![]() 27.06.2009 19:08:10 | |
---|---|
aalataur: Koneella kirjoittaessa tietysti tulee ja hiiren klikkailukin vihloo välillä, mutta minkäs teet.. No, hiirtä voi opetella käyttämään toisella kädellä. Oletko käynyt yläkropan lihaksia läpi venyttelemällä? | |
![]() 27.06.2009 19:42:24 (muokattu 27.06.2009 19:42:49) | |
Kontiak: No, hiirtä voi opetella käyttämään toisella kädellä. Oletko käynyt yläkropan lihaksia läpi venyttelemällä? Nyt mä käytän hiirtä niin etten käytä kyseisiä sormia. Venyttelen monta kertaa per soittosessio. Petruccin Rock Disciplinessä olevilla venytyksillä. | |
![]() 27.06.2009 20:14:06 (muokattu 30.06.2009 19:57:01) | |
aalataur: Nyt mä käytän hiirtä niin etten käytä kyseisiä sormia. Kokeile nyt vaan kokonaan sitä toista kättä. Venyttelen monta kertaa per soittosessio. Petruccin Rock Disciplinessä olevilla venytyksillä. Petruccillakin taitaa olla ihan sama, hierooko sessioon kävellessään sormuksen vierestä vai ei, kun niitä 4-8 tunnin soittopäiviä on tullut 350 päivän vuositahdilla jo kohta parinkymmenen vuoden ajan. Tuli vaan mieleen, kun katsoi tuota Disciplineä: ensin se kertoo, että kitaristeilla on taipumusta lysähtää hartioista kasaan ja sen jälkeen se näyttää venytyksen, jolla se onnistuu jatkossa entistä paremmin. Vittumainen jätkä? Sitä lysähtämistä vastaan pitäisi tehdä http://www.mobilat.fi/opas_olanseutu.php ja tuolta venytykset kohdista 1 ja 5. edit. Lisään tähän nyt vielä, että lämmittelynä suosisin vielä käsien pyörittelyä (molemmat kädet samanaikaisesti, pyörimissuunta taaksepäin) ja pieniä ylävartalon kiertoliikkeitä. | |
![]() 27.06.2009 23:55:36 | |
Kontiak: Tuli vaan mieleen, kun katsoi tuota Disciplineä: ensin se kertoo, että kitaristeilla on taipumusta lysähtää hartioista kasaan ja sen jälkeen se näyttää venytyksen, jolla se onnistuu jatkossa entistä paremmin. Vittumainen jätkä? Voitko kertoa tarkemmin missä päin videota tuommoista neuvotaan? Itse en ainakaan muista, enkä nyt jaksa etsiä, koska olen laiska ja kännissä. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" | |
![]() 28.06.2009 00:22:54 | |
Kampela77: Voitko kertoa tarkemmin missä päin videota tuommoista neuvotaan? Itse en ainakaan muista, enkä nyt jaksa etsiä, koska olen laiska ja kännissä. http://www.youtube.com/watch?v=CrAaMLpP20k 3:43 - 4:13 | |
![]() 29.06.2009 12:54:07 (muokattu 29.06.2009 13:03:19) | |
Miqueltozzz: Ei mun peukalo taivu "väärään suuntaan" kun soitan, oikeaan suuntaan taittuu nivelestä tai sitten on suht suorassa mutta ei taivu "yli". Tarkoitin siis että etusormi taipuisi siitä nivelen kohdalla, pistä useampi kuva eri suunnista niin voisi katsoa paremmin. Minä voin laittaa kuvaa siitä kuinka itse pidän kiinni siitä plekusta, en tiedä kuinka oikeaoppinen se on mutta se on ainakin toiminut. Nyt vasta hiffasin mitä tarkoitit.. käytän nykyään Jazz III XL:ää ja se on n. 1/4 nivelen yläpuolella, mutta suurin osa plektrasta näyttäisi olevan nivelen sormenpään puoleisella puolella. Tämähän tosiaan voi aiheuttaa sen että nivel rasittuu sivusuunnassa, missä se ei edes taivu luonnostaan. Eli jos opettelisin asennon missä pleku on kauempana etusormen päästä, täsmälleen nivelen päällä tai jopa 1. ja 2. nivelen välissä, asento olisi parempi? Olen huomannut että sellaista kuin "luonnollinen asento" ei ole, on vain asento mihin olet tottunut tai mihin et ole tottunut.. joten hyvin voisin vielä vaihtaa asentoa, jos se olisi nivelelle armollisempi. | |
![]() 30.06.2009 16:26:39 | |
aalataur: Nyt vasta hiffasin mitä tarkoitit.. käytän nykyään Jazz III XL:ää ja se on n. 1/4 nivelen yläpuolella, mutta suurin osa plektrasta näyttäisi olevan nivelen sormenpään puoleisella puolella. Tämähän tosiaan voi aiheuttaa sen että nivel rasittuu sivusuunnassa, missä se ei edes taivu luonnostaan. Eli jos opettelisin asennon missä pleku on kauempana etusormen päästä, täsmälleen nivelen päällä tai jopa 1. ja 2. nivelen välissä, asento olisi parempi? Olen huomannut että sellaista kuin "luonnollinen asento" ei ole, on vain asento mihin olet tottunut tai mihin et ole tottunut.. joten hyvin voisin vielä vaihtaa asentoa, jos se olisi nivelelle armollisempi. Itse huomasin jälkeenpäin, että aikaisemmin nimenomaan painoin peukalolla etusormea sivusuunnassa, jota epäilen syyksi sormen kipeytymiseen. Käsi nyrkissä soittaessa tätä ei oikeastaan pääse niin helposti tekemäänkään, kun muut sormet ovat etusormen tukena. Olen toki muutenkin yrittänyt nykyään keskittyä pitämään kaikki jännitykset pois. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" | |
![]() 01.07.2009 11:54:31 (muokattu 01.07.2009 12:04:32) | |
aalataur: Matias Kupiainen treenaa 4-8 tuntia päivässä :D Gilbertit, romeot ja friedmanit on treenannut myös järkyttäviä määriä. Detox täältä foorumilta sanoi mulle treenanneensa aikaisemmin "helposti 8 tuntia päivässä"... voit ehkä huomata sen jos katsot miehen soittoa... Ei se ihmettelemällä se tilu irtoa, duunia sen eteen pitäisi tehdä. Vihdoin olen löytänyt motivaatiota ja saanut itseäni potkittua perseelle (voi olla ohimenevää itseni tuntien)... nimenomaan plekukäden ketteryys / nopeus / tarkkuus on pullonkaulana tällä hetkellä, vasuri on paljon edellä nopeudessa. Ennen soitin 10 min - 2 tuntia päivässä enkä mä oo kehittynyt kahteen vuoteen tippaakaan. Kupiaisella, Gilbertillä, Romeolla yms. se treeni on myös tehokasta, ne osaa treenata ja osaa kuunnella kehoaan, jolloin paikat eivät pääse menemään rikki vaikka soittaisikin tuntimääräisesti paljon. Mulla on esmes semmonen olo, että sulle alkaa muodostua hyvin vahvoja käsityksiä jonkinlaisesta teknisestä autenttisuudesta kitaransoitossa, silloin on hyvin vaikea treenata itselleen tehokkaimmalla tavalla, koska keskittyy johonkin kuvitteelliseen ideaaliin todellisuuden sijaan. Ts. helposti alkaa harjoitellessaan oikeastaan keskittyä vain siihen, mitä tekee väärin ja unohtaa sen, mitä tekee oikein, jos saat ajatuksesta yhtään kiinni. Mitäs jos keskittyisitkin hetken ajan sen nopeuden sijaan mahdollisimman "laadukkaaseen" harjoitteluun? Noi