Aihe: TÄNNE PIKAKYSYMYKSET (jelppikerho)
1 2 3 4 5124 125 126 127 128141 142 143 144 145
Tonski
22.05.2012 09:25:49

Todd: Tonski,tämähän oli yksinkertaista. Voi paska.

Suosittelen soittamaan noita paljon, jos eivät oo ennestään tuttuja. Nuottiviivastolla noita saa joissain tilanteissa miettiä, mutta kitara kädessä toi homma tulee kirkkaammaksi suht. vähällä hinaamisella. Dominantti-toonika-purkaus on kuitenkin kaikille jossain määrin tuttu ja toi malli vaan soveltaa sitä pidemmälle, kuulokuvan saaminen eri välidominanteille on se mitä ainakin ite koetin ekana hahmottaa noita opiskellessa.
Todd
22.05.2012 18:25:15
Tähän väliin muuten tälläinen pikainen välikysymys sormenpäiden kovettumisesta,huomasin juuri etten pysty enää bendailemaan niinkään kovaa kielillä kuin mitä vielä muutama viikko sitten ja iho meinaa vähän pehmetä. Olen siis kuitenkin soittanut ihan yhtä paljon. Johtuisikohan ilman lämpenemisestä jolloin kädet hikoaa kovempaa soittaessa?
Käännän napojen polariteetin tämän kävyn ja paperiklemmarin avulla. Sitten teen suprajohteen merivedestä ja kuolleesta oravasta. -Angus MacGyver
mattim
22.05.2012 21:25:29

Todd: Tähän väliin muuten tälläinen pikainen välikysymys sormenpäiden kovettumisesta,huomasin juuri etten pysty enää bendailemaan niinkään kovaa kielillä kuin mitä vielä muutama viikko sitten ja iho meinaa vähän pehmetä. Olen siis kuitenkin soittanut ihan yhtä paljon. Johtuisikohan ilman lämpenemisestä jolloin kädet hikoaa kovempaa soittaessa?

Tässä ei taida olla kyse ilmaston lämpenemisestä. Kesä, minihameet ja kaikki semmonen turhanaikanen häiritsee ja tarttee kehittää teoriaa ; -)
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side." -- Hunter S. Thompson
Todd
22.05.2012 21:38:37
mattim: Tässä ei taida olla kyse ilmaston lämpenemisestä. Kesä, minihameet ja kaikki semmonen turhanaikanen häiritsee ja tarttee kehittää teoriaa ; -)

Minä taas tahtoisin pitää hyvinkin vahvasti kiinni teoriastani,kun on tottunut talven ja kevään lämpötiloihin ja yhtäkkiä huoneessa onkin kuuma kuin pätsissä,niin syytän siitä hyvinkin paljon kesää,ja sitä että kesällä on lämpimämpää.
Käännän napojen polariteetin tämän kävyn ja paperiklemmarin avulla. Sitten teen suprajohteen merivedestä ja kuolleesta oravasta. -Angus MacGyver
audioAXS
13.06.2012 20:42:35
Missä sävellajissa menee Iron Maidenin Trooperin soolo? Haluaisin soittaa siihen jotain omaa soolon pätkää päälle.
Ianuarius
13.06.2012 22:35:50

Metallguitar: Missä sävellajissa menee Iron Maidenin Trooperin soolo? Haluaisin soittaa siihen jotain omaa soolon pätkää päälle.

E-mollipentatoninen
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
audioAXS
14.06.2012 10:50:00
Ianuarius: E-mollipentatoninen

Kiitos! Nyt vaan tiluttelemaan.
--Roller--
18.06.2012 18:57:50
Mikäs ois hyvä biisi notta lyydistä moodia vois reenijammailla siihen päälle? Sävellajilla ei niin väliä..

Tyyliin: mixolyydiselle bluesia, jooniselle jotaki iha perus poppia, aioliselle hevirokkia.. jne.
Blues man -99
21.06.2012 22:13:39
Voisit selittää että mitä tarkoittaa avoin viritys.
Swan
21.06.2012 22:17:22
Blues man -99: Voisit selittää että mitä tarkoittaa avoin viritys.

Tarkoittaa sitä, että kaikki kielet avoimina soi jokin sointu. Esim. avoin D on DADF#AD.
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))>
S.M.A.K.
baron
21.06.2012 22:26:30

Blues man -99: Voisit selittää että mitä tarkoittaa avoin viritys.

Mä oon kuullut "huhun" että Sepi Kumpulaisella oli keikalla kaksi kitaraa, toisessa oli avoin duurisointu ja toisessa molli.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Lenco
21.06.2012 23:04:56

On varmasti kysytty aiemminkin, mutta menkööt:

Olen kuullut ja nähnyt monen kitaristin laitavan auenneisiin sormenpäihin pikaliimaa, onko tämä vaarallista?
Zeeboo
21.06.2012 23:11:29
Lenco: On varmasti kysytty aiemminkin, mutta menkööt:

Olen kuullut ja nähnyt monen kitaