Aihe: Mikä sointu tämä on/ Miten soitan X soinnun?
1 2 3 4 518 19 20 21 2244 45 46 47 48
baron
25.04.2010 17:12:59 (muokattu 25.04.2010 17:17:23)

Tonski: Ilman kontekstiahan ei voi tietää, mut eikö toi H-altti antais "tarkimman" kuvan soinnusta? Toisin sanoen mitään säveltä ei jätetä sanomatta, ei tartte merkitä käännöstä tms.

Kyllähän mun sointumerkintä käyttää joka sävelen. Jatsissa 13 sointumerkintää käytetään ilmoittamaan että soinnussa ja seksti ja pieni septimi ja jos nooni halutaan mukaan, se merkitään erikseen ja analogisesti maj13 tarkoitaa suurta septimiä ja sekstiä.
Sointukäännöksistä mä en välitä kun se bassonuotti on basistin heiniä.
Mä etsin vain "lyhintä" sointumerkintää säveljoukolle.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Zeeboo
25.04.2010 17:16:31 (muokattu 25.04.2010 17:18:47)
Zeeboo: heh, mistä tämä merkki varoittaa...

No pysähdyksestä. Huumoria, tosin huonoa, mutta huumoria kuitenkin...

Elävästä elämästä: kaveri otti kahden tahdin tauon pirmavistakeikalla, kun lapussa oli just tuo Halt...

baron: ... Jatsissa 13 sointumerkintää käytetään ilmoittamaan että soinnussa ja seksti ja pieni septimi...

Mun mielestä tredesimi, mutta ei ehkä kannata saivarrella...
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Tonski
25.04.2010 17:17:17 (muokattu 25.04.2010 17:17:54)

baron: Kyllähän mun sointumerkintä käyttää joka sävelen. Jatsissa 13 sointumerkintää käytetään ilmoittamaan että soinnussa ja seksti ja pieni septimi ja jos nooni halutaan mukaan, se merkitään erikseen ja analogisesti maj13 tarkoitaa suurta septimiä ja sekstiä.
Sointukäännöksistä mä en välitä kun se bassonuotti on basistin heiniä.

Mä en oo kyllä koskaan törmännyt sointuun, jossa 13-merkinnän lisäksi nooni ilmotetaan muuntamattomana erikseen.. Duurisoinnuissahan 13 tarkottaa, että soinnussa on undesimiä lukuunottamatta koko asteikko, ja mollisoinnuissa sama sitten ykstoista mukaanluettuna. Jos E9 = e-gis-h-d-fis, niin miksei E13 ole e-gis-h-d-fis-cis ?
ihku
baron
25.04.2010 17:18:33

Tonski: Mä en oo kyllä koskaan törmännyt sointuun, jossa 13-merkinnän lisäksi nooni ilmotetaan muuntamattomana erikseen.. Duurisoinnuissahan 13 tarkottaa, että soinnussa on undesimiä lukuunottamatta koko asteikko, ja mollisoinnuissa sama sitten ykstoista mukaanluettuna. Jos E9 = e-gis-h-d-fis, niin miksei E13 ole e-gis-h-d-fis-a-cis ?

Jos sä luet jazz-teoreetikkoja, Levineä, Aebersoldia niin niiltä mä olen oppini ottanut.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Tonski
30.04.2010 16:24:04

Mitkäs ne oli ne alt-soinnun kaikki mahdolliset laajennukset? b9,#9,b13,b5,#5(voiko kahtakvinttiä/noonia olla?), mitä?
ihku
baron
30.04.2010 17:27:46 (muokattu 30.04.2010 17:30:57)

Tonski: Mitkäs ne oli ne alt-soinnun kaikki mahdolliset laajennukset? b9,#9,b13,b5,#5(voiko kahtakvinttiä/noonia olla?), mitä?

Backlund kirjoittaa: "Dominanttiseptimisoinnun noonit ja kvintit voidaan muuntaa eri suuntiin yhtaikaa. On vain huolehdittava siitä, ettei soinnussa ole saman sävelen muuntamatonta ja muunnettua muotoa"

Tarkoittaa käytännössä sitä että koko alt (tai kuten Backlund sanoo muunne-) asteikkoa voidaan käyttää soinnussa.
baron
30.04.2010 23:59:27

Miten soitetaan Emmaj13b9/Eb?
Johann Onn
01.05.2010 02:05:42 (muokattu 01.05.2010 02:23:27)
baron: Emmaj13b9/Eb? Siis millä soittimella ? Kitaralla ehkä:

Ensin: "Emmaj13b9(no11)"

E|--1-- (F)
B|--2-- (C#)
G|--0-- (G)
D|--1-- (D#)
A|--2-- (B)
E|--0-- (E)

Se kysytty: "Emmaj13b9(no11)/Eb" (tai ".../D#", miten nyt haluaa tulkita.)

E|---0-- (E)
B|---0-- (B)
G|--10-- (F)
D|--11-- (C#)
A|--10-- (G)
E|--11-- (Eb / D#)
Zeeboo
01.05.2010 08:34:38 (muokattu 01.05.2010 09:39:30)
baron: Miten soitetaan Emmaj13b9/Eb?

Ei soiteta!

Hankala saada aikaan mitään järkevälle soundaavaa, mutta jos tulisi vastaan, niin varmaan jotain tällaista tarjoisin

---|---|---|---|--- x
-o-|---|---|---|--- b3
---|---|-o-|---|--- b9
---|---|---|-o-|--- 13
---|---|---|---|--- x
---|---|---|-o-|--- maj7 (Eb, tai D#. Ihan miten vaan)

Perusääni joutaa veks, samoin muuntamaton kvintti. Toisaalta, maj7 ei ole bassoäänenä loistava valinta muuten kuin osana bassolinjaa.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
baron
01.05.2010 20:54:54

Sorry, en mä ollut tosissani, se oli mun vappuaattoillan joke tälle muuten tiukan asialliselle säikeelle.
Kooma
17.06.2010 16:17:37
Tämmöisiä barrèja tykkään välillä käyttää:

ESIM:

--3--
--3--
--4--
--5--
--5--
--2-- !!

muutenhan toi on ormi G-duuri, paitsi matalin nuotti on F#.

Miten merkitään sointuna?
R.I.P. Randall William Rhoads
papitsu
17.06.2010 16:25:16
Kooma: Tämmöisiä barrèja tykkään välillä käyttää:

ESIM:

--3--
--3--
--4--
--5--
--5--
--2-- !!

G/F#. &nbsp
Mielipiteeni on fakta.
Kooma
17.06.2010 17:00:28
papitsu: G/F#. _

Thanx. Nii vähä arvelinki.
R.I.P. Randall William Rhoads
baron
17.06.2010 22:09:15

Kooma: Tämmöisiä barrèja tykkään välillä käyttää:

Mä merkkaisin Gmaj7/F#

En nyt tarkistanut mitä säveliä siinä on mutta jos muut sävelet on G H D niin suuren
septimin (F#) lisääminen tekee siitä maj7 soinnun.
Nausea
26.09.2010 17:54:45
Terve!

Tässä on tullut jonku aikaa soitettua sähkökitaralla lähinnä metalliin kuuluvin tekniikoin. Nykyään koitan kuitenkin opetella myös perinteisimpiä avosointuja yms, joten:

Ymmärrän mikä on A-duuri ja A-molli, mutta A7, Asus2, Asus4 ? Minkä tyyppisiä sointuja kyseiset ovat ja mihin nuo nimet ja soinnut perustuvat?

Ehkä dumbe kysymys, mutta olisi mukava jos joku jaksaisi jelpata.
Zeeboo
26.09.2010 18:25:31
Nausea: Terve!

Tässä on tullut jonku aikaa soitettua sähkökitaralla lähinnä metalliin kuuluvin tekniikoin. Nykyään koitan kuitenkin opetella myös perinteisimpiä avosointuja yms, joten:

Ymmärrän mikä on A-duuri ja A-molli, mutta A7, Asus2, Asus4 ? Minkä tyyppisiä sointuja kyseiset ovat ja mihin nuo nimet ja soinnut perustuvat?

Ehkä dumbe kysymys, mutta olisi mukava jos joku jaksaisi jelpata.

Dumbe selitys, mutta kuiteskin:

7 meinaa sitä, että duuri-kolmisoinnun jatkeeksi sointuun tulee kyseisen soinnun perusäänelle rakennetun duuriasteikon seitsemäs ääni alennettuna (oikeammin pitäisi puhua miksolyydisestä, koska siinä seitsemäs ääni on valmiiksi duuriasteikkoon nähden alennettu IMO). Eli C7 => C-duuri = C, E, G ja "seiska", eli Bb

0||---|---|---|--- suuri terssi tuplattuna
 ||-o-|---|---|--- perusääni tuplana
 ||---|---|-o-|--- "seiska"
 ||---|-o-|---|--- suuri terssi
 ||---|---|-o-|--- perusääni
X||---|---|---|--- Ei tartteis dempata, mutta soundaa paremmalta ilman (imo)

Sus2 meinaa sitä, että duurisoinnun terssi jemmataan ja sen tilalle soitetaan (taas) soinnun perusäänen mukaisen duuriasteikon toinen ääni. Esim Csus2 => C-duuri = C, E, G. C-duurin suuri terssi on E, ja sen tilalle soitetaan asteikon toka ääni, eli D. Siis Csus2 = C, D, G

0||---|---|---|--- kvintti
0||---|---|---|--- sus2
X||---|---|---|---

sus4 sama homma kuin edellä, nyt terssin tilalle vaan tulee perusasteikon neljäs ääni, eli kvartti. Esim Csus4:

||---|---|-o-|--- sus4
X||---|---|---|---
White men can't Monk
Nausea
26.09.2010 19:44:22
Zeeboo: Dumbe selitys, mutta kuiteskin:

7 meinaa sitä, että duuri-kolmisoinnun jatkeeksi sointuun tulee kyseisen soinnun perusäänelle rakennetun duuriasteikon seitsemäs ääni alennettuna (oikeammin pitäisi puhua miksolyydisestä, koska siinä seitsemäs ääni on valmiiksi duuriasteikkoon nähden alennettu IMO). Eli C7 => C-duuri = C, E, G ja "seiska", eli Bb

||---|---|-o-|--- "seiska"
 ||---|-o-|---|--- suuri terssi
X||---|---|---|--- Ei tartteis dempata, mutta soundaa paremmalta ilman (imo)

Sus2 meinaa sitä, että duurisoinnun terssi jemmataan ja sen tilalle soitetaan (taas) soinnun perusäänen mukaisen duuriasteikon toinen ääni. Esim Csus2 => C-duuri = C, E, G. C-duurin suuri terssi on E, ja sen tilalle soitetaan asteikon toka ääni, eli D. Siis Csus2 = C, D, G

0||---|---|---|--- sus2
X||---|---|---|---

sus4 sama homma kuin edellä, nyt terssin tilalle vaan tulee perusasteikon neljäs ääni, eli kvartti. Esim Csus4:

||---|---|-o-|--- sus4
X||---|---|---|---

Erinomainen vastaushan tuo oli. Kiitän kauniisti!
baron
26.09.2010 23:03:58 (muokattu 26.09.2010 23:12:18)

Zeeboo: Sus2 meinaa sitä, että duurisoinnun terssi jemmataan ja sen tilalle soitetaan (taas) soinnun perusäänen mukaisen duuriasteikon toinen ääni.

Tuolla teoriapalstalla on väännetty siitä pidätetäänkö terssi vai perusääni.
Eli esitetty että Csus2 olisi D E G.

"Suspended notes normally resolve downwards and stepwise to the note below in the same key - but that note must be
one of those that belongs to the target chord
sus4 >> 3rd,
sus2 >> root
sus6 >> 5th"

Tommostakin netistä löytyi.
Zeeboo
26.09.2010 23:39:45
baron: Tuolla teoriapalstalla on väännetty siitä pidätetäänkö terssi vai perusääni.
Eli esitetty että Csus2 olisi D E G.

"Suspended notes normally resolve downwards and stepwise to the note below in the same key - but that note must be
one of those that belongs to the target chord
sus4 >> 3rd,
sus2 >> root
sus6 >> 5th"

Tommostakin netistä löytyi.

Yksiselitteinenhän tuo ei tosiaan ole, ja siitä on väännetty mikä milloinkin on oikea tulkinta. Normi poppiralleissa - oik. niissä joihin useimmin olen törmännyt - merkitty pidätys on koskenut nimenomaan terssiä, vaikka alaspäin purkaus on enempi oikea suunta. Joissain biiseissä taas sus2:lla on merkattu ilmiselvää add9:iä.
White men can't Monk
baron
27.09.2010 00:41:05 (muokattu 27.09.2010 00:45:48)

Zeeboo: Yksiselitteinenhän tuo ei tosiaan ole, ja siitä on väännetty mikä milloinkin on oikea tulkinta. Normi poppiralleissa - oik. niissä joihin useimmin olen törmännyt - merkitty pidätys on koskenut nimenomaan terssiä, vaikka alaspäin purkaus on enempi oikea suunta. Joissain biiseissä taas sus2:lla on merkattu ilmiselvää add9:iä.

No joo, siinä vanhassa rokkipiisissä jossa mä oon siihen törmännyt se tarkoitti terssin pidätystä:-)
(The Hollies: Yes I Will)

(Näinhän se menee että sointumerkinnöille ei ole välttämättä ole yksiselitteistä tulkintaa vaan ne pitää tulkita sekä ympäristön että genren mukaan.)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)