![]() 21.03.2009 20:40:37 | |
---|---|
kimurantti1: Tämä kommentti kielisi vähän siitä, ettet ole perehtynyt muuta kuin rock- ja hevimusaan. Pitää paikkansa :D Jazzia olen kuunnellut vähän, mutta en lainkaan tunne niitä sointuja ja skaaloja mitä siinä käytetään (jos siinä nyt käytetään edes skaaloja samassa mielessä kuin rockissa). Ehkä tuo jazzi/fuusio -homma tulee siinä vaiheessa kun soittajana on vähän kehittynyt. Martyn Melodic Control on kyllä tsekattu, ja hyvää asiaa siinä. | |
![]() 21.03.2009 20:53:39 | |
Aika paljon Offtopiccia on tullut vaikka alun perin oli Vinnie Moore aiheena. Itse olen tuohon Friedmanin soittoon tutustanut aika paljonkin ja varsinkin ne sen soolo biisit on aivan parhautta, kuten myön Cacophonyn tuotanto missä Marty soittelee Jason Beckkerin kanssa. Kannattaa tsekata Jason Becker: Perpetual Burn levy. Ja noista Friedmanin videoista on kyllä paljon tullut hyviä vinkkejä tuohon improvisaatioon. Juurikin siihen että muuttelee niitä lickejä, vaihtaa skaaloja "lennosta" ja mennä paikasta toiseen. | |
![]() 21.03.2009 21:28:34 (muokattu 21.03.2009 21:33:09) | |
aalataur: Pitää paikkansa :D Jazzia olen kuunnellut vähän, mutta en lainkaan tunne niitä sointuja ja skaaloja mitä siinä käytetään (jos siinä nyt käytetään edes skaaloja samassa mielessä kuin rockissa). Ehkä tuo jazzi/fuusio -homma tulee siinä vaiheessa kun soittajana on vähän kehittynyt. Ei välttämättä tarvitse heti Jazziin hypätä, voi olla rock-puolelta aika karu siirtymä :) Rock-fuusio voisi olla hyvä kohde, eli Holdsworth, Garsed, Gowan etc. Ei pidä myöskään unohtaa überklassikkoa, eli Al Di Meolan, Paco De Lucian ja John McLaughlinin upeaa akustista livelevyä "Friday Night In San Fransisco"... Se levy sai mut innostumaan fuusiosta, heti sen jälkeen kun päätin olla lopettamatta soittamista kyseisen levyn takia! Jos toi opetus-dvd -homma toimii, niin Brett Garsedin "Rock Guitar Improvisation" -dvd olisi äärimmäisen suositeltava. 6 livebiisiä ja tuhti tietopaketti päälle. Livebiiseistä löytyy näytteitä pitkin nettiä. Täältä voi tilata: www.brettgarsed.com Fuusiopuolen soinnut ovat tosiaan hieman laajempia kuin rokissa, mutta samat skaalat siellä on käytössä. Kromatiikkaa käytetää enemmän etc... Mun mielestä on hauskaa soitella hevibiiseihin melodista mollia ja dimiasteikkoja! Edit: Eiks pikkunen OT kuulukin mausteena näille forumeille? | |
![]() 21.03.2009 22:15:28 (muokattu 21.03.2009 22:23:24) | |
T-Stag: Ei pidä myöskään unohtaa überklassikkoa, eli Al Di Meolan, Paco De Lucian ja John McLaughlinin upeaa akustista livelevyä "Friday Night In San Fransisco"... Se levy sai mut innostumaan fuusiosta, heti sen jälkeen kun päätin olla lopettamatta soittamista kyseisen levyn takia! Hehe, tässä mun parin vuoden takainen mielipiteeni ko. levystä: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=116047&o=0&#p4348406 :-D E: Puolittainen offtopic on erittäin jees. Saadaanpahan keskusteluun vähän perspektiiviä, kun otetaan keskusteluun mukaan muitakin kovia soittajia. Ehkä mä voisin antaa tuolle(kin) levylle toisen mahdollisuuden. | |