kovat jäbät nimittäin on saaneet poikkeuksellisen hyviä tuloksia myös sen takia, että ovat vaatineet poikkeuksellisen korkeaa laatua itseltään treenatessaan. Se on lopulta oikeastaan täysin toissijaista, montako tuntia harjoittelee päivässä, tuntimäärä syntyy korkean laadun sivutuotteena. Suomeksi, jos harjoittelu ei ole tarpeeksi korkeatasoista, on sama vaikka harjoittelisi 25 tuntia vuorokaudessa, lopputulos ei ole kuin se, että asiat eivät edelleenkään lähde mutta paikat hajoavat. Kyseinen laatu tarkoittaa myös treenin suhteuttamista kullakin hetkellä vallitsevaan tilanteeseen, omassa soitossa ja omassa elämässä. Matiaksen maratoonarivertausta jatkaakseni: ei kyseistä matkaa kukaan pelkällä tahdolla juokse, vauhti, tankkausväli ja palautuminen täytyy ajottaa kunkin oman maksimivauhdin mukaan. Jos vaan lähtee kokemattomana juoksijana yhtäkkiä ulkona kauppareissulla ollessaan juoksemaan, tavoitteena 42,195 km eikä kuuntele matkalla kroppaansa, niin tahto ei paljoa auta kun muutaman kilometrin kohdalla vaan lujapäisinkin kaveri putoaa. Soittotreeniin siirrettynä - sä treenaat huonosti, liian kovaa, liikaa "läpi harmaan kiven"-mentaliteetillä, siihen nähden että aiot treenata 8h päivässä. Se treeni pitää olla niin kevyttä suhteessa sun omiin taitoihin, että on mahdollista jatkaa useita päiviä putkeen moista rääkkiä. Edellinen tarkoittaa monen muun asian ohessa päivätasolla myös sitä, että täytyy olla hyvin pitkälle kehittynyt soittaja, jotta pystyy treenaamaan ihan älyttömän paljon tuntimääräisesti. Kokemattomammalla soittajalla sama tuntimäärä tuottaa helposti prosentuaalisesti suuremman määrän huonoa treeniä, joka taasen alkaa tuottaa juurikin tekniikkaongelmia, kipuja yms., jotka taasen estävät suuren treenimäärän. Sama toisinpäin sanottuna, mitä kokemattomampi soittaja, sitä lyhyemmän aikaa pystyy pysymään sellaisella keskittyneen treenauksen asteella, jolla treenaus tuottaa tuloksia. Treenauksen aste on tietty fyysinen termi, mutta myös mentaalinen. Kaikki ovat kokeneet joskus sen, kun muutaman tunnin jälkeen mielessä pyörii kaikkea muuta yhtä paljon kuin kitarointia. Lisäksi, kannattaa alkaa venytellä alaselkää ja lonkkia, jos treenaa paljon tai viettää aikaa koneella. Voitte vaan miettiä miten monta tuntia kyseisen alueen lihaksisto ja verisuonisto viettää täysin staattisessa asennossa. Koko kropan verenkierto häiriintyy hyvin nopeasti, tuloksena "kylmät raajat", käsikipuja, hermosto-ongelmia, hienomotoriikan kärsimistä yms. kaikkea kivaa. Rumpalien vanha kikka lihaskipuihin on muuten vetää magnesiumia, joskus sinkkiä, joita kehonrakentajatkin vetävät nopeuttaakseen palautumista. Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti. | |
![]() 01.07.2009 12:37:02 (muokattu 02.07.2009 18:42:42) | |
