Aihe: nopeuden kehittäminen (fiksua puhetta tänne)
1 2 3
Ze Kink
04.11.2006 00:44:40 (muokattu 04.11.2006 00:45:52)
Mitä muita samantyylisiä opuksia olisi? Tuo kirja on ainakin todella hyvä ja on kehittänyt soittotaitoani todella paljon. Se on muuttanut harjoitteluani paljon järkevämmäksi eli pienemmässä ajassa oppii enemmän.

Petruccin Rock Discipline. On erittäin hyvä opus myöskin, joskin enemmän "HC-tekniikkaa" 1234 -meiningillä. Tuota on tullut tahkottua, ja kyllä se ainakin omasta mielestäni on parantanut tekniikkaani. Sitten on kanssa ne Guthrie Govanin opukset, jotka on kaikin puolin erittäin hyviä.
-keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin!
-Mie haluun keksiä!
-"Haluun yhden rasian jonka sisällä ois ötiäisiä. Ehkä."
-Toi!
kimurantti1
04.11.2006 00:50:08 (muokattu 05.11.2006 02:26:49)
Mun pitäis saada jonkinlaista varmuutta tuohon tatsiin. Välillä soitto tuntuu epävarmalta ja siitä puuttuu se rentous, joka on kaikkien ammattilaisten hallussa. Olisiko kenelläkään ehdotuksia ongelman korjaamiseksi?

Tätä on tosi vaikea yrittää neuvoa kun en ole ikinä nähnyt soittoasi, enkä siis tiedä mikä tekniikassasi voisi olla vikana. Ihan aluksi kiinnitä huomiota siihen, että teet sen pikkauksen ranteella, etkä koko kädellä. Käsi ei saa juuri ollenkaan heilua ranteesta ylöspäin.

Laita vaikka käsi vaakatasoon pöydän päälle, niin kuin laittaisit sen soittoasentoon. Tee pikkausliikettä, ja katso että teet sen vain ranteella. Katso miltä liikkeen pitäisi näyttää. Ota kitara käteen, ja tee sama liike ilman että pikkaat mitään ääniä.

Aloita harjoittelu hitaasti, siis todella hitaasti. Niin hitaasti, ettet varmasti jännitä kättäsi. Usein se mun "kramppipikkauksesi" kutsuma ilmiö tapahtuu, kun kitaristi yrittää soittaa nopeampaa kuin taitonsa antavat myöten. Siinä kun ranne ei liiku tarpeeksi nopeasti, kitaristi alkaa heiluttaa kättään, ja nopeasti jännittää sen kyynärpäästä asti niin, että se kramppaa. Siitä seuraa se, että kontrolli katoaa pikkauksesta kokonaan ja kuviot hajoavat.

Laita metronomiin (ja sähän omistat metronomin, eikö niin?) tempoksi 80 bpm, ja ala pikkaamaan jotain muutaman äänen fraasia kahdeksasosina. Kiinnitä kokoajan huomiota rentouteen, ja siihen, että plektran liike tapahtuu ranteella. Älä nosta tempoa ennen kuin olet täysin varma, että pystyt vetämään kuvion puhtaasti, tarkasti, hyvin timeen ja ennen kaikkea koko kroppa rentona. Sä et samana iltana vielä opi pikkaamaan 16-osia 150 tempoon, et ensi viikolla, etkä varmaan seuraavan kuukaudenkaan aikana.

