novo 13.09.2009 19:20:50 | |
---|
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii... |
Peltsi88 13.09.2009 19:25:20 | |
---|
novo: Huomasitko laisinkaan missä vaiheessa siun päässä napsahti? Kyllä mä luulen, että jollain muulla napsahti jo paljon ennemmin... |
novo 13.09.2009 19:29:54 | |
---|
Peltsi88: Kyllä mä luulen, että jollain muulla napsahti jo paljon ennemmin... Sekin voi olla, mutta kannattaako siinä mennä perässä ittesä pillaamaan? voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii... |
tender.insanity 13.09.2009 19:39:29 | |
---|
novo: Huomasitko laisinkaan missä vaiheessa siun päässä napsahti? Naps, naps! |
r0b1n 13.09.2009 19:56:50 | |
---|
Eihän niistä nuoteista suoraan näe, mistä jokin sävel pitää soittaa, mutta kun esimerkiksi kitaranuotteihin merkitään asemat semmosilla hulvattomilla roomalaisilla numeroilla, niin se jo rajaa kummasti mahdollisuuksia. Ei sillä, että informois sormitukset yhtätarkasti ku tabit. Molemmissa on etunsa. Koska raskaan musiikin soittajista löytyy kiistatta tämän hetken taitavimmat kitaristit. Poikkeuksia toki on, mutta pääsääntöisesti asia on kuitenkin näin. -kruise |
oksatboys 13.09.2009 20:19:49 (muokattu 13.09.2009 20:22:18) | |
---|
r0b1n: Eihän niistä nuoteista suoraan näe, mistä jokin sävel pitää soittaa, mutta kun esimerkiksi kitaranuotteihin merkitään asemat semmosilla hulvattomilla roomalaisilla numeroilla, niin se jo rajaa kummasti mahdollisuuksia. Ei sillä, että informois sormitukset yhtätarkasti ku tabit. Molemmissa on etunsa. Roomalainen numero: Asema, eli etusormi tulee sille nauhalle mikä numero on. Numero ympyrässä: Kieli. e2-kieli on numero yksi, h-kieli numero 2.... Numero nuotin yllä: Mikä sormi. Etusormi on numero 1, keskisormi numero 2.... Kirjain nuotin yllä: Kertoo millä sormella ääni soitetaan. I= etusormi, M=keskisormi ja A=nimetön. Muita en nyt muista... Eli kyllä nuotteihinkin voi merkata täysin tarkasti mistä kohti soitetaan. Lisäksi nuotteihin voi merkata paljon muuta asiaa, minkä takia olen itse nuottien kannalla. |
Jucciz 13.09.2009 20:21:55 | |
---|
Sitäkin on tullut mietittyä, miten vaarallista se on, jos onkin oppinut nuoteista tai korvakuulolta soittamaan biisin eri kohdasta otelautaa kuin mitä joku jälkeenpäin tarkasteltu tabulatuuri neuvoo. Voipa olla, että tämmöisessä tilanteessa soittaja on oppinut jotain paljon hyödyllisempää kuin vain kyseisen biisin. Olen itse karmean huono nuoteista soittaja, mutta kun vertailen nuottikirjoitusta ja tabulatuureja, en näe viimeksi mainitulla oikein mitään muuta virkaa kuin paperinpala, joka kehoittaa "paina tosta". Kaikki kitaransoittoa ja musiikillista (tai edes kyseessä olevan kappaleen) ymmärrystä edistävät asiat puuttuvat. Lyhyt kymmenen kohdan perustelu, miksi tabulatuurit eivät allekirjoittaneen mielestä ole yhtä hyvä juttu kuin nuottikirjoitus: 1) Niistä ei selviä kappaleen sävellaji tai siinä tapahtuvat modulaatiot. 2) Niissä asteikot eivät näytä asteikoilta (asteikoiden hahmottaminen nopeuttaa kappaleen lukemista huomattavasti!). 3) Niissä soinnut eivät näytä soinnuilta (soinnun näköiset soinnut on helpompi mieltää soinnuiksi). 4) Niissä intervallit eivät hahmotu mitenkään. 5) Niissä rytmiä ei voida merkitä mitenkään järkevästi, ellei varasteta merkitsemistapaa nuottikirjoituksesta. 6) Niistä ei ilmene kauhean hyvin se, kuinka laajalla alueella kappaleen melodia (tai soolo) liikkuu. 7) Niiden avulla soittaja ei paranna otelaudan tuntemusta tai opi sävelten nimiä. 8) Niitä on mahdotonta käyttää apuvälineenä, jos kappale pitää opettaa jotain muuta instrumenttia soittavalle. 9) Niiden avulla on todella hankala havainnollistaa musiikin teorian ilmiöitä (jos teoria sattuisi kiinnostamaan). 10) Netistä ladattuina ne ovat usein kirjoitettu ihan päin seiniä ja täten aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyötyä. Muilta osin tabulatuurit ovat mitä mainioin keksintö - ja jos oikeasti tavoitteena onkin vain opetella kappaleen X sormitus eikä kitaransoitto tai musiikillinen eteneminen muilta osin kiinnosta pätkääkään, tabulatuurit ovat loistojuttu. Nuottien ja tabulatuurien käyttäminen rinnakkain on asia erikseen: sillä luonnollisesti saavutetaan molempien tapojen edut. |
