![]() 25.01.2006 21:19:04 | |
---|---|
Väännetään nyt rautalangasta tämä juttu. Otetaan tavallinen oikeakätinen Strato, vaihdetaan siihen kielet väärinpäin, että paksu kieli on alhaalla ja ohut ylhäällä... Tässä vaiheessa Jimi astelee paikalle ja ottaa kitaran kouraansa "väärinpäin" ja soittaa sitä normaalisti vasenkätisesti. Näin päin soitettuna paksu kieli on ylhäällä ja ohut alhaalla. Näin voi tehdä kuka tahansa vasenkätinen soittaja, jos ei löydy muuta soitettavaksi kuin oikeakätinen kitara. Pitää vaan vaihtaa ne kielet toisinpäin ja kitara "ympäri". Saman voi tehdä myös oikeakätinen vasenkätiselle kitaralle. Jos vielä tässä vaiheessa tajuaminen tekee vaikeaa, niin suosittelen kuvien ja vidoiden katsomista. In the city.... you must fight to survive. He sold tortillas on the corner.
And the mob wanted in.
Sormet lähtee soundista. | |
![]() 25.01.2006 22:39:47 | |
Itse itseäni lainaten tuolta topikin 1. sivulta: Jimi osasi soittaa aikasta hyvin myös kielet toisin päin, mutta harrasti tätä lähinnä kitarakaupoissa testatessaan uusia soittimia, niihin kun kielet oli yleensä laitettu oikeakätisiä varten. ...Omat kitaransa olivat sitten ihan kuten edellisessä viestissä mainittiin. Siksi siis missään DVD:llä tai VHS:llä tai mummon serkun vanhalla kaitafilmillä Jimi ei soita ohuin kieli ylhäällä. Toki varmasti soitto luonnistui paremmin, jos kielet oli niin kuin kuuluu, mutta ihan musiikkia sai näemmä aikaan vaikka oli oikeakätisten tyylillä. Redding taisi tosiaan haastattelussa kertoa tuosta taidosta soittaa molemmilla tavoilla kielitetyillä kitaroilla. Piste. Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi,
niin miksi ihmeessä ne sitten on tehty ruoasta??? | |
![]() 25.01.2006 23:08:00 (muokattu 25.01.2006 23:08:19) | |
Väännetään nyt rautalangasta tämä juttu. Otetaan tavallinen oikeakätinen Strato, vaihdetaan siihen kielet väärinpäin, että paksu kieli on alhaalla ja ohut ylhäällä... Tässä vaiheessa Jimi astelee paikalle ja ottaa kitaran kouraansa "väärinpäin" ja soittaa sitä normaalisti vasenkätisesti. Näin päin soitettuna paksu kieli on ylhäällä ja ohut alhaalla. Näin voi tehdä kuka tahansa vasenkätinen soittaja, jos ei löydy muuta soitettavaksi kuin oikeakätinen kitara. Pitää vaan vaihtaa ne kielet toisinpäin ja kitara "ympäri". Saman voi tehdä myös oikeakätinen vasenkätiselle kitaralle. Jos vielä tässä vaiheessa tajuaminen tekee vaikeaa, niin suosittelen kuvien ja vidoiden katsomista. Luulekko oikeasti, että tässä nyt tajuamisesta on kiinni, juttu vaan menee niin, että lgendaa liikkuu ja sen todenperäisyyttä tässä yritetään metsästää. Eli taitaa tuo kielet vääripäin soittelu olla sitä musaliikkeissä kikkailua vaan!!!!! Turhaa | |
![]() 26.01.2006 06:32:29 (muokattu 26.01.2006 06:46:14) | |
Legendat tosiaan pitää aina ottaa legendoina.. Kyllähän se jimi varmasti perusjutut pystyi vetämään kielet väärinpäinkin, mutta ei sieltä mitään "Killing Flooria", Woodstockjamia tai "Machine Gunia" varmasti olis irronnut.. Ainahan juttuja tykätään värittää ja heitellä lapinlisää peliin, tehdä legendoista entistäkin suurempia. Djangohan ei koskaan treenannut ja Robert Johnson sai soittotaitonsa paholaiselta jne.. Juttuja riittää.. Rajoitukset kyvyissä tai perse ruvella treenaaminen eivät tietenkään sovi kovin hyvin mielikuviin legendaaristen nerojen kohdalla. | |
![]() 26.01.2006 09:55:55 | |
Onko kellään tietoa siitä, soittiko Jimppa armeijassa kitaralla, jossa ei ollut kieliä käännetty? Tällaisen olen kuullu (kuten aiemmin jo sanoin). [( Vapaustaistelija Tasapaino )] | |