Titor, totta. Alkuvuodesta treenasin tosiaan "läpi harmaan kiven" -mentaliteetilla, ajattelin kai jotenkin tyhmästi että ne puheet rentoudesta on puppua. Olen urheillut joskus todella paljon ja siinä tuo raivolla vääntäminen toimii (sitten kun kroppa alkaa olla tikissä), kitaransoitossa mitä ilmeisimmin ei. Pelkäänpä että alkuvuoden riuhtomisella olen vaurioittanut sormet. Oli tapana soittaa esim. downpikkauskomppeja niin että olin hiestä märkä, väänsin siis ihan täysillä aivan liian kovia tempoja taitoihin nähden. Käden lihaksiin sattui (sormiin ei vielä tuossa vaiheessa) mutta urheilusta opitun no pain no gain -asenteen kautta ajattelin että se on vain hyvä juttu :/ Tyhmästi tehty. Nyt sitten vaiva voi olla pitempiaikainen vaikka nykyään tekniikkani on hyvin rento, kevyt, ja soitan nyt 100% ranteella toisin kuin alkuvuodesta. Pidin tässä viikon tauon kortisonipiikin jälkeen, varoin käyttämättä kättä arkiaskareissa + päivittäin useita jäähoitoja ja voiteita... ja kipu ei ole hävinnyt minnekään, pikemminkin pahentunut. Vittu että ottaa päähän :/ Omaa syytä. Täytyy miettiä miten tästä jatkaa, ehkä pitää lopettaa soittelut pitkäksikin aikaa, ehkä vamma ei parane koskaan? Voi vitun ikenet. Jälkiedit: Titorille iso kiitos (jälleen kerran) rakentavasta kommentoinnista. Laitoin nyt sormiin tukevat lastat. Eipähän ainakaan liiku perkele. Ihan vahingossa tulee muuten käytettyä sormia esim. jääkaapin avaamiseen tai perseen pyyhintään. Tässähän pääsee opettelemaan uusia taitoja. | |
![]() 01.07.2009 13:14:21 (muokattu 01.07.2009 13:24:56) | |
aalataur: Titor, totta. Alkuvuodesta treenasin tosiaan "läpi harmaan kiven" -mentaliteetilla, ajattelin kai jotenkin tyhmästi että ne puheet rentoudesta on puppua. Olen urheillut joskus todella paljon ja siinä tuo raivolla vääntäminen toimii (sitten kun kroppa alkaa olla tikissä), kitaransoitossa mitä ilmeisimmin ei. Pelkäänpä että alkuvuoden riuhtomisella olen vaurioittanut sormet. Oli tapana soittaa esim. downpikkauskomppeja niin että olin hiestä märkä, väänsin siis ihan täysillä aivan liian kovia tempoja taitoihin nähden. Käden lihaksiin sattui (sormiin ei vielä tuossa vaiheessa) mutta urheilusta opitun no pain no gain -asenteen kautta ajattelin että se on vain hyvä juttu :/ Tyhmästi tehty. Nyt sitten vaiva voi olla pitempiaikainen vaikka nykyään tekniikkani on hyvin rento, kevyt, ja soitan nyt 100% ranteella toisin kuin alkuvuodesta. Pidin tässä viikon tauon kortisonipiikin jälkeen, varoin käyttämättä kättä arkiaskareissa + päivittäin useita jäähoitoja ja voiteita... ja kipu ei ole hävinnyt minnekään, pikemminkin pahentunut. Vittu että ottaa päähän :/ Omaa syytä. Täytyy miettiä miten tästä jatkaa, ehkä pitää lopettaa soittelut pitkäksikin aikaa, ehkä vamma ei parane koskaan? Voi vitun ikenet. Kyllä se siitä ohi menee, saletisti, kun antaa vaan hetken aikaa. Se kipu saattaa johtua nimittäin just siitä, että siellä alkaa nyt parantua jotain, kuona lähtee liikkeelle ja tukossa olleet hermot alkavat välittää kipua. Mulla oli oikea käsi jossain vaiheessa ihan paskana, koska just pidemmän aikaa pusersin kitaran kanssa ja tein ihan vitusti istumahommia koneella, enkä tajunnut venytellä alaselän ja lonkkien aluetta, vaan pelkästään niitä alueita, joissa kipu