Edit: Noista opetusvideoista vielä, joita on netti pullollaan. Älkää ainoastaan poimiko niitä harjoituksia videoilta, ne ovat aivan toissijainen juttu. Kuka vaan pystyy kehittelemään määrättömästi lisää niitä, ja vaikka sata kertaa vaikeampia. Kiinnittäkää huomiota siihen, miten ne soitetaan. Missä asennossa kädet ovat, mistä kohtaa soittajan käsi liikkuu sitä super nopeaa pikkaustreeniä soittaessaan jne.
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
John Titor
04.11.2006 02:43:49 (muokattu 04.11.2006 02:46:06)

Ensimmäisen lauseen voin allekirjoittaa, toistä en ihan suoraan. Kyllä tuon voi yleistää ihan kaikkiin soittimiin. Jos ajattelee soittoaan liian instrumenttilähtöisesti, jämähtää helposti paikalleen, ja se vaara on ihan millä tahansa soittimella, ei pelkästään kitaralla. Ja nimenomaan nuo alla mainitsemasi kosketinsoittajat on mun mielestä hyvä esimerkki siitä.

Nyt ei kyllä ihan mahdu jakeluun miksi nuo mainitsemani kosketinsoittajat olisivat hyvä esimerkki siitä? Harmoniselta/melodiselta ajattelultaan yksinkertaisia juttuja soittavat suurimman osan aikaa, mutta se on tyylinmukaisuutta eikä palikkuutta. Se on palikkaa että soittaa "vitun nopeasti tällästä symmetristä kuviota nauhoilta 12-15-18 eri kieliltä, pystyy soittaan hei sairaan nopeasti" (vrt. kaikkien rakastama Dimebag tai ah, suuri suosikkini Rusty Cooley:D).
Pianolla lähinnä joku kolmisoinnun edestakaisin kitkuttaminen tai valkoisten/mustien koskettimien soittaminen vitun nopeasti olisi rinnastettavissa.

Tästä mä en ole samaa mieltäi. Mun mielestä tuo kolmikko, suurimman osan muiden hevikosketinsoittajien (jos nyt näin väkisin halutaan lokeroida) ohella, on aivan älyttömän tyylitajuttomia soittajia.

Mainitse ensin yksi hyvä hevitilukiipparisti. Mainitse sen jälkeen sellainen hyvä tilukiipparisti joka soittaa saman tyylisellä lead-saundilla kuin em. jätkät.
Kuuntele sitä MITÄ ne oikeasti soittaa, ei sitä millä saundilla tai fraseerauksella. Time, purkaukset, melodisuus, fraasien eheys, kaikki on ihan sairaan hyvin paikallaan (Anderssonia ei tarvi laskea mukaan, se tykkää soittaa vähän liikaa ääniä:D). Jos ei tykkää harmonisesta mollista tai mollipentatonisesta niin se on sitten eri asia, mutta ei muuta sitä tosiasiaa että kaverit ovat aika pahoja siinä mitä tekevät. Ei kai Rudess turhaan David Bowienkin kanssa ole soittanut?

Kannattaa plokata ja apinoida sellaisten tyyppien soittoa, joka kuulostaa omaan korvaan hyvältä, riippumatta instrumentista. Makunsa toki kullakin, mutta mua ei hevigenren kiipparistit ole ikinä säväyttäneet. Sen takia en heidän soolojaan paljoa jaksakaan noteerata, kun mun mielestä eivät millään tavalla eroa tusinatiluttajakitaristeista. Niissä ei ainakaan mulle ole mitään plokkaamisen arvoista. Jos tästä genrestä jotain esimerkillistä haluaa, niin Michael Romeo oli mulle aikanaan tosi kova juttu.

Ne eroaa jo pelkästään sen takia, että äänet tulevat ihan todella tiukasti ulos. Sanonpa vaan ettet ole kuunnellut tarpeeksi tarkkaan. Ehkä sua, niin kuin monia muitakin, ärsyttää vaan se irstas leadsaundi-ihanne joka noilla jätkillä on etkä siksi edes jaksa kuunnella riittävän intensiivisesti.
Romeo on kova, eihän siitä pääse mihkään. Oisinpa yhtä läski:D
Jos pelkästään runsas hidas harjoittelu riittäisi kehittämään nopean tekniikan, B. B. King pystyisi soittamaan jo 32-osia tempossa 300.
Kontiak
04.11.2006 07:36:24
Mitä muita samantyylisiä opuksia olisi?

