Aihe: En kehity
1 2 3 4
foetor ex ore
20.04.2006 13:28:45 (muokattu 20.04.2006 13:29:34)
+ Erinomainen kirjoitus Bonecrusherilta!!

e. aargh, sivun ensimmäiseksi tiätty
hanipai
20.04.2006 13:36:23
Jos haluat kehittää nopeuttasi, niin kannattaa muistaa se, että nopeus on myös hyvin pitkälti tarkkuuden sivutuote. Eli mitä pienemmällä liikkeellä pääset seuraavaan ääneen, sitä enemmän säästät aikaa nuottien välillä. Ja näin soittosi nopeutuu huomattavasti.

Monesti aloittelevat soittajat, jotka haluavat olla nopeita, jännitävät käsiään liikaa, jolloin kaikki rentous ja tarkuus katoaa (=pahaksi käsille). Ja ennen kaikkea soundi huononee.

Siis suosittelenkin sinua tekemään niitä kromaattisia harjoituksia metronomin kanssa, mutta yritä keskittyä sormiisi niin, että ne saavuttavat seuraavan äänen minimallisella liikkeellä. Eli yritä pitää sormet hyvin lähellä kieliä. Saattaa kuullostaa vaikealta ja turhalta, mutta pitkän päälle vaivan väärti.

Ja kaikille, jotka haluavat kokeilla jotain todella hyödyllistä, tehkää tätä harjoitusta. Laittakaa sormenne lepäämään ala E:n päälle, olettaen että ne ovat freteillä 1-4, niin että kielestä ei tule fretattua (soivaa) ääntä. Seuraavaksi, aloittaen 1. sormella soittakaa A-kieleltä ääni, niin että muut sormet pysyvät paikallaan E-kielen päällä ilman, että E-kieli tulee fretatuksi. Sitten palautetaan 1. sormi takaisin E-kielen päälle. Seuravaaksi sama homma 2. sormella, niin että sormet 1. 3. ja 4. pysyvät E-kielellä jne.

Tätä voi varioida monille eri tavoilla esim. tekemällä suurempia stretchejä, kuten sormet ala E:llä ja soivat äänet D tai G kieliltä.

Tämä on treeni, mikä auttaa liikkeiden minimoinnissa ja herkkyydessä. Tuloksia tulee 2vko:ssa. Suosittelen tehtäväksi tv:tä katsoessa, muuten voi tuntua tylsältä.

Vaikuttaa hyvältä treeniltä ainakin mun kohdalla. Varmaan myös vaikeampien sointujen ottaminen helpottuu ton myötä.
I Kehittymisesi esteenä voivat olla laiskuus, lyhytjännitteisyys, muut intressit, ylimielisyys, epärealistinen kyky arvioida omat kyvyt, kannustamaton ilmapiiri, ajanpuute, nalkuttava vaimo (vaimon suusta:)! GAS on Saatanasta :)
hanipai
20.04.2006 13:38:02 (muokattu 20.04.2006 13:44:04)
Mitä tämä tarkoittaa? Todellinen mestari olisi sitä mieltä että "minä en ole kovin kaksinen kitaristi".

Kuinka hyvin osaat ne? Osaatko vain ulkoa, vai osaatko myös soveltaa? Esim. Karatessa harjoitellaan mustalla vyöllä edelleen peruspotkuja, lyöntejä ja torjuntoja, miksiköhän? Perusasioita ei voi koskaan osata tarpeeksi!

Ei se nopeus ole kitaransoiton pääasia. Jos sitä haluaa oppia, niin on osattava perusasiat kunnolla. Eli sormitekniikkaa (synkro pikkauksen kanssa, tarkkuus yms.) pitää olla. Se ei synny ihan yhdessä yössä. Suosittelen että reenailet tarkkaa soittoa, mielummin kuin nopeaa soittoa. Kyllähän noita "tiluttelijoita" näkee, mutta yleensä se niiden nopea soitto kuulostaa pas**lta, koska he eivät nopeuden lisäksi osaa artikuloida oikein. Nopeus karttuu muun tekniikan mukana. Hyvä tapa saada sormiin voimaa, on esim. ottaa kouluun tai duuniin tuollainen Planet Waves GripMaster mukaan. Sillä on hyvä reenailla pikkurilliä ja muita.

Kyllähän siellä moni voi sanoa soittavansa mitä tahansa, mutta on eri asia kuinka hyvin ne sen vetää. Minusta on hienompaa osata kompata 14 The Beatlesin biisiä läpi leirinuotiolla kuin tiluttaa joku yksi nopea skaala pari kertaa edestakas, jota kuitenkaan kukaan kuulijoista ymmärrä. Turhaa olet kateellinen jollekin toiselle kitaristille...

