![]() 07.12.2006 23:00:12 | |
---|---|
Loppujen lopuksi, ei tunnu Hermanilla vaikuttavan tuo pikkurillin nousu. http://www.youtube.com/watch?v=f2qY_Rn_qKs Krhmm...mjoo just..aika paha oli. Sain hyvät naurut. Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? | |
![]() 08.12.2006 00:50:31 | |
Niin ja mitä tuohon pikkurilliin tuleepi, niin mulla se nousee sellasen ehkäpä sentin, sitten oikeen nopeassa soittamisessa korkeintaan 2cm. Ajattelin kysyä, että onko noi nousemiset jo liikaa teidän mielestänne? ei tommonen 1-2 senttiä oo paha lainkaan. Optimihan olis, et pikkis olis ja pysyis samanlaisessa koordinaatiossa kuin muutkin sormet eikä omaisi "omaa tahtoa". Joillakin on sellanen "Herman"-sormi/sormet ja siltähän se sitten myös kuulostaakin;) Ugh! Mä treenaan noita 1234-kakkaa yleensä tosi hitaasti ja yritän pitää sormet n.1-2 milliä vekka kielistä. Ihan mahotonta... Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? | |
![]() 08.12.2006 22:05:18 | |
Dääm kun on tutun kuulosta touhua! :D Mun tekis mieli joskus melkee katkasta toi perkeleen pikkurilli..Ei millään tunnu toimivan! Mul on pitkät sormet,et luulis et niistä ois apua soitossa mut ei oo siltä tuntunu. Mut treeniä vaan.Se tuo vähän motivaatioo lisää,etten oo ainoo jol on ongelmii pikkurillin kans,ja se myös tuo,et tahon joskus soittaa ku Yngwie. >;) | |
![]() 11.12.2006 17:08:25 | |
Hitto kun pitikin mennä lukemaan tätä ketjua... Huomasin itelläni saman vian enkä ollu ennen kiinnittäny siihen minkäänlaista huomiota... Ihan sairaan vaikee soittaa silleen että se ei nousis. Rupee vaan ottaa päähän ku kokeilee olla nostamatta. Ihan sama kuinka hitaasti soittais ni silti se aina hyppää sieltä ylös! Leikkaan kohta irti stna. Sama vika. Pikkusormi menee sillai nimettömän mukana mutta mitään huomiota en oo kiinnittäny koko juttuun (paitsi nyt.... Pitikin mennä lukemaan) mutta ainahan kannattaa treenata. Thrash you motherf***ers, death is alive! | |
![]() 11.12.2006 17:10:49 | |
Kaveri soittaa vitossoinnut pelkillä etusormella ja keskarilla. Näyttääpi muuten aika hauskalta, mutta ei halua mennä tunneille. Vieläkin sama vika. Thrash you motherf***ers, death is alive! | |
![]() 11.12.2006 17:18:24 | |
Aina kun pikkusormella on ottanu äänen, se palautuu tiettyyn asentoon nimettömän kylkeen. Thrash you motherf***ers, death is alive! | |
![]() 11.12.2006 17:32:53 (muokattu 11.12.2006 17:34:04) | |
Kiinnittäkää nyt perkele huomiota siihen miltä soitto kuulostaa. Jos kaikki äänet tulee ulos vitun hyvällä saundilla ja smoothisti just siinä tempossa kuin haluaa, niin ei sillä ole mitään väliä vaikka sormet nousisivat kilometrin päähän otelaudasta. Jos em. kriteerit eivät täyty niin sitten asialle on syytä tehdä jotain. Täytyy muistaa että niiden sormien täytyy tehdä äärimmäisen pientä liikettä vasta siinä vaiheessa kun tempo on niin kova etteivät ne ehdi tehdä isoa liikettä. On myös työläämpää tehdä ihan pienenpientä liikettä helvetin hitaassa tempossa. Eli, soitto ensin niin puhtaaksi ja vaivattomaksi kuin mahdollista, niin pienillä liikkeillä kuin ON TARVIS ja sitten kun ei enää tempo nouse niin funtsii että miksi ei. Jos syy on liian isot liikkeet niin sitten pienempiä liikkeitä. Jos ei onnistu niin sitten treenaamaan pieniä liikkeitä erikseen hitaammassa tempossa. Ylipäänsä treenatessa ei pitäisi "tehdä" jotain vain siksi että joku muukin tekee, vaan treenaamisen pitää olla jossain kontekstissa omaan tekemiseen, siihen mitä itse treenaa ja missä omat ongelmat ovat. On ihan perse edellä puuhun kapuamista ajatella että "tolla Dragonforcen spedelläkin nousee pikkurilli, mäkin voin tehdä isoja liikkeitä" - eihän sillä urpolla tulekaan kaikki äänet ulos nopeassa tempossa, ja lisäksi soitto vielä kuulostaa ihan kauhealta (vrt. Tolkki ja Hammett - kamalaa suttua, mutta jotenkin se vaan toimii:D). Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro. | |
![]() 12.12.2006 01:03:28 | |
Kiinnittäkää nyt perkele huomiota siihen miltä soitto kuulostaa. Jos kaikki äänet tulee ulos vitun hyvällä saundilla ja smoothisti just siinä tempossa kuin haluaa, niin ei sillä ole mitään väliä vaikka sormet nousisivat kilometrin päähän otelaudasta. Jos em. kriteerit eivät täyty niin sitten asialle on syytä tehdä jotain. Täytyy muistaa että niiden sormien täytyy tehdä äärimmäisen pientä liikettä vasta siinä vaiheessa kun tempo on niin kova etteivät ne ehdi tehdä isoa liikettä. On myös työläämpää tehdä ihan pienenpientä liikettä helvetin hitaassa tempossa. Eli, soitto ensin niin puhtaaksi ja vaivattomaksi kuin mahdollista, niin pienillä liikkeillä kuin ON TARVIS ja sitten kun ei enää tempo nouse niin funtsii että miksi ei. Jos syy on liian isot liikkeet niin sitten pienempiä liikkeitä. Jos ei onnistu niin sitten treenaamaan pieniä liikkeitä erikseen hitaammassa tempossa. Ylipäänsä treenatessa ei pitäisi "tehdä" jotain vain siksi että joku muukin tekee, vaan treenaamisen pitää olla jossain kontekstissa omaan tekemiseen, siihen mitä itse treenaa ja missä omat ongelmat ovat. On ihan perse edellä puuhun kapuamista ajatella että "tolla Dragonforcen spedelläkin nousee pikkurilli, mäkin voin tehdä isoja liikkeitä" - eihän sillä urpolla tulekaan kaikki äänet ulos nopeassa tempossa, ja lisäksi soitto vielä kuulostaa ihan kauhealta (vrt. Tolkki ja Hammett - kamalaa suttua, mutta jotenkin se vaan toimii:D). Muttamutta! Haluaisin muistuttaa, että tuo tollainen vika, minkä saa "nuorena" helpommin kuriin kuin vanhana. On paljon helpompaa pyrkiä heti alusta alkaen pieneen liikkeeseen kuin 20 vuotta bluesia soittaneena kelailla miksei tilut irtoo. Kyllä mä ainakin yritän painottaa pientä liikkettä kaikille aloitteilijoille sekä edistyneemmillekkin. Siinähän on aivan selkee funktio soittamiseen. Voi soittaa aivan prkleen NOPEESTI!!!! Sitäpaitti kun treenaa sormet kii otelaudassa kaikkia asioita, tulee hyvä soundi, synkka paranee, vasemman käden motoriikka tottuu tiettyyn asentoon ja tulee aivan saatanan nopeex! huhhahhei rommi ja pullo Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? | |
![]() 12.12.2006 02:46:30 | |
Muttamutta! Haluaisin muistuttaa, että tuo tollainen vika, minkä saa "nuorena" helpommin kuriin kuin vanhana. On paljon helpompaa pyrkiä heti alusta alkaen pieneen liikkeeseen kuin 20 vuotta bluesia soittaneena kelailla miksei tilut irtoo. Kyllä mä ainakin yritän painottaa pientä liikkettä kaikille aloitteilijoille sekä edistyneemmillekkin. Siinähän on aivan selkee funktio soittamiseen. Voi soittaa aivan prkleen NOPEESTI!!!! Sitäpaitti kun treenaa sormet kii otelaudassa kaikkia asioita, tulee hyvä soundi, synkka paranee, vasemman käden motoriikka tottuu tiettyyn asentoon ja tulee aivan saatanan nopeex! huhhahhei rommi ja pullo Jeeesh, siinä sanoit oikein. Ongelma on vaan juurikin siinä, että kun soittoa ei oikeasti kuulla sellaisena kuin se sieltä vahvistimesta ulos tulee asioita tehdään vain niiden tekemisen vuoksi, ei siksi että niillä olisi jotain funktiota itse asiaan. Jätkä on vaan niin nopee ettei ehdi kelailla turhia;) Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro. | |
![]() 12.12.2006 03:32:18 (muokattu 12.12.2006 03:50:00) | |