![]() 21.03.2009 23:47:59 (muokattu 21.03.2009 23:53:07) | |
No, levy julkaistiin vuonna 1981, 3 vuotta ennen Yngwien soolodebyyttiä ja kundit veti vielä akustisilla, toisin kuin monet Shrapnel-kaverit joilla oli säröt yhdellätoista maskaamassa mahdollisia soittotarkkuuden puutteita. Kyllä siinä aika lailla oli jo matto vedetty monien jalkojen alta tossa genressä... Live-levyllä vielä konserttiadrenaliinit kehissä, kuuleehan sen yleisön reaktioista levyllä kuinka pähkinöinä ovat. Aika aikaa kutakin jne... Ja on se Guardian Angel ihan v**un kova veto edelleen! | |
![]() 21.03.2009 23:59:52 | |
kimurantti1: Hehe, tässä mun parin vuoden takainen mielipiteeni ko. levystä: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=116047&o=0&#p4348406 :-D E: Puolittainen offtopic on erittäin jees. Saadaanpahan keskusteluun vähän perspektiiviä, kun otetaan keskusteluun mukaan muitakin kovia soittajia. Ehkä mä voisin antaa tuolle(kin) levylle toisen mahdollisuuden. Heh. Nousipas historian hämärästä muistikuva siitä, etä kun tuo levy ilmestyi oli minullla parin kaverin kanssa kova tappelu kun mielestäni Tolosen ja Apetrean Touch Wood oli parempi ja tuo oli pitkälti karseata teknisten taitojen esittelyä... | |
![]() 22.03.2009 01:36:38 (muokattu 22.03.2009 01:39:47) | |
T-Stag: No, levy julkaistiin vuonna 1981, 3 vuotta ennen Yngwien soolodebyyttiä ja kundit veti vielä akustisilla, toisin kuin monet Shrapnel-kaverit joilla oli säröt yhdellätoista maskaamassa mahdollisia soittotarkkuuden puutteita. Kyllä siinä aika lailla oli jo matto vedetty monien jalkojen alta tossa genressä... Live-levyllä vielä konserttiadrenaliinit kehissä, kuuleehan sen yleisön reaktioista levyllä kuinka pähkinöinä ovat. Aika aikaa kutakin jne... Ja on se Guardian Angel ihan v**un kova veto edelleen! Se genre ei vaan sitten uponnut mulle ainakaan pari vuotta sitten, eikä kyllä liiemmin Shrapnel-levytkään paria poikkeusta lukuunottamatta. Tietty joo, jos sitä meininkiä kuuntelee samoilla korvilla kuin Shrapnel-porukkaa, niin siitä perspektiivistä levy on kyllä genrensä parhaimmistoa. Ehkä mä vaan yritin löytää siltä levyltä jotain sellaista, mitä siinä ei ollut, eikä ilmeisesti ollut tarkoituskaan olla. Pitää varmaan kuunnella se levy vähän eri mentaliteetilla läpi. E: Hitto kun oppisi kirjoittamaan viestit kerrasta ilman typoja. | |
![]() 22.03.2009 10:42:25 (muokattu 22.03.2009 12:43:57) | |
kimurantti1: Se genre ei vaan sitten uponnut mulle ainakaan pari vuotta sitten, eikä kyllä liiemmin Shrapnel-levytkään paria poikkeusta lukuunottamatta. Tietty joo, jos sitä meininkiä kuuntelee samoilla korvilla kuin Shrapnel-porukkaa, niin siitä perspektiivistä levy on kyllä genrensä parhaimmistoa. Ehkä mä vaan yritin löytää siltä levyltä jotain sellaista, mitä siinä ei ollut, eikä ilmeisesti ollut tarkoituskaan olla. Pitää varmaan kuunnella se levy vähän eri mentaliteetilla läpi. No