tuntui, hartioita ja oikeaa kättä. Kädessä ei vaan ilmeisesti yksinkertaisesti kiertänyt veri kunnolla ja kaikki hermot olivat jumissa. Ihmettelin ku käsi ei vaan toimi halutulla tavalla, mutta mihinkään ei satukaan. Tuli sopivasti tilanne, jossa ei ehtinyt enää tehdä niitä käden jumiin vetäviä asioita, ja ei saatana että käsi alkoi tulla kipeäksi kun tulehdus alkoi purkautua. Ei siinä sitten lopulta kuitenkaan kauhean montaa viikkoa mennyt kun huomasin että käsi toimii ihan eri tavalla ja kivut olivat hävinneet. Tulehduslääkkeillä ja oikeanlaisella fyysisellä treenillä palautuminen ois varmasti ollut vieläkin nopeempaa. Jos nyt pidät tauon, sen voi käyttää hyödyksikin, ihan musiikinkin kannalta. Esim. opettelemalla kirjoittamaan/tekemään/improvisoimaan/laulamaan jne. sooloja oppii paljon. Sitten kun taas voi soittaa, opettelee toteuttamaan asiaa kitaralla. Hirvittävän monella ongelmia on nimittäin paljon enemmän korvien välissä kuin näpeissä. Esimerkki, midiksi kirjoitettu Pat Methenyn soolo on edelleen tunnistettava Pat Methenyn soolo, vaikka sen soittaa kone kamalilla midisaundeilla. Mikä tällöin on kiinni soittajasta ja mikä on ikään kuin absoluuttista, aina samana pysyvää? Miten kirjoittaa koneella samassa määrin uskottavia Pat Metheny -pastisseja? Sama juttu, oli kysymyksessä ken soittaja hyvänsä. Aukaisee niiden omien idolien ajattelua nimittäin hyvin paljon moisen tekeminen, lähtien transkriptioista ja päätyen soolojen säveltämiseen. Lisäksi voi lukea teoriaa, opetella ymmärtämään musiikkia laajemmalla tasolla, tutkia mitä basistit, rumpalit tai kosketinsoittajat tekevät siinä musiikkityylissä jota opettelee. Niiltä voi pölliä uusia ideoita. Voi kuunnella uusia musatyylejä, esim. kun ottaa pikku ekskursion klassisen tai jazz-musiikin traditioon, keksii nopeasti tosi paljon asioita joita ei rock-puolella ole kukaan tehnyt. Tai voi tehdä ne kaikki tekemättä jääneet asiat, jotka skippasi ajanpuutteessa kun piti soittaa kitaraa. Esmes kirjoituspöydän siivous, ikkunoiden puhdistaminen, ylenpalttinen dokaaminen, kellarikomeron inventaario, 15 lukematta jääneen filosofisen opuksen läpikahlaaminen ja anoppilassa vierailu ovat asioita, jotka jäävät monelta väliin:D Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti. | |
![]() 10.07.2009 13:04:00 (muokattu 10.07.2009 13:30:23) | |
Kerrotaan nyt täällä niille lukemattomille joita kiinnostaa, että olen pitänyt lähes 3 viikkoa taukoa plektran käytöstä (parina päivänä on kokeiltu kepillä jäätä, huonoin tuloksin) ja treenannut soittamalla pelkällä vasurilla hammer oneja ja pull offeja (+ vähän täppäystä), sekä tunnustellut erilaisia sointuotteita. Kipeissä sormissa on ollut jäätelötikuista tehdyt lastat ettei ne pääse liikkumaan, on laitettu kortisonipiikki, jäähoitoa monta kertaa päivässä, Voltaren-tulehdusvoidetta ja nyt on Voltaren Rapid -pillerikuuri päällä (5 päivää saa käyttää). Nyt vilhominen on täppäyssormessa (keskisormi), sekä myös VASEMMAN käden peukalossa, etusormessa ja keskisormessa. Eli