Aihe: Santanan kitaroinnista
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Ossi
08.09.2009 19:33:58

Sitä minä vielä, että mistä Santanan soundi koostuu? Kuinka paljon tulee soittotekniikasta, kitarasta, efektipuolesta tai äänitystekniikasta?

Mutu-pohjalta vois kuvitella, että soittotekniikka, kitara ja styrkkari ovat oleelliset osat Santanan soundin takana. Efektejähän mies ei paljon käytä, wahi ja delay poislukien.
Seuraava!
poppamies
08.09.2009 20:19:39 (muokattu 08.09.2009 20:22:53)

Jucciz: Black Magic Womanissa häiritsee sama asia kuin Michael Jackson -vainaan Beat It:in kitarasoolossa, vaikka molemmissa ei muuten olekaan sinänsä suurempaa vikaa: kitaran ja muun soitannan välinen vire-ero.

Katselin juuri Transcribella tuon intron eikä siinä ollut mitenkään poikkeavia vireitä. Tottakai venytyksissa kitara huojuu aavistuksen verran mutta ei mitenkään häiritsevästi. Muutkin soittimet oli precis samassa vireessä. Se mikä saattaa aiheuttaa tuon epävireisyyden tunteen (joka minusta on kappaleen yksi elementti) voisi olla tuo Fender Rhodes piano. Rhodes kuulostaa aina epävireiseltä vaikka ei ole. Soundi on sellainen. Enkä ihmettelisi yhtään jos siinä Jackon kappaleessa myös olis Rhodes ;=)
G strings are for strippers!
Jucciz
08.09.2009 20:56:27 (muokattu 08.09.2009 20:57:11)
poppamies: Katselin juuri Transcribella tuon intron eikä siinä ollut mitenkään poikkeavia vireitä. Tottakai venytyksissa kitara huojuu aavistuksen verran mutta ei mitenkään häiritsevästi. Muutkin soittimet oli precis samassa vireessä. Se mikä saattaa aiheuttaa tuon epävireisyyden tunteen (joka minusta on kappaleen yksi elementti) voisi olla tuo Fender Rhodes piano. Rhodes kuulostaa aina epävireiseltä vaikka ei ole. Soundi on sellainen. Enkä ihmettelisi yhtään jos siinä Jackon kappaleessa myös olis Rhodes ;=)

Tästä ei ole kyse. Ja kyllä Rhodes saadaan aivan yhtä hyvään vireeseen kuin mikä tahansa kielisoitin - eli aivan riittävän hyvään jopa mun korvile.
poppamies
08.09.2009 21:16:21

Jucciz: Tästä ei ole kyse. Ja kyllä Rhodes saadaan aivan yhtä hyvään vireeseen kuin mikä tahansa kielisoitin - eli aivan riittävän hyvään jopa mun korvile.

Rhodeshan on ja pysyy vireessä . Kun siinä on on kiinteät "kielet" niin eihän se vire muutu jos ei sitä tahallaan muuteta. Rhodes soundi vain on aika hämmentävä ja niin kuin sanon antaa sellaisen mielikuvan että se on epävireessä. Tämän voi varmaan jokainen joka on ollut enemmän tekemisissä kyseisen laitteen kanssa todistaa.
J.Hollström
08.09.2009 21:20:50
Jucciz: eli aivan riittävän hyvään jopa mun korvile.

Miten sää sit kestät jotain Läsää kuunnella.
Jucciz
08.09.2009 21:51:27
poppamies: Rhodeshan on ja pysyy vireessä . Kun siinä on on kiinteät "kielet" niin eihän se vire muutu jos ei sitä tahallaan muuteta. Rhodes soundi vain on aika hämmentävä ja niin kuin sanon antaa sellaisen mielikuvan että se on epävireessä. Tämän voi varmaan jokainen joka on ollut enemmän tekemisissä kyseisen laitteen kanssa todistaa.