Madeline Bruser : The Art Of Practicing - A Guide To Making Music From The Heart
Jamey Andreas : The Principles Of Correct Practice For Guitar
kimurantti1
04.11.2006 12:28:08 (muokattu 04.11.2006 12:31:33)
Nyt ei kyllä ihan mahdu jakeluun miksi nuo mainitsemani kosketinsoittajat olisivat hyvä esimerkki siitä? Harmoniselta/melodiselta ajattelultaan yksinkertaisia juttuja soittavat suurimman osan aikaa, mutta se on tyylinmukaisuutta eikä palikkuutta. Se on palikkaa että soittaa "vitun nopeasti tällästä symmetristä kuviota nauhoilta 12-15-18 eri kieliltä, pystyy soittaan hei sairaan nopeasti" (vrt. kaikkien rakastama Dimebag tai ah, suuri suosikkini Rusty Cooley:D).
Jos harmonisesti simppelien, ja salli mun sanoa mielikuvituksettomien (joo, mun mielipide) kuvioiden soitto on tyylimukaista, niin sitten en pidä siitä tyylistä. Enkä kyllä voi sanoa pitäväni Cooloeyn tai Dimebaginkaan sooloilusta. Rudess toki soittaa pitkiäkin kuvioita, mutta suurin osa nopeammista jutuista on juuri pelkkää pentatonista mollia. Kun on kuullut yhden DT:n tai LTE:n levyn, ei loput levyt ainakaan Rudessin soolojen osalta tarjoa yhtään mitään uutta.

Mainitse ensin yksi hyvä hevitilukiipparisti.
Totta puhuen ei tule mieleen. Tai Kevin Moorella on jotain hyviä juttuja, mutta en mä häntäkään reilusti yli muiden voi nostaa. Jos siis puhutaan sooloilusta.

Kuuntele sitä MITÄ ne oikeasti soittaa, ei sitä millä saundilla tai fraseerauksella. Time, purkaukset, melodisuus, fraasien eheys, kaikki on ihan sairaan hyvin paikallaan. Jos ei tykkää harmonisesta mollista tai mollipentatonisesta niin se on sitten eri asia, mutta ei muuta sitä tosiasiaa että kaverit ovat aika pahoja siinä mitä tekevät. Ei kai Rudess turhaan David Bowienkin kanssa ole soittanut?
En mä määrittele minkään skaalojen perusteella sitä, mistä tykkään ja mistä en. Mä en myöskään ymmärrä miksi pitäisi jättää soundi ja fraseeraus huomion ulkopuolelle ja keskittyä vain niihin ääniin. Timantin tarkkaa timea on hevikosketinsoittajien soitossa aika vaikea kuulla, varsinkin nopeammissa jutuissa. Myöskään fraasien ehdeydestä on mun mielestä aika hupaisaa alkaa puhua, jos fraasi on yhtä kuin kaksi tahtia 16-osa trioleita putkeen. Sitä mä en toki kiellä, että kosketinsoittajat ottavat kitaristeja useammin huomioon soinnut. Mutta valitettavasti sekään ei tee heidän soitostaan mun mittapuulla mielenkiintoista. mä en ole kuullut Rudessin soittoa Bowien bändissä, mutta veikkaanpa ettei Rudess tiluttanut päätään irti Bowien kanssa soittaessaan.

Ne eroaa jo pelkästään sen takia, että äänet tulevat ihan todella tiukasti ulos. Sanonpa vaan ettet ole kuunnellut tarpeeksi tarkkaan.
Äänet tulevat tiukasti ulos? Mä en taaskaan ymmärrä mitä sä tällä tarkoitat. Mun mielestä ne äänet ei tule yhtään tiukemmin ulos kuin niillä hevikitaristeilla, joita jaksan vielä arvostaa. Kyse ei ole siitä ettenkö olisi kuunnellut.

