Aihe: Kitaran viritystä.
1 2 3
BigPapa
15.12.2005 23:47:39

Mä en kyllä ymmärrä miten joku voi vetää herneen noin pahasti nenään jostain erimielisyyksistä kitaran viritystavoissa.

Kukin taplaa (tai tässä tapauksessa virittää) tyylillään, ja jos soi epävireisesti, niin viritetään vähän ja jatketaan rokkausta. Jes.

No noinhan se pitäis olla.
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
askomiko
16.12.2005 00:19:25 (muokattu 16.12.2005 18:50:56)
Hoho, kiitos, te ootte huippuja. Varsinkin IsoIsä.
Veni, vidi, flatus.
Tulin, näin, pierin.
BigPapa
16.12.2005 00:19:58

Hoho, kiitos, te ootte huippuja. Varsiknin IsoIsä.

Nii ollaanki.
Ossi
16.12.2005 00:31:00 (muokattu 16.12.2005 00:42:35)

Toinen juttu on se, että huiluäänet eivät ole tarkin mahdollinen tapa virittää, joten suosittelen viritysmittaria.

En ole mikään hienohelma, vireasiat mukaanluettuna, mutta Nahkis kirjoittaa asiaa. Mulla on ollut tapana virittää "neekerisapluunalla" (anteeksi ilmaus, enno rasisti) joku kieli jonkin sopivasti tarkan referenssiäänen perusteella kohilleen ja loput huiluäänillä. Soittopeli on kuulostanut itsekseen ihan vireiseltä mutta esim. kiippareiden kanssa jotenkin pliisulta mutta eipä tuo vaivannut sen kummemmin.

Jokunen vuosi sitten soiteltiin erään pro-ihmisen kanssa vapaamuotoisesti niitänäitä ja hän loihe lausumaan:"Tsekkaas muuten toi kitaran vire." Mitä vittua? Olin ruuvannut sitä härveliä etukäteen tunnin verran ja tää rupee urputtamaan vireestä ja soittopeli oli sentään ihan kurantti vehe. Turvauduin virimittariin ja sen jälkeen omakin soitanto kuulosti ainakin hetkittäin liki uskottavalta.

Jossain keikkakuvioissa pärjää varmaan ihan OK omilla korvilla mutta varsinkin tallennetun musan suhteen kannattanee luottaa siihen mikä on just eikä melkein. Sen jälkeen on lenseämpää keskittyä olennaiseen ja pistää itsensä likoon, mikäli mielessä sattuu olemaan jotain musiikillista statementtiä. Magee puristus ja hyvä otto ei kaadu tommosiin etukäteen järjesteltävissä oleviin ja arkisiin juttuihin.
We grow up so slowly and grow old so fast -R.Robertson
BigPapa
16.12.2005 00:38:14 (muokattu 16.12.2005 00:39:37)

En ole mikään hienohelma, vireasiat mukaanluettuna, mutta Nahkis kirjoittaa asiaa. Mulla on ollut tapana virittää "neekerisapluunalla" (anteeksi ilmaus, enno rasisti) joku kieli jonkin sopivasti tarkan referenssiäänen perusteella kohilleen ja loput huiluäänillä. Soittopeli on kuulostanut itsekseen ihan vireiseltä mutta esim. kiippareiden kanssa jotenkin pliisulta mutta eipä tuo vaivannut sen kummemmin.

Jokunen vuosi sitten soiteltiin erään pro-ihmisen kanssa vapaamuotoisesti niitänäitä ja hän loihe lausumaan:"Tsekkaas muuten toi kitaran vire." Mitä vittua? Olin ruuvannut sitä härveliä etukäteen tunnin verran ja tää rupee urputtamaan vireestä ja soittopeli oli sentään ihan kurantti vehe. Turvauduin virimittariin ja sen jälkeen omakin soitanto kuulosti ainakin hetkittäin liki uskottavalta.

Jossain keikkakuvioissa pärjää varmaan ihan OK. omilla korvilla mutta varsinkin tallennetun musan suhteen kannattanee luottaa siihen mikä on just eikä melkein.

