Tonski 08.11.2009 12:31:49 (muokattu 08.11.2009 12:32:46) | |
---|
Zeeboo: "Seventh chord", merkiten sitä, että kolmisoinnun lisäksi soinnussa on perusäänen septimi. Ei tarkoita siis pelkästään sointua, jossa on suuri terssi ja pieni septimi ("normi seiska"). Aa joo! Tuttu olikin mut jotenkin luulin että sille olisi jonkunlainen triad-tyylinen käännös! Kiitos EDIT: Joka toi mieleen esim. kutossoinnut tai vaikka X7sus4-soinnun, onko nämäkin siis käännettynä a seventh chord? ihku |
Zeeboo 08.11.2009 13:38:20 | |
---|
Tonski: ...Joka toi mieleen esim. kutossoinnut tai vaikka X7sus4-soinnun, onko nämäkin siis käännettynä a seventh chord? Mun mielestä kuutoset rytmimusiikin puolella ovat "sixth chord", tai "added sixth chord". Sitten tietenkin yksi tapa on myös "minor/major sixth". Sus kuuluun (edelleen mun mielestä) sus-perheeseen. "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
Tonski 04.12.2009 18:28:11 (muokattu 04.12.2009 18:34:17) | |
---|
Välidominantti englanniks? EDIT: Joo löysin just... Secondary dominant ihku |
Jucciz 05.12.2009 21:25:14 (muokattu 05.12.2009 21:30:29) | |
---|
Jossain paikoissa myös 6-soinnut luetaan näihin "seventh chord":eihin, koska myös ne ovat nelisointuja (kolmisointuja, joita on väritetty neljännellä sävelellä), tosin se neljäs sävel ei ole minkäänmoinen septimi vaan seksti... tietty onhan se suuri seksti enharmonisesti sama kuin vähennetty septimi, että joo... |
mll 05.12.2009 21:33:53 | |
---|
Jucciz: Jossain paikoissa myös 6-soinnut luetaan näihin "seventh chord":eihin, koska myös ne ovat nelisointuja (kolmisointuja, joita on väritetty neljännellä sävelellä), tosin se neljäs sävel ei ole minkäänmoinen septimi vaan seksti... tietty onhan se suuri seksti enharmonisesti sama kuin vähennetty septimi, että joo... Tai sitten voi ajatella 6-soinnut ovat 7-sointujen käännöksiä, esim. C6=Am7/C, Dm6=Hm7-5/D jne |
Jucciz 05.12.2009 21:59:01 | |
---|
mll: Tai sitten voi ajatella 6-soinnut ovat 7-sointujen käännöksiä, esim. C6=Am7/C, Dm6=Hm7-5/D jne Toki näinkin. |
Zeeboo 05.12.2009 22:53:03 (muokattu 05.12.2009 22:55:10) | |
---|
Jucciz: Jossain paikoissa myös 6-soinnut luetaan näihin "seventh chord":eihin, koska myös ne ovat nelisointuja (kolmisointuja, joita on väritetty neljännellä sävelellä), tosin se neljäs sävel ei ole minkäänmoinen septimi vaan seksti... tietty onhan se suuri seksti enharmonisesti sama kuin vähennetty septimi, että joo... Tuossa on just mun mielestä bugi, kun "seventh-chord" käännetään monesti sujona nelisoinnuksi. Olisi varmaan oikeampi nimitys "septimisointu". Poppiosastollahan seventh-chord on kolmisointu, johon on lisätty perusäänen jommankumman sorttinen septimi ja sixth-chord sama resepti, mutta lisänä on perusäänen seksti. Näimmää oon tän joskus oppinu. Klasaripuolella tuo kuutossointu on merkitykseltään eri juttu: (muistaakseni) alimpana on terssi ja latvassa olevan perusäänen ja pohjalla olevan terssin väli on just tuo seksti Kannattaa varmistaa jostain muualtakin, muisti kun on uusiutumaton luonnonvara, ja mun klassikkoajoista on jo jokunen vuosi... "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
mll 05.12.2009 23:04:01 | |
---|
Zeeboo: Klasaripuolella tuo kuutossointu on merkitykseltään eri juttu: (muistaakseni) alimpana on terssi ja latvassa olevan perusäänen ja pohjalla olevan terssin väli on just tuo seksti Kannattaa varmistaa jostain muualtakin, muisti kun on uusiutumaton luonnonvara, ja mun klassikkoajoista on jo jokunen vuosi... Klasaripuolella sekstisointu on soinnun terssikäännös. Nää meidän kutossoinnut lienee siellä lisäsekstisointuja. |
Zeeboo 05.12.2009 23:05:40 (muokattu 05.12.2009 23:05:55) | |
---|
mll: Klasaripuolella sekstisointu on soinnun terssikäännös... Haa, muistin!! "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
Jucciz 05.12.2009 23:32:20 | |
---|
Jeps. Sekstisointu on kolmisoinnun terssikäännös ja kvarttisekstisointu puolestaan kvinttikäännös. Meidän "oikea" kutossointu on klasariympyröissä juuri lisäsekstisointu, jos olen oikein ymmärtänyt. Kauheen vaikeesti klasaripiireissä nimeävät asiat. ;) |