niin, ympyrä sulkeutuu, Vinnie Moore! Shrapnel... Olemme palanneet lähelle alkuperäisaihetta :) Täytyy rehellisyyden nimissä sanoa, että etenkin Time Odyssey -levyllä Moore käytti säröä tosi maltilla, ei ampunut yli kuten monet muut Shrapnelin kitaristit. Joka tapauksessa hatunnosto Shrapnelille, Moorelle ja Tony MacAlpinelle. Ilman heitä en välttämättä soittaisi tänä päivänä. Tosta DiMeolasta vielä, jos tosiaan haluaa "taiteellisempaa" puolta herran tutannosta, kannattaa ehdottomasti tsekata edellä mainittu Cielo é Terra. Meola teki levyn, koska hänelle valitettiin, että hän tekee "kaupallista" rock-fuusiota eikä taiteellisempaa matskua. Levy on upea, mutta ikävä kyllä DiMeolan vähiten myyty levy... | |
![]() 22.03.2009 10:51:19 | |
Täytyy kanssa hilata topicia sen verran aiheeseen, että Vinnie oli mun lemppari noista neoklassistiluttajista, etenkin Time odyssey kolahti täysillä. Onneksi löysin vinyylin divarista joku aika sitten, toimii vieläkin. Soundinsa tosiaan toimii tolla levyllä mullekin, mukavan pehmeä ja pyöreä eikä sirkkelisäröstä tietoakaan. Laneyn nuppia taisi käyttää tuohon aikaan ellen väärin muista. Innostus ko. musiikkityyliin tosin hiipui hetkohta ton levyn jälkeen, joten miehen myöhemmistä levytyksistä ei enää ole havaintoa. Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. | |
![]() 15.12.2009 22:52:49 | |
Nostetaanpas. Eihän kellään satu oleen sitä dokumenttipätkää kun Vinnie vieraili Suomessa 80-luvun lopulla? Se tais pyöriä ainakin siinä parin vuoden takaisessa Guitar Heroes -lähetyksessä, mutta sen koommin ei oo kyseistä pätkää vastaan tullut. Moore on kyllä tosi kova soittaja. Pitkästä aikaa joku kitaristi saanut meikäläisen miettimään, että pitäiskö sitä taas joskus alkaa treenaamaan. | |
![]() 15.12.2009 23:20:49 | |
JeKo: Nostetaanpas. Eihän kellään satu oleen sitä dokumenttipätkää kun Vinnie vieraili Suomessa 80-luvun lopulla? Se tais pyöriä ainakin siinä parin vuoden takaisessa Guitar Heroes -lähetyksessä, mutta sen koommin ei oo kyseistä pätkää vastaan tullut. Moore on kyllä tosi kova soittaja. Pitkästä aikaa joku kitaristi saanut meikäläisen miettimään, että pitäiskö sitä taas joskus alkaa treenaamaan. Mä näin kanssa sen pätkän joskus vuonna papu. Sen jälkeen hommasinkin time odysseyn. pitääpä yrittää metsästää se jostain. | |
![]() 26.10.2010 16:54:29 | |
Voihan rähmä. Tuli missattu täysin UFO:n eilinen Tampereen keikka. Kerrankin olisi Vinnie ollut melkein kotinurkilla. Yleisöä oli kai ollut luokkaa 100 henkeä Klubilla. Taisi mennä aika pienellä ilmoittelulla keikan mainostus. Tänään olisi viimeinen UFOn Suomen keikka Turussa Kårenilla, mutta joutunee jättää väliin. | |
![]() 01.03.2014 13:48:13 | |
