Aihe: Soolo jossa kaikki tekniikan osa-alueet?
1 2 3 4 5 6 7
kimurantti1
15.08.2009 14:18:49 (muokattu 15.08.2009 14:37:00)
Voisin vielä todeta, että onko sillä oikeasti väliä, jos jollain soittajalla ei ole tyyliä, jonka tunnistaa ensimmäisen tai viimeistään toisen lickin jälkeen? Jos jonkun soittajan soitosta vaan sattuu diggaamaan, niin ei kai se siitä mitenkään huonompaa tee. Mun tietääkseni Guthrie Govan itsekään ei miellä itseään miksikään kitarasankariksi, vaan nimenomaan musiikin monityöläiseksi, ja siinä se onkin hiton hyvä.

En mä tästä aiheesta halua sen kummemmin vääntää, mutta niin kuin yllä totesin, niin jos se on ainoa oikea kriteeri, että kuka tahansa tavis tunnistaa jonkun kitaristin yhdestä ainoasta lickistä, niin ne kitaristit on sormilla laskettu. Myöskin, ei mulle kolahda pätkän vertaa monet kitaristit, joilla on se "oma tunnistettava tyyli". Esimerkiksi Santana ei muhun kitaristina vetoa millään tavalla, ei Blackmore eikä myöskään Gilmour. John Mayer on mulle vaan sellainen Berkleen käynyt SRV, ja ylipäätään suurin osa ton "SRV-genren" kitaristeista kuulostaa mulle vaan toistensa kopioilta. Paul Gilbert ja Eric Johnson on molemmat mun mielestäni loistavia kitaristeja, mutta kumpikaan ei ole mun mielestäni saanut mitään kovin kummoisia biisejä aikaan, ei yhtään sen parempia kuin Govankaan. Mitä mä tässä koitan sanoa, on, että ei se omaperäisyys ole kaikki kaikessa ja ainoa kriteeri, jolla musiikkia/muusikoita kantsii arvostella.
Socialite
15.08.2009 16:09:31 (muokattu 15.08.2009 16:10:00)
Ymmärrän kyllä jäsen Kimurantin näkemyksen oikein hyvin. Makuasioita ja mieltymyksiin pohjautuvia juttuja nämäkin tottakai on. Itse henk.koht. kuitenkin nostan persoonallisuuden ja omaperäisyyden aika korkealle jalustalle kun taas musiikin moniosaajat ja useat tyylit ja tekniikat handlaavat kaverit harvoin jaksaa kiinnostaa pitemmän päälle. Tuppaavat olemaan tylsiä ja kliinisiä, miun mielestä. Siinä soitossa vaan täytyy olla joku juttu.

Tämä omintakeisuus voi toimia myös päinvastaisesti. Jollain saattaa olla tunnistettava tyyli, saundi tai mikälie mutta omaan makuun tämän henkilön soitto saattaa olla sietämätöntä. Siitä huolimatta nostan hattua kaikille jotka pystyvät ilmaisussaan tuomaan esille jotain omaa irtomatskua, erottumaan meistä muista.
velsa
17.08.2009 04:15:02

Kai se on sitten niin et mä en vaan pidä noita yleismies tyylisiä jamppoja oikeen minään ku ne ei vaan kuulosta miltään mun korviin.....mä väänsin joskus tästä samasta aiheesta täällä että kelle soitetaan.....yleisölle vai muille muusikoille.....ja jos esim. joku Keke vetää jotain arpeggioo niin nopeesti etten mä ehdi rekisteröidä mita siinä tapahtuu ni WHAT'S THE POINT???
Kauas on pitkä matka........
Sergei Fallinen
18.08.2009 00:49:58 (muokattu 18.08.2009 00:50:36)
velsa: Kai se on sitten niin et mä en vaan pidä noita yleismies tyylisiä jamppoja oikeen minään ku ne ei vaan kuulosta miltään mun korviin.....mä väänsin joskus tästä samasta aiheesta täällä että kelle soitetaan.....yleisölle vai muille muusikoille.....ja jos esim. joku Keke vetää jotain arpeggioo niin nopeesti etten mä ehdi rekisteröidä mita siinä tapahtuu ni WHAT'S THE POINT???

