![]() 09.06.2006 10:35:24 (muokattu 09.06.2006 10:36:59) | |
---|---|
Asiassa on myös se, kuinka vasenkätinen on. Eräät pystyy kirjoittaa oikealla kädellä, eräät ei pysty tekemään mitään oikealla kädellä jne. Se ei ole mikään automaatio, että vasenkätinen pystyisi opettelemaan oikeankätistä kitaraa soittaa, vaikka eräät siihen pystyvätkin. Toisaalta uskon kyllä, että kuka tahansa voi harjoitella siten, että pystyy kirjoittamaan oikealla kädellä. Aikaisemmin esimerkiksi kouluissa pakotettiin myös vasenkätiset kirjoittamaan oikeakätisesti. Näin ollen pitäisi myös muut tekemiset kyetä oppimaan kummallakin kädellä. Vasenkätisenä pohdin pitkään kummanpuoleista kitaraa alkaisin soittamaan. Opettelin soittamaan hiukan molemmin päin, mutta oikeakätisesti homma ei kertakaikkiaan toiminut. Vasenkätisesti homma tuntui luontevammalta ja helpommalta, joten päädyin siihen. No joo, minä en aikanaan huomannut mitään eroa sillä, kummin päin kitaraa pidin. Ihan yhtä luontevalta, tai oikeastaan epäluontevalta se tuntui. Päädyin oikeakätiseen kitaraan, koska silloin on useampia vaihtoehtoja ja pystyy soittamaan muidenkin kitaroita, koska useimmat kitarat kuitenkin ovat oikeakätisiä. Ehkä tätä voi verrata siihen, miten eri ihmiset pitävät jääkiekkomailaa. Se ei tunnu riippuvan suoraan kätisyydestä. | |
![]() 10.06.2006 13:33:28 | |
Toisaalta uskon kyllä, että kuka tahansa voi harjoitella siten, että pystyy kirjoittamaan oikealla kädellä. Aikaisemmin esimerkiksi kouluissa pakotettiin myös vasenkätiset kirjoittamaan oikeakätisesti. Näin ollen pitäisi myös muut tekemiset kyetä oppimaan kummallakin kädellä. No joo, minä en aikanaan huomannut mitään eroa sillä, kummin päin kitaraa pidin. Ihan yhtä luontevalta, tai oikeastaan epäluontevalta se tuntui. Päädyin oikeakätiseen kitaraan, koska silloin on useampia vaihtoehtoja ja pystyy soittamaan muidenkin kitaroita, koska useimmat kitarat kuitenkin ovat oikeakätisiä. Ehkä tätä voi verrata siihen, miten eri ihmiset pitävät jääkiekkomailaa. Se ei tunnu riippuvan suoraan kätisyydestä. Mä mietin kans tota mailan kätisyyttä...jos mä oisin vasuri,ni tää on vaan mun mielipide,ni mä soittaisin vasurina.Mut kukin tavallaan,mut se voi myös olla rikkautta,et pystyy päinvastaiseen kätisyyteen.Tee niinkuin parhaiten toimii:) out of doors,in the open air... | |
![]() 11.06.2006 18:20:31 | |
vasuri olen minäkin,mutta kitaraa soitan oikeakätisen puolelta.pari vuotta joskus aikoinaan soitin vasurina,mutta kun ei silloin mistään vasurikitaraa saanut ja oikeakätinen versio näytti naurettavalta vikaperin,saati sitten kaikki potikat ja kampikin oli vikapuolella,päädyin opettelemaan koko homman uudestaan oikeakätisesti.plektrakäsihän siinä oli pitkään ongelmana,mutta kovalla treenillä se korjaantuu..kokeilin tossa yksi päivä niin en edes osaisi enää soittaa vasurin puolelta | |
![]() 11.06.2006 21:00:42 | |
Nythän minä vasta tajusin, miksi minulle on niin vaikeaa komppaaminen eri tavoilla. Osa syynä on varmaankin juuri se, että olen vasen kätinen. Harjoituksella sen kai pitäisi korjautua. | |
![]() 12.06.2006 17:02:42 | |
Reeni on varmasti kaikista tärkein asia aloittamisessa ja soiton jatkamisessa. Itse olen vasuri joka soittaa vasuripuolelta, alussa soitin jopa kaikki upstrokena oikeakätisellä vasenkätisesti =). Joskus nuorempana katsoin vierestä kun toinen vasuri soitti jotain iron maidenia oikeakätisesti ja itse olin suu auki, että "miten tuo tollee nui nopiaa laittaa", ja nyt kun itse olen soittanut 4-5 tuntia päivässä joka päivä niin olen kyllä tyytyväinen että jatkoin omalla tavallani. You look divorced. | |
![]() 13.06.2006 00:32:22 (muokattu 13.06.2006 00:42:39) | |
Meikäläinen on vasuri joka soittaa vasuristi, mutta silti tuo pikkaaminen (eli vasemman handun käyttö) vaatii ehkäpä eniten treeniä. Eli ei se aina ole niin yksinkertaista, kummallisesti nuo ihmisen aivot toimivat. Mun mielestä kannattaa kuitenkin soittaa just niinpäin kun tuntuu hyvältä, tuo ilmakitara-testi on aika pätevä. Turha sitä on sitä luontevinta tapaa lähteä kiertämään, nythän ei tosiaan enää eletä 50-lukua... Valinta on siis vapaa ja oikurifasistit munista hirressä ;) Mä aloitin soittelun ihan oikeakätisellä kitaralla (kaverilta kun sain semmosen pummattua). Alkuun en tehnyt kitaralle mitään vaikka siinä oli neljä kieltä jotka kaikki vielä oikureille käännetty :D Hyvinhän tollakin pääsi siihen kitaran ja omien aivojen käyttäytymiseen tutustumaan... Vaikkakin sain onneksi jo noin viikon jälkeen hommattua ekan kielisetin ja kitaran soimaan oikeinpäin. EDIT: Vielä tosta vasurikitaroiden vaikeasta saatavuudesta: Melkeinpä kaikkia yleisimpiä malleja tehdään myös vasureille vaikka osa valmistajista meitä aika rankasti sorsiikin (hävetkää ESP och LTD). Laajat vasurivalikomat löytyy vaikkapa Fenderin, Yamahan, Gibsonin ja Schecterin kataloogeista. Toisaalta siitä lähikaupasta saattaa olla vaikea löytää niitä haluttuja kapuloista ja hintakin on hieman oikuria enemmän... Noh, aina voi tilata kitaran vaikka Thomannilta jos ei testaamatta ostaminen kauhistuta. Viallisen tuotteenhan voi toki palauttaa. Kertokaas muuten niitä tärkeimpiä kitaramalleja mitä ei vasurina valmisteta. Ei tule just nyt montaa mieleen... www.mikseri.net/sigkk Fattest shite on the planet! | |
![]() 13.06.2006 07:02:27 | |
EDIT: Vielä tosta vasurikitaroiden vaikeasta saatavuudesta: Melkeinpä kaikkia yleisimpiä malleja tehdään myös vasureille vaikka osa valmistajista meitä aika rankasti sorsiikin (hävetkää ESP och LTD). Laajat vasurivalikomat löytyy vaikkapa Fenderin, Yamahan, Gibsonin ja Schecterin kataloogeista. Toisaalta siitä lähikaupasta saattaa olla vaikea löytää niitä haluttuja kapuloista ja hintakin on hieman oikuria enemmän... Noh, aina voi tilata kitaran vaikka Thomannilta jos ei testaamatta ostaminen kauhistuta. Viallisen tuotteenhan voi toki palauttaa. Kertokaas muuten niitä tärkeimpiä kitaramalleja mitä ei vasurina valmisteta. Ei tule just nyt montaa mieleen... Kyllä niitä tehdään, mutta suurinpaa osaa vasurimalleista maahantuoja ei tuo Suomeen. Toki joka on tavallaan ymmärrettävää, kun ei ole menekkiä. Ja ilmakitaratesti ei ole oikein pätevä, varsinkaan mun tapauksessa kun kuulin että on olemassa vasenkätisiä kitaroita vasta oston jälkeen, jolloinka ei tullut edes mieleen kokeilla vasuri-ilmakitaraa. | |
![]() 10.08.2006 16:18:35 (muokattu 10.08.2006 16:19:43) | |
Whistle Baitin nyt jo edesmennyt basisti soitti (muistaakseni) sähköbassoa vasenkätisesti ja läskibassoa oikeakätisesti, pikkuisen katsoin suu auki keikalla kun se vaihtoi soitinta. Kaverin nimeä en nyt muista. Varsin useinhan vasenkätisissä on näitä erikoisuuksia, koska olemme oppineet elämään oikeakätisten maailmassa ja omaksuneet monia asioita molemmin päin. Eli periaatteessa voisi kuvitella että vasenkätiselle on jopa helpompaa omaksua tuo homma miten päin vain. Tuo basisti oli Mäkelän Marko. | |
![]() 26.09.2006 18:44:43 | |
Meikä on vasuri ja tulin jo aikaa sitten siihen tulokseen että vasuri soittaa vasurilla. Toki yritin toisinkin päin kun ei meidän koululla ollu ku oikeakätisen sähkösoittimia muttei siitä mitään tullut. Olo oli kuin olisin yrittänyt laittaa kädet ristiin eripäin. NEIN!!! MEIN PANZERWAGEN!!!! | |
![]() 26.09.2006 20:47:39 (muokattu 26.09.2006 20:48:07) | |
Jos kaikki rupeaisivat soittamaan niin, että se vahvempi käsi on otelautakäsi, niin kitarateollisuus heittäisi häränpersausta ja taas oltaisiin samassa tilanteessa kuin tälläkin hetkellä (toisille tehdään enemmistö kitaroista, koska ovat enemmistö soittajista) paitsi että toisinpäin. Tulisi suatanasti vasuriskittoja ja vähän oikeakätisten skittoja, eli nämä "käännytetyt" vasurit olisivat aivan yhtä huonossa jamassa kuin tälläkin hetkellä ollaan. Mulla on tekniikassa vikaa joten kädet väsyy, mutta siinäkin niin, että se on pikkauskäsi (vasen) joka väsähtää ennen oikeaa kättä joka hoitaa otteet. Eihän sitä tarvitse voimakkaampaa kättä otelautakädeksi kun ei se kitaransoitto ole mikään voimalaji. Oma otelautakäteni (oikea) venyy paljon paremmin otelaudan tapahtumiin kuin vasen, en tiedä miten asia olisi jos olisin opetellut soittamaan toisinpäin kun ei sitä tullut edes mieleen kokeilla. Teen kaiken mahdollisen vasemmalla kädellä (paitsi hiiren käytön) ja muutenkin olen sellainen, että sekaisin menisin jos kokoajan vaihtaisi kättä kun soittaa ja tekee jotain muuta ;) I like to keep things simple. | |
![]() 26.09.2006 21:13:20 | |
Jos kaikki rupeaisivat soittamaan niin, että se vahvempi käsi on otelautakäsi, niin kitarateollisuus heittäisi häränpersausta ja taas oltaisiin samassa tilanteessa kuin tälläkin hetkellä (toisille tehdään enemmistö kitaroista, koska ovat enemmistö soittajista) paitsi että toisinpäin. Tulisi suatanasti vasuriskittoja ja vähän oikeakätisten skittoja, eli nämä "käännytetyt" vasurit olisivat aivan yhtä huonossa jamassa kuin tälläkin hetkellä ollaan. Toi on varmastikin täysin totta, joten ei siitä sen enempää.... Mulla on tekniikassa vikaa joten kädet väsyy, mutta siinäkin niin, että se on pikkauskäsi (vasen) joka väsähtää ennen oikeaa kättä joka hoitaa otteet. Eihän sitä tarvitse voimakkaampaa kättä otelautakädeksi kun ei se kitaransoitto ole mikään voimalaji. Mä en ainakaan aiemmissa kirjoituksissani mitenkään tarkoittanut, että kädessä oleva voima olisi mitenkään syy soittaa "väärin" päin. Koordinaatiosta taas on mun mielestä enemmän apua. Plektrakättä kun ei tarvitse kuin pitää nyrkissä ja rannetta heiluttaa. Otelautakädestä taas saa panna koko kikkelinipun liikkeelle. Olipa muistaakseni jossain tutkimuksissa aikanaan saatu erilaisia tuloksia tuon voiman suhteen. "Huonompi" käsi oli useilla ihmisillä vahvempi juurikin siksi, että se joutuu tekemään useat hommat puhtaasti voimalla, kun toinen käsi taas tekee sen tekniikalla. Jos mä olen tästä väärässä, niin en kyllä ala vastaankaan vänkäämään.... Oma otelautakäteni (oikea) venyy paljon paremmin otelaudan tapahtumiin kuin vasen, en tiedä miten asia olisi jos olisin opetellut soittamaan toisinpäin kun ei sitä tullut edes mieleen kokeilla. Todennäköisesti sun käsi venyy paremmin treenin ansiosta. Tuommoinen venymistesti pitäisi tehdä henkilöillä, jotka eivät vastaavaa treenaa. Teen kaiken mahdollisen vasemmalla kädellä (paitsi hiiren käytön) ja muutenkin olen sellainen, että sekaisin menisin jos kokoajan vaihtaisi kättä kun soittaa ja tekee jotain muuta ;) I like to keep things simple. Niin minäkin olen "umpivasuri", mutta silti luonnollinen soittotapa on soittaa kitaraa kuten oikeakätiset. Tottumisesta taitaa olla loppupeleissä kaikki kiinni. | |
![]() 26.09.2006 21:20:40 (muokattu 26.09.2006 21:22:20) | |
Mä en ainakaan aiemmissa kirjoituksissani mitenkään tarkoittanut, että kädessä oleva voima olisi mitenkään syy soittaa "väärin" päin. Suattaapi olla, että ymmärsin väärin, se ei ole mulle mitään uutta edes :) My bad. Todennäköisesti sun käsi venyy paremmin treenin ansiosta. Näin minäkin uskon. 5v oon nyt vääntänyt näin päin, niin ei kyl tule edes mieleen alkaa enää kääntämään... Välillä harmittaa se, että kitara/bassovalikoima on "hieman" rajoittuneempi kuin oikeakätisillä. Tuommoinen venymistesti pitäisi tehdä henkilöillä, jotka eivät vastaavaa treenaa. Tämä mun pitääkin pitää mielessä sitten kun kaveri saa hommattua itselleen akustisen, niin lykkään sille sitten oman vasuriakustiseni kanssa käteen, niin saadaan tästäkin tietoa :) Niin minäkin olen "umpivasuri", mutta silti luonnollinen soittotapa on soittaa kitaraa kuten oikeakätiset. Tottumisesta taitaa olla loppupeleissä kaikki kiinni. Nyt musta tuntuu, että sä olet asian ytimessä. E: Nää kaikenlaiset vasurikeskustelut vaan herättää mussa aina hirveen halun kommentoida asioita :) | |
![]() 26.09.2006 21:24:43 | |
Oon käytännössä vasuri, mutta olosuhteiden pakosta monissa asioissa musta on tullu oikeakätinen. Kitaransoitto on yks näistä, en oo koskaan edes päässy kokeileen vasurikitaraa, aina on ollu vaan oikeakätisten kitaroita tarjolla, ja lopulta kun oli aika ostaa oma niin ei tullu mieleenkään kokeilla vasuria. Eikä enää sitten viittis vaihtaa, mutteipä kyllä tunnu että täytyiskään. Monet oikeakätisesti soittavat vasurit sanoo että eniten ongelmia on plektrakäden kanssa, mutta itellä se on ainakin ollu aina "vahvinlenkki". Sahaukset ja rytmit jne. eikä muutenkaan kielten "sokkona" löytämiseen mennyt kovinkaan kauaa. Ehkäpä sitä kannattaa kokeilla kumpi istuu, mutta kyllä sen soiton voi ihan näin väärinpäinkin saada kulkemaan. Harmi vaan että itsellä ei oikeen kulje .. :P siihen tuskin kuitenkaan vaikuttaa kätisyyteni, vaan enemmänkin harjoituksen puute. "The truth will always get the best of you inside or out ." | |
![]() 28.09.2006 07:59:40 | |
Jos tämä on ihan valintakysymys eikä sinulla ole varsinaisesti mieltymystä asiaan, hanki hyvä ihminen oikeakätisten tavat. On meinaan aika perseestä olla vasenvammainen kitaristi oikeakätisten kitaratehtaiden varjossa. | |
![]() 28.09.2006 08:53:10 | |