yhteensä 6 sormessa. Eli kyse ei ole plekutekniikasta vaan siitä että olen soittanut liikaa. Hyvällä tuurilla edessä on leikkaus tai pysyvä krooninen vaiva. Lääkärin/fysioterapeutin ohjeiden mukaan kolmeen viikkoon en saa nyt koskea kitaraan millään sormella (tulee yhteensä 6 vko tauko plekutteluun). Muutenkaan ei saa käyttää käsiä, joten koneella työskentely on käytännössä mahdotonta. Tämänkin viestin kirjoitin pikkurilleillä ja nimettömillä, kun muut sormet on lastoitettu. Tähän tilaan on päästy sillä että aloitin tammikuussa treenaamaan ahkerammin kitaraa ja olen soittanut 3-6 tuntia useimpina päivinä, toisinaan jopa 8. Välipäiviä on ollut, venyttelystä on pidetty huolta, mutta ei niin ei. Että sellasta. Tuntuu oudolta sillä olen aina ollut terve kuin pukki, terveet elämäntavat ja urheiluvammojakaan ei ole juuri ollut suurehkosta urheilun määrästä huolimatta. Nivelissä tosin juurikin ne ainoat ongelmat ollut sillä saralla. | |
![]() 10.07.2009 13:34:13 (muokattu 10.07.2009 13:36:30) | |
aalataur: Kerrotaan nyt täällä niille lukemattomille joita kiinnostaa, että olen pitänyt lähes 3 viikkoa taukoa plektran käytöstä (parina päivänä on kokeiltu kepillä jäätä, huonoin tuloksin) ja treenannut soittamalla pelkällä vasurilla hammer oneja ja pull offeja (+ vähän täppäystä), sekä tunnustellut erilaisia sointuotteita. Kipeissä sormissa on ollut jäätelötikuista tehdyt lastat ettei ne pääse liikkumaan, on laitettu kortisonipiikki, jäähoitoa monta kertaa päivässä, Voltaren-tulehdusvoidetta ja nyt on Voltaren Rapid -pillerikuuri päällä (5 päivää saa käyttää). Nyt vilhominen on täppäyssormessa (keskisormi), sekä myös VASEMMAN käden peukalossa, etusormessa ja keskisormessa. Eli yhteensä 6 sormessa. Eli kyse ei ole plekutekniikasta vaan siitä että olen soittanut liikaa. Hyvällä tuurilla edessä on leikkaus tai pysyvä krooninen vaiva. Lääkärin/fysioterapeutin ohjeiden mukaan kolmeen viikkoon en saa nyt koskea kitaraan millään sormella (tulee yhteensä 6 vko tauko plekutteluun). Muutenkaan ei saa käyttää käsiä, joten koneella työskentely on käytännössä mahdotonta. Tämänkin viestin kirjoitin pikkurilleillä ja nimettömillä, kun muut sormet on lastoitettu. Tähän tilaan on päästy sillä että aloitin tammikuussa treenaamaan ahkerammin kitaraa ja olen soittanut 3-6 tuntia useimpina päivinä, toisinaan jopa 8. Välipäiviä on ollut, venyttelystä on pidetty huolta, mutta ei niin ei. Että sellasta. Sinäänsä jännä, että ihtelläki ollut sammallainen reeni-putki ollu kauan aikaa, tosin katkeaa ensi maanantaina, kun pitää astua palvelukseen. Ite oon ainaki alusta asti kiinnittäny huomiota siihen asennot ja tekniikat olis mahollisimman ns. oikeaoppisia. Lisäks on tullu ainakin kolmena päivänä viikossa urheilua. Näillä on varmaan ollu jotain tekemistä, että ite en oo tuohon jamaan päätyny. Joka tapauksessa tsemppiä ja jaksamisia. E: Ihtellä tosin ei oo koskaan ollut mitään ongelmia nivelten kans jne. Taitaa olla loppujen aika henkilösta riippuvaisia nää jutut. Ei oleee! | |