vähän ristiriitanen toi sun näkemys. Eihän se yleisö tunnista, onko kitaristi omaperäinen vai ei, kitaransoittajat vain. Siis ellei se kitaristi ole Jimi tai joku muu legenda joita on tosiaan noin 0,001% kaikista levyttäneistä kitaristeista. Yleisöä kiinnostaa ne biisit, se on ihan sama mitä kadensseja tai efektejä jossain soolossa käytetään, jos ei riffi ja melodia ensin kolahda. Siis toisin sanoen eihän yleismies ole se, joka vetää arpeggioo mahdollisimman nopeasti. Se on erikoismies. Yleismies on taas se, joka osaa sovittamalla ja esittämällä tuoda biisintekijän idean esiin mahdollisimman puhtaasti ja toimivasti.
antnis
18.08.2009 01:24:10 (muokattu 18.08.2009 01:26:59)
kimurantti1: Kyllä mä ainakin uskoisin erottavani. Ensinnäkin sillä on aika omanlaisensa soundi noissa säröisemmissä pätkissä, ja kaikissa samanlainen. Sellainen tavallan tosi pistävä ja joku kummallinen narske, tiedä sitten onko se se Cornfordin vahvistin millä se soittaa. Aika harva jamppa edes pystyy soittamaan samanlaisia juttuja kuin se, mikä rajaa myös ison osan kitaristeista pois. Mitä mieltä oot näistä pätkistä:

http://www.youtube.com/watch?v=0tqr … i1FQ&feature=channel&fmt=18
http://www.youtube.com/watch?v=TINt … UbXE&feature=channel&fmt=18

Laitoin nää pätkät ihan vaan sillä, että Govanilta kyllä lähtee muutakin kuin kliinistä rockfuusiotilua. Oot kyllä oikeassa siinä, ettei kukaan tavis tiedä Govanista mitään eikä varmasti erottaisi sitä levyltä tuntematta biisiä, mutta jos se on se kriteeri millä kitaristit mitataan, niin siihen listaan ei kyllä paria kymmentä nimeä enempää löydy muutenkaan. Mä myös väitän, että tota Derek Trucksia, vaikka mielettömän hieno kitaristi onkin, ei monikaan tavis erottaisi levyltä myöskään.

Vaikka minulta ei kysyttykään, niin sanon, että nuo kuulostavat siltä, että kliininen rockfuusiotilumies soittaa bluesia. Vähänkuin Robben tylsimmillään. Mitä Gilmouriin ja Santanaan (joista puhuit toisessa viestissäsi) tulee, niin heidän soittonsa on aina ollut alisteista sille, mitä bändi soittaa ja hyvä niin. Santana tosin nykyään on vähän mitä on, mutta Santana Bandin ensimmäisillä levyillä on mielestäni hiton hyvää soittoa. Ja nimenomaan sellaista, joka vetoaa muihinkin kuin toisiin kitaristeihin. Loppujen lopuksi kitaristillahan ei ole mitään väliä jos biisit eivät ole hyviä.
Well, I may have alzheimers but at least I don't have alzheimers!!
velsa
18.08.2009 02:52:09 (muokattu 18.08.2009 02:52:29)

hibernance: vähän ristiriitanen toi sun näkemys. Eihän se yleisö tunnista, onko kitaristi omaperäinen vai ei, kitaransoittajat vain. Siis ellei se kitaristi ole Jimi tai joku muu legenda joita on tosiaan noin 0,001% kaikista levyttäneistä kitaristeista. Yleisöä kiinnostaa ne biisit, se on ihan sama mitä kadensseja tai efektejä jossain soolossa käytetään, jos ei riffi ja melodia ensin kolahda. Siis toisin sanoen eihän yleismies ole se, joka vetää arpeggioo mahdollisimman nopeasti. Se on erikoismies. Yleismies on taas se, joka osaa sovittamalla ja esittämällä tuoda biisintekijän idean esiin mahdollisimman puhtaasti ja toimivasti.

Älkääs nyt kuulkaa höpöttäkö ku ette näköjään ollenkaan ymmärrä mistä on kysymys........kaikella kunnioituksella!!!
Sergei Fallinen
18.08.2009 02:55:56
velsa: Älkääs nyt kuulkaa höpöttäkö ku ette näköjään ollenkaan ymmärrä mistä on kysymys........kaikella kunnioituksella!!!

kannattais sit varmaan vaikka opetella tekemään itsensä ymmärrettäväksi tai vähentää sitä alkoholinkäyttöä. kaikella kunnioituksella.
velsa
18.08.2009 03:19:57

hibernance: kannattais sit varmaan vaikka opetella tekemään itsensä ymmärrettäväksi tai vähentää sitä alkoholinkäyttöä. kaikella kunnioituksella.