Jos tämä on ihan valintakysymys eikä sinulla ole varsinaisesti mieltymystä asiaan, hanki hyvä ihminen oikeakätisten tavat. On meinaan aika perseestä olla vasenvammainen kitaristi oikeakätisten kitaratehtaiden varjossa. OK, on siinä huonoja puolia, myönnetään: harvemmin on soittimia valmiina kaupassa = joutuu tilaamaan testaamatta tehtaalta, korkeammat hinnat. Mutta pari hyvääkin puolta, kukaan ei jameissa tai treeneissä tule ruinaamaan vasurisoitintasi lainaksi ja vasurisoittimessa on pienoinen sisäänrakennettu varkaudenesto, aika harva soittimista jotain tietävä pitkäkyntinen pöllisi vasurisoitinta kun se on liian hyvä tuntomerkki, niitä liikkuu kuitenkin niin vähän ja rahaksi muuttaminen voipi olla vaikeaa. "It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976 | |
![]() 28.09.2006 22:16:13 | |
Kyllä mäkin koen ihan "oikein päin" soittamisen itselle sopivammaksi vaihtoehdoksi, sillä vasen käsi on näppärämpi ja tarkempi ---> sopii paremmin otelaudalle. Vasenkätisesti soittaminen vaikuttaa jo ajatuksenakin/pari kertaa testattuna äärimmäisen progressiiviselta :S There are only two genres - good & bad. | |
![]() 29.09.2006 02:13:27 | |
En nyt koko topiccia jaksanut lukea mutta ite olen ns umpivasuri,aloittanut alusta asti vasurilla,VAIKKA klassisen kitaran opettaja sanoi että voisitko vaihtaa oikeakätiseksi? Olin kuitenkin soittanut itekseni jo sen verran että ei mitään järkeä vaihtaa kätisyyttä tuossa vaiheessa ja aloittaa nollapisteestä! Totuus asiaan lienee se,että mitenpäin tartut kitaraan ENSIMMÄISEN kerran... Mulla se oli tuo vasuri,joten umpivasuri olen,Macin hiiri lienee ainoita ja harvoja asioita jotka hoituu "väärällä"kädellä... Mielenkiintoinen aihe sinänsä... Ostan Casion kun täytän 50v... | |
![]() 29.09.2006 10:06:43 (muokattu 29.09.2006 10:07:30) | |
En nyt koko topiccia jaksanut lukea mutta ite olen ns umpivasuri,aloittanut alusta asti vasurilla,VAIKKA klassisen kitaran opettaja sanoi että voisitko vaihtaa oikeakätiseksi? Mikäs opettajalla oli siihen syynä? Hankala hahmottaa soittamisiasi, kun soitat vasenkätisesti? Samoilta nauhoiltahan me ne otteet otetaan kun oikeakätisetkin :) Olin kuitenkin soittanut itekseni jo sen verran että ei mitään järkeä vaihtaa kätisyyttä tuossa vaiheessa ja aloittaa nollapisteestä! Eipä niin, jos tosiaan on jo jonkin aikaa soittanut, niin ei sitä halua enää alusta aloittaa. | |
![]() 29.09.2006 20:23:31 | |
Jos tämä on ihan valintakysymys eikä sinulla ole varsinaisesti mieltymystä asiaan, hanki hyvä ihminen oikeakätisten tavat. On meinaan aika perseestä olla vasenkätinen kitaristi oikeakätisten kitaratehtaiden varjossa. Josko nyt kuitenkin käytettäisiin vähemmän voimallisia sanoja kuvaamaan yhtään ketään. Vammainen ei oikein tunnu kivalta vaikka olisikin vain vitsi:-) NEIN!!! MEIN PANZERWAGEN!!!! | |
![]() 29.09.2006 23:31:54 | |
Josko nyt kuitenkin käytettäisiin vähemmän voimallisia sanoja kuvaamaan yhtään ketään. Vammainen ei oikein tunnu kivalta vaikka olisikin vain vitsi:-) No juu, itsekin vasuri olen. Eipä tuo vasenkätisyys muuten ole ikinä vaivannut paitsi kitaransoitossa (ja kun huonolla mustekynällä kirjoittaa ja sotkee sitten kaiken kun öh... demppaa sitä paperia). Sviduttaa vaan aivan perkeleesti kun ei mieleistään kitaraa saa (halvalla). Kun olisi oikuri, senkun marssisi kitarakauppaan ja valitsisi haluamansa ja vielä vaikka se possunpunainen jos siltä tuntuu... nyt kun menee kauppaan siellä on yksi musta vasenkätinen dinky. Ihan kuin olisi yksijalkainen polkupyöräkaupassa. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)