Ehkä sua, niin kuin monia muitakin, ärsyttää vaan se irstas leadsaundi-ihanne joka noilla jätkillä on etkä siksi edes jaksa kuunnella riittävän intensiivisesti.
Kyllä mä voin ihan sumeilematta sanoa, etten tykkää sahaleadsoundista yhtään. Sillä kun ei ole mahdollista soittaa dynamiikkaa ulos (aksentoida nuotteja tms.), eikä näinollen vahvistaa tiukkaa rytmiikka. Suoraan sanottuna se tappaa soitosta tehokkaasti juuri sen osa-alueen, josta mä pidän.

Mutta mä jaksa vääntää pikkuseikoista, tai siitä kuka on kenenkin mielestä parempi/mielenkiintoisempi jne. Pääpointti mun kirjoituksessa johon viittasit oli se, että ei mikään soitin ole lähtöärvoisesti toisia paermpi, melodisempi tms. Kaikilla on omat heikkoutensa ja vahvuutensa, mutta melodisuus on sellainen piirre, jota ei pelkästään soittimen mukaan ole mahdollista määritellä.
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
Stalkah
04.11.2006 20:42:31

Voi tietysti olla että asia on noin, mutta soittotekniikkaa varmaan kannattaa tarkistaa? Oma tekniikka on täysin hunningolla, eli tää menee mutu-pohjalle...mutta mä kokeilisin seuraavaa:

- Tsekkaa että painat kieliä aivan nauhan vierestä ja (vasemman) käden asento on mukava. Varmista että peukalo antaa hyvin tukea. Rentous on kaiken a ja o.
- Kokeile painaa kieliä aina vain kevyemmin, niin kauan että lakkaa soimasta. Etsit sellaisen "pisteen" missä ne soi puhtaasti minimaalisella voimalla.
- Kun soitat vaikka sitä 1-2-3-4 treeniä, pyri koko ajan pitämään näpit niin lähellä otelautaa kuin mahdollista. Pienempi liike = parempi.

Kun sujuu hyvin, nosta tempoa!

worrrrd, miiiies...
Masturbate est Humanum- Damnd'oh!
JNM
19.03.2008 14:59:22 (muokattu 19.03.2008 15:49:55)
Madeline Bruser : The Art Of Practicing - A Guide To Making Music From The Heart
Jamey Andreas : The Principles Of Correct Practice For Guitar

Laitoin muuten myyntiin tuonne DVD puolelle nuo Principles dvdt ja kirjan tuohon Jamie Andreaksen systeemiin.
ushimir
19.03.2008 15:41:06

En tule tähän aiheeseen paljon kommentoimaan mutta aina pitää lähteä todella hitaasta... Hitaamasta kuin osaisi.
Sam Hotman
19.03.2008 19:20:41
Troy Stetina - Speed Mechanics For Lead Guitar

Hommaa toi kirja. Olen nyt käynyt opuksen treenejä läpi. Mukavasti se antoi motivaatiota treenaamiseen.

Minusta kaiken A ja O on se että oppii ensiksi mitä ja miten kannattaa harjoitella. 10 vuotta puutaheinää soittaneen kokemuksella tämän sanon.

e: siinähän se tuli yllä.

Mistäs näitä kirjoja löytyisi? Pikaisella googlettamisella löytyi yksi suomalainen nettikauppa.
"Siis Se ei ole pakollista mutta nopeutta ennen tulee puhtaus... muuten soitosta tulee täysin huonoa... Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." - Ushimir
Ambitus
19.03.2008 22:06:20

Mistäs näitä kirjoja löytyisi? Pikaisella googlettamisella löytyi yksi suomalainen nettikauppa.

Toi eepos löytyy F-musasta!
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
Sam Hotman
20.03.2008 18:24:06
Toi eepos löytyy F-musasta!

Joo, tänään löysin sen sieltä, kun kävin penkomassa niitä nuotteja.
"Siis Se ei ole pakollista mutta nopeutta ennen tulee puhtaus... muuten soitosta tulee täysin huonoa... Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." - Ushimir
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)