![]() 10.07.2009 14:08:15 (muokattu 10.07.2009 14:08:54) | |
SomethingWild: Näillä on varmaan ollu jotain tekemistä, että ite en oo tuohon jamaan päätyny. Joka tapauksessa tsemppiä ja jaksamisia. Henkilökohtaisia eroja varmaankin nämä on juu. Jännä vaan että itse puljaillut salilla voimiin nähden suht raskailla painoillakin menneinä vuosina (tosin nyt hieman jäänyt) eikä mitään ole sormissa ollut. Salilla liikkeet on kuitenkin rujoja verrattuna pieneen plekulla hipsutteluun. RSS eli Repetitive Stress Syndrome ilmeisesti kyseessä, ja siinä aivantekijä on yksitoikkoinen toistuva liike. Ei kai niinkään sen voima. Pieni motivaation tappaja tää vaan on, kun justiinsa alkoi päästä alkuun tossa tiluttelussa... | |
![]() 10.07.2009 15:47:22 | |
Mä en haluaisi pelotella, mutta eräällä tutullani loppui pianonsoitto (opiskeli ammattilaiseksi) kun hänellä todettiin nivelreuma. Tuollaiset jutut kannattaa tutkia, se on harvinaista, muttei mahdotonta nuorellakin jampalla. Muistan myös erittäin elävästi fiiliksen, kun lekuri soitti mulle 5 minuuttia ennen keikan alkua, että "pitäisi keskustella leikkaustoimenpiteestä". Voimia sinne! | |
![]() 11.07.2009 05:03:15 | |
Aalataur! Hyvä mies! Ota iisisti! Ota koffi tai pari! Ei ole pakko harjoitella pelkkä motoriikkaa yms. pillunviilaustekniikoita! Jos lääkäri sanoo että et saa soittaa hetkeen, ei se ole mikään maailmanloppu. Sun sormet tulee varmasti takas kuntoon ajan myötä. Mä uskon siihen ja niin varmasti säkin. Noi sun lastat joka sormessa kyl vähän kuulostaa överiltä kuten se Voltaren-kuurikin. Voltaren on lihastulehduslääke, eikä sitä kyl pidä liikaa popsia. Anna vaan tarpeeksi aikaa kunnes kivut on kokonaan poissa. Btw apteekista saa kuulemma ilman reseptiä jotakin äyriäisistä tehtyy zydeemii, mikä auttaa sormien nivelikipuihin...joku A:lla alkava:D auttaapa varmaan paljon, mutta mä selvitän sen sulle. Jos et muuten tienny, niin kitaransoiton treenaaminen on suurimmaksi osaksi kaikkea muuta kuin pelkän tekniikan haltuunottoa. Se on ihan samaa kuin missä tahansa muussakin instrumentissa; musiikin tuottamista kuulijan korville. Ei se musiikki synny pelkästään synkronaatiotreenien ja muiden nopeusharjoituksien voimalla. Nyt kun sulla on hetki aikaa levähtää kitarasta, niin treenaa vaikka musakorvaasi, joka on yhtä tärkeä - ja ellei tärkeämpikin kuin pelkkä tekninen osaaminen. Levyt soimaan ja mielessä käy sointuja läpi, sointujen käännöksiä, juttuja mitä kitaralla haluis tuuttaa väleihin yms. muuta aivoille enemmän purtavaa kuin motorinen, monotoninen liikesarjan harjoittelu. Mulla meni 2004 vasemman käden etusormi paskaks, minkä takia en pystyny soittaa vuoteen tosissani. Ainut keino, millä pysty pitää oman musiikillisen virikkeen päällä, oli kelata musaa kokoajan: hertseinä, otelaudalla, nuotteina, tablatuureina, waveina tietokoneen ruudulla...mitä nyt näitä on. Kyl se siitä tai ei se tästä! huurteiset terkut tsekeistä! Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?! | |
![]() 11.07.2009 18:46:12 (muokattu 11.07.2009 18:47:24) | |
