Aihe: Nopeuden kehittäminen
1 2 3
Winzki
17.10.2009 18:34:47
TripleR: Tässä ilmeisesti tarkoitetaan, että plektran täytyisi olla yhdensuuntaisesti kieliin nähden, eikä kohtisuoraan. En ole samaa mieltä, sillä plektran ollessa linjassa kielten kanssa:

a) Soundi kärsii ja soitto muuttuu napsahtelevaksi, kun taas plektran ollessa pienessä kulmassa kieliin nähden soundi on pehmeämpi ja tasaisempi, eivätkä ylä-äänet tunge läpi heti pikkauksen jälkeen

b) (Käsittelee omaa tekniikkaani!): Nopeasti yhdellä kielellä soitettaessa vuoropikkaustekniikalla plektra "takertelee" kielten suuntaisena, kun taas pienessä kulmassa kieliin nähden ollessa tätä ei tapahdu. Tässä välissä pohdin plektran anatomiaa; plektran kärki on muotoiltu siten, että plektran kulkiessa nopeasti kielen yli, terävä tai vähemmän terävä kärki hoitaa tietyllä hetkellä tapahtuvan kielen jännityksen vapautumisen. Mitä terävämpi kärki, sitä suurempaa plektran kulmaa voidaan käyttää ja kieli värähtelee myös voimakkaammin, koska "pito" on suurempi. Tylpempi plektra vaatii tiukemman kulman. (Itse käytän lähinnä Jazz III ja Ibanez Wizard Grip plekuja, eli melko teräväkärkisiä)

Tästä käden liimaamisesta tallaan tai bodyyn olen myös eri mieltä. Aloittelijan nimenomaan kannattaisi ottaa tukipisteitä kädelle, jotta kielet löytyisivät helpommin ja soitto onnistuisi edes jollain tavalla. Kompatessa kämmensyrjä tallalla mahdollistaa pienellä liikkeellä demppauksen ja kielet löytyvät aina tutusta paikasta.

Esimerkiksi ohuimmilla kielillä nopeahkoa vuoropikkausta soittaessa aloittelija lähes aina junttaa nimettömän ja pikkurillin bodyyn. Tämä luo turvaa ja kielet löytyvät taas helpommin. Tämä ei ole välttämätöntä pidempään soittaneella, mutta jos sormien ankkuroinnista ei ole haittaa, miksi välttää sitä? Sahatessa yhtä kieltä hypernopeudella joutuu kuitenkin yleensä irrottamaan sormet lankusta.

Näin ajattelen itse aloittelijana. Kokemuksen kasvaessa tekniikkani luultavasti muuttuu paljonkin, mutta näillä mennään nyt aluksi.

Pikkaustyylihän sinänsä on tosi yksilöllinen asia, että tuskin löytyy kahta kitaristia, jotka soittaa täysin samanlailla. Toiselle sopii joku toinen plekun kulma ja kädentukemistapa paremmin kuin toiselle. Tämän takia kukaan ei sulle voi oikeastaan suoranaisesti neuvoa miten sun kannattaa sitä plekua kädessä pitää. Muut voivat vaan antaa vinkkejä ja kertoa erillaisia tapoja miten sitä voi pitää kädessä, ja näiden vinkkien pohjalta sä voit ite lähteä kokeilemaan mikä tuntuu susta hyvältä käteen ja mikä miellyttää korvaa eniten.

Mullakin oli aikasemmin tapana käyttää pikkurilliä tukena ja plekuki oli semmosessa kulmassa miten se nyt sattu käteen tarttumaan, mutta sitten valaistuinkin kitaratunneilla, että ois siinä mun soundissa ehkä vähän parantamisen varaa ja lähdin kokeilemaan erillaisia tapoja pitää plektraa kädessä ja tukea kättä. Jos pysyy kivenkovaan samassa pikkaustyylissä kokeilematta muita ollenkaa se on vähän samaku kuuntelis vaan yhtä genreä eikä pidä muista, koska ei ole niihin koskaan jaksanut syventyä eikä uskaltanut lähteä tutusta ympäristöstä vieraaseen. Suosittelen siis kokeilemaan erillaisia tapoja.

Kokeilujeni pohjalta päädyin sitte tuohon edellisessä viestissä mainitsemaani tekniikkaan. Omaan korvaan siitä tulee vaan miellyttävämpi soundi ja jotenki se soittotatsi tuntuu kanssa rennommalta ja tarkemmalta. Niin ja mäkin käytän juurikin noita Jazz III -plektroja eikä se alternate picking kyll tangertele tai napsu, kun löytää oikean plekun syvyyden ja sitä syvyyttä säätämällä saa soittoon enemmän attackia tarvittaessa.
Drugs, Sex & maybe Rock N' Roll
Krice
17.10.2009 19:31:42 (muokattu 17.10.2009 19:32:54)

John Titor: Romeon keikkakitara oli pitkään stankku-ESP M II Deluxe Seymour Duncanin passiiveilla, todennäköisesti JB kaulassa ja Lil' 59 tallassa, tai sitten SH1n ja SH-4.