Jeeesh, siinä sanoit oikein. Ongelma on vaan juurikin siinä, että kun soittoa ei oikeasti kuulla sellaisena kuin se sieltä vahvistimesta ulos tulee asioita tehdään vain niiden tekemisen vuoksi, ei siksi että niillä olisi jotain funktiota itse asiaan. Jätkä on vaan niin nopee ettei ehdi kelailla turhia;) Kelailu on homojen hommaa! Ja tartteeko sitä aina välttämättä tietääkään mitä ja miksi treenaa...jos maikka sanoo et soita noi näin, niin kai mä nyt soitan niin, enkä ala jankkaa sille paskaa (kun ne kundit siel muusikoidennetissä sano et...). Sen takia niille maksetaan. Sitten tulee tämä RyhmäRämä, joka ei alistu ja nöyrry menee tunneille ja spämmäävät sitten tämänkin foorumin täyteen kysymyksiä...eli janoavat ilmaista informaatiota! Senkin pihit runkkarit! Ei siinä mitään..aina voi kysyä, jos kysyy fiksuja. Mutta tollaiset sun kaltaiset vastaukset: Täytyy muistaa että niiden sormien täytyy tehdä äärimmäisen pientä liikettä vasta siinä vaiheessa kun tempo on niin kova etteivät ne ehdi tehdä isoa liikettä. On myös työläämpää tehdä ihan pienenpientä liikettä helvetin hitaassa tempossa. ei mun mielestä pidä ihan paikkaansa eli on aika täyttä dadaa ja antaa aloittelijalle/muillekkin harhanäkemyksen aivan selkeästä asiasta: Mitä pienempi liike -> sitä parempi tarkkuus -> sitä pienempi energia -> sitä parempi kestävyys -> sitä nopeampi liike -> sitä parempaa on soitto. Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? | |
![]() 12.12.2006 12:09:46 (muokattu 12.12.2006 12:25:05) | |
Kelailu on homojen hommaa! Ja tartteeko sitä aina välttämättä tietääkään mitä ja miksi treenaa...jos maikka sanoo et soita noi näin, niin kai mä nyt soitan niin, enkä ala jankkaa sille paskaa (kun ne kundit siel muusikoidennetissä sano et...). Sen takia niille maksetaan. Sitten tulee tämä RyhmäRämä, joka ei alistu ja nöyrry menee tunneille ja spämmäävät sitten tämänkin foorumin täyteen kysymyksiä...eli janoavat ilmaista informaatiota! Senkin pihit runkkarit! Ei siinä mitään..aina voi kysyä, jos kysyy fiksuja. Mutta tollaiset sun kaltaiset vastaukset: Hyvähän se on jos noin pystyy tekemään, mutta kun on tarpeeksi kelaillut ilman opettajaa on ihan perkeleen vaikea tehdä asioita ymmärtämättä mitä tekee. Toisaalta olen myös sitä mieltä että ainakin opettajan täytyy kysyttäessä tietää miksi tiettyjä asioita tehdään, tai uskottavuus häviää ja oppilas sekoaa. Jos esimerkiksi ei pidä kaikesta mitä opettaja tekee, ja opettaja käskee tehdä tiettyjä asioita pystymättä perustelemaan niitä mitenkään, on helvetin vaikea ruveta muuttamaan soittoa kun tuntuu siltä että päämäärä ei ole tavoittelemisen arvoinen. Tästä syystä tekemisiensä ymmärtäminen on ensiarvoisen tärkeää - opettaja pystyy opastamaan myös asioissa joita ei itse "osaa" (tai halua tehdä, siinä toinen vaihtoehto). ei mun mielestä pidä ihan paikkaansa eli on aika täyttä dadaa ja antaa aloittelijalle/muillekkin harhanäkemyksen aivan selkeästä asiasta: Mitä pienempi liike -> sitä parempi tarkkuus -> sitä pienempi energia -> sitä parempi kestävyys -> sitä nopeampi liike -> sitä parempaa on soitto. Jees, oot ihan oikeassa, paitsi että tuo pätee käytännössä valitettavasti vasta siinä vaiheessa kun soittovuosia ja sitä myöten voimaa, kontrollia jne. on enemmän. Jos pyrkii kokemattomana soittajana tekemään äärimmäisen pieniä liikkeitä äärimmäisen rennosti tuloksena on joko täysin sietämättömän kuuloista hipelöintiä, koska ei ole voimaa tehdä liikkeitä pieninä niin että saisi hyvän saundin aikaan, tai vaihtoehtoisesti helvetillisiä jännityksiä ja muita helppoja, mutta huonoja tapoja, joilla yritetään kompensoida sitä että soitto ei kuulosta siltä kuin halutaan. Tästä syystä pitäisi varsinkin alussa tehdä niin pieniä ja rentoja liikkeitä kuin on tarpeen, ei niin pieniä liikkeitä kuin mahdollista. Hiffaaks eron? Eli tavoitteena on se, että soitto kuulostaa koko ajan mahdollisimman hyvältä ja on mahdollisimman vaivatonta, ei se, että tehtäisiin alusta lähtien väkisin "oikein". Kysymyksen pitäisi siis olla "voinko soittaa vielä pienemmillä liikkeillä ja vielä rennommin niin että soittoni