Jos halua on, niin kehittymisen ei pitäisi olla mitenkään nihkeää... nimittäin "helvetillisellä halulla" sinähän tietysti reenaat 16h päivässä ja opettelet tekniikkaa (jonka myötä tulee myös nopeus).

Ehkä ongelma on siinä ettei sinulla ole tahtoa reenata, mutta olisi vain tahto "omistaa". Minusta paras lääke soittamiseen on se, että kuuntelet monipuolisesti erilaista musiikkia ja soitat monipuolisesti erilaista musiikkia. En minäkään mitään tajua jostain halavatun Reggaesta tai World Musiikista, mutta silti niitä voi kipaleen tai kaksi kuunnella sen vakiokaman ohessa mitä muuten kuuntelee. Saman musiikkityylin kuuntelu ja soittaminen tappaa mielenkiinnon nopeasti. On ihan ymmärrettävää jos sitä vuoden soittelee ja kuuntelee samoja veisuja ja sen jälkeen ei keksi mitään soitettavaa ja "ei kehity". Monipuolisuutta kehiin...

Menet kirjastoon, lainaat vaikka blues-kitaran soitto-oppaan, vaikka jotkut Led Zeppelinin ja The Beatlesin nuottikirjat ja levyosastolta otat mukaan esim. Tom Waitsin "Rain Dogs" ja Brian Setzer Orchestran "Ultimate Collectionin". Saat vähän erilaisia näkökulmia kitaransoittoon. Nimittäin nyt tuntuu siltä että kadehdit vain jotain kynäniska-tiluttajaa ja masennut kun et itse mukamas osaa mitään. WÄÄRIN! Lakkaat kadehtimasta ja rupeat reenaileen monipuolisuutta. Kohta huomaat että siinä kun ne tiluttajat jauhaa samaa hommaa edelleen vuoden päästä, niin sie osaat 12-tahdin bluesin, blues-impron, komppaamaan kunnolla, parit Led Zeppelinin biisit ulkoa sooloja myöten jne. Se tiluttaja on loppupeleissä kateellinen sinulle kun ei osaa improta edes 12-tahdin bluesia saatika soittaa sinulle taustoja johonkin Beatlesin maailmankuuluun kipaleeseen.

Kehitä muutakin kuin nopeutta... kuten tuossa jo kerroin. Panosta komppaukseen, monipuolisuuteen ja kaiken tämän jälkeen vielä perusasioihin. Ei se nopea skaalojen junnaus ole kuin 1% kitaran soittamisesta.

Niin loppupeleissähän pelkällä tiluttamisella ei tee mitään. Kattelein tossa Maroon 5:n konsertin ja vaikkei se kitaristi/laulaja tilutellutkaan niin kyllä se hyvältä kuulosti. Pakko sanoa vielä, että jos tiluttelijoita haluu kuunnella, niin Eddie Van Halen on kyllä oiva, sillä hän jotenkin vain ujuttaa biiseihin hienoja sooloja kappalleen silti kärsimättä liiasta sooloilusta. Pikkasen oon alkanut kypsyä jo siihen ainaiseen kangen vääntelyyn mitä esim. Steva Vai harrastaa; Satriani vielä menee ;)
I Kehittymisesi esteenä voivat olla laiskuus, lyhytjännitteisyys, muut intressit, ylimielisyys, epärealistinen kyky arvioida omat kyvyt, kannustamaton ilmapiiri, ajanpuute, nalkuttava vaimo (vaimon suusta:)! GAS on Saatanasta :)
Petrukki
20.04.2006 15:13:43
Mitä tämä tarkoittaa? Todellinen mestari olisi sitä mieltä että "minä en ole kovin kaksinen kitaristi".

Se tarkoittaa sitä, että osaan "kaikki muutkin asiat, mitkä muutkin osaa". :)

Kuinka hyvin osaat ne (soinnut)? Osaatko vain ulkoa, vai osaatko myös soveltaa?

Osaan vain ulkoa. Duurit ja mollit ja osa seiskoistakin lähtee.

Ei se nopeus ole kitaransoiton pääasia. Jos sitä haluaa oppia, niin on osattava perusasiat kunnolla. Eli sormitekniikkaa (synkro pikkauksen kanssa, tarkkuus yms.) pitää olla.

Tästä olen samaa mieltä. Haluaisin vain hyviä reenivinkkejä.

Kehitä muutakin kuin nopeutta... kuten tuossa jo kerroin. Panosta komppaukseen, monipuolisuuteen ja kaiken tämän jälkeen vielä perusasioihin. Ei se nopea skaalojen junnaus ole kuin 1% kitaran soittamisesta.