Rhodesin soundi on kovasti sydäntä lähellä ja olen sitä kuunnellut paljon eri yhteyksissä ja joskus soittanutkin ihan vaan siksi, että tykkään soundista, vaikken yhtään osaakaan. Hämmentävä se soundi on, mutta mulle ei kyllä sitä kuunnellessa tule mielikuvaa epävireestä - ellei soitin siis ole epävireessä.
Jucciz
08.09.2009 21:51:38
juki68: Miten sää sit kestät jotain Läsää kuunnella.

En ymmärrä kysymystä.
J.Hollström
08.09.2009 21:52:48
Jucciz: En ymmärrä kysymystä.

No Läsähän (Saul Hudson) on koko ajan out of tune, out of time, all the time.
Jucciz
08.09.2009 22:35:25
juki68: No Läsähän (Saul Hudson) on koko ajan out of tune, out of time, all the time.

Sen tajusin, kestä puhutaan, mutta ei kai se nyt ihan noin ole sentään. Slash oli kovis, vaikka nykykunnossa ei ehkä olekaan käsittääkseni kauheasti kehumista.
kimurantti1
08.09.2009 22:41:30 (muokattu 08.09.2009 22:43:51)
Jucciz: Sen tajusin, kestä puhutaan, mutta ei kai se nyt ihan noin ole sentään. Slash oli kovis, vaikka nykykunnossa ei ehkä olekaan käsittääkseni kauheasti kehumista.

Valitettavan monien tunnettujen bändien kitarasankareiden (ja solistien) livekunnossa ei ole ikinä paljoa kehumista ollutkaan.

E: Oon tän maininnut parissakin ketjussa aiemmin. Mua vaan risoo se jotenkin käsittämättömällä tavalla, kuinka moni levyllä hyvän kuuloinen bändi on oikeasti ihan hiton väsyneitä livenä.
Epämuusikko
09.09.2009 00:31:31
poppamies: Rhodeshan on ja pysyy vireessä . Kun siinä on on kiinteät "kielet" niin eihän se vire muutu jos ei sitä tahallaan muuteta. Rhodes soundi vain on aika hämmentävä ja niin kuin sanon antaa sellaisen mielikuvan että se on epävireessä. Tämän voi varmaan jokainen joka on ollut enemmän tekemisissä kyseisen laitteen kanssa todistaa vääräksi. Ne perkeleen jouset siellä elää omaa elämäänsä.

Tai sitten olen ollut vääränlaisten Rhodesien kanssa tekemisissä.
"Greetings from Niger". Kesy animaali #1
poppamies
09.09.2009 07:54:15

Epämuusikko: vääräksi. Ne perkeleen jouset siellä elää omaa elämäänsä.

Tai sitten olen ollut vääränlaisten Rhodesien kanssa tekemisissä.

Tarkoitat niitä "vastapainoja".
Vladi
09.09.2009 09:01:25
kimurantti1: Valitettavan monien tunnettujen bändien kitarasankareiden (ja solistien) livekunnossa ei ole ikinä paljoa kehumista ollutkaan.

E: Oon tän maininnut parissakin ketjussa aiemmin. Mua vaan risoo se jotenkin käsittämättömällä tavalla, kuinka moni levyllä hyvän kuuloinen bändi on oikeasti ihan hiton väsyneitä livenä.

Itse olen jo pitkään pitänyt "hyvän bändin määritelmänä" sitä, että bändi kuulostaa hyvältä sekä levyllä että livenä. Nykyään kun on levyille liian helppo soittaa kaikkia juttuja mutta sitten livenä ne ei kummasti onnistukkaan.
Kyllä se siitä.
Epämuusikko
09.09.2009 12:14:12
poppamies: Tarkoitat niitä "vastapainoja".

Tarkoitan niitä käkkäröitä mitkä ympäröivät niitä tinejä mitkä siis vaikuttavat vireeseen.
"Greetings from Niger". Kesy animaali #1
poppamies
09.09.2009 15:29:39

Epämuusikko: Tarkoitan niitä käkkäröitä mitkä ympäröivät niitä tinejä mitkä siis vaikuttavat vireeseen.

Aivan...
http://www.fenderrhodes.org/rhodes/manual/ch5.html
WanhaWetäjä
09.09.2009 17:16:02

poppamies: Katselin juuri Transcribella tuon intron eikä siinä ollut mitenkään poikkeavia vireitä.