Ookoo...... mä lupaan tehdä ens kerralla parhaani että säkin ymmärtäisit mistä puhutaan.......!!!
--Tomppa--
18.08.2009 19:12:40
Tulee aina kivasti mieleen eräs nimeltämainitsematon tiluhirmu noista pisteistä joka lauseen lopussa.
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
Kiksaus
18.08.2009 22:10:22 (muokattu 18.08.2009 22:14:37)

velsa: Kai se on sitten niin et mä en vaan pidä noita yleismies tyylisiä jamppoja oikeen minään ku ne ei vaan kuulosta miltään mun korviin.....mä väänsin joskus tästä samasta aiheesta täällä että kelle soitetaan.....yleisölle vai muille muusikoille.....ja jos esim. joku Keke vetää jotain arpeggioo niin nopeesti etten mä ehdi rekisteröidä mita siinä tapahtuu ni WHAT'S THE POINT???

Mul on vähä sama juttu melkein kaikkien blueskitaristien (ja blues/semijazzkitaristien) kanssa. Esim. jos joku Alpertti vetää niin pitkää nuottia, että meinaa nukahtaa, ni WHAT'S THE POINT??? Ei näitä erota ikinä toisistaan ku kuulostaa kaikki yhtä skeidalle. Ja miks ne vanhat ukot ei virittäny niitä kitaroitaan. Prkl! Tai sit joku Carlton joka ei osaa vetää jatsia eikä pluussia, vaan yrittää hoiperrella siinä välissä. Kamalaa kuunneltavaa. Puhumattakaan mistään paskasta rokkikitaristista mikä ei tiiä mistä ja mitä vetää, kuha vaan saa herskaa, cokaa ja muijii.

Nii, mut khyl mää myös vihaan sellassii nyplääjii ku Kampaale ja Holswörtti, virkkuukoukut käteen sellasille neideille. Prkl!
"I don't want to talk to you no more, you empty headed animal food trough wiper. I fart in your general direction."
arc
19.08.2009 01:01:07 (muokattu 19.08.2009 01:07:51)
Eihän se yleisö tunnista, onko kitaristi omaperäinen vai ei, kitaransoittajat vain.

Munmielestä toi on täysin musiikkisidonnainen asia. Jos nyt puhutaan blues ja jazzkitaroinnista, niin väittäisin että ainakin tällä vuosikymmenellä näiden musatyylien keskivertokuuntelija on itse paljon paremmin perillä musiikin soitannollisista puolista, kuin esim tällähetkellä tosi populaarissa asemassa olevan hevin keskivertokuuntelija.

Sinänsä velsan näkemys on musta ristiriitainen siksi, koska yleensä nopeat tilut nimenomaan on yleisölle soittamista. Nehän toimii varsinkin musiikista tietämättömille henkilöille, joiden havainnointi rajoittuu "Vittu se on nopee" -tyyppisiin asioihin. Sitten jos siinä tilussa on vielä jotain sisältöä, niin se toimii ehkä musikaalisellekin kuuntelijalle.

E: Kaikkien väärinkäsitysten välttämiseksi toistan: En puhu näiden genrejen muusikoiden taidoista tai kyvyistä. Puhun näiden genrejen tavallisimmasta kuluttajasta, ja hänen musikaalisesta tietämyksestään.
velsa
19.08.2009 02:54:19

Kiksaus: Mul on vähä sama juttu melkein kaikkien blueskitaristien (ja blues/semijazzkitaristien) kanssa. Esim. jos joku Alpertti vetää niin pitkää nuottia, että meinaa nukahtaa, ni WHAT'S THE POINT??? Ei näitä erota ikinä toisistaan ku kuulostaa kaikki yhtä skeidalle. Ja miks ne vanhat ukot ei virittäny niitä kitaroitaan. Prkl! Tai sit joku Carlton joka ei osaa vetää jatsia eikä pluussia, vaan yrittää hoiperrella siinä välissä. Kamalaa kuunneltavaa. Puhumattakaan mistään paskasta rokkikitaristista mikä ei tiiä mistä ja mitä vetää, kuha vaan saa herskaa, cokaa ja muijii.

Nii, mut khyl mää myös vihaan sellassii nyplääjii ku Kampaale ja Holswörtti, virkkuukoukut käteen sellasille neideille. Prkl!

Aivan samaa mieltä!!!!!
velsa
19.08.2009 03:05:52 (muokattu 19.08.2009 03:06:12)

Sinänsä velsan näkemys on musta ristiriitainen siksi, koska yleensä nopeat tilut nimenomaan on yleisölle soittamista. Nehän toimii varsinkin musiikista tietämättömille henkilöille, joiden havainnointi rajoittuu "Vittu se on nopee" -tyyppisiin asioihin. Sitten jos siinä tilussa on vielä jotain sisältöä, niin se toimii ehkä musikaalisellekin kuuntelijalle.