![]() 26.01.2006 11:29:21 | |
ei varmaan ollut noihin aikoihin armeijassa vasurin kitaroita, eli todennköisesti soitti. Eipä se mitään hankalaa ole, riippuen kuitenkin biisistä. | |
![]() 26.01.2006 11:41:42 | |
Onko kellään tietoa siitä, soittiko Jimppa armeijassa kitaralla, jossa ei ollut kieliä käännetty? Tällaisen olen kuullu (kuten aiemmin jo sanoin). Mä oon lukenut jimistä ainakin 7 elämänkertaa tai vastaavaa teosta ja tietty kaikki kitaralehtien artikkelit, jotka on käteen sattuneet. Niissä en ainakaan muista nähneeni mitään mainintaa soittamisesta väärinpäin "vakavissaan" tai jatkuvasti olosuhteiden pakosta(esim. lainakitarat jne.) hänen armeija-aikoinaan. Satunaisia kokeiluita ja pakkorakoja on tietysti mahdollisesti ollut. Voi olla, että viime vuosina on ilmestynyt jotain uutta, mutta epäilen. Kuvamateriaalia Jimistä löytyy ennen Experienceä ainakin Curtis Night & The Squersin, Little Richardin, Isley Brothersin ja King Curtisin kanssa. Missään näistä kielet eivät ole väärinpäin. Nämä kaikki tosin olivat Jimin armeija-ajan jälkeen(n. 1964-1966). About armeija-ajoilta löytyy kuva muistaakseni The King Casuals -nimisestä poppoosta, jossa vaikutti myös Billy Cox. Jälleen kielet aivan normaalisti. Jimi tapasi 60-luvun alkupuolella suuren esikuvansa, väärinpäin soittaneen Albert Kingin, jonka kanssa he ainakin puhuivat soittamisesta mahdollisesti myös soittivat yhdessä. Jimi kehui Albertia ja hänen tyyliään usein ja saattoi ehkä itsekin kokeilla väärinpäin soittoa myös tuolloin, mutta mikään ei ainakaan todista noiden mahdollista kokeilujen jatkuneen. Ainoat näkemäni kuvat, joissa ne kielet todellakin ovat väärinpäin ovat jo tässä viestiketjussa mainitsemani Fender Jaguar -kuva playbackina vedetystä TV-showsta sekä joku huvittelujamikuva, jossa Noel Redding soittaa kitaraa ja Jimi Noelin bassoa kielet tietysti silloin väärinpäin. Kummatkin näistä kuvista ovat väliltä 1967-1969. | |
![]() 26.01.2006 15:23:10 | |
Mä oon lukenut jimistä ainakin 7... According to music historian Pete Blecha: "Jimi ... didn't do this. He did flip a right-handed guitar over, but then had to remove all the strings, replace the "nut" (string guide) at the neck's end, and then restring the guitar, but in the standard fashion, i.e. big string high, little string low. The fact is, Jimi didn't just borrow right-handed guitars and miraculously play them -- as a left-handed player he had to do considerable adjustments before he was able to do his thing musically ... The guitars looked upside down but they weren't played upside down" (Blecha to Crowley). Kuka tietää Jimin ensimmäisestä kitarasta jotain? Ilmeisesti siinäkin on ollut kielet vasenkätiselle otollisesti. | |
![]() 26.01.2006 15:44:08 (muokattu 26.01.2006 15:55:25) | |
According to music historian Pete Blecha: "Jimi ... didn't do this. He did flip a right-handed guitar over, but then had to remove all the strings, replace the "nut" (string guide) at the neck's end, and then restring the guitar, but in the standard fashion, i.e. big string high, little string low. The fact is, Jimi didn't just borrow right-handed guitars and miraculously play them -- as a left-handed player he had to do considerable adjustments before he was able to do his thing musically ... The guitars looked upside down but they weren't played upside down" (Blecha to Crowley). Kuka tietää Jimin ensimmäisestä kitarasta jotain? Ilmeisesti siinäkin on ollut kielet vasenkätiselle otollisesti. Just noin, nyt tuli hieman meikäläistä korkeamman auktoriteetin sanoistakin lainaus! Tota tekstiä en oo muistaakseni lukenu, ilmeisesti aika tuore? Siitä kitarasta: Harry Shapiron ja Caesar Glebbeekin loistavassa kirjassa "Jimi Hendrix; Electric Gypsy" on hyvin kattava kuvaus jimin kitaroista, jotka hän on todistettavasti(tai edes melkein) omistanut. Mulla ei ole kirjaa omana, mut pitäis aika hyvin lainastoista löytyä. Jimi käytti uransa alkuvaiheessa vähän niitä kitaroita, mitä sattui saamaan käsiinsä(ja mihin oli hänellä tai bändiliiderillä varaa). Hohnereita, Fenderin Jaguareja sekä Duosoniceja jne. Hendrixin hoito, rikas Rollareiden ja Keith Richardsin hang-around -mimmi Linda Keith osti muistaakseni jimille ekan Stratocasterin kesällä 1966. Esim. Curtis Knight & The Squiersin kymmeniltä livebiiseiltä 1965/1966 taitteessa ei kammenkäyttöä tosiaan ole, mutta maanisella intensiteetillä soitettua raivokasta blueskitarointia senkin edestä! Jimin atakki oli paljon pistävämpi ja moninpaikoin tarkempi kuin tuolloin kuin experience-aikoina(E olkoonkin, että ko. materiaali on melko epätasaista kokonaisuutena). Sellainen kivan sekopäinen Buddy Guy/Albert King/Luther Tucker -tatsi! Tällöin käytössä Jimillä oli mitä luultavimmin Curtis Knightiltä lainattu Fender Duosonic. Tuossa kirjassa siis myös varmasti ekasta kitarasta(saattoi olla myös ukulele), mutta veikkaisimpa edelleen sitä normaalia kielijärjestystä, vaikka onkin voinut olla oikeakätinen soitin! | |
![]() 29.01.2006 12:50:59 | |
Kuka tietää Jimin ensimmäisestä kitarasta jotain? Ilmeisesti siinäkin on ollut kielet vasenkätiselle otollisesti. Tää on melko tuoreesta kirjasta ("EyeWitness Hendrix" muistaakseni) ja lainaukset Jimin omasta suusta(mun vapaa suomennos). "Ostin ekan kitarani isäni kaverilta. Kännipäissään erehtyi myymään sen 5 taalalla. Se oli kuitenkin oikeakätinen (akustinen)kitara, enkä saanut siitä mitään järkevää irti ennen kuin tajusin vaihtaa kielet toisin päin. Kävin musiikkikaupassa selvittämässä kielten oikean järjestyksen ja viree. Kitarainnostus kuitenkin hiipui, mutta kun kuulin Chuck Berryä, innostuin uudelleen ja opettelin kaikki hänen jutut" "Olin vähän aikaa armeijassakin. Siellä en tosin soittanut paljoakaan, sillä kaikki kitarat olivat oikeakätisille" | |
![]() 29.01.2006 13:51:09 (muokattu 29.01.2006 13:54:35) | |
Hendrix osasi soittaa kitaraa kummankätisesti tahansa. Mutta tykkäsi soittaa vasemmankätisesti, vaikka olikin oikeakätinen, tai ainakin esimerkiksi kirjoitti oikealla kädellä. Kielet hänen kitaroissaan kuitenkin olivat aivan "oikein", eli paksuimmat ylhäällä. Sekavaa..? Luin asiasta juuri muutama päivä sitten. Oli miten oli, soittaa se kaveri osasi. Tässä Fire woodstockista... http://youtube.com/w/Jimi-Hendrix-- … =SagHAg6jGqo&search=fire%20jimi loistoveto, "let Jimi take over" 8) 8) | |
![]() 29.01.2006 14:57:59 | |
Hendrix osasi soittaa kitaraa kummankätisesti tahansa. Mutta tykkäsi soittaa vasemmankätisesti, vaikka olikin oikeakätinen, tai ainakin esimerkiksi kirjoitti oikealla kädellä. Luin asiasta juuri muutama päivä sitten. Nyt en usko. Mistä tuollaista luit? [( Vapaustaistelija Tasapaino )] | |
![]() 29.01.2006 14:57:59 (muokattu 29.01.2006 14:58:42) | |
Hendrix osasi soittaa kitaraa kummankätisesti tahansa. Mutta tykkäsi soittaa vasemmankätisesti, vaikka olikin oikeakätinen, tai ainakin esimerkiksi kirjoitti oikealla kädellä. Luin asiasta juuri muutama päivä sitten. Nyt en usko. Mistä tuollaista luit? Edit. Voihan muna, meni kahteen kertaan. [( Vapaustaistelija Tasapaino )] | |