Ambitus: Aalataur! Hyvä mies! Ota iisisti! Ota koffi tai pari! Juuh.. jos muistat sen tropin nimen, niin laita jotenkin tieto! Kaikki rohdot kokeillaan. Koettanut myös yleisterapeuttisia reenejä tehdä, eli ihan yläkropan lihaksia harjoittaa (käyttämättä tietenkään niitä sormia) ja aerobista myös. Loistavaa että vielä täälläkin pyörit, vaikka varmasti kiire painaa! | |
![]() 11.07.2009 20:45:15 | |
aalataur: Juuh.. jos muistat sen tropin nimen, niin laita jotenkin tieto! Kaikki rohdot kokeillaan. Koettanut myös yleisterapeuttisia reenejä tehdä, eli ihan yläkropan lihaksia harjoittaa (käyttämättä tietenkään niitä sormia) ja aerobista myös. Loistavaa että vielä täälläkin pyörit, vaikka varmasti kiire painaa! Eikö se fysioterapeutti-lääkäri sitten määrännyt mitään jumppaa lääkkeeksi? "Loppujen reaktiot mua ei suoranaisesti kiinnostakaan. Jos joku tahtoo suuttua ja vetää herneet nenään, be my guest." - Jucciz kertoo perseilystään | |
![]() 11.07.2009 22:13:32 (muokattu 11.07.2009 22:15:56) | |
Kontiak: Eikö se fysioterapeutti-lääkäri sitten määrännyt mitään jumppaa lääkkeeksi? Joo määräsi, teen sellasiakin kyllä siis joo.. vähän rajoittaa vaan tuo ettei sormia voi käyttää. | |
![]() 12.07.2009 16:49:15 | |
Aalataur, kävin kuuntelemassa noita pätkiä profiilistasi. Menevän kuuloista kamaa. Mutta kuulostaa siltä, että runnot menemään melko kovalla tatsilla. Yksittäisten äänien alukkeet noissa melodioissa ja sooloissa käyvät järjestäin hieman ylävireisinä, ja se yleensä johtuu voimakkaista plektraniskuista. VOI olla että kuvittelen, ohuet kielet monesti aiheuttavat saman ilmiön. En tiedä kuuleeko joku kultakorvaisempi tuota myös - ollaanko tässä hakoteillä? Enkä tarkoita pahalla, ajattelin vain jos tästä olisi jotain apua. Paskaakos tässä. Helion - Dreamcatcher | |
![]() 12.07.2009 17:55:48 (muokattu 12.07.2009 17:58:42) | |
kunnasja: Aalataur, kävin kuuntelemassa noita pätkiä profiilistasi. Menevän kuuloista kamaa. Mutta kuulostaa siltä, että runnot menemään melko kovalla tatsilla. Yksittäisten äänien alukkeet noissa melodioissa ja sooloissa käyvät järjestäin hieman ylävireisinä, ja se yleensä johtuu voimakkaista plektraniskuista. VOI olla että kuvittelen, ohuet kielet monesti aiheuttavat saman ilmiön. En tiedä kuuleeko joku kultakorvaisempi tuota myös - ollaanko tässä hakoteillä? Enkä tarkoita pahalla, ajattelin vain jos tästä olisi jotain apua. Juu, ne ovat kaikki vähän vanhempia, paitsi tuo Star Wars -homma. Silloin soitin 2.0 mm plekulla ja käsivarrella, nykyään Jazz III XL ja pelkällä ranteella. Voi olla että vamman alkulähde on juuri tuolla runnomisessa, olen kehittänyt ja muokannut tekniikkaa oikeaoppisemmaksi vasta parin viimekuun sisällä. Tossa instrumentaalibiisissä taisi kitarassa olla 10-46 -setti kiinni. Se ruhjominen ei kuitenkaan selitä vasemman käden vammoja. Tietäiskö joku mitä valmistetta Ambitus tarkoitti? Voisi huomenna käydä apteekista kyselemässä. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)