Aihe: Sooloskabojen jälkipyykki
1 2 3 4 512 13 14 15 16122 123 124 125 126
J.Hollström
07.02.2007 20:24:34
vasuri Ameriikan Strato

Miks vasuri?
Vasemmassa lahkeessa-klubi #1 - - - - Jukin juutuubi
Urmas Potkuri
07.02.2007 20:29:08

Tosta äänityksestä, ennen on toiminut hommat täysin moitteettomasti, mutta tossa vähän aikaa sitten kun kokeilin, kuulin kitarani kaiuttimista normaalisti, mutta mitään tietokoneen "tavanomaisia" ääniä kuten äänitiedostoja tahi äänitettyä kitaraa en kuullut.

Vähän taustaa: mulla on siis Line6 Guitar Port, joka kytketään sillä tavalla, että kaiuttimien tommonen piuha, joka normaalisti on kiinni äänikortissa poistetaan, ja asetetaan Guitar Porttiin ja Guitar Portista menee piuha äänikorttiin.

Tähän ei varmaan kovin moni osaa vastata..

Siistota. Gportista usbilla koneelle ja gportin lineoutista kortin lineinninniin. Kajaripiuhat
normaalissa kortin lähdössä. Josko noin?
Jos on hyvä rumpali, basisti ja komppikitara, niin sitä on vaikea kunnianhimoisenkaan soolokitaristin pilata. ;)
WanhaWetäjä
07.02.2007 20:56:06 (muokattu 07.02.2007 20:56:41)

Miks vasuri?

No kun mä olen vasuri, vai mitä meinaat?
....ja tollanen sattu oleen hyllyssä Bändikeskuksesssa joskus 97,pakkohan se oli ostaa;-)

Vasureille kitaratarjonta oli/on sanoisinko melko vaatimatonta, sellasta "tehdään nyt niillekkin joku paska malliksi"!Ymmärrettävää sinänsä, kysyntä on varmaan aika vähäistä.
Ostan Casion kun täytän 50v...
J.Hollström
07.02.2007 21:22:14

Just sitä. En nääs tiennyt.
Vasemmassa lahkeessa-klubi #1 - - - - Jukin juutuubi
stratomaster
07.02.2007 21:33:28

....ja tollanen sattu oleen hyllyssä Bändikeskuksesssa joskus 97,pakkohan se oli ostaa;-)

Vasureille kitaratarjonta oli/on sanoisinko melko vaatimatonta, sellasta "tehdään nyt niillekkin joku paska malliksi"!Ymmärrettävää sinänsä, kysyntä on varmaan aika vähäistä.

Mäkin olen vasuri, mutta soitan hullu oikeakätisesti.
Viikon palindromi: "Alle satasella."
Kuha
07.02.2007 21:41:32

Mäkin olen vasuri, mutta soitan hullu oikeakätisellä kitaralla.
Muistakaa venytellä.
stratomaster
07.02.2007 21:47:21

oikeakätisellä kitaralla.

Tästähän oli oma ketjunsakin. Tais siellä olla myös joku oikeakätinen, joka soitti vasenkätisesti, hoho!
Viikon palindromi: "Alle satasella."
tinde
07.02.2007 21:49:49

Tänks vastauksista

Itse olen käyttänyt laiskana miehenä vanhaa Rockman X100- purkkia demoiluihin, mutta sen honotus ja mössöt säröt alkavat pikkuhiljaa kyrsiä.

POD tuntuu löytyvän aika monen ukkelin kalustosta ja V-Ampkin oli käytössä. Se sopisi mun luonteenlaadulle hyvin, sillä kitara > piuha > purkki > PC kuulostaa riittävän helpolta ratkaisulta.

Onko kukaan vertaillut PODia ja V-Amppia rinnatusten? Jos, niin mitä jäi mieleen?

Tinde
BigPapa
07.02.2007 22:20:05 (muokattu 07.02.2007 23:13:48)

Gibson Les Paul tai Fender Stratocaster ja Microcubesta yritän nykyään väännellä noit soundei...
The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers.
velsa
07.02.2007 23:30:04

POD tuntuu löytyvän aika monen ukkelin kalustosta ja V-Ampkin oli käytössä. Se sopisi mun luonteenlaadulle hyvin, sillä kitara > piuha > purkki > PC kuulostaa riittävän helpolta ratkaisulta.