Höpö höpö. Youtube-pätkissä se soittaa sinistä (tai ehkä enemmänkin violettia) ESP:tä, jossa on EMG:t. Myös wikipediassa (se on aina oikeassa) lukee, että EMG:t.
krk
17.10.2009 21:27:47

Vanhana seniilinä roots-harrastajana en piittaa varsinaisesti tosta nopeuden kehittämisestä pskaakaan, mutta pakko on antaa respektia tosta omistautumisesta asialle mitä täällä ilmenee. Ja ammattimaisuus on ammattimaisuutta näköjään joka alalla.

Se vaan tuntuu jotenkin surulliselta, että niin monet nuoret soittajat omivat soittoonsa sellaisen urheiluasenteen että se kuka nopeimmin soittaa on se kovin jätkä... että se nopeus on se kaiken alkujuuri ja arvostuksen lähde.

Entäs se musiikki?
rize88-
17.10.2009 22:46:22
krk:

Se vaan tuntuu jotenkin surulliselta, että niin monet nuoret soittajat omivat soittoonsa sellaisen urheiluasenteen että se kuka nopeimmin soittaa on se kovin jätkä... että se nopeus on se kaiken alkujuuri ja arvostuksen lähde.

Entäs se musiikki?

..no se kuuluu tiettyyn vaiheeseen jokaisella kitaristilla, ja sitten myöhemmin tulee ne jutut kun rupiaa miettimään että miltä mun pitäisi oikeasti kuulostaa, ja se nopeus jää vähän taka-alalle. mutta se on ihan hyvä juttu hakea vähän omia rajojaan. siitä on varmasti hyötyä tulevaisuudessa, jos läksyt on tehty kunnolla..
MadMatt
17.10.2009 23:11:22 (muokattu 18.10.2009 00:03:08)

krk: Vanhana seniilinä roots-harrastajana en piittaa varsinaisesti tosta nopeuden kehittämisestä pskaakaan, mutta pakko on antaa respektia tosta omistautumisesta asialle mitä täällä ilmenee. Ja ammattimaisuus on ammattimaisuutta näköjään joka alalla.

Entäs se musiikki?

Juu. Näin rootskitaristin näkökulmasta nopeus on vain yksi henkilökohtainen ominaisuus muiden joukossa eikä todellakaan mikään itseisarvo... Mutta jos asiaa haluaa välttämättä "treenata" niin parasta on vaan vejellä heti suoraan niissä tepoissa missä loppupeleissä liikutaan. Asiaan liittyy niin paljon muutakin kuin pelkkä nopeus. Tarkka Time, Rytmiikan kokonaisvaltainen ja tyylitajuinen hallinta, tempojen sulava vaihtaminen yms. Jokaisen biisin tempo ja groove on parempi ottaa aina vaan omana ihtenään.
dyydfromhell
18.10.2009 00:49:59
Ambitus:
Niin...tää oli muuten ihan sua varten, mutta kait se on ookoo jakaa muillekin. Aalataur tietää et toi video oli pelkästään sen kysymyksiä varten, eikä mikään julkinen opetusvideo. Mutta tosiaan, noi ajatukset ja soittotavat on mulle henk.koht. helpoimpia ja luontevimpia, joten tottakai mä voin jakaa mun ajatukset muittekin kanssa.

Mä en ota siitä itteeni jos jaat meikäläisten pikaviestejä, mutta sun pitäis laittaa se kysymys eteen, jotta jengi tietää mihin vastataan. Muuten noi mun vastaukset on sellasta yyberhomoilukamarunkkailukamaa et lol ja:D lol...Kaikki mun ajatukset on mun omia, ehkä muutama muualta opittu, mutta ei nekään oo mikään pyhä raamattu, eikä niitä pidä noudattaa, jos pahalta tuntuu. Mun mielestä jokaisen pitäis tehä se duuni itse ja löytää sopiva tekniikka itelleen. Ei oo olemassa mitään pikavippiä nopeasti soittamiseen. Nyt kun päästään aiheeseen eli nopeuteen: jarrbörr...

Jos Matias luet tän viestin jossain vaiheessa niin on se ookoo jakaa muilleki. Tääl on oikeesti porukkaa jotka pistää joka päivä: haku->ambitus->nimimerkeistä siinä toivossa et tääl ois jotain joka jeesais. Vaikka tän laitosta vastasikin Aalataur ja kiitos siitä, mutta kyllä respectit nousi Herran K:nkin suuntaan. Aikamoista omistautumista puhua 10 min fanille plekusta. Minusta voisit laittaa jopa youtubeen tai muuten jakaa tommosta kevyempiä videoita. En sano, että pitäisi nähdä vaivaa ja tehdä jotain tommosta, onhan Rockwaykin loistopaikka ja siellä riittää juttua, mutta jos kerran vaivautuu tekemään niin miksipä ei jakaisi kaikille. Jokainen tommonen videopätkä ja muut inspiroi enemmän ku luuletkaan.
Tiesin jo että Matias on loistokitaristi, mutta vielä hyvä ihminen. Tärkeintähän on ettei tee musiikissa eikä elämässä virheitä :D
aalataur
18.10.2009 14:53:23

dyydfromhell: Tääl on oikeesti porukkaa jotka pistää joka päivä: haku->ambitus->nimimerkeistä siinä toivossa et tääl ois jotain joka jeesais.

Niinpä. Itsekin olen pistänyt hakuun Ambitus ja lukenut vanhoja juttua, kuunnellut vanhoja sooloskaboja jne..

Aikamoista omistautumista puhua 10 min fanille plekusta.

Niinpä. Mä luulen että Matiaksella oli 1) helvetin hyvä päivä 2) jostain syystä 10 min aikaa tapettavana 3) se halusi lopettaa mun tyhmät kysymykset kertalaakista.
John Titor
18.10.2009 15:31:36

Krice: Höpö höpö. Youtube-pätkissä se soittaa sinistä (tai ehkä enemmänkin violettia) ESP:tä, jossa on EMG:t. Myös wikipediassa (se on aina oikeassa) lukee, että EMG:t.

http://www.youtube.com/watch?v=EctNg0BcTvk&NR=1

That's the one.
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
JeKo
18.10.2009 16:19:45

John Titor: http://www.youtube.com/watch?v=EctNg0BcTvk&NR=1

Romeo on kyllä ällistyttävän kova soittaja, mutta herran livesoundi on taas ällistyttävän paska.
Instrumentaalikitarointia Mikseri
Bilemeininkiä Tsekkaa ulos!
antnis
18.10.2009 18:13:00
JeKo: Romeo on kyllä ällistyttävän kova soittaja, mutta herran livesoundi on taas ällistyttävän paska.

Njoo ja tulee mieleen semmoset hovinarrit ketkä ennenwanhaan huvittivat kuninkaita...semmoset kääpiöt ketkä käveli käsillään ja pallotteli munillaan :D
Well, I may have alzheimers but at least I don't have alzheimers!!
John Titor
18.10.2009 22:29:29

antnis: Njoo ja tulee mieleen semmoset hovinarrit ketkä ennenwanhaan huvittivat kuninkaita...semmoset kääpiöt ketkä käveli käsillään ja pallotteli munillaan :D

:D:D:D Nyt tuli plussa.
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Tinippa84
19.10.2009 13:43:51

Krice: Aktiiveilla ei tarvitse yrittää liikaa, pystyy soittamaan vähemmälläkin voimalla.

Tää on kyllä nyt ihan höpöhöpö juttua. Omasta mielestä esim. EMG:n pickatakki ja erottelevuus on niin suuri, että passiivimikeillä on jopa helpompi soittaa.
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
calf
19.10.2009 14:37:05 (muokattu 19.10.2009 14:40:22)

Muutama vuosi sitten soittohommien alkuvaiheessa tuli treenattua tällei "tekniikan ehdoilla" just näitä tilumiesten juttuja hitaasti jne... Nyt harjoittelun monipuolistumisen jälkeen huomaa muutaman laajennuksen positiiviseen vaikutuksen myös nopeuteen.

1) "Epäkitaristinen" soitto: omalla kohdalla Parkerin plokkailu. Birdin sooloissa tulee sellaisia likkejä että niissä tulee noita tekniikoita sekoteltua pakon edessä luonnostaan. Just sviipit (etupäässä alaspäin), legatot kun Bird vetää yhel puhkaisulla jne. Ja kaiken kaikkiaan likkien monipuoliset sormitukset runsaan kromatiikan myötä. Tuollaisen jälkeen on pitkästä aikaa helpompaa palata vaikka Vinnie Mooren pariin ja diatonisiin asteikkokuvioihin.

2) Klasarikitaran ja basson soittaminen kehittävät kivasti vasurin voimia ja sormien itsenäisyyttä ja tuovat intoa harjoitteluun. Vaikka nyt lähiajan esimerkkinä Manuel Poncen 1. preludi C-duurissa sisältää jotain kehittäviä juttuja vasurin suhteen, esim. sävelkulku c (3.kieli), e (2.kieli), d# (2.kieli) ja h (2.kieli) vasurin sormituksella 3,4,3 ja 2.
There are no wrong notes
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)