Jep. Taas jälleen loistava kirjoitus bonecrusherilta!
TUU TÄNNE SANOO!
McNulty
20.04.2006 15:48:36
Minulla on tullut MONESTI sellainen "ahaa-elämys" musakauppoja kierrellessä. Joku aloitteleva, kenties ensikitaraansa testaava henkilö päräyttää välillä sellaisia melodia-pätkiä tai rytmityksiä joita jään ihmettelemään. Vaikka moni ehkä pitääkin heitä huonoina kitaristeina, minä pidän heitä hyvinä. Moni heistä nimittäin soittaa suoraan sydämestä tietämättä tai tajuamatta tuon taivaallista mistään skaaloista, saatika edes kitaran vireestä :)

Heiltäkin voi oppia paljon (esim. itse rummuttelin yhtä rytmikuviota kotiin asti jotta sain sen nauhalle) ja mielestäni tuo kertoo paljon kitaransoitosta ja musiikista yleensä. Ei kaiken tarvitse aina olla nuotilleen oikein tai edes järkevää tai hienoa... pääasia että sydän sykkii tälle lajille.

Itselle iskee välillä sellaisia aikakausia ettei tule kitaraa juurikaan soiteltua. Yleensä tuolloin fiksailen kaikkea muuta musiikkiin ja kitaroihin liittyvää. Ihan lueskelemalla alan kirjallisuutta, väsäilen handmade germanium fuzzeja, kirjoittelen lyriikkaa ja tosiaan kuuntelen monipuolisesti vähän kaikenlaista musiikka... Duke Ellingtonista Satanic Warmasteriin. Suosittelen kumpaakin jollei jo entuudestaan ole tuttuja :)
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
Lesko
20.04.2006 17:04:31
Menet kirjastoon, lainaat vaikka blues-kitaran soitto-oppaan, vaikka jotkut Led Zeppelinin ja The Beatlesin nuottikirjat ja levyosastolta otat mukaan esim. Tom Waitsin "Rain Dogs" ja Brian Setzer Orchestran "Ultimate Collectionin". Saat vähän erilaisia näkökulmia kitaransoittoon. Nimittäin nyt tuntuu siltä että kadehdit vain jotain kynäniska-tiluttajaa ja masennut kun et itse mukamas osaa mitään. WÄÄRIN! Lakkaat kadehtimasta ja rupeat reenaileen monipuolisuutta. Kohta huomaat että siinä kun ne tiluttajat jauhaa samaa hommaa edelleen vuoden päästä, niin sie osaat 12-tahdin bluesin, blues-impron, komppaamaan kunnolla, parit Led Zeppelinin biisit ulkoa sooloja myöten jne. Se tiluttaja on loppupeleissä kateellinen sinulle kun ei osaa improta edes 12-tahdin bluesia saatika soittaa sinulle taustoja johonkin Beatlesin maailmankuuluun kipaleeseen.

Tästä olen enemmän kuin paljon samaa mieltä. Näin se juuri menee. Plussaa heruu.. =)
"Musiikissa on perusasioita. On olemassa huonoa musiikkia, on hyvää musiikkia, on vähän parempaa musiikkia ja sitten on Led Zeppelin"
-Cale
20.04.2006 18:17:50
+ Erinomainen kirjoitus Bonecrusherilta!!

Plussa täältäkin, kaikki kirjoituksesi ovat asiallisia, tai mitä oon lukenu... Onneksi m.netissä sentään on vielä joku joka puhuu muutakin kuin paskaa.
McNulty
20.04.2006 18:19:25
Kiitos kiitos... tällaiset kommentit myös kannustavat jatkossakin kirjoittamaan "toivottavasti" hyviä kirjoituksia foorumille.
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
Bald Anus
20.04.2006 23:11:15

Auts, viisi vuotta ja ei kehitystä... Hmm, kokeiles tällaista että soitat nauhalle jotain biisiä. Soitat sitten joskus myöhemmin saman biisin nauhalle uudestaan ja vertaile niitä. Itselläni huomaan aina parin kuukauden välein kehitystä (!). Sitten kannattaa harjoitella toistuvasti niin kauan että se menee ja ei kitaratunnitkaan ole huono vaihtoehto.
Ai et digaa mun paskast? No, tos on kusta!
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1
Jackson Dinky
21.04.2006 09:33:45
Nopean tilusoolon kaava:

bendi
tilua pari tahtia
bendi ja joku lyhy melodia 8-osanuotteina tai trioleina
tilua
loppuhuipennusilu
bendi
"Mää en tee millenkkään pämppääjä teineille piisejä!" -SomethingWild
Anselmi83
21.04.2006 12:21:58
kannattaa tehdä jonkinlainen treeniohjelma itselle valmiiksi jota noudattaa, tai jota edes välillä vilkasee niin saa ideoita mitä kannattaa harjoitella. esim: 1.soinnut (arpeggiot, käännökset), 2.biisit (transkriptio, improvisaatio), 3.sävelkorvan kehitys (intervallien ja sointujen tunnistus, solfalaulu), 4.tekniikkaharjoitukset (legato, bend). noita sitten treenaa oman motivaation mukaan.
there are more love songs than anything. if songs could make you do something, we'd all love each other. -frank zappa
hetman
24.04.2006 16:02:12
Vaikka joku osaisikin Steve Vaita, kukaan muu ei silti ole hän.
Vaikka joku soittaisi kuin Hendrix, kukaan muu ei kuitenkaan ole hän.
Tee omasta soitostasi, omalla tyylilläsi paras mahdollinen, silloin olet hyvä.
Kaikki nämä 'kitarajumalat' ovat niin tehneet ja he ovat kaikki parhaita.
Minun mielestäni kukaan ei ole yhtä hyvä kuin Jimmy Page, mutta maailmassa on monia kitaristeja jotka soittavat teknisesti paremmin. Hän teki/tekee omalla tyylillään siitä sen, mikä on parasta.
Ymmärrätkö? =)

Tässä oli asiaa! Teknisesti vaikea biisi ei tarkoita samaa kuin hyvä biisi.
Jaava
24.04.2006 21:58:22
todella harva 13 vuotias soittaa LTE'n tai Steve Vain biisejä vaikka soittovuosia olisi takana useitakin.

Steve vaikin taisi aloittaa kitaran vasta 12 vuotiaana.

Osaan vain ulkoa. Duurit ja mollit ja osa seiskoistakin lähtee.

Opettele loputkin seiskat ja sitte vielä ainakin teoria muiden erikoisenpien sointujen muodostamiesta. Ainakin sus4 soinnut ovat olleet hyödyllisiä.

Soolojen soiton ja impron oppimiseen on muuten ainakin minulle ollut erittäin hyödyllistä soittaa levyjen päälle. Jotain ihan omaa ja vaikka kuulostaisi paskalta niin ei haittaa.
Perus asteikot kannattaa osata.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Jzci
24.04.2006 22:06:24

Opettele loputkin seiskat ja sitte vielä ainakin teoria muiden erikoisenpien sointujen muodostamiesta.

Sointujen muodostamisen perusidea on loppujenlopuksi sen verran yksinkertainen asia, että lähinnä suosittelisin perhtymään juurikin siihen teoriaan niiden taustalla, eikä vain opettelemaan ulkoa tiettyjä sormituksia.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
Da Make
24.04.2006 22:10:55
Bonecrusher on todellakin tavoittanut jotain hienoa.
Katso omat plussasi täältä! :::: Kamarinki: H&K ZenTera Combo - Helsinki
Tasapaino
24.04.2006 22:24:27
Nopean tilusoolon kaava:

bendi
tilua pari tahtia
tilua
loppuhuipennusilu
bendi

Öhh... Selvä.
Ora et labora.
Bonesaw
24.04.2006 22:29:21 (muokattu 24.04.2006 22:30:01)
Nopean tilusoolon kaava:

bendi
tilua pari tahtia
tilua
loppuhuipennusilu
bendi

Joo. Ja sitte vielä loppuun Bend + Tap Harmonic.

Niin...tärkein meinasi unohtua,eli "JAU"

Edit. Luunmurskaajalta hyvää tekstiä. ++++
It´s easier to give up than allways tried to go up. :'(
NeonKnight
24.04.2006 22:56:15
Edit. Luunmurskaajalta hyvää tekstiä. ++++

Jep, se pisti luun kurkkuun muille. ;)
kuriken
25.04.2006 07:48:33
Eikö kukaan tässä threadissa ole maininnut opettajaa? o.O
Olet hullu
- Eikä kukaan huomaa sitä
IommI
25.04.2006 12:39:18
Minulla on tullut MONESTI sellainen "ahaa-elämys" musakauppoja kierrellessä. Joku aloitteleva, kenties ensikitaraansa testaava henkilö päräyttää välillä sellaisia melodia-pätkiä tai rytmityksiä joita jään ihmettelemään. Vaikka moni ehkä pitääkin heitä huonoina kitaristeina, minä pidän heitä hyvinä. Moni heistä nimittäin soittaa suoraan sydämestä tietämättä tai tajuamatta tuon taivaallista mistään skaaloista, saatika edes kitaran vireestä :)

Mä antaisin teikäläiselle plussan.
Pyhä pietari sanoi aikoinaan rokkarille... tänne et hevillä pääse...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)