisesti = Älytön vaiva i think
"In a closed society where everybody's guilty, the only crime is getting caught. In a world of thieves, the only final sin is stupidity."
Vladi
02.12.2009 22:11:59
Wallesmanni88: Se on se ja sama osaanko lukea nuotteja helvetin huonosti vaiko en ollenkaaan. Niitä pitäis varmaankin osata vähintään kohtalaisesti että voisin hyödyntää kyseistä taitoa missään. Kohtalaisesti = Älytön vaiva i think

Ootko sä kokeillut koskaan tosissas? Älä nyt sinäkin mene tuohon "mullekaikkihetinyt"-porukkaan, nykyään kun tuntuu olevan se meininki että jos jotain ei saa heti, niin ei sen eteen olla valmiita näkemään vaivaa lainkaan.
Kyllä se siitä.
BigPapa
02.12.2009 22:32:23 (muokattu 02.12.2009 22:41:02)

Vladi: Ootko sä kokeillut koskaan tosissas? Älä nyt sinäkin mene tuohon "mullekaikkihetinyt"-porukkaan, nykyään kun tuntuu olevan se meininki että jos jotain ei saa heti, niin ei sen eteen olla valmiita näkemään vaivaa lainkaan.

Mä en ainakaan katso kuuluvani tähän "mullekaikkihetinyt" jengiin, en ees tiiä mikä sellanen on. Olen vaan tehnyt asiat omalla tavallani ja omat päämäärät asettaen. Se on riittänyt. Tie on ollut pitkä mutta antoisa kaikkinensa, jopa se tanssimusiikkivaihe silloin alkuun, tiettyä rutiiniahan siinä tuli yms. Mut se vaan alko pitkästyttämään se viis settiä illassa biisit parittain.....eissääh...joo ja kyllähän tässä vieläkin aina silloin tällöin yrittää omaksua uusia asioita, kun sille päälle sattuu....
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
hola gibson
03.12.2009 09:36:18
Sanompa nyt minäkin vielä oman mielipiteeni. Opettelen nuottienlukua koska sillä tavalla pystyy soittmaaan mitä tahansa musiikkia, vaikka ei ois koskaan kuullutkaan kappaletta. Tabulatuurien kohdalla tämä ei onnistu, mutta hyvä muistiin merkkaus keino silti. En kyllä ite käytä sitä, soitan keksimäni riffin räpellykset tietokoneelle ja kuuntelen sitten jos pääsee unohtumaan. Korvalla kuuntelua pidänkin eniten arvossa.

Ja hyvä en ole missään näistä em. lajeista. Enkä soittamisessakaan, aloittelijana kun itseäni pidän, mutta tämä on sivuseikka.
Raist
03.12.2009 13:57:20
hola gibson: Sanompa nyt minäkin vielä oman mielipiteeni. Opettelen nuottienlukua koska sillä tavalla pystyy soittmaaan mitä tahansa musiikkia, vaikka ei ois koskaan kuullutkaan kappaletta. Tabulatuurien kohdalla tämä ei onnistu, mutta hyvä muistiin merkkaus keino silti. En kyllä ite käytä sitä, soitan keksimäni riffin räpellykset tietokoneelle ja kuuntelen sitten jos pääsee unohtumaan. Korvalla kuuntelua pidänkin eniten arvossa.

Ja hyvä en ole missään näistä em. lajeista. Enkä soittamisessakaan, aloittelijana kun itseäni pidän, mutta tämä on sivuseikka.

En ymmärrä, miks tabulatuureista ei voisi. Tietty jos ei oo rytmiä merkitty, mutta yleensä on :-) Mutta nuotit ja tabulatuurit ovat mielestäni samanarvoisia, toista vaan käytetään yleisemmin. Siksi on ehkä hyödyllisempää osata nuotit ja nuotinlukutaitoa arvostetaan, kun ei kuitenkaan kaikki olla kitaristeja tai basisteja. Voi sit kosketinsoittajakin vaikka säveltää kitaralle jotain kivaa ja lyödä treeneissä nuotit eteen.
Euphonium
03.12.2009 21:34:10
Raist: En ymmärrä, miks tabulatuureista ei voisi. Tietty jos ei oo rytmiä merkitty, mutta yleensä on :-) Mutta nuotit ja tabulatuurit ovat mielestäni samanarvoisia, toista vaan käytetään yleisemmin. Siksi on ehkä hyödyllisempää osata nuotit ja nuotinlukutaitoa arvostetaan, kun ei kuitenkaan kaikki olla kitaristeja tai basisteja. Voi sit kosketinsoittajakin vaikka säveltää kitaralle jotain kivaa ja lyödä treeneissä nuotit eteen.

