Aihe: Musalinjalle pyrkiminen - Mitä soitan?
1 2 3 4
Foxt
20.01.2009 21:02:58
No se laulu testaa (luultavasti) vain nuottikorvaa. Lauluakin täytyy harjoitella ollakseen hyvä, mutta puhtaasti voi laulaa "huonokin" laulaja.
Haastattelussa kyselivät jottain soittoharrastuksista ja tykkääkö kuorosta, no totta kai tykkäsin kuorosta silloin :D

Kyllä ihmisellä voi olla hyvä sävelkorva vaikka laulaisikin nuotin vierestä.
taskumatti
21.01.2009 20:46:15
Noilla krediiteillä pääset tosi helposti sisään vaskikseen, mutta vaskivuoren musalukion oppilaana voin sanoa, että maikat kattoo bodomii ym. hevanderia aika kieroon. Kandee varmaan harjotella joku kiva biisi varmaan akustisella. (Vinkkinä voin sanoa, että eräs oma tuttuni yritti päästä ynkällä sisään, ja vaikka varmaa taittukin ihan hyvin, sai ihan mitättömän määrän pisteitä)

No meidän opettajat katsoo melko pahasti kaikkia tämän tyylisiä "hevimassateinejä" kieroon.. Pahin on Bodomrääpäle, sitten metallica, iron maiden Guns n' roses jne.

Ok. En kyllä akustista lähde tuolla soittamaan, koska opiskelen sähkistä. Ja voihan sähkökitaralla soittaa muutakin kuin heviä. Muttajoo, en varmaan ihan silkkaa heviä rupee soittamaan. Luulis että joku Guns N' Roses tai Van Halen käy ihan hyvin vaikka sibikseen ettei ole liian heviä (lue: tuomariston mielestä musikaalisesti vajaakatseisten ihmisten musiikkia :D).

Jos sitä sähkökitaraa on pakko soittaa, niin oikeesti sun parasta ajatellen, kehoitan soittamaan sitä bluesia. Jos oot vähän teknisempi soittaja, niin soita funkkia ja erotu niistä toisista 40 pyrkijästä jotka soittavat kitaraa. Sun pitää erottua joukosta ja tehdä itsestäs muistettava "olio" näille armottomille tuomareille.

Näes ne monet muut pyrkijät ajattelevat just samalla tavalla ku sinä. Sun ja niiden välinen ero on vain se, että sä tulit tänne kysymään apua. Nämä pojat kihelmöi siellä kotona, että soittaisikovat metallican nothing else matters, tai guns n' rosesin paradise cityn.

Erotu massasta! Ota niistä kitaratuntien rahasta vastinetta ja pyydä kitaraopettajaasi opettamaan sulle jotain jännää, mitä kuulee radio rockista harvemmin kuin kerran tunnissa.
Hello musician. I want to play a game.
pietari-poika
21.01.2009 22:15:07
Joojoo, paradais sitii en voi ees aatella, kestää 6 minaa ja esiintymisaikaa on vain 5min miinus pianosoitot (joiden aikaa en ole vielä laskenut).

Miksi edes soittaisin akustista, jos opiskelen sähkistä?

Voishan tohon jonkun bluusin vetää, funkista en tiedä yhtikäs mitään joten turhaa sitä on sinne mennä soittamaan. Tuollahan kannattaisi soittaa sitä mitä hyvin (parhaiten) taitaa, joten turhaa yrittää mielistellä tuomaristoa jollain jota ei oikeasti soita.

Lainaan luokkakaveriani:
"Jos meet vetää jotai jazzii sinne ESP:llä ja tuomaristossa on joku kitaroista tietävä tyyppi, se kyllä tietää mikä sä oot miehiäs."

:D
ESP Horizon FR-2
Novac
21.01.2009 22:15:13

Erotu massasta! Ota niistä kitaratuntien rahasta vastinetta ja pyydä kitaraopettajaasi opettamaan sulle jotain jännää, mitä kuulee radio rockista harvemmin kuin kerran tunnissa.

Tai mieluummin sellaista mitä radio rockilla ei ole ikinä kuultukaan...
mikä on olutta on nyt mennyttä... // "stam1n a on hiefno bändi, vetöäö hyvin klivenä dsstasna,ja tän kirjoittaja srkä ston nenn on kiihab umpin käönnisäö"
cnr
24.01.2009 00:24:34
Onko tuonne Sibelius-lukioon hirveä tungos?

Keskustelussa ei sibiksestä ole paljon kommentteja, niin voisin heittää pari kommenttia (abi koulusta). Sibikseen pääsee noin kolmannes pyrkijöistä. Jos mitään pohjaa ei ole, ja lukio on listassa sijalla 4-5, niin pääsykokeisiin ei välttämättä edes pyydetä tulemaan. Semmoinen hyvä mediaani pyrkijän taidoista on: 3/3- tasoinen instrumentinhallinta, osaa lukea nuotteja (tai vaihtoehtoisesti improta vakuuttavasti), laulaa pääsykoebiisin ok, vaikka ei mikään laulaja olisikaan. Harrastuneisuutta jonkin verran. Tästä musapisteitä ehkä 6-7. Yhdeksään musapisteeseen pitääkin sitten erottautua todella satojen hakijoiden joukosta.
Viime vuonna taisi olla korkein sisäänpääsyraja tähän asti - noin 16 pistettä. Tästä vähentää keskiarvon ja miettii, mitä musasta pitäisi saada. Kun kaikki haldaa oman hommansa hyvin, ja koulusta löytyy myös paljon alalle jatkavia muusikonalkuja, on pohjaa ohjatuille ja omaehtoisille prokkiksille tms. mukavasti. Kevyen musan harrastajia on ehkä hieman enemmän porukkaa kuin klasariin suuntautuneita. Kaikenlaista löytyy happojazzista metalliin ja sinfoniaorkesteriin. Kiva homma on, että porukka kuitenkin sekoittuu hyvin musasuuntaamuksesta huolimatta.
Kun olen tutustunut aika kattavasti eri musalukioiden opiskelijoihin, niin sibiksessä vaikuttaisi olevan selvästi parhaat mahdollisuudet musiikin monipuoliseen harrastamiseen, kun vertaa muihin musalukioihin. Vaikka kurssitarjottimet koulujen välillä näyttäisivät hyvin samanlaisilta, antaa kokoetu (noin 300 musalinjalaista) ja opiskelijoiden aktiivisuus sekä osaaminen (pyrkimisten karsintaprosentti) paljon mahdollisuuksia. Yhteishenki koulussa on myös hyvä ja lämmin. Välinpitämättömyys tai huolettomuus itse lukio-opintoja kohtaan on melko näkyvää koulussa, mutta yo-tulokset ovat silti varsin hyviä (taisi viime vuonna olla parhaan kymmenyksen rajapyykin tietämillä maan lukioista).
Jos kaukaa pyrkii, kannattaa miettiä, onko valmis muuttamaan pois kotoa. Sisäänpääsykään ei ole millään tapaa poissuljettua, vaikka alkuun tuntuisi, että ei tuonne voi päästä. Myös esiintymisen luontevuus, tai yllättävätkin osaamisalueet (esim. beatboxing viime vuonna) voivat tuoda ne ratkaisevat plussat, jotka nostavat sen vuoden sisäänpääsyrajan yläpuolelle.
Foxt
24.01.2009 01:11:36
Siis mitään toivoa ei olisi esim minulla kun olen soittanut 2 vuotta pianoa itsekseni ja nyt kansalaisopistolla jonkin verran?
pietari-poika
24.01.2009 12:56:09 (muokattu 24.01.2009 12:56:54)
Siis mitään toivoa ei olisi esim minulla kun olen soittanut 2 vuotta pianoa itsekseni ja nyt kansalaisopistolla jonkin verran?

Kaveri oli äffässä tetissä, siellä oli sibeliuslukion käynyt heppu, joka oli aloittanut kitaransoiton vuotta ennen pyrkimistä.

Olin eilen sibiksen esittelyssä, siellä sanottiin että periaatteessa jos on hyvä sävelkorva ja rytmitaju, voi päästä sibikseen ilman aikaisempia musaopintoja. Nuottienlukutaitokaan ei ole pakollinen. Mutta auttaa toki.

Luulisin, että kunhan soittaa siellä mitä osaa, ei sellaista mitä ei osaa, on sosiaalinen ja erottuu joukosta, parantaa ainakin asemia.

Kyllä ihmisellä voi olla hyvä sävelkorva vaikka laulaisikin nuotin vierestä.

Voi olla, mutta jos on hyvä sävelkorva niin pienellä harjoittelulla jo oppii pysymään nuotissa.
ESP Horizon FR-2
taskumatti
25.01.2009 13:31:27
Kaveri oli äffässä tetissä, siellä oli sibeliuslukion käynyt heppu, joka oli aloittanut kitaransoiton vuotta ennen pyrkimistä.

Olin eilen sibiksen esittelyssä, siellä sanottiin että periaatteessa jos on hyvä sävelkorva ja rytmitaju, voi päästä sibikseen ilman aikaisempia musaopintoja. Nuottienlukutaitokaan ei ole pakollinen. Mutta auttaa toki.

Luulisin, että kunhan soittaa siellä mitä osaa, ei sellaista mitä ei osaa, on sosiaalinen ja erottuu joukosta, parantaa ainakin asemia.

Dodih. Millois tuomionpäivä on? ilmoittele sitten että pääsitkö sissää.
Hello musician. I want to play a game.
pietari-poika
25.01.2009 16:26:28
Pääsykokeet on joskus huhti-toukokuulla ja vissiin vasta kesällä saan tietää olenko päässyt sisään.
ESP Horizon FR-2
cnr
29.01.2009 23:44:45
Pääsykokeet on joskus huhti-toukokuulla ja vissiin vasta kesällä saan tietää olenko päässyt sisään.

Hei voisin kommentoida vielä itse asiaa: mitä soittaa pääsykokeissa.
Kuten täällä porukka onkin jo sanonut - soita sitä, mitä osaat parhaiten. Vaikka olisit laskenut esiintymisaikaa olevan 5min kitaralle, sen olennaisenhan näkee muutamassa minuutissa. Varaudu siihen, että biisiä ei kuunnella loppuun. Valitse biisi sen mukaan.
Kitaristilta saatetaan myös pyytää komppaamaan hetki paria eri tyyliä (sama pätee herkästi myös rumpaleihin. Monipuolisuus on plussaa, mutta kyllä sitä tiluttamallakin voi sisään päästä, jos on vaan tarpeeks nopee ;)

Viime vuoden käytäntö prima vistasta:
Nauhalta tulee kerran joku 8 tahdin melodia taustan päälle. Kuuntelet sen. Sit pitää soittaa sama itse kompin päälle, nuotista tai korvakuulolta. Tällä kertaa nauha jatkuu vielä toiset 8 tahtia (samaa kiertoa tietty), jolloin soittajan pitää improta loppuosa - tässähän popparit pesee klasarit 6-0.
pietari-poika
10.05.2009 21:25:10
Huom! Olet kirjoittamassa yli 100 päivää vanhaan ketjuun!

Ylihuomenna (tiistai 12.5.) on sitten pääsykoe. Aion soittaa pianolla Chopinin Poloneesin (G-molli) (vaikkeise liitykään tähän). Kitaralla soitan SRV:n Mary Had A Little Lambin. Kellään tietoa saisko tuolla käyttää taustanauhaa? Löysin sopivan ja kännyn + pocketpodin kanssa saisin sen toimimaan kunhan vahvistimesta löytyy cleani. Tämä ei toisi kokeenjärjestäjille mitään lisäpanostusta ja saahan tuolla käyttää säestäjääkin jos haluaa.

Mulla on vielä samana päivänä hiukan yli 3h tuon kokeen jälkeen kitarasta 1. tason tutkinto, joten reenattavaa on riittänyt. Sen toki pitäisi mennä varsin helposti läpi, biisit on iisejä, ja eipä siitä mitään arvosanaa tulekaan, hyväksytty tai hylätty vain.
Esp Horizon FR & Line6 Pocket Pod
Moyhiss
11.05.2009 09:34:04 (muokattu 11.05.2009 09:40:54)

Kun ite tonne Pirkanmaan Musaopistoon tässä pyrin nii siellä sai taustanauhaa käyttää. Ja siellähän löyty ihan hyvät stereot ja vahvarina oli Line6 Vetta. Tuo Vetta oli mun mielestä yllättävän hyvä jos vertaa vaikka omaan PodXT:hen mistä ei saa kun muovista saundia aikaseks. Ja Vetta oli myös mallintava ja efektejä löyty hemmetista että kyllä saundit löyty :D Ite sillon soitin Eric Johnson - Manhattan ja Vinnie Moore - Morning Star. 15.5 selviää tulokset pääsenkö :D

Kyllä uskon että tuolta minne sää pyrit nii saa tausta nauhaa käyttää ja luulis ny kunnon vahvarinkin löytyvän.
pietari-poika
11.05.2009 15:41:02
Juu, soitin sinne ja lähetin sitten vielä sähköpostia ja kyllä siellä saa käyttää. Otan siis podin mukaan ja sitten kännystä taustaraita... Taidan myös polttaa tuon biisin levylle varmuuden vuoksi.
Esp Horizon FR & Line6 Pocket Pod
pietari-poika
12.05.2009 18:04:55
Tänään oli pääsykoe mutta päätin kuitenkin soittaa ilman taustanauhaa. Tekaisin nyt tosta pienoisen artikkelin huvin ja hyödyn vuoksi.

http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=1410
--Tomppa--
15.05.2009 19:03:07
Tom Raww: Kun ite tonne Pirkanmaan Musaopistoon tässä pyrin nii siellä sai taustanauhaa käyttää. Ja siellähän löyty ihan hyvät stereot ja vahvarina oli Line6 Vetta. Tuo Vetta oli mun mielestä yllättävän hyvä jos vertaa vaikka omaan PodXT:hen mistä ei saa kun muovista saundia aikaseks. Ja Vetta oli myös mallintava ja efektejä löyty hemmetista että kyllä saundit löyty :D Ite sillon soitin Eric Johnson - Manhattan ja Vinnie Moore - Morning Star. 15.5 selviää tulokset pääsenkö :D

Kyllä uskon että tuolta minne sää pyrit nii saa tausta nauhaa käyttää ja luulis ny kunnon vahvarinkin löytyvän.

Kuis kävi?
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
Moyhiss
15.05.2009 19:17:37

--Tomppa--: Kuis kävi?

Kuten jo tonne toiseen ketjuun vastasin: Pääsin :D Kaksi vaan otettiin sisään että mun mielestä iha hyvi.
--Tomppa--
15.05.2009 20:30:42
Tom Raww: Kuten jo tonne toiseen ketjuun vastasin: Pääsin :D Kaksi vaan otettiin sisään että mun mielestä iha hyvi.

Onnittelut sitte vaa : )
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
pietari-poika
22.06.2009 15:49:34
Nonniin. 10 päivää sitten tuli tulokset ja pääsin sitten sinne Sibikseen. Pisteitä sain 8,5(pääsykoe) + 9,5(keskiarvo) = 18 pistettä. Raja oli 16,42 (muistaakseni).

Kiitokset kaikille! :D
Michelle
07.12.2009 15:05:26
^tyypeillä tuntuu olevan korkeat keskiarvot.
Mun pitäis varmaan hommaa se KA vähintää kasiin että ois ees jotain mahiksia tuonne Sibikseen :D
Tonski
07.12.2009 15:11:19

pietari-poika: Nonniin. 10 päivää sitten tuli tulokset ja pääsin sitten sinne Sibikseen. Pisteitä sain 8,5(pääsykoe) + 9,5(keskiarvo) = 18 pistettä. Raja oli 16,42 (muistaakseni).

Kiitokset kaikille! :D

Ohhoh, onneks olkoon!
ihku
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)