aalataur 13.09.2009 20:36:25 (muokattu 13.09.2009 20:39:36) | |
---|
Jucciz: 5) Niissä rytmiä ei voida merkitä mitenkään järkevästi, ellei varasteta merkitsemistapaa nuottikirjoituksesta. Tämä on totta, asia mistä onkin hyvä aloittaa nuottien opettelu jos tablat jo on tuttuja. Itse opiskelin joskus rumpunuotit mutta sitten olin niin monta vuotta soittamatta nuoteista, että unohtui aika hyvin minkä pituinen mikäkin pallukka ja vänkyrä on. Tabloista kun lukee, pitää joko opetella nuottien aika-arvot tai korvakuulolta hahmottaa rytmi. Molemmat on oikeastaan ihan hyödyllistä aktiviteettia... |
Carpenter 13.09.2009 20:44:37 (muokattu 13.09.2009 20:45:58) | |
---|
Tabulatuureilla on kiistattomasti sellainen puoli, että niillä pystytään esittämään oikeat sormitukset, ja tähän niitä tulisikin käyttää. Kappaleen sormituksen voi myös yksikäsitteisesti merkitä merkkaamalla nuotteihin kielen numeron, jolta sävel soitetaan. Basisti on lyömäsoitin. |
Zeeboo 13.09.2009 21:08:44 (muokattu 13.09.2009 21:19:47) | |
---|
aalataur: ... Tabloista kun lukee, pitää joko opetella nuottien aika-arvot tai korvakuulolta hahmottaa rytmi. Molemmat on oikeastaan ihan hyödyllistä aktiviteettia... Jep. Mutta entä sitten jos ei ole äänitettä referenssiksi... Tuohon otelauden hahmottamiseen taas hemmetin hyvä konsti on (nuottien kanssa tai ilman) treenata biisi/ soolo ja sen jälkeen pakottaa itsensä soittamaan se parista eri asemasta ja parilla eri sormituksilla. Aina ne tabien tai nuottien sormitukset eivät ole siitä fiksuimmasta päästä. Ei tosin kaikki Tuubissa nähtävätkään... Jokainen tavallaan ja omiin tarpeisiinsa. E: Eihän niistä nuoteista suoraan näe, mistä jokin sävel pitää soittaa... Totta. Esim viivaston päälle kirjoitetun G-äänen voi soittaa 20:llä eri tavalla. Tosin jos nuotit on suunnilleen hallussa, niin yhdellä vilkaisulla voi hahmottaa aseman tai asemat, jossa biisi kulkee. Sittenpä ne sormituksetkin tulee itsestään. Nuottien lukemisessa ei ole sen suurempaa mystiikkaa kuin vaikka tämän tekstin lukemisessa. Kukaan ei nuotinlukutaitoa pakota opettelemaan. Ilmankin tulee toimeen, mutta aika paljon saattaa tulla siihen omaan muusikkouteen lisää jos näiden kanssa viitsii vaivaa nähdä. Mistään se ei ole pois. "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
Othoz 13.09.2009 21:35:09 | |
---|
Minusta tabulatuurit ovat nopea keino selvittää sormitukset biisille. Silti minun mielestä nuotit täytyisi jokaisen kitaristin osata. Ei siitä ainakaan haittaa ole. Jucciz mainitsikin tuossa kaikki tärkeimmät pointit. "...the first consert I saw was Metallica...well actually it was Johnny Cash, but i won't go into that cos I would bored you." - Devin Townsend |
Tonski 13.09.2009 21:55:47 | |
---|
Jucciz: 5) Niissä rytmiä ei voida merkitä mitenkään järkevästi, ellei varasteta merkitsemistapaa nuottikirjoituksesta. Tästä ilmenee vaan se että mitenkä sit vetelet tabuista prima vistat. :D Mut asetus jo, jos joku haluu vedellä koko ikänsä tabeista (mitä itekään en ehkä suosittelis) niin onko se nyt sulta pois? RAUHOTU ihku |
Jucciz 13.09.2009 21:58:41 (muokattu 13.09.2009 22:01:00) | |
---|