Nyt kitaristit katsomaan: Vinnie Moore (UFO) tulossa Suomeen keikalle!!! To 29.05.2014 , ovet 19:00 , 26/28€ , S/K18 NOSTURILLA, HKI Lippu hankittu. UFO ei varmaan montaa vuotta enää kiertele... ja Moorea en ole koskaan nähnyt livenä, mutta kyllä lähtee: http://www.youtube.com/watch?v=HJsnzyE6m_I Tietysti voidaan olla montaa mieltä Mooren sopivuudesta UFOon, mutta näin ainakin on mahdollisuus nähdä miestä livenä. Moorehan on (ollut) niitä tiluttajia, joiden sooloista kun ottaa nuotinkin niin heti huomaa, että se puuttuu. Monelta muulta voi ottaa 10 nuottia per tahti, eikä tunnu missään.... :D | |
![]() 02.03.2014 20:54:57 | |
haspeli: Nyt kitaristit katsomaan: Vinnie Moore (UFO) tulossa Suomeen keikalle!!! To 29.05.2014 , ovet 19:00 , 26/28€ , S/K18 NOSTURILLA, HKI Lippu hankittu. UFO ei varmaan montaa vuotta enää kiertele... ja Moorea en ole koskaan nähnyt livenä, mutta kyllä lähtee: http://www.youtube.com/watch?v=HJsnzyE6m_I Tietysti voidaan olla montaa mieltä Mooren sopivuudesta UFOon, mutta näin ainakin on mahdollisuus nähdä miestä livenä. Moorehan on (ollut) niitä tiluttajia, joiden sooloista kun ottaa nuotinkin niin heti huomaa, että se puuttuu. Monelta muulta voi ottaa 10 nuottia per tahti, eikä tunnu missään.... :D Moore on itseasiassa aika monipuolinen soittaja, on osoittanut myös skulaavansa rokkihommat tilutusten ohella. | |
![]() 16.03.2014 05:33:03 | |
Lippu hankittu ja ehkäpä pääsen myös henk. koht. kolmannen kerran tapaamaan Vinnien. Jotenkin kaipaan näitä ultrapuhtaita viulusoundeja ja arpeggioita 80-luvulta, mitkä aikanaan koukutti kauas kevytfanituksen tuolle puolen. https://www.youtube.com/watch?v=llDCspfpHfM Taitaa vaan olla bluesia loppuun asti tämä UFOn kanssa työskentely, mielenkiinnolla tietysti odotan Vinnien seuraavaa soololevyä, To The Coren jälkeen ei oikein voi tietää mitä odottaa, sen verran erityylisiä kaikki levyt olleet. Mutta mennään nauttimaan bluesrockia ja pitkiä sooloja Nosturiin! | |
![]() 28.05.2014 17:26:33 (muokattu 01.06.2014 15:21:31) | |
Hieno oli keikka vaikka yleisöä todella vähän. | |
![]() 28.10.2021 13:47:29 | |
Ja Moorea taas tarjolla, nyt soolobändin kera! Lauantai 5.2.2022 Louhisali, Espoo https://www.lippu.fi/event/espoon-k … nd-espoon-kulttuurikeskus-14378883/ "Lämppäreinä nähdään konkarikitaristi Petteri Hirvasen luotsaama PHG (Petteri Hirvanen Group) sekä soolona esiintyvä Elmo Karjalainen." | |
![]() 06.11.2021 15:47:18 | |
haspeli: "Lämppäreinä ... soolona esiintyvä Elmo Karjalainen." Onko tämä tyyppi se Elmo J. Karjalainen? Kaikille muille musabisneksessä toimiville Elmo Karjalaisille kyselen. "Improvisation is a genesis of composition" - YJM | |
![]() 08.11.2021 13:07:15 (muokattu 08.11.2021 13:36:13) | |
Kontiak: Onko tämä tyyppi se Elmo J. Karjalainen? Kaikille muille musabisneksessä toimiville Elmo Karjalaisille kyselen. All the other Elmo Karjalainens in business.. Lights are on but nobody is home.. | |
![]() 04.06.2022 05:42:32 (muokattu 04.06.2022 06:11:25) | |
Oli kyllä sampetin kova tuo Vinnie Mooren setti. "In Control" tuplabasareineen pisti kropan tärisemään loppuillaksi ja "Meltdown" oli encorena mieleenpainuva. Lisäksi muutama sana vaihdettuna ja yhteiskuva keikan jälkeen kruunasivat illan. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)