![]() 29.01.2006 15:06:47 (muokattu 29.01.2006 15:11:13) | |
Nyt en usko. Mistä tuollaista luit? En nyt muista kuollaksenikaan, muistelin että wikipediasta mutta ei siellä miehen kätisyyttä noin tarkasti käsitelty. mutta Imdb:stä löytyi mielenkiintoista mainintaa... Hendrix played left-handed, much to the chagrin of his father, who believed that playing left-handed was a sign of the Devil! As Jimi's brother witnessed, Jimi played right-handed when his dad was present. After the elder Hendrix left the room, Jimi would use his famous left hand. Jimi wrote with his right hand, however. Eli tykkäsi itse soittaa kitaraa vasemmankätisesti, mutta osasi myös oikeakätisesti ja myös kirjoitti oikealla. Eli olisiko sitten molempikätinen? Eikös sellaisiakin ihmisiä ole joilla taipuu asiat yhtä hyvin kummalla kädella tahansa...jos tuo oli vain sellainen mieltymys käyttää oikeaa kättä otelautakätenä. 8) | |
![]() 29.01.2006 15:22:18 | |
Joo, ja Hendrixhän pystyi myös halutessaan soittamaan "Electric Ladylandin" kaikki kitararaidat samaan aikaan hampaillaan niskan takana.. ;) | |
![]() 29.01.2006 15:26:21 (muokattu 29.01.2006 15:27:00) | |
Joo, ja Hendrixhän pystyi myös halutessaan soittamaan "Electric Ladylandin" kaikki kitararaidat samaan aikaan hampaillaan niskan takana.. ;) Niin... no ei tuossa molempikätisyydessä nyt mielestäni mitään erikoista ole. Tunnen minäkin sellaisia ihmisiä. 8) | |
![]() 29.01.2006 16:59:57 (muokattu 29.01.2006 20:20:56) | |
Niin... no ei tuossa molempikätisyydessä nyt mielestäni mitään erikoista ole. Tunnen minäkin sellaisia ihmisiä. Jep, Hendrix vaan omasi aikanaan rock-kitarapuolella koko maailman mittakaavassa poikkeuksellisen, jopa omaa luokkaansa olevan tekniikan ja sattumalta pystyi vielä toteuttamaan sen kielet kummin päin tahansa tai jopa halutessaan soittamalla oikeakätisesti(E oikea pikkaavana kätenä). Just joo.. EDIT: Tuollainen huippuunsa viety taito ja joku kirjoittaminen(pyydä tuttujasi testaamaan sana/minuutti eri käsillä ja vertailkaa sanamäärää sekä käsialaa) tai vaikka keiton latkiminen lusikalla on vähän eri juttu.. | |
![]() 29.01.2006 17:38:36 (muokattu 29.01.2006 18:28:10) | |
Jep, Hendrix vaan omasi aikanaan rock-kitarapuolella koko maailman mittakaavassa poikkeuksellisen, jopa omaa luokkaansa olevan tekniikan ja sattumalta pystyi vielä toteuttamaan sen kielet kummin päin tahansa tai jopa halutessaan soittamalla oikeakätisesti(vasuri pikkaavana kätenä). Just joo.. En minä ole väittänyt että Hendrix olisi soittanut kielet väärinpäin. Sitä minä en usko. Mutta jos luen Hendrixin veljen kertoneen Jimin soittaneen kitaraa niin vasen- kuin oikeakätisesti, niin ei mulla ole syytä epäillä sitä. Kenties oikeakätisesti hän vain rämpytteli sointuja jne. mutta kuitenkin... Enkä pidä uskomattomana sitä etteikö joku "sekakätinen" pystyisi kovan harjoittelun tuloksena soittamaan kitaraa sujuvasti kumpikätisesti tahansa. Tuntuuhan se aluksi hankalalta ihan oikeakätisesti, mutta ei enää muutaman vuoden harjoiteltuaan. Miten jos olisi harjoitellut toisin päin? Helvetistäkö minä tiedän, kunhan vain spekuloin juttuja mitä olen lukenut. Kyllähän se Henkka poikkeuksellisen taitava kitaristi oli joka tapauksessa. 8) | |
![]() 29.01.2006 18:30:27 | |
Mihin tällä keskustelulla pyritään?Korjatkaa jos olen väärässä.....; ) Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. | |
![]() 29.01.2006 18:31:46 | |
Mihin tällä keskustelulla pyritään?Korjatkaa jos olen väärässä.....; ) Ratkaisemaan elämän tarkoitus. 8) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)