Onko kukaan vertaillut PODia ja V-Amppia rinnatusten? Jos, niin mitä jäi mieleen?

Kyl kai toi Pod on vähän paremmista palikoista rakenneltu ku V-amp,mut emmä jaksa uskoa kauheesti mihinkään isoihin soundieroihin kummankaan hyväksi.V-amp maksaa käytettynä about 60e ja Pod tuplat ellei jopa enemmän riippuen päivityksistä ja versioista.Podista saa vähän paremman kuulosia Fender henkisiä clean/mieto särö soundeja ku V-ampista mut isot säröt on taas mun mielestä paremman kuulosii V-ampissa.Molemmilla tekee erittäin ok demosoundia jos jaksaa vähän ruuvailla.V-ampin miinus puolena on se että ilman sen omaa softaa se on tuskastuttava käytettävä eli se pelaa parhaiten juuri tietsikka ympäristössä jolloin sen softan saa hyödynnettyä ja se muuttuu erittäin helppo käyttöiseksi.Eli jos haluut halvan ja toimivan pelin hommaa se V-amp!!!!!!!!
Kauas on pitkä matka........
Jucciz
07.02.2007 23:38:58
Oma POD 2.0 irtos 80 eurolla, että ei se nyt kauheasti kalliimpi ole kuin V-Amp. Kyllä Line6 on sentään se "aito asia", siinä missä V-Amp on vaan kopio aidosta mallintajasta. :D Behringer nyt vaan ei herätä luottamusta missään, sen takia en edes harkinnut V-Amp:ia kun piti saada joku luurisoitteluvehje.

Ainut miinuspuoli POD:issa äkkiseltään vaikuttaisi olevan se, että soundeista ei tahdo saada millään kovin kirkkaita vaikka mitä kaappi- ja vahvistinmallinnusta käyttäisi. Treble saa olla aina ihan täysillä, eikä siltikään kaikki mallinnukset kuulosta tarpeeksi kirkkailta. Onneksi soundi on jälkityöstettävissä, mutta olisihan se kiva, että säätövaraa olisi valmiiksi tarpeeksi. Nimen omaan yläpään heleys on se, mistä nämä mallinnusvehkeet yleensä jää kiinni heikomman dynamiikan lisäksi - putkivehkeisiin verrattuna siis. Kyllä taas iski karu todellisuus vasten kasvoja kun tänään hetken aikaa Marshallilla rimputtelin... :)
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
lakeoftears
08.02.2007 01:20:44
Olen näitä skaboja seuraillut ja ihastellut hienoja suorituksia. Ohessa aina pohtinut miten kukin tuon suorituksensa luo. Olen aloittelija joten kysymykseni saattaa herättää hilpeyttä joidenkin tuntemuksissa. Miten siis lähette työstämään soolojanne? Tunnistatte sävellajin ja muutamat soinnut ja valitset skaalan jota veivaat...yhtä skaalaa ja sen moodeja? Vaihdatko skaalaa sointujen vaihtuessa vai ? Rinnakkaisduurin säveliä sekaan vaan jos mollissa menee. Tuleeko kenties kaikki äänet vain suoraan sydämmestä jostain päin otelautaa mikä kuulostaa hyvältä? Itsellä kaatuu siihen, että mietin liikaa jolloin tule mitään/improvisoin vain jotain jostain jolloin taas tulos ei miellytä itseäni :D kiitän!
aargh
WanhaWetäjä
08.02.2007 02:00:47

Olen näitä skaboja seuraillut ja ihastellut hienoja suorituksia. Ohessa aina pohtinut miten kukin tuon suorituksensa luo. Olen aloittelija joten kysymykseni saattaa herättää hilpeyttä joidenkin tuntemuksissa. Miten siis lähette työstämään soolojanne? Tunnistatte sävellajin ja muutamat soinnut ja valitset skaalan jota veivaat...yhtä skaalaa ja sen moodeja? Vaihdatko skaalaa sointujen vaihtuessa vai ? Rinnakkaisduurin säveliä sekaan vaan jos mollissa menee. Tuleeko kenties kaikki äänet vain suoraan sydämmestä jostain päin otelautaa mikä kuulostaa hyvältä? Itsellä kaatuu siihen, että mietin liikaa jolloin tule mitään/improvisoin vain jotain jostain jolloin taas tulos ei miellytä itseäni :D kiitän!

