author 11.07.2009 20:45:26 | |
---|
Kontiak: edit. Ethän sä nyt oikeesti ole aamulla leikkaamassa sitä kättä poikki? En malttanut. Piti kokeilla heti. |
Othoz 11.07.2009 20:54:34 | |
---|
MadMatt: Täähän meni ihan hölmöksi. Millään kielten paksuuksilla ei tatsi muutu sen paremmaksi ja se plekun paksuuskin on marginaalista jos homma ei oo oikeesti hanskassa. En usko, että kukaan on väittänyt tatsin muuttuvan paremmaksi jos perus soittotuntuma ei ole kunnossa. Tuntumaa ja soiton tarkkuutta tulee yksinkertaisesti soittamalla. Alunperinhän kysyttiin vinkkejä tatsin tiukentamiseen? Enkä nyt tiedä mitä tässä täysin haetaan, mutta itselläni tatsin tiukkuus alkoi löytyä vasta vähän paksumpiin kieliin vaihtaessa. |
Vladi 11.07.2009 21:08:38 | |
---|
Laitetaas nyt lisää "infoa" noista kielistä ja plekusta. Meikäläinen on jo jonkun aikaa soitellu 10-52 setillä normi e-vireessä. Kestää nuo paksummat kielet droppaamisen menemättä löysiks ja yläkieliltä helppo bendata. 11-setillä ei bendaamisesta taho tulla enää mitään, kuten tuossa aiemmin taisin jossain kohtaa mainita. Pidän siitä, kuinka kitara tuntuu soivan ja resonoivan paremmin vähän paksummalla setillä. Eli taidanpa pidättäytyä tuossa 10-52:ssa. Ehkäpä mun pitää vaan yrittää saada vielä lisää tota plekukättä kuntoon. Kuten jo mainitsin, on pleku-ote muuttunut vasta jonkun aikaa sitten "oikeampaan" suuntaan. Soittotatsi parani sen myötä paljon, samoin nopeus. En tiedä tuosta plekun paksuudesta, ehkä pitää vaan oppia pikkaamaan enemmän kärjellä, ettei upota aina senttiä kielten väliin. Tässä muun keskustelun ohella on tullut pari asiaa selväks: -Paksumpi pleku on ihan ok, ja kiitos Aalataurille videosta, pistinpä sen muistiin ja katson vielä uudestaan ajatuksen kanssa myöhemmin -Mun pitää kiinnittää huomiota ranteeseen -Tatsi paranee soittamalla ja tämähän multa onnistuu, tässä onkin pari biisiä mitkä oon halunnu opetella, joten siitä aloitan Kiitoksia kaikille tähän mennessä hyviä neuvoja antaneille. Vladi Kyllä se siitä. |
Kontiak 11.07.2009 21:24:34 | |
---|
Vladi: Ehkäpä mun pitää vaan yrittää saada vielä lisää tota plekukättä kuntoon. Kuten jo mainitsin, on pleku-ote muuttunut vasta jonkun aikaa sitten "oikeampaan" suuntaan. Soittotatsi parani sen myötä paljon, samoin nopeus. En tiedä tuosta plekun paksuudesta, ehkä pitää vaan oppia pikkaamaan enemmän kärjellä, ettei upota aina senttiä kielten väliin. Tuohon voi lisäksi kokeilla economy ja inside pickingin treenausta. "Loppujen reaktiot mua ei suoranaisesti kiinnostakaan. Jos joku tahtoo suuttua ja vetää herneet nenään, be my guest." - Jucciz kertoo perseilystään |
Vladi 11.07.2009 21:26:50 | |
---|
Kontiak: Tuohon voi lisäksi kokeilla economy ja inside pickingin treenausta. Oon tässä ottanu projektiks opetella Dream Theaterin Overtue 1928:n. Siinä tulee mukavasti ainakin noita kumpaakin reenattua, samoin paljon kaikkea muutakin. :) Kiitos neuvosta, btw! + Kyllä se siitä. |
Arde135 11.07.2009 21:27:11 | |
---|