Tabulatuurit eivät ole todellakaan nuottien kanssa samanarvoisia. Et varmasti voi soittaa tabeista täysin tuntematonta kappaletta oikein, jollei siihen ole sotkettu nuottikirjoituksesta lainattuja merkkejä, eikä tabeihin voi kunnolla merkitä, jos useampii ääni kulkee eri tahdissa. Tabeihin ei yleensä ole edes merkitty rytmiä yksiselitteisesti saati sitten jokakin monimutkaista jakoa.

Olen soittanut nuoteista (en tosin kitaralla) jopa yleisön edessä kappaleita, joita en ole koskaan kuullut. Ilman ongelmia. Kitarallakin olen soittanut bändi-harjoituksissa nuotteihin kirjoitettuja sooloja ilman että olisin niihin tutustunut lainkaan etukäteen.
Raist
03.12.2009 22:55:13
Euphonium: Tabulatuurit eivät ole todellakaan nuottien kanssa samanarvoisia. Et varmasti voi soittaa tabeista täysin tuntematonta kappaletta oikein, jollei siihen ole sotkettu nuottikirjoituksesta lainattuja merkkejä, eikä tabeihin voi kunnolla merkitä, jos useampii ääni kulkee eri tahdissa. Tabeihin ei yleensä ole edes merkitty rytmiä yksiselitteisesti saati sitten jokakin monimutkaista jakoa.

Olen soittanut nuoteista (en tosin kitaralla) jopa yleisön edessä kappaleita, joita en ole koskaan kuullut. Ilman ongelmia. Kitarallakin olen soittanut bändi-harjoituksissa nuotteihin kirjoitettuja sooloja ilman että olisin niihin tutustunut lainkaan etukäteen.

Niin, niin mäkin tabeista joihin on merkitty rytmilaji ja nuottien pituudet :-)

Jos on pelkät välit niin tietysti pitää kuulla ensin, että miten menee, jotta voi soittaa samalla tapaa.
J_Mikkonen
03.12.2009 23:09:37
Raist: Niin, niin mäkin tabeista joihin on merkitty rytmilaji ja nuottien pituudet :-)

Epäilempä aika vahvasti tätä.

Jos on pelkät välit niin tietysti pitää kuulla ensin, että miten menee, jotta voi soittaa samalla tapaa.

Katos no niin tässähän se tulikin jo.
Jucciz
03.12.2009 23:10:03
Mää haluaisin nähdä oikeasti konserttitilanteen, jossa kitaristi vetää prima vistana yhtään mitään tabulatuureista. Kuulostaa enempi urbaanilegendalta.
Wallesmanni88
04.12.2009 09:42:14

Eipä oo koskaan ollut tilannetta että olis tarvinnut tai halunnut soittaa mitään biisiä mitä ei oo koskaan kuullut. Ei oo sitten varmaan mun juttu.
Carlsberg
04.12.2009 10:05:37 (muokattu 04.12.2009 10:21:22)
Wallesmanni88: Eipä oo koskaan ollut tilannetta että olis tarvinnut tai halunnut soittaa mitään biisiä mitä ei oo koskaan kuullut. Ei oo sitten varmaan mun juttu.

No tuo jälkimmäinen ainakin on aika hassu ajatuksena pelkästään. Haluta soittaa jotain sellaista mitä ei oo koskaan kuullut :) Kuinka voi haluta tai olla haluamatta jotain sellaista, josta ei tiedä mitä se on? (Eiku hmm...onko p*llun saaminen just tällänen juttu?)

Niin tai sitten jos joku kertoo, että on olemassa hyvä biisi ja sitä kannattaa soittaa kuulematta sitä kertaakaan etukäteen. Prkl...lisää kahvia ja mandariinia ni alkaa aivot toimimaan.