Kukahan täällä ääntä korottaa? Toin vaan esiin seikkoja, joiden valossa mun mielestä (huom!) nuottikirjoitus pesee tabulatuurit oikeastaan kaikilla musiikin osa-alueilla, jos ei lasketa sitä, että rytmisesti ennalta tutun biisin sormitukset (tai siis jonkun henkilön näkemyksen sormituksista) selviävät tabulatuureista niitä taitavasti lukeville suht nopeasti. En mä ole määrännyt, kenen tulee käyttää nuotteja ja kenen tabulatuureja - olen ainoastaan vertaillut ääneen näiden kahden eroja ja jättänyt kaikille vapauden päättää itse, miten paljon kummankin taktiikan edut painavat vaakakupissa ja mitkä ovat ylipäätään tavoitteet soittamisen saralla. |
Tonski 13.09.2009 22:13:27 | |
---|
Jucciz: Kukahan täällä ääntä korottaa? Ei kukaan. Jucciz: Toin vaan esiin seikkoja, joiden valossa mun mielestä (huom!) nuottikirjoitus pesee tabulatuurit oikeastaan kaikilla musiikin osa-alueilla, jos ei lasketa sitä, että rytmisesti ennalta tutun biisin sormitukset (tai siis jonkun henkilön näkemyksen sormituksista) selviävät tabulatuureista niitä taitavasti lukeville suht nopeasti. En mä ole määrännyt, kenen tulee käyttää nuotteja ja kenen tabulatuureja - olen ainoastaan vertaillut ääneen näiden kahden eroja ja jättänyt kaikille vapauden päättää itse, miten paljon kummankin taktiikan edut painavat vaakakupissa ja mitkä ovat ylipäätään tavoitteet soittamisen saralla. Hyviä pointteja, asiaa/totta, mut liika on liikaa. ihku |
Jucciz 13.09.2009 22:25:36 | |
---|
Tonski: Hyviä pointteja, asiaa/totta, mut liika on liikaa. Pitäskö tähän nyt sit sanoa, että jos tuntuu tulevan yliannostus, jätä lukematta sen sijaan, että rajoittaisit niitä, jotka keskustelua jatkavat. |
mll 13.09.2009 22:45:10 (muokattu 13.09.2009 22:46:41) | |
---|
Jucciz: Pitäskö tähän nyt sit sanoa, että jos tuntuu tulevan yliannostus, jätä lukematta sen sijaan, että rajoittaisit niitä, jotka keskustelua jatkavat. Niin ja eikös tämä keskustelu ollut nimenomaan nuotit vs. tabulatuurit? Eiköhän silloin mielipiteensä saa tuoda vapaasti julki. Hyviä pointteja Jucciksella. Voisi myös sanoa, että jos haluat soittaa vain kitaramusiikkia, niin tabulatuureilla todennäköisesti pärjää. Jos halajat myös muuta musaa, niin on parasta opetella nuotit tai sitten plokkailla vaan korvakuulolta. Ja jos yhtään halajaa ammattimaisesti tehdä musiikkia, niin kyllä nuottien luku on aikast oleellista. |
Sergei Fallinen 13.09.2009 23:10:55 | |
---|
Fintrollx: 1. Etkö nähnyt lukea että sanoin "Mun mielestä" soitetaan varmaan erityylistä musiikkia, itse en soita iskelmää tai jazzia. "Joo tota soitettaisko vaikka tos ens reeneis Cannibal Corpse I cum bloodi" -"Öö... oisko sulla noita nuotteja kun en oikeen korvakuulolta osaa" mutta nyt puhuttiinkin ammattimuusikoista. Sellasia on vähän vähemmän tuolla äärimetallin puolella. 2. Mulla ei oo mitää Juccista vastaa. joo, se kommentti ei ollut sulle tarkotettu vaan yleisemmin |
Burn 13.09.2009 23:22:17 | |
---|
Jucciz: En mä ole määrännyt, kenen tulee käyttää nuotteja ja kenen tabulatuureja - olen ainoastaan vertaillut ääneen näiden kahden eroja ja jättänyt kaikille vapauden päättää itse, miten paljon kummankin taktiikan edut painavat vaakakupissa ja mitkä ovat ylipäätään tavoitteet soittamisen saralla. Et, mutta enemmän kuin kerran on kirjoituksesi ollut sen sorttista julistusta että voi hyvin kuvitella, että se aloitteleva soittoniekka pelästyy tätä vanhaa tekijää ja pahimmassa tapauksessa lopettaa foorumilla vierailun sen pelossa, että joku puristi tulee saman tien iholle. On muuten helvetin pitkä lause tuo. Olipa kerran pedofiili, raiskaaja ja pappi. Ja siinä oli vasta tarinan ensimmäinen henkilö... |
novo 13.09.2009 23:54:23 | |
---|
Burn: On muuten helvetin pitkä lause tuo. Se on itteasiassa virke. voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii... |
Jucciz 14.09.2009 00:05:04 | |
---|
novo: Se on itteasiassa virke. Itte asiassa. |