Enhän minäkään mittarinkäyttöä ole kieltänyt ja käytän itsekin.Sillähän saa timmiin vireesen.Mutta täytyy niitä muitakin juttuja osata jos ei ole mittari kytkettynä keikalla,jotta vois sillä tarpeenvaatiessa viritellä.En oikeen tajua jos ne kielletään kokonaan.Ja sitten itsekseen soitellessa ei mittaria aina viitsi kaivaa esiin,silloin virittämiseen kai sallitaan nämä mainitsemani keinot?On tää näköjään aika vaikee aihe kun on niin monta konstia kuin miestäkin.Tostahan vois melkein aloittaa uuden:Mittarin orja vai ei.
Ossi
16.12.2005 00:52:44 (muokattu 16.12.2005 00:54:27)

Ja sitten itsekseen soitellessa ei mittaria aina viitsi kaivaa esiin,silloin virittämiseen kai sallitaan nämä mainitsemani keinot?

Paskat mäkään mitää mittareita rassaile itekseni soittaissa, turhaa hommaa :) Ja bluesihan on semmosta sopivan rupista muutenkin, että svidut vireistä. Kunhan kerroin tossa omia havaintojani kun oon yrittäny epätoivosesti soitella jotain ihmejatsia ja omasta mielestä huippuvireinen kitara riitelee siitä huolimatta esim. pianon kanssa joissain kryptisissä soinnuissa joiden nimee en edes tiedä :)
We grow up so slowly and grow old so fast -R.Robertson
BigPapa
16.12.2005 00:58:47

Paskat mäkään mitää mittareita rassaile itekseni soittaissa, turhaa hommaa :) Ja bluesihan on semmosta sopivan rupista muutenkin, että svidut vireistä. Kunhan kerroin tossa omia havaintojani kun oon yrittäny epätoivosesti soitella jotain ihmejatsia ja omasta mielestä huippuvireinen kitara riitelee siitä huolimatta esim. pianon kanssa joissain kryptisissä soinnuissa joiden nimee en edes tiedä :)

No kuitenkin kitarani ovat jostain kumman syystä ihan oikeassa vireessä eivätkä riitele minkään soittimen kanssa.
poppamies
16.12.2005 08:14:08

Just.Aika epätarkka muuten toi Festivaali-sämple.Ei ollu ihan iskut kohdallaan.No ei siitä sen enempää.Tais olla -72 kun ekan kitaran sain ja 73 olin jo keikalla hiukka paremman Kawai orkesteri kitaran kanssa.Ja mitä virittämiseen tulee niin sanoisin osaavani sen.Jos kerran virität niinkuin virität niin mulle sopii mutta en myöskään tarvii neuvoja siihen miten itse viritän.Mittarin orja en ole enkä tule ja huiluäänet on oiva apukeino ja myös soinnut ja sitten oktaavit.Monella tapaa saa kitaran nopeasti vireeseen tarvittaessa.En kyllä tuhlaa tähän enää enempää aikaani. Jos kerran olet maaliman ainoo viritystaitoinen niin ole hyvä vaan.Minä aion jatkossakin toimia juuri niinkuin tähänkin asti ja valituksia ei ole vielä tullut.Ja jos katsot kotisivun niin tiedät kenen kanssa ole soitellut.Kai ne on aikamoisia puukorvia,vai?Vittu kun on hienoa että aina löytyy se maailman paras johonkin kohtaan ja "aina oikeeessa" luonteella varustettu.Hyvää Joulua sullekin pidä soitin vireessä.

Ei välttämättä ehkä kannattaisi vastailla tällaiseen kommenttiin. Olen yrittänyt pitää tämä "virityskeskustelu" asialinjoilla eikä minulla toki ole mitään sitä vastaan että Big Papa tekee niinkuin on aina tehnyt, enkä hetkeäkään epäile ettei hän saisi kitaransa parempaan vireeseen kun kukaan toinen.
Koska tämä jostain syystä on ajautumassa henkilökohtaisesksi jutuksi haluisin vain huomauttaa että minulla ei ole mitään tekemistä kitaroiden vireen kanssa tuossa festivaali keikkasamplessa (joka soitettiin ulkona toukokuussa merenrannassa jos sillä tiedolla saa pikkasen hyvitystä epävireen suhteen). Olen nimittäin vain basisti. Ei tämä kannanotto huiluäänien kelpaamattomuudesta suinkaan ole minun keksintöni. Olen vain itsekin kantapään kautta itsekin tullut siihen lopputulokseen että ovat kelvottomat.

Tässä muutama linkki...

http://www.guitardownunder.com/tuning.html

http://www.stagepass.com/tuning.html
G-strings are for strippers
BigPapa
16.12.2005 11:02:59 (muokattu 16.12.2005 11:15:52)

Ei välttämättä ehkä kannattaisi vastailla tällaiseen kommenttiin. Olen yrittänyt pitää tämä "virityskeskustelu" asialinjoilla eikä minulla toki ole mitään sitä vastaan että Big Papa tekee niinkuin on aina tehnyt, enkä hetkeäkään epäile ettei hän saisi kitaransa parempaan vireeseen kun kukaan toinen.
Koska tämä jostain syystä on ajautumassa henkilökohtaisesksi jutuksi haluisin vain huomauttaa että minulla ei ole mitään tekemistä kitaroiden vireen kanssa tuossa festivaali keikkasamplessa (joka soitettiin ulkona toukokuussa merenrannassa jos sillä tiedolla saa pikkasen hyvitystä epävireen suhteen). Olen nimittäin vain basisti. Ei tämä kannanotto huiluäänien kelpaamattomuudesta suinkaan ole minun keksintöni. Olen vain itsekin kantapään kautta itsekin tullut siihen lopputulokseen että ovat kelvottomat.

Tässä muutama linkki...

http://www.guitardownunder.com/tuning.html

http://www.stagepass.com/tuning.html

En ole väittänyut että saan kitarani parempaan vireeseen kuin kukaan toinen.Olen vaan todennut että käyttämäni viritystavat toimivat minulle eikä vireongelmia ole.Huiluääniä olen nähnyt monen herran käyttäneen mittarin lisäksi jopa.Ei se varmaan Järvinenkään osannut kitaraansa virittää.Tai Tolonen.Kelvotomat käyttivät huiluääniviritystä juu ja olempa nähnyt basistienkin harrastavan samaa.Esim Pekka Helin.Huiluäänet kelpaa kyllä ja toimii vaikka mitä muuta väittäisit.Ja sitten kokeilua soinnuilla. Livelevyillä olen kuullut Hendrixin tekevän sitä ja myös nähnyt Videoilla.Jaa mutta eihän Hendrix varmaankaan osannut virittää eihän.J a kerrohan sitten vielä että miten kitarat viritettiin kun mittareita ei ollut?Pitihän ne silloinkin saada vireeseen.
jyrki_i
16.12.2005 14:51:01
E, A, D ja G -kielet saadaan huiluäänillä vireeseen siten, että soitat kahden vierekkäisen kielen huiluäänet (painat kevyesti nauhan kohdalta, ettei koske kieli otelautaan) vastaavasti: paksummalta kieleltä 5. nauhan päältä ja viereisen ohuemman kielen 7. nauhalta. Siis siten että nuo äänet eivät "huoju", eli että ovat samalla taajuudella. B ja ohut E saadaan samalla tavalla, mutta G ja B -kieliä ei.

Eli:

h   h
kieli1: |--------7----| Esim: D-kieli
kieli2. |----5--------| Esim: A-kieli

On toinenkin tapa ja ehkä jopa tarkempi:

h   h
kieli1: |--------7----| Esim: D-kieli
kieli2. |----12-------| Esim: A-kieli

Tuossa huiluäänien välillä on oktaavi. Itse olen siirtynyt käyttämään pääasiassa tätä tapaa.

1. kielen viritän seuraavasti:

h   h
|--------12---|
|--------------|
|--------------|
|--------------|
|-----7--------|
|--------------|

2. kielen viritän taas huiluäänillä.

Sitten jos on huono kitara, jota ei saa säädettyä ollenkaan kohdalleen, niin käy niin että D-, G- ja B-kielet eivät soi keskenään yhteen. G-kielihän on perinteisesti kitaran rakenteesta johtuen se ongelmallisin. Tällöin käytän huiluäänien ja normaaliäänien yhdistelmiä ja sekä soinnuja, viritän niin että soinnut kuullostaa omaam korvaan hyvältä. Sooloilessa sitä voi sitten venyttää ja vanuttaa, jos on tarvis :-)

Minun kokemus on, että pitää olla tosi hyvin kohdalleen säädetty kitara, jos aikoo viritysmittrarilla ja vapailla kielillä saada kitaran sellaiseen vireeseen, että se kuullostaa hyvältä. Varsinkin jos on viritysmittari, jota käyttäessä kitaran ääntä ei kuule ollenkaan.

Soiton aikanahan yleensä ne kolme ylintä kieltä menee epävireeseen soolojen venytysten takia. Jos on enemmän kokemusta, niin E-soinnusta jo kuulee, mikä kieli on epävireessä ja sen saa yleensä aika helposti korvakuulolta vireeseen (paitsi kaatokännissä).

Kieliä vaihtaessa kannattaa aina venyttää niitä valmiiksi eli nyitään 12-nauhan kohdalta ylöspäin ja viritetään kohdalleen niin kauan että vire ei enää laske. Jos ei riittävästi venyttele, niin käy usein niin että tämän jälkeenkin kielet vielä venyy hiljalleen ja ennen pitkään huomaa kitaran soivan melkein puoli sävelaskelta alempaa, kielet edelleen keskenään vireessä.
Cujo
16.12.2005 15:15:50
No siiinä on vasta näsäviisas mies.Kyllä kitaran saa vireeseen eritttäin monella tavalla.Niistä montaa on tullut vuosien varrella käytettyä.Oliko toi nyt vittuilua vai.....sen huiluääni virittämisen lisäksi voi tarkistaa vielä noilla mainitsemillani tavoilla....viritä itte miten haluut....

Elä nyt hermostu. Tuossahan mie alempana sanoin, että miulle riittää ihan hyvin huiluäänillä saatu vire. Mutta eikös se nyt siunkin mielestä ole ihan totta, että jos kitaran virittää huiluäänillä kohdalleen, niin usein jotkut soinnut heittää, eli ei se kitara nyt ollutkaan sopivasti vireessä -- mutta myönnän kyllä, että eipä sitä millään muullakaan yksittäisellä keinolla saa tarkkaan vireeseen.

Mutta nyt kierretään jo samaa asiaa uudestaan, joten olkoon. Huiluäänet on fysiikkaa, kitaransoitto ei.
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 Romantikkoitkijät #40
BigPapa
16.12.2005 19:45:49 (muokattu 16.12.2005 19:56:03)

Elä nyt hermostu. Tuossahan mie alempana sanoin, että miulle riittää ihan hyvin huiluäänillä saatu vire. Mutta eikös se nyt siunkin mielestä ole ihan totta, että jos kitaran virittää huiluäänillä kohdalleen, niin usein jotkut soinnut heittää, eli ei se kitara nyt ollutkaan sopivasti vireessä -- mutta myönnän kyllä, että eipä sitä millään muullakaan yksittäisellä keinolla saa tarkkaan vireeseen.

Mutta nyt kierretään jo samaa asiaa uudestaan, joten olkoon. Huiluäänet on fysiikkaa, kitaransoitto ei.

jep jep kaikki on okei...

jos kitaran virittää huiluäänillä kohdalleen, niin usein jotkut soinnut heittää

ei mulla heitä...mutta mitäs siitä....Tolsa säädellyt hienosti pari stratoa,katseli soitto touchin ja silleen.....ja Les Paul toimii hyvin omilla säädöillä....virittäminen on yhteinen ilomme....
Wopith
17.02.2006 11:49:33

Saako D-A-D-G-B-e vireessä viritettyä sitä paksuinta kieltä huilusoinnuilla?
Lancelot
17.02.2006 14:28:43

Kait varmaan mut kyl paras on tohon et soitat avo powerin ja korvalla säädät sen D:n
Harvestman
17.02.2006 14:30:12

No siinähän on kaksi D säveltä joten jos otat huilut mistä tahansa kohdista 5, 7. ja 12 nauhoilta niin onnistuu.
Non est ad astra mollis e terris via.
zuppermuhle
17.02.2006 17:55:19
Eikö saa virittää siten että paksumpi E 5-nauhalta ja ohut e vapaana?
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
Tasapaino
20.02.2006 22:11:24
Eikö saa virittää siten että paksumpi E 5-nauhalta ja ohut e vapaana?

Viritä vaikka niin, että pidät lapaa perseessäsi. Hankalaa se tosin on.
Ora et labora.
wilzhu
21.02.2006 01:10:56 (muokattu 21.02.2006 01:38:13)
Mitä meinaa, ettei kitaraa viritetä puhtaisiin intervalleihin?

Enivei, pääasia kuitenkin on, että skeba kuulostaa hyvältä ja sitä on kiva soittaa. Olkoon se sitten missä vireessa tahansa.
Elämä Off.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)