kuulostaa edelleen hyvältä?" ennemmin kuin "teenkö nyt niin pieniä liikkeitä kuin George Bellas? (Virheellinen johtopäätös: En tee, siksi en ole yhtä nopea. Siispä teen vaikka väkisin niin pieniä liikkeitä. Tuloksena jännityksiä koska lihakset pakotetaan liian kovassa tempossa pieneen liikkeeseen. Tämän tuloksena se, että tempot pikemminkin putoavat kuin nousevat.)". Äärimmäisen pienet liikkeet, virheettömyys ja nopeus ovat tavoite, eivät lähtökohta. Rentous, kontrolli, hyvä saundi, vaivattomuus ja TURHAN liikkeen välttäminen ovat lähtökohtia. Turha liike on se mistä me tässä puhutaan, ja ketjun aloituksessakin puhutaan nimenomaan siitä. Turha liike pitäisi karsia pois, mutta se ei tarkoita että kaikki yli millin liike olisi turhaa. Tässä opettaja tulee kuvaan. Opettajan tehtävä on seurata että oppilaan soitto kuulostaa hyvältä mutta ettei huonoja tapoja pääse syntymään. Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro. | |
![]() 12.12.2006 19:58:50 | |
Sori mut offtopic: Toi otsikko: ''Ylinouseva pikkurilli'' on jotenkin hintahtavan kuulosta =D Tähänkin pitäis jotain vekkulia keksiä.... | |
![]() 13.12.2006 01:29:09 | |
Kyllähän se pikkurilli siellä heiluu ja huitoo. Olkoon niin kun ei sille mitään maha. Miees... | |
![]() 13.12.2006 08:45:56 | |
Sori mut offtopic: Toi otsikko: ''Ylinouseva pikkurilli'' on jotenkin hintahtavan kuulosta =D No hey come on, mitä muuta voi odottaa! Täähän on kitaristipalsta:-) Nojoo, sana ylinouseva (v***u mikä Suomen kielen kukkanen taas!) tulee musiikin teorian puolelta, eli ihan buenoa sanaleikin ideaahan tuossa on. "Good is in the details..." | |
![]() 13.12.2006 18:44:18 | |
Offtopic: Ylinouseva pikkurilli - onko keksitty uusi intervalli? :D:D | |
![]() 13.12.2006 18:58:10 | |
Offtopic: Ylinouseva pikkurilli - onko keksitty uusi intervalli? :D:D On muuten tritonustakin saatanallisemman kuuloinen tuo ylinouseva pikkurilli. Onneksi ei eletä keskiajalla - oltaisiin giljotiinissa koko porukka.. Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-) | |
![]() 13.12.2006 19:27:30 (muokattu 13.12.2006 19:29:49) | |
http://www.youtube.com/watch?v=_jK978921Yw Ajattelin laittaa ton herran näytettä ja kysyä kuinka hän pystyy vetelemään ihan kivaa vauhtia, vaikka pikkurilli vispaa sen minkä kerkee, vähän siinä sivussa myös nimetön? Olisin myös kiinnostunut tietämään, että vetääkö hän 14 sekunnin kohalla mikä alkaa toi jumalattoman hyvän kuulonen kohta niin soittaako hän noita kahta G ja H kieltä keskarilla ja nimettömällä? EDIT: Ai niin ja tuosta kohtaa mistä tuo hyvän kuulonen soitto alkaa, niin eikö hän nosta ollenkaan otelautakäden sormia vai miten se näyttää siltä? Vai nostaako se niin vähän vaan? Jos ei nosta, niin miten ihmeessä hän demppaa nuo kielet? Miten se pystyy ees soittamaan tuolleen? :D Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä. | |
![]() 13.12.2006 19:37:18 | |
Eihän se haittaa jos vispaa, kunhan vispaa tarpeeks nopeesti. Ja eihän se siinä kohdassa sormia nostele vaan samalla otteella, ehkä vähän nostaa sormea että nuotti sammuu ja silleen. Miees... | |
![]() 13.12.2006 21:13:51 | |
Mä olisin kuitenkin sitä mieltä, että rennon harjottelun myötä se liike pienenee ihan itsestään etenkin nopeuden kasvaessa. Ei mulla muuta. Do you the Devil's work
>-)))> #20 | |
![]() 14.12.2006 11:06:46 (muokattu 14.12.2006 11:10:09) | |
http://www.youtube.com/watch?v=_jK978921Yw Kaikella kunniotuksella edesmennyttä kaveria kohtaan, olin kyllä kaiken hypetyksen peruteella kuvitellut että Becker juoksuttelisi vähän tuota puhtaammin. En tiedä johtuiko vaan kyseisen pätkän sisällöstä, mutta toi oli niin sitä pulssitonta wänkkäystä kuin olla ja pääsee. Less is less | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)