KUUNTELE vaikka luureilla ja ajatuksen kaa kappaleet "BMW" ja SPT"...löytyy juutuubista molemmista originaalit versiot...epävire on ns käsin kosketeltavissa ja korvin kuultavissa.Ja se ei ole pelkästään skitta joka on epiksessä, basso on kolkon kuulonen varsinkin "Samba pa ti"ssa.

Tottakai venytyksissa kitara huojuu aavistuksen verran mutta ei mitenkään häiritsevästi. Muutkin soittimet oli precis samassa vireessä.

No huojuu sitten kitara tai kitaristi niin ei varmasti ole soittimet vireessä keskenään noissa biiseissä!

Se mikä saattaa aiheuttaa tuon epävireisyyden tunteen (joka minusta on kappaleen yksi elementti) voisi olla tuo Fender Rhodes piano. Rhodes kuulostaa aina epävireiseltä vaikka ei ole. Soundi on sellainen. Enkä ihmettelisi yhtään jos siinä Jackon kappaleessa myös olis Rhodes ;=)

Eihän noissa edes ole rhodesia kovin oleellisesti esillä skittasoolopaikoissa...

Hei, nyt mä keksin!Kaikki kuuntelee noi biisit ja sitten äänestetään onko niissä epävirettä vai ei!Ei sillä että mua haittaa, en mä noita jaksais kuunnella enää muutenkaan.

No ei vaan...onhan noi omalla tavallaan merkittäviä biisejä molemmat, on niitä itekkin veivattu jopa keikoilla, kuin myös jotain "moonfloweria"... Santana on ilmiö ja legenda, varmasti vaikuttanut monen kitaristin soittotyyliin, mutta kovin tylsää ja itseään toistavaa Santalan Kallen soitto on tänä(kin) päivänä, se on sellanen lattarimusan B.B King, kaikella kunnioituksella molempien mestarien uraa kohtaan.
poppamies
09.09.2009 18:37:33

WanhaWetäjä:

No ei vaan...onhan noi omalla tavallaan merkittäviä biisejä molemmat, on niitä itekkin veivattu jopa keikoilla, kuin myös jotain "moonfloweria"... .

Heh, meillä on edelleen repertuaarissa sekä BMW, SPT sekä Moonflower...
Pitäiskö bassoa virittää vai pidänkö tehtaan vireessä niin kuullostaa aidommalta.
Confidentum
10.09.2009 08:44:41
poppamies: Heh, meillä on edelleen repertuaarissa sekä BMW, SPT sekä Moonflower...
Pitäiskö bassoa virittää vai pidänkö tehtaan vireessä niin kuullostaa aidommalta.

On se veijari vaan saanu yli 80 miljoonaa levyä meille myytyä - antaa huojua vaan, Tavallinen kansa ja me tavallisen kansan pirkka-kitaristit tykätään kovasti sekä kuunnella että soittaa - toiset huojuen tanssilattialla ja toiset lavalla
velsa
11.09.2009 02:59:07

mutta kovin tylsää ja itseään toistavaa Santalan Kallen soitto on tänä(kin) päivänä, se on sellanen lattarimusan B.B King, kaikella kunnioituksella molempien mestarien uraa kohtaan.

se se vasta on kovin tylsää ja itseään toistavaa ku lauma laivamuusikoita rupeaa Santanan tuotantoa tapailemaan.............ja sen ne tekee jostain syystä aina....vaikka nimenomaan toisin toivottaisiin....8D
Kauas on pitkä matka........
Confidentum
11.09.2009 08:46:32
velsa: se se vasta on kovin tylsää ja itseään toistavaa ku lauma laivamuusikoita rupeaa Santanan tuotantoa tapailemaan.............ja sen ne tekee jostain syystä aina....vaikka nimenomaan toisin toivottaisiin....8D

Juu, yhdessä omassa maakrapu-bändissä todettiin aika pian, että triolla ei oikein 12-hengen Santana-bändiä pysty juurikaan imitoimaan :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)