Edit. Kahvi- ja mandariinikehotus koski siis minua itseäni :) Koko tekstikin ihan vaan omia ajatuksia suollettuna ulos.
Papa-paparazzi
Vladi
04.12.2009 10:08:53
Wallesmanni88: Eipä oo koskaan ollut tilannetta että olis tarvinnut tai halunnut soittaa mitään biisiä mitä ei oo koskaan kuullut. Ei oo sitten varmaan mun juttu.

Tässä keskustelussa käy taas hyvin ilmi tämmöinen perussuomalainen luonne: Neuvojen tai vinkkien vastaanottaminen mielletään heikkouden myöntämiseksi. Senpä takia moni jatkaa vastaanväittämistä huonoin perustein vaikka ainakin mun tarkoitus on ollut vaan auttaa huomaamaan, ettei mitään taitoa kannata jättää opettelematta sen takia että se vaatii työtä. Ammut vaan itteäs jalkaan jos nyt, kun päänuppi vastaanottaa tietoa hyvin, jätät homman opettelematta koska laiskottaa.

Ja turha tulla sanomaan ettet tuu tarvitsemaan jotain taitoa. Mistä sinä tiedät missä oot ens vuonna ja ennen kaikkea, mikä musa silloin maistuu? Vuosi on pitkä aika, vaikkei se siltä jälkikäteen tunnukkaan. Ehkä jazz onkin se kovin juttu sulle ens vuonna.

Minä en jaksa enää asiasta vääntää, koitin ystävällisesti neuvoa ja antaa näkökulmaa miksi kannattaisi kehittää itseään soittajana. Jos ei kelpaa, ni ei sitten.

Viikonloppuja vaan kaikille ihan tasapuolisesti! :)
Kyllä se siitä.
Wallesmanni88
04.12.2009 11:52:37

Vladi: Tässä keskustelussa käy taas hyvin ilmi tämmöinen perussuomalainen luonne: Neuvojen tai vinkkien vastaanottaminen mielletään heikkouden myöntämiseksi. Senpä takia moni jatkaa vastaanväittämistä huonoin perustein vaikka ainakin mun tarkoitus on ollut vaan auttaa huomaamaan, ettei mitään taitoa kannata jättää opettelematta sen takia että se vaatii työtä. Ammut vaan itteäs jalkaan jos nyt, kun päänuppi vastaanottaa tietoa hyvin, jätät homman opettelematta koska laiskottaa.

Ja turha tulla sanomaan ettet tuu tarvitsemaan jotain taitoa. Mistä sinä tiedät missä oot ens vuonna ja ennen kaikkea, mikä musa silloin maistuu? Vuosi on pitkä aika, vaikkei se siltä jälkikäteen tunnukkaan. Ehkä jazz onkin se kovin juttu sulle ens vuonna.

Minä en jaksa enää asiasta vääntää, koitin ystävällisesti neuvoa ja antaa näkökulmaa miksi kannattaisi kehittää itseään soittajana. Jos ei kelpaa, ni ei sitten.

Viikonloppuja vaan kaikille ihan tasapuolisesti! :)

No voi herranjumala. Jos ens vuonna mun kovin juttu on jazz ja tarvin nuotteja sen soittamiseen niin sitten opettelen, kun on kerran joku syy ja halu opetella. Sun perustelu siitä, että mun pitäs alkaa opettelemaan nyt koska mun pää ei vastaanota tietoa niin hyvin viiden vuoden päästä, kuulostaa vaan hifistelyltä. Jos rupeen hifistelemään minkä asian kanssa vaan niin en saa mitään aikaseksi. Jos nyt alkasin opettelemaan niin se on sama ku ostasin traktorin varmuuden vuoksi jos vaikka viiden vuoden päästä sattusin kiinnostumaan jyväjemmarin työstä.

En millään jaksais jauhaa tästä asiasta enää. Oon pahoillani jos joku ei opi elämään sen asian kanssa että nimimerkki Wallesmanni88 muusikoiden.netistä ei halua opetella nuotteja.

