Aihe: Piisejä joissa dropped C viritys
1 2 3 4
Ronsto
09.03.2006 22:12:27

Kun sävelkorva kehittyy, epävireen huomaa jo alle tunnissa.

Voi kuullostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta millä tuon kitaran sais pysymään paremmin vireessä? Johtuuko tuo äkkinäinen epävire siitä että kieli on niin löysällä, vai mistä?
Kuolema höyhentä kevyempi, velvollisuus vuorta raskaampi
pahala
09.03.2006 22:58:54
Voi kuullostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta millä tuon kitaran sais pysymään paremmin vireessä? Johtuuko tuo äkkinäinen epävire siitä että kieli on niin löysällä, vai mistä?

Matalampi vire vaatii vahvempia kieliä. Tai ei vaadi, mutta kyllä se parantaa soundia ja virettä. Parempi fiiliskin kun ei ole kielet ihan spagettia.
8)
Sir Härö
10.03.2006 09:18:51 (muokattu 10.03.2006 09:19:41)
-Unohtakaa se vire, sillä ei hyvää musiikkia saa aikaan.

-Mielipide asioita. Ei pidä tulla neuvomaan muita omilla mielipiteillä.

"Don't forget the sarkasmi mään"
"Aus einem verzagten Arsch kommt kein fröhlicher Furz. Alakuloisesta perseestä ei tule iloista pierua." V.U.K. #18
Werde
10.03.2006 10:23:29

Johtuu todennäköisesti juurikin siitä, löysinä kielet ovat alttiimpia vireen heilahtelulle. Sivuhuomautuksena mainittakoon, että GHS:n low-setti on dropped-C vireeseen aivan loistava, jos tuollaisella 10-52 setin tatsilla on tottunut normivireestä vetelemään.
"Raha ei tee onnelliseksi vaan sen käyttäminen"
Murgo
10.03.2006 12:49:43

Asiasta paljoa tietämättä: vois kai ainakin heti vireen vaihdon jälkeen johtua siitä, että kaula hakee uutta asentoa, kun kielten jännitys vähenee, joten uudella vireellä joutuu alkuun korjailemaan kunnes se "asettuu".Vai miten on?
Paskakin heavy on parasta :)
Ronsto
10.03.2006 12:56:01

Johtuu todennäköisesti juurikin siitä, löysinä kielet ovat alttiimpia vireen heilahtelulle. Sivuhuomautuksena mainittakoon, että GHS:n low-setti on dropped-C vireeseen aivan loistava, jos tuollaisella 10-52 setin tatsilla on tottunut normivireestä vetelemään.

Hmm..Kiitos vinkistä täytyypi kokeilla, jos tuo ei nyt suostu pysymään vireessä. :)
Kuolema höyhentä kevyempi, velvollisuus vuorta raskaampi
Death-Hippie
10.03.2006 16:24:13
Ei taida olla?

Sanovat olevan.
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
Tuhannen markan seteli
13.03.2006 20:18:01
Muutes... onko mitään perää väitteessä, että kitaran kaula saattais vääntyä droppivireessä?
LexaR
13.03.2006 20:22:49
Muutes... onko mitään perää väitteessä, että kitaran kaula saattais vääntyä droppivireessä?

vääntyy ja vääntyy... riippuu vireestä ja kielten paksuudesta, jos on 11setti normivirees ja heität yhtäkkii droppi-chen ni kyl se jengaan menee aika pahastikki mut ei muuta ku kaularautaa säätämään
You live and you learn. At any rate, you live.
Milkop
13.03.2006 20:22:52

Tuskin, ainakaan noissa baritonikepeissä. En tosin varmaksi voi sanoa, viisammat auttakoon.
l@ho
16.03.2006 18:21:07
In flamesin bullet ride menee dropped-C:stä.. muissa biiseissä taitaakin sitten olla matalammat vireet.
NANANANAANANANANNANNAA NANANANAANANANANANNANNAAA
Jake.e
17.03.2006 09:32:22
l@ho muut biisit mun muistaakseni menee sitten perus C:stä.
If you'd been a dog They would've drowned you at birth
MEtsähihhuli
18.03.2006 11:58:47
Mun mielest toi Dream theaterin As i am menee c:stä tai dropped c:stä en oo yhtää varma ku oon aika uus gitaristi ^^ c:stä kummiski :D
BigPapa
18.03.2006 12:00:40

Minä en oikein ymmärrä tätä virelähtöistä soittamista: ensin kitara viritetään johonkin mörkövireeseen ja sitten kysellään, mitä sillä voi soittaa. Paljon luontevammalta tuntuisi lähteä liikkeelle tilanteesta, jossa joku biisi kuulostaa hyvältä ja sen jälkeen vasta haetaan vire kohdilleen sitä biisiä varten.

Eli "Ensin biisi, sitten vire" voisi olla oma mottoni tähän asiaan.

Pohjimmiltaanhan jokainen biisi voidaan soittaa jokaisesta vireestä, joten periaatteessa kaikkein hyödyllisintä olisi pitää kitara enimmäkseen (huom! enimmäkseen) yhdessä ainoassa vireessä ja yrittää löytää sieltä myös muissa vireissä soitetut biisit - tällä tavoin ainakin tulisi opittua jotain uutta ja hyödyllistä kun joutuisi näkemään vähän vaivaa. Tällainen aivojumppa ei ole pahitteiksi, koska sitä kautta saattaa keksiä jotain, mitä muuten ei tulisi ajatelleeksi.

Voitas lähtee vaikka tosta E-A-D-G-H-E jutusta liikkeelle...; /
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
Torniojaws
18.03.2006 12:02:38

Mun mielest toi Dream theaterin As i am menee c:stä tai dropped c:stä en oo yhtää varma ku oon aika uus gitaristi ^^ c:stä kummiski :D

Jep, mutta ko. biisissä ei käytetä avoimia kieliä ollenkaan, joten sen biisin voi soittaa melkeinpä mistä vireestä vain. Itse soitelen normivireisellä seiskalla sitä.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Ike0506
18.03.2006 15:57:25
mistäs saa sen dropped c:hen siis mikä nauhaväli
Ike0506
18.03.2006 15:58:12
tai A:n kun oon vasta alotellu soittaan niin en oikeen vielä tiiä mitään
L4t3
18.03.2006 16:32:22
mistäs saa sen dropped c:hen siis mikä nauhaväli

tai A:n kun oon vasta alotellu soittaan niin en oikeen vielä tiiä mitään

Kannattaisko aluksi opetella soittamaan sillä standardi-Eellä.
Long live, Mass Turbo!
-HeavyMetal-
26.05.2006 18:41:43

ja jos perusvireisen (E) kitaran vaihtaa yhtäkkiä drobbed C:hen niin paksummat kielethän se vaati ja kaulan pitää antaa asettua, et saa kitaraa "uuteen" vireeseen heti kerralla vaan sinun on viritettävä se muutamia kertoja (riippuen toki kitaran kaulasta ja sen laadusta) mutta näin yleisesti ottaen näin...
-HeavyMetal-
26.05.2006 18:45:03
Innostuin tänään kitaran kanssa riehumaan ja koitin tuota dropped C viritystä ja tykkäsin siitä niin paljon, että oli pakko tulla täältä kyselemään.

Elikkäs tietääkö kukaan että oliskos jotain kovia piisejä mitkä soitetaan dropped C vireellä. Strapping Young Ladin jotkut piisit menee vissiin tuosta vireestä.

Him-wings of a butterfly
ja
System Of A Down-Aerials
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)