Tämän mä allekirjoitan ihan täysin jos soitetaan joillekin vidun täiparroille tai muille urpoille jotka ei tajuu vidduukaan mitä siinä tapahtuu muuta ku et nopeeta on.......ja sit jos se "musikaalinen" kuuntelija on mestoilla ni se on satavarmasti naapurin Pena.....se kitaristi joka sahaa himassa samoja juttuja ja diggaa!!!!

Mut pankaa mimmit joraamaan noilla tiluillanne ni sit mä myönnän olevani väärässä!!!!!

TAJUUTTEKSTE MITÄ MÄ AJAN TAKAA VAI PITÄÄKS SE VÄÄNTÄÄ RAUTALANGASTA?
J.Hollström
19.08.2009 07:05:30
velsa: Mut pankaa mimmit joraamaan noilla tiluillanne ni sit mä myönnän olevani väärässä!!!!!

Sitä varten bändissä on basisti joka pistää perseet heilumaan. Tilukitaristit on.... en tiedä keitä varten. Varmaan eniten itseään.
Puavali
19.08.2009 11:17:09
aalataur: Sanokaapa jokin hyvänkuuloinen rock/metallisoolo (miksei jazzikin), jossa olisi nämä kaikki kitaransoiton osa-alueet:

- tapping
- sweeppaus
- alternate
- economy
- legato
- inside picking
- outside picking
- bendaus
- laajoja venytyksiä sormille
- mutta myös nopeita kohtia pienin venytyksin
- riittävästi nopeutta

Siis jokin mahdollisimman teknisesti monipuolinen soolo. Vaikeustason mitä etsitään voi vaikka noista mun sooloskabavedoista kuulla, eli ei mitään Gilberttiä kiitos.. Olis hienoa kun olisi soolo mitä treenata, jossa kaikki osa-alueet tulisi tasaisesti käytyä läpi. Vielä joku sielukas ja hyvä, että motivaatio oppia se olisi kova. Huomannut että jaksan pyöritellä ikuisesti tiettyjä sooloja, (esim. Marty Friedman, Nuno Bettencourtin helpoimmat) joten jos siinä olisi kaikki osa-alueet niin..

No toi Red Hot Chili Peppers - Scar Tissue
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
kimurantti1
19.08.2009 15:44:51
velsa: Mut pankaa mimmit joraamaan noilla tiluillanne ni sit mä myönnän olevani väärässä!!!!!

Tässä se perimmäinen syy meidän kaikkien soittoon taitaa olla. :-)

TAJUUTTEKSTE MITÄ MÄ AJAN TAKAA VAI PITÄÄKS SE VÄÄNTÄÄ RAUTALANGASTA?

Kyllä mä ainakin tajuan mitä sä tarkoitat, olen vaan eri mieltä asiasta. Tai en varsinaisesti eri mieltä, musta se asia ei ole vaan niin yksinkertainen, kuin sä annat ymmärtää.
Kasperi Tervonen
19.08.2009 15:53:56

http://irc-galleria.net/channel.php?channel_id=1446496

On tuol ainakin 22 mimmiä!!!!!

Mutjoo.. tiluttaminenhan ei ole koskaan musikaalista. Kyse on kilpaurheilusta, pätemisestä, peniksen kasvattamisesta, ja valheellisista haaveista pillun saamisen suhteen. THAT'S THE POINT!!!
"tietenkin voit katsoa googlesta tai wikipediasta jos sieltä löytyisi, että millaista soittoa tulee jos imppaa muutaman keuhkarin vaikka auton bensiinirööristä" - vili linnakoski
Jzci
19.08.2009 16:25:35

Mutjoo.. tiluttaminenhan ei ole koskaan musikaalista. Kyse on kilpaurheilusta, pätemisestä, peniksen kasvattamisesta, ja valheellisista haaveista pillun saamisen suhteen. THAT'S THE POINT!!!

Todellakin! "Tiluttaminen" on muuten yksi typerimmistä termeistä ikinä. Ihan suoraan sanottuna vituttaa koko sana aivan suunnattomasti.
Kasperi Tervonen
19.08.2009 17:46:53
"Tiluttaminen" on muuten yksi typerimmistä termeistä ikinä. Ihan suoraan sanottuna vituttaa koko sana aivan suunnattomasti.

Eipä. :D Samaan lokeroon vaan kaikki nopeasti(kin) soittavat kitaristit Paul Gilbertistä Fransesco Fareriin - samaa skeidaa ne kaikki soittaa!
"tietenkin voit katsoa googlesta tai wikipediasta jos sieltä löytyisi, että millaista soittoa tulee jos imppaa muutaman keuhkarin vaikka auton bensiinirööristä" - vili linnakoski
Tonski
19.08.2009 17:51:07

-Gitaristi-: Fransesco Fareriin

Mä mietin mitä tällasilla jannuilla musiikissa tekee.
ihku
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)