;)
John Titor
04.12.2009 13:42:32 (muokattu 04.12.2009 13:44:40)

Wallesmanni88: No voi herranjumala. Jos ens vuonna mun kovin juttu on jazz ja tarvin nuotteja sen soittamiseen niin sitten opettelen, kun on kerran joku syy ja halu opetella. Sun perustelu siitä, että mun pitäs alkaa opettelemaan nyt koska mun pää ei vastaanota tietoa niin hyvin viiden vuoden päästä, kuulostaa vaan hifistelyltä. Jos rupeen hifistelemään minkä asian kanssa vaan niin en saa mitään aikaseksi. Jos nyt alkasin opettelemaan niin se on sama ku ostasin traktorin varmuuden vuoksi jos vaikka viiden vuoden päästä sattusin kiinnostumaan jyväjemmarin työstä.

En millään jaksais jauhaa tästä asiasta enää. Oon pahoillani jos joku ei opi elämään sen asian kanssa että nimimerkki Wallesmanni88 muusikoiden.netistä ei halua opetella nuotteja.

;)

Ymmärrän oikein hyvin, en mäkään jaksa opetella asioita turhaan varastoon. Mä tosin tsekkaan yleensä kaikki jutut läpi pintapuolisesti, jotta olen varma ettei mulla ole kyseiselle asialle mitään tarvetta.
Kysymys on kuitenkin musiikista puhuttaessa vähän samasta asiasta kuin "mä osaan puhua, miksi mun pitäis osata lukea???". Nuotteja oppii lukemaan niiiiin vähällä vaivalla, jos niitä tapailee edes muutaman minuutin päivässä, että miksi niitä ei opettelisi? Ennen kuin testaa, ei tiedä mitä menettää.
Vähänkään monimutkaisempien juttujen hahmottaminen on mielettömästi helpompaa kun on laput joista tankata. Vähän niin kuin, kun näyttelijä opettelee jotain näytelmän vuorosanoja, prosessi on ehkä himpun verran helpompi, jos kyseinen näyttelijä osaa lukea mitä käsikirjoituksessa sanotaan.

Jos soitat pelkkää bluesia ja ränttätänttää niin ei siitä nuotinlukutaidosta mitään hyötyä ole. Jos kunnianhimoa on enempi, niin sille on aivan satavarmasti käyttöä, viimestään siinä vaiheessa kun on joku Ynkkä-kausi menossa ja kiinnostaa opetella klasarishaibaa.
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
BigPapa
04.12.2009 14:38:22 (muokattu 04.12.2009 14:39:59)

Jos soitat pelkkää bluesia ja ränttätänttää niin ei siitä nuotinlukutaidosta mitään hyötyä ole. Jos kunnianhimoa on enempi, niin sille on aivan satavarmasti käyttöä

Bluesiinko ei voi sisältyä kunnianhimoa riittävää määrää? Pelkkä blues ja ränttätänttä? Hohhoijaa......
Euphonium
04.12.2009 16:26:21
Carlsberg: No tuo jälkimmäinen ainakin on aika hassu ajatuksena pelkästään. Haluta soittaa jotain sellaista mitä ei oo koskaan kuullut :) Kuinka voi haluta tai olla haluamatta jotain sellaista, josta ei tiedä mitä se on? (Eiku hmm...onko p*llun saaminen just tällänen juttu?)

Niin tai sitten jos joku kertoo, että on olemassa hyvä biisi ja sitä kannattaa soittaa kuulematta sitä kertaakaan etukäteen. Prkl...lisää kahvia ja mandariinia ni alkaa aivot toimimaan.

Edit. Kahvi- ja mandariinikehotus koski siis minua itseäni :) Koko tekstikin ihan vaan omia ajatuksia suollettuna ulos.

En minä ymmärrä, mitä hassua tuossa ajatuksena on. Kyllä minä olen monesti nähnyt nuotteina biisin, jolla on esimerkiksi mielenkiintoinen nimi ja olen halunnut soittaa sen, tietääkseni millainen se on tai sitten se on vaikka jonkun tuntemani säveltäjän biisi, jota en ole kuullut, mutta johon haluan tutustua. Lisäksi maailma on täynnä myös musiikkkia, jota ei ole julkaistu koskaan äänitteenä, vaan ainoastaan nuotteina.

Kitaran lisäksi soitan myös puhaltimia ja siinä hommassa olen joutunut soittamaan keikalla biisejä, joita en ole ikinä kuullut. Joskus esimerkiksi keikka on tullut niin lyhyellä varoitusajalla, ettei ohjelmistoon ole ehtinyt tutustua.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)