Asiallinen pohdinta sinällään..

Mä olen wanha "humpanturskuttaja" joten vedän ihan intuitio-pohjalta, en mä mieti skaaloja tai muutakaan...

Taustaa pitää kuitenkin"maistella" muutamia kieppejä kunnes siihen pääsee sisälle, sitten kukin tekee tapansa mukaan;joko ottaa useita ottoja ja kasaa niistä, tai soittaa useita kokonaisia raitoja ja valitsee niistä parhaan, tai vaan soittaa ja tallentaa niin kauan kun lopputulos tyydyttää.

Suoraan sydämestä sopiii ainakin mulle...
Ostan Casion kun täytän 50v...
ilopertti
08.02.2007 10:57:48 (muokattu 08.02.2007 10:58:15)

Asiallinen pohdinta sinällään..

Mä olen wanha "humpanturskuttaja" joten vedän ihan intuitio-pohjalta, en mä mieti skaaloja tai muutakaan...

Taustaa pitää kuitenkin"maistella" muutamia kieppejä kunnes siihen pääsee sisälle, sitten kukin tekee tapansa mukaan;joko ottaa useita ottoja ja kasaa niistä, tai soittaa useita kokonaisia raitoja ja valitsee niistä parhaan, tai vaan soittaa ja tallentaa niin kauan kun lopputulos tyydyttää.

Suoraan sydämestä sopiii ainakin mulle...

Juurikin samoilla linjoilla, soitan sitä mikä tuntuu (mukamas) hyvälle, käytän niitä maneereita ja tekniikoita joita mulla ei ole ;)

-alppu

E: typoja
"xxxxxx: sää oot kyllä suomen mick mars"
monotone
08.02.2007 11:10:20

No ideahan on se, että plokataan juttuja joka puolelta, soitellaan niitä näitä ja kaikkee mahdollista. Sitten kun on riittävä kasa pelimerkkejä, ruvetaan sekottelemaan niitä sen perusteella mikä kuulostaa hyvältä ja minne sormet taipuu. Tämä on sitä improvisointia (99%'lle soittajista).
Jucciz
08.02.2007 11:17:19
Rinnakkaisduurin säveliä sekaan vaan jos mollissa menee.

Ihan samat sävelethän ne silloin on. :)

Kuuntelen taustan kerran tai pari niin, että se "jää päähän". En kirjoita sointuja ylös, sillä soolon soittaminen sointumerkkejä tuijottamalla ei maistu (ja kyllä nyt minuutin pätkän oppii helposti ulkoa kun sitä muutaman kerran kuuntelee). Kun tausta on päässä, veivaan sen päälle niin kauan kunnes saan aikaiseksi sellaisen vedon, joka tyydyttää, enkä usko enää pystyväni parempaan ainakaan ilman merkittävää ponnistelua. En sävellä sooloa, vaan peräkkäisetkin vedot voivat olla ihan erilaisia.

En varsinaisesti mieti teoriaa tai skaaloja soittaessani, vaikka varmasti hyödynnänkin niitä asioita, mitä olen joskus varta vasten opiskellut. Menisi varmasti maku hommasta, jos alkaisin miettiä "nyt soitan C-duuriskaalaa 4 säveltä, sit vaihdan F-duuriin jne". Pääasiallinen tavoite on luoda melodialinjoja, jotka kantavat sointuvaihdosten yli: isompia kokonaisuuksia kuin vain skaalanpätkiä.

Eli lyhyesti: korvalla mennään, mutta kyllä teoriaosaaminen vaikuttaa siihen, miten korva toimii ja miten sormet liikkuu. :)
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
BigPapa
08.02.2007 11:32:27 (muokattu 08.02.2007 11:33:19)

Ihan samat sävelethän ne silloin on. :)

Kuuntelen taustan kerran tai pari niin, että se "jää päähän". En kirjoita sointuja ylös, sillä soolon soittaminen sointumerkkejä tuijottamalla ei maistu (ja kyllä nyt minuutin pätkän oppii helposti ulkoa kun sitä muutaman kerran kuuntelee). Kun tausta on päässä, veivaan sen päälle niin kauan kunnes saan aikaiseksi sellaisen vedon, joka tyydyttää, enkä usko enää pystyväni parempaan ainakaan ilman merkittävää ponnistelua. En sävellä sooloa, vaan peräkkäisetkin vedot voivat olla ihan erilaisia.

En varsinaisesti mieti teoriaa tai skaaloja soittaessani, vaikka varmasti hyödynnänkin niitä asioita, mitä olen joskus varta vasten opiskellut. Menisi varmasti maku hommasta, jos alkaisin miettiä "nyt soitan C-duuriskaalaa 4 säveltä, sit vaihdan F-duuriin jne". Pääasiallinen tavoite on luoda melodialinjoja, jotka kantavat sointuvaihdosten yli: isompia kokonaisuuksia kuin vain skaalanpätkiä.

Eli lyhyesti: korvalla mennään, mutta kyllä teoriaosaaminen vaikuttaa siihen, miten korva toimii ja miten sormet liikkuu. :)

Rytmiikkaa unohtamatta:

Rytmi syntyy siitä, että sävelteoksen esittämiseen tarvittava aika järjestelmällisesti jakaantuu korvalle tajuttavalla lailla...8DDD
The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers.
Karipiirto
08.02.2007 11:46:38

En nyt voi sanoa olevani mikään kovin taitava mutta sen verran voin sanoa että miten sen itse koen. Eli siinä vaiheessa kun skaala on ns. "selkäytimessä" niin ei minun ainakaan tarvitse miettiä skaalaa. Sitä vain oppii tuntemaan ne sävelet mitkä sopii. En hallitse tätä vielä kovin hyvin ja siksi sooloni eivät mene aina nappiin mutta kyllä sen korva sanoo koska menee ohi. improvisoimallahan noihin sooloihin on tullut lähettyä ja useampi veto pitää yleensä ottaa ennen ku tulos alkaa olla sellainen mikä kelpaa.
NEIN!!! MEIN PANZERWAGEN!!!!
Ossi
08.02.2007 12:50:33 (muokattu 08.02.2007 12:51:16)

Olen joskus soitellut huvikseni soolon pätkiä skabojen taustoihin ja nyt on alkanut tuntua, että saattaisi olla ihan hauska osallistua itsekin talkoisiin. Eiköhän tänne yksi bluesklisheiden veivaaja vielä mahtuisi? Pitäisi saada vaan väkerrettyä jostain sivutilaa tai mesta, jonne rävellyksensä saisi näytille. Tietsikkajutut kun eivät ole koskaan kummemmin kiinnostaneet ja oon niissä ihan käsi. Soitto-olothan mulla on mainiot, kun voin vedellä omassa mökissä vaikka keskellä yötä styrkkarin kautta.
cbs
08.02.2007 13:10:08

Olen joskus soitellut huvikseni soolon pätkiä skabojen taustoihin ja nyt on alkanut tuntua, että saattaisi olla ihan hauska osallistua itsekin talkoisiin. Eiköhän tänne yksi bluesklisheiden veivaaja vielä mahtuisi? Pitäisi saada vaan väkerrettyä jostain sivutilaa tai mesta, jonne rävellyksensä saisi näytille. Tietsikkajutut kun eivät ole koskaan kummemmin kiinnostaneet ja oon niissä ihan käsi. Soitto-olothan mulla on mainiot, kun voin vedellä omassa mökissä vaikka keskellä yötä styrkkarin kautta.

Kannattaa tutustua tähän. Heleppoo ku heinän teko.
http://www.suntuubi.com/
Hyvä soittaja soittaa vaikka saappaan varrella.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)