Vladi: Mitenhän en oo tota tullu ajatelleeks. Ei kukaan tule sitä ajatelleeks ku kaikkialla lukee että paksu plektra antaisi "hallintaa" lisää esim hevimättöön vaikka ainakin omassa tapauksessa se hidastaa pahasti :D |
--Tomppa-- 11.07.2009 21:32:03 | |
---|
Kontiak: - Marty Friedman sanoi että kun soittaa hieman backbeatisti, niin kuulostaa enemmän prolta.(aloittelevilla tapana kiilata) Ja löytyisköhän tähän joku kiva harjoitusmetodi. Just tuon olen (muiden seikkojen muassa) havainnut itselleni ongelmaksi. Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM |
oiva tumpeloinen 11.07.2009 21:45:26 | |
---|
Vladi: Ehkäpä mun pitää vaan yrittää saada vielä lisää tota plekukättä kuntoon. Kuten jo mainitsin, on pleku-ote muuttunut vasta jonkun aikaa sitten "oikeampaan" suuntaan. Soittotatsi parani sen myötä paljon, samoin nopeus. En tiedä tuosta plekun paksuudesta, ehkä pitää vaan oppia pikkaamaan enemmän kärjellä, ettei upota aina senttiä kielten väliin. Mun mielestä ei kannata täysin opetella ainoastaan "hiplausta" kitaran kanssa. Myös nopeampaa soittaessa voi jonkin verran vaikuttaa soundiin, jos pohja ei ole aivan tukossa. Mut jos haluat opetella pikkaamaan pelkällä kärjellä, hommaa kaupasta itsellesi Stylus Pick. En tiedä, paljonko siitä on oikeasti apua sen suhteen, mut kiva lelu se on. Tai ainakin muistikuvien mukaan oli. Plärästä muuten sen verran, että kannattaa ottaa vain se plärä, millä tuntuu helpoiten onnistuvan ne eniten käytetyt jutut. Kaiken muun pystyy treenaamaan jatkossa, mutta on täysin järjetöntä vaihtaa plärää johonkin epämukavaan lätkään vain sen takia, että m.netissä joku neuvoo niin tekemään. Ihan sama juttu on niiden kielten kanssa. Niillä ei kuitenkaan ongelmat ratkea suuntaan tai toiseen. Mut kaipa tuossa koko touhussa toimii parhaiten se kulunut hokema, mitä täällä aina hoetaan. Treenaa lisempää. Ja ennen kaikkea kuuntele, mitä sä treenaat. Jos sä kelaat pelkästään levyjen perässä, kuulostaa soitto paljon valmiimmalta kuin se todellisuudessa on. Nauhoita omaa soittoa, niin sieltä alkaa kuulumaan ne ikävimmät kohdat ja keskity niiden hiomiseen. Tarpeeksi pieni pätkä kerrallaan. Sen verran piti vielä sanoa, että ota se treeni sillä tavalla tiukasti, että koita matkia sitä opettelemaasi pätkää mahdollisimman paljon joka suhteessa. Se opettaa kaikista parhaiten saamaan erilaisia ääniä ulos kitarasta erilaisilla tatsilla ja pitää sut pois jumittumasta omaan tuttuun kuvioon, miten käy todella helposti. Tai ainakin mulle kävi, kun soittaa jutut aina vähän sinne päin. Ei tullut sillä tavalla suurta tiluttajaa, ei. |
oiva tumpeloinen 11.07.2009 21:47:03 | |
---|
--Tomppa--: Ja löytyisköhän tähän joku kiva harjoitusmetodi. Just tuon olen (muiden seikkojen muassa) havainnut itselleni ongelmaksi. Mä sanoisin näin täältä amatööripohjalta, että pidä mieluummin se kiilaus päällä. Se on paljon siedettävämpää hallitsemattomana kuin sleepaus. sleepaaminen tyylikkäästi on oikeasti taitolaji. |
Kontiak 11.07.2009 22:58:44 | |
---|
--Tomppa--: Ja löytyisköhän tähän joku kiva harjoitusmetodi. Just tuon olen (muiden seikkojen muassa) havainnut itselleni ongelmaksi. Tuli tuossa hieman väärää termiä käytettyä, kun sanoin backbeat, joka nyt on hieman eri asia kuin se, että soitetaan hieman iskun "takana", jota siis tarkoitin. Sinänsä tarpeetonta harjoitella erikseen tuota "takana" soittamista, koska kun tatsi on omasta mielestä kunnossa, niin sitä ei joko tarvita tai sen nuotin voi laittaa sinne iskun "taakse". Metronomi nakuttamaan, sitten jalka taputtamaan samaa tahtia ja sitten soittelemaan melodiaa siihen. Yrittää pitää kaikki nuotit soimassa mahdollisimman tarkkaan niiden keston ajan ilman niitä youtubessa tai tyttöystävän silmissä näyttäviä pick scrapeja tai 48 nauhan over-under-slideja. Sitten sama Ynkän sooloille. "Loppujen reaktiot mua ei suoranaisesti kiinnostakaan. Jos joku tahtoo suuttua ja vetää herneet nenään, be my guest." - Jucciz kertoo perseilystään |
Zeeboo 11.07.2009 23:19:09 (muokattu 11.07.2009 23:39:02) | |
---|
Kontiak: Tuli tuossa hieman väärää termiä käytettyä, kun sanoin backbeat, joka nyt on hieman eri asia kuin se, että soitetaan hieman iskun "takana", jota siis tarkoitin. Taitaa hakemasi termi olla "laid back"? E: Tai ei ihan... Kun soittaa just inan iskun takana, ni tulee tämä laid back meininki. Tämä & tämän treenaaminen olis varmaan oman ketjunsa väärti aihe. "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
--Tomppa-- 11.07.2009 23:30:18 | |
---|
Kiitoksia vinkeistä : ) Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM |
sepisti 12.07.2009 01:04:33 | |
---|
Yksi juttu pistää tässä ketjussa silmään... Nimittäin kukaan ei ole sanallakaan kommentoinut vasemman käden roolia tässä keskustelussa. Johtuuko se tästä "tilusankari" -meinigistä, että aina ollaan miettimässä pelkkää plekun käyttöä ja sen nopeutta:) Koska kitaraa ei kuitenkaan soiteta vain yhdeltä kieleltä kerrallaan, aivan yhtä olennaista on vasemman käden sormien käyttäminen. Eli tiukkuutta tulee myös siitä, että missä vaiheessa "höllää" vasemman käden sormia äänen sammuttamiseksi. Toisin sanoen tarkassa soittamisessa sävel alkaa selkeästi ja myös päättyy jämäkästi, jos niin tarvitaan. Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!! |
Zeeboo 12.07.2009 01:16:32 (muokattu 12.07.2009 01:16:59) | |
---|
sepisti: Yksi juttu pistää tässä ketjussa silmään... Nimittäin kukaan ei ole sanallakaan kommentoinut vasemman käden roolia tässä keskustelussa. Johtuuko se tästä "tilusankari" -meinigistä, että aina ollaan miettimässä pelkkää plekun käyttöä ja sen nopeutta:) Koska kitaraa ei kuitenkaan soiteta vain yhdeltä kieleltä kerrallaan, aivan yhtä olennaista on vasemman käden sormien käyttäminen. Eli tiukkuutta tulee myös siitä, että missä vaiheessa "höllää" vasemman käden sormia äänen sammuttamiseksi. Toisin sanoen tarkassa soittamisessa sävel alkaa selkeästi ja myös päättyy jämäkästi, jos niin tarvitaan. Just. Tuo tatsi käsitetään monella eri tavalla. Mulle tatsi meinaa (mm) sitä, millainen on soittajan time, miten se fraseeraa ja artikuloi kaikenkaikkiaan. Tähän liittyy varsin olennaisesti vasemman käden tekniikka. Kyllä siitä soiton dynamiikasta iso osa on sieltä otelaudan puolelta kotoisin. Varsinkin säröillä tuo artikulointi kusee, jos tatsi ei ole kohdallaan: kieltä vaihdettaessa naapurikielet soivat kun vasemman käden tekniikka on jäänyt vajaaksi, heiveröisellä tatsilla syntyy heiveröinen soundi jne. Oma juttunsa on sitten komppaajien tatsi. Sillä tontilla tehdään vasurilla kaikkea ja paljon. "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
sympxgtr 12.07.2009 03:43:07 | |
---|
Sanoisin, että tuo vibra-hommeli, mitä jo kävin hieman lävistse, pätee täysin vasempaan käteen. Siitä kuuluisasta 'tatsista' suuri kokonaisuus koostuu vibratosta. Se on elementti, jonka monet kitaristit harmiksi unohtavat. Mennään asenteella; 'kunhan soitan nopeasti, olen hyvä'. Melkeimpä ensimmäisenä kiinnittäisin huomiota juurikin vibraatoon, sen nopeuteen, laajuuteen, jne.. Myös venytykset ovat suuri osa kitaristien repertuaaria. Jopa hieman yli vedetty venytys voi pilata koko soolon. |
Antti1 12.07.2009 03:44:38 | |
---|
sympxgtr: Jopa hieman yli vedetty venytys voi pilata koko soolon. Jep ja sit taas toisaalta sellainen tyylikkäästi just yli tai ali vedetty bendi voi olla todella hieno mauste, jos se on tehty oikein ja sopivassa kohdassa. "I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB |
aalataur 12.07.2009 10:59:36 (muokattu 12.07.2009 11:02:34) | |
---|
Minkälainen teidän mielestä on hyvä vibrato? Ite olen ymmärtänyt sen niin, että sen nopeutta ja laajuutta pitää vaihdella tilanteen mukaan, välillä käyttämättä ollenkaan. Marty Friedman sanoi jossain videossa, että esim. bendattua nuottia ei pidä heti alkaa vibraamaan, vaan antaa nuotin soida ilman vibratoa hetken aikaa. Itsellä ei ole mitään sääntöä siihen, käytän vibratoa sen mukaan mikä kuulostaa hyvältä ko. tilanteessa sen enempiä murehtimatta. Huomannut myös että joissain tilanteissa ali jäävä puolen sävelaskelen bendi kuulostaa paljon paremmalta kuin puhdas puolen sävelaskelen bendaus. |
oiva tumpeloinen 12.07.2009 12:09:20 | |
---|
aalataur: Itsellä ei ole mitään sääntöä siihen, käytän vibratoa sen mukaan mikä kuulostaa hyvältä ko. tilanteessa sen enempiä murehtimatta. Nythän sä olet koko kitaransoiton ytimessä. Ei kai siinä muita sääntöjä voi olla? |
latuska90 12.07.2009 12:34:32 (muokattu 12.07.2009 13:02:18) | |
---|
aalataur: Marty Friedman sanoi jossain videossa, että esim. bendattua nuottia ei pidä heti alkaa vibraamaan, vaan antaa nuotin soida ilman vibratoa hetken aikaa. Vähän niin kuin näin, miten mäkin vedin noita vibratoja tuolla roots-skabassa: http://maihinnousu.net/s/?song_id=4135 Alkupuolella sooloa on yks esimerkki bendistä: bendi -> "odotus" -> sit se vibra ;) "Valkoinen mies on viisas sen sähkön kanssa, mutta mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu?" - Albert Järvinen |
Jzci 13.07.2009 12:18:25 | |
---|
Yksi juttu jota ei vielä ole mainittu on se että kannattaa (jos vain mahdollista) soitella ja treenailla teräskielisellä akustisella. Omalla kohdallani tuo ainakin on vaikuttanut suuresti nimenomaan tuohon tatsiin. Akustisella soittaessa sitä omaa soittoaan ei pääse "piiloon" sen soundin taakse jolloin lopputulos on pelkästään siitä tatsista kiinni. |