Aihe: aloitteleva kitaristi ja suuri kitarakirja.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Karipiirto
17.04.2007 21:29:40

Voi olla että vastailin ketjunaloittelijalle, ja voi olla että pilailit vain kustannuksellani :)

Juu niinhän se oli. :)
Sori mutta pitäähän täällä jonkun tätäkin hommaa tehdä Kun Jucciz ei ole paikalla. :)
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
ire25
19.04.2007 07:28:11
kävin lainaamassa kirjastosta ne kitara deeveedeet. yks oli sellanen et siit vois oppiaki jotaa. mutta se toinen, tsiisus kraistus miten nopeesti se soitti siinä, no ehkä se on sit tarkotettu jo osaaville.
Jaken
19.04.2007 11:40:27 (muokattu 19.04.2007 16:40:44)
soitinpa tossa just äsken metallican enter sandmanin alun (tosiaan vaan ihan alun siitä) ja nothing else mattersin alkua hieman pidemmälle :) eihän se kovin nopeesti menny mut selvän siitä sai :)

Suosittelen Guitar Pro-ohjelman hankkimista, vaikka demon näin alkuun. Loistava ohjelma, joka kyllä auttaa oppimisessa, varsinkin juuri meitä aloittelijoita :)

Itse olen soittanut muutamia kuukausia, ihan ummikko olen siis itsekin. Mukavaa aikaa, on helppoa huomata oma kehittyminen, seuraavana päivänä se edellisen päivän niin vaikealta tuntuva asia meneekin jo paljon paremmin. Antoisa harrastus tämä kitarointi. Tosin tietenkin pitkä matka on että osaisi jotain kipaletta jopa hyvin soittaa, ainakaan kovin pitkälle.

Mutta kuitenkin, tässä joitain biisejä joita itse olen renkuttanut (näppäillyt) akustisella:
Metallica - Nothing Else Matters, Welcome Home, Fade To Black, One, Hero of the day (oikeasti soitetaan eri vireessä, mutta meneehän tuo normivireessäkin ihan ok), The Unforgiven
Godfather Theme
Poets of the fall - Late Goodbye
Led Zeppelin - Stairway To Heaven
Green Day - Wake me up when september ends
REM - Everybody Hurts
Eagles - Hotel California
Nirvana - Come as you are
Johnny Cash - Hurt
Tenacious D - Tribute
Oodi Ilolle

Useimmista Metallican biiseistä menee vasta introt, mutta eipä vaikka Fade To Black mikään hirveän vaikea ole opetella vaikka kokonaan. Ja ei, en puhu nyt niistä sooloista kuitenkaan :P

Kaikkiin löytyvät tabit (ja useimpiin Guitar Pro filut) vaikkapa: http://www.ultimate-guitar.com/

Helppo ja tunnistettava riffi on myös vaikka Smoke On The Waterissa:
http://www.ultimate-guitar.com/tabs … p_purple/smoke_on_the_water_tab.htm
(ei ehkä mikään oikeaoppisin tapa soittaa, mutta kuulostaa ainakin omaan korvaan tarpeeksi oikealta).

Tietty kannattaa soittaa juuri sitä mistä itse pitää, näin motivaatio pysyy yllä, ja soittaminen on jopa mukavaa.
Frusci-ante
19.04.2007 13:41:43
Sori jos olen ilonpilaaja, mutta täytyy todeta, että tarvitsee olla kohtuu hyvä plekutekniikka ja/tai fingerpicking jos haluaa soittaa Straiwayn tai Hotel Californian hyvän kuuloisesti. Ja mua häiritsee aina kun puhutaan siitä että on helppo soittaa sitä tai tätä. Tai on helppoa soittaa perussointuvaihdokset. Kyllähän voi soittaa sinne päin, mutta jos haluaa soittaa jonkun biisin yhtä rouheesti kun levyllä tai soittaa sointuvaihdokset 1/16-nuotteina sujuvasti kohtuu tempolla, niin se ottaa jo vähän aikaa. Metronomi/rumpukone/taustanauha on mielestäni sekä paras mittari testaamaan omat taidot + kehityskin on ihan eri luokkaa. Ja en siis dissaa aloittelijoita tai muuta vastaavaa. Muistelen vaan kauhulla kun itse joskus kuvittelin osaavani jonkun biisin ja todellisuudessa vasta nyt voi sanoa oikeesti osaavansa.
Frusci-ante
19.04.2007 13:52:08
Voisin lisätä vielä, että suuressa kitarakirjassa on ihan hyviä osuuksia ja noi plektran käytön alkeet ja sormitekniikan perusteet tulee siinä hyvin ilmi. Teorian osalta kirja on myös kattava, mutta kuten jo aikaisemmin mainittiin niin itse soittoesimerkkejä ei juuri ole. Soittotekniikoiden harjoitteluun biisit sopivat hyvin jos osaa itse analysoida mitä eri tekniikoita, skaaloja yms. joku biisi sisältää.
ire25
19.04.2007 15:05:31
kertokaas mikä kirja sitten olisi hyvä että vasta-alkaja oppisi soittamaan? voisin käydä ostamassa tuon suuri kitarakirjan lisäksi
Dolmo
19.04.2007 16:03:30 (muokattu 19.04.2007 16:04:03)
kertokaas mikä kirja sitten olisi hyvä että vasta-alkaja oppisi soittamaan? voisin käydä ostamassa tuon suuri kitarakirjan lisäksi

Aikaisemmin mainittu Guitar Course, Step-by-Step. Vieläkin naurattaa nimi. Tom Flemming. Suomalainen Kirjakauppa.

Edit: Oli kylläkin jostain alelaarista siis. Hintansa arvoinen todellakin.
Todellako?
Jaken
19.04.2007 16:20:55
Sori jos olen ilonpilaaja, mutta täytyy todeta, että tarvitsee olla kohtuu hyvä plekutekniikka ja/tai fingerpicking jos haluaa soittaa Straiwayn tai Hotel Californian hyvän kuuloisesti. Ja mua häiritsee aina kun puhutaan siitä että on helppo soittaa sitä tai tätä. Tai on helppoa soittaa perussointuvaihdokset. Kyllähän voi soittaa sinne päin, mutta jos haluaa soittaa jonkun biisin yhtä rouheesti kun levyllä tai soittaa sointuvaihdokset 1/16-nuotteina sujuvasti kohtuu tempolla, niin se ottaa jo vähän aikaa. Metronomi/rumpukone/taustanauha on mielestäni sekä paras mittari testaamaan omat taidot + kehityskin on ihan eri luokkaa. Ja en siis dissaa aloittelijoita tai muuta vastaavaa. Muistelen vaan kauhulla kun itse joskus kuvittelin osaavani jonkun biisin ja todellisuudessa vasta nyt voi sanoa oikeesti osaavansa.

Heh, ja pointti oli? :) Tunnustan tietenkin itsekin ettei oma soittoni vielä todellakaan mitään hunajaa ole ulkopuolisen kuunnella, mutta enpä missään julkisesti vielä soittelekaan.

Ehkä nyt jotain hemmetin helppoja biisejä voisi osatakin soitella ihan oikeilla ajoituksilla, mutta minusta ne ukko-nooat on niin tympeitä soitella (ja myös kuunnella) että itse mieluummin todellakin otan jonkin isomman tavoitteen, kuten vaikka Stairway To Heavenin intron opettelun, ja treenailen sitten sitä. Jos sitä haastettakaan ei ole, niin ei sitä kehitystäkään tapahdu. Itsellä juuri fingerpicking taito nousi aivan mielettömästi kun treenailin juuri tuota Stairway To Heavenia (tai no treenailen yhä, nyt treenailen vaan enempi Fade To Blackiä).

No, kyllähän sitä voi treenailla kuten itse haluaa. Varmaankin puhtailla tekniikkatreeneillä pääsisi vielä nopeampaan oppimiseen, mutta mulle tälläinen tykkäämieni kappaleiden harjoittelu vain sopii paremmin (pitää motivaatiota yllä mielestäni paremmin). Ja voi ainakin jotain konkreettista soittaa malliksi kitaraa soittamattomille ystäville, vaikka se nyt ei siltä oikealta Jimmy Pagen soitolta kuulostakaan ;)

Ja toki, onhan yksinkertaisiakin hyviä biisejä olemassa. Esimerkiksi vaikka mainitsemani Cashin Hurt, joka on hieno biisi, ja helppo renkuttaa, mutta todellakin ei sitä kauaa jaksa tahkota juuri sen helppuden/yksitoikkosuuden takia.

Rumpukone/metronomi/taustanauha on minustakin erinomaisen hyviä apuja opetteluun. Siksi mainitsinkin jo ekana Guitar Pron, jossa on kaikki nuo, ja vielä paljon päälle.
Frusci-ante
19.04.2007 18:21:00
Joo, pointtini ei todellakaan ollut valittaa. Itse treenailin alussa mitä sattuu ilman että siinä oli hirveästi mitään järkeä eli siis rämpyttelin biisejä akustisella. Ajattelin vaan, että jos jotain kiinnostaa kehittyä alussa nopeemmin niin ei ehkä kannata tehdä samaa. Mutta se mikä vähän ärsyttää on se kun porukka sanoo, että ne osaa jonkun biisin. Jos multa kysytään niin itse en osaa biisejä vaan yleensä tulkitsen ne (paitsi jos harjoittelen nuoteista/tabeista). Jos joku maallikko kysyy aloittelijalta monta biisiä se osaa ja vastaus on tyyliin 10 ja sama kysymys esitetään joltain 10 vuotta soittaneelta, joka vastaa, että vain omat biisit, niin maallikko voi kuvitella että ensin mainittu on parempi. No toi nyt oli ihan tyhmä, että joo.
Makkari
19.04.2007 20:41:06
Ja jos ei ole metronomia tai rumpukonetta, niin soita levyjen mukana!
I'd love to change the world, but I don't know what to do, So I'll leave it up to you.
ire25
20.04.2007 09:08:05
minkä hintaisia ovat metronomi ja rumpukone? ja myydäänkö niitä vaan musiikkiliikkeissä?
InYourFace90
20.04.2007 20:17:48
minkä hintaisia ovat metronomi ja rumpukone? ja myydäänkö niitä vaan musiikkiliikkeissä?

http://www.all-guitar-chords.com/metronome.php
Siinä sulle ilmainen metronomi.
Jos oikeen haluut nii musaliikkeissä myydään...
Up The Irons!
Hammermul
20.04.2007 23:14:47 (muokattu 20.04.2007 23:15:20)

Ja toki, onhan yksinkertaisiakin hyviä biisejä olemassa. Esimerkiksi vaikka mainitsemani Cashin Hurt, joka on hieno biisi, ja helppo renkuttaa, mutta todellakin ei sitä kauaa jaksa tahkota juuri sen helppuden/yksitoikkosuuden takia.

Mä oon ehkä outo, mutta oonko mä ihan ainutlaatuinen, koska tykkään vedellä myös yksinkertaista tavaraa? Ei mulle musiikin hyvyys ole monimutkaisuudesta kiinni. Tosin tohon vaikuttaa varmaan se, että soitan ja kuuntelen tosi monipuolisesti kaikkea. Tai että tota Hurtiakin vetää fiiliksellä ja laulaa samalla.

E: Tosin ton renkkaamisen kautta ehkä sellaiset perusjutut on tullut hyvin selkäytimeen.
Bombing for peace is like fucking for virginity.
ire25
21.04.2007 12:06:47
ehkäpä typerä kysymys, mutta mitkä kaikki asiat kuuluvat kitaran soiton perusteisiin?
Iiphii
21.04.2007 20:57:16 (muokattu 21.04.2007 21:00:49)
Perussoinnut (Suuresta kitarakirjasta löytyy), kitaran viritystaito, perus komppausrytmit, perus duuri- ja molliskaalat ja riittävä oikean ja vasemman käden tekniikka.

Nuo tulee nyt alkuun mieleen.

Plus tietenkin kuudestoistaosien sahaus temmossa 400.
HOHO!
ire25
21.04.2007 22:25:27
Iiphii, kiitoksia. tarkenna vielä mitä ne kuudestoistaosat ovat, meni vähän ohi
ire25
21.04.2007 22:29:35
tulipahan tänään harjoiteltua monta tuntia, nyt menee perussoinnut ja niiden vaihdot melkeinpä hyvin ja ulkomuistista. ja kirjan opastuksella rämpyttelin niitä eri järjestyksessä. tällä hetkellä tuntuu että on hyvällä mallilla tämä opettelu :)
Jaken
21.04.2007 22:29:45
Mä oon ehkä outo, mutta oonko mä ihan ainutlaatuinen, koska tykkään vedellä myös yksinkertaista tavaraa? Ei mulle musiikin hyvyys ole monimutkaisuudesta kiinni. Tosin tohon vaikuttaa varmaan se, että soitan ja kuuntelen tosi monipuolisesti kaikkea. Tai että tota Hurtiakin vetää fiiliksellä ja laulaa samalla.

E: Tosin ton renkkaamisen kautta ehkä sellaiset perusjutut on tullut hyvin selkäytimeen.

Siis kyllä itsekin tykkään vedellä tuota Hurtia, mutta toisaalta en jaksa sitä sitten kovin montaa kertaa putkeen soitella kuitenkaan, johtuen ehkä juuri sen yksinkertaisuudesta (vaikka tietysti olen vielä aika kaukana että voisin sanoakaan että osaisin oikeasti esittää tuon kappaleen) :) Kun taas näitä vaikeampia biisejä tulee treenailtua sitten jopa tuntikin putkeen...

Sitä yritin sanoa enkä todellakaan dissata mitenkään tätä loistavaa kappaletta (vaikkakin se NINin alkuperäinen Hurt on se ainoa oikea :). Todellakin, yksinkertainen on usein kaunista.
Iiphii
21.04.2007 22:31:55
Iiphii, kiitoksia. tarkenna vielä mitä ne kuudestoistaosat ovat, meni vähän ohi

Usko pois, et halua tietää. Eivaan, unohda tuo osa.
HOHO!
ire25
21.04.2007 22:34:24
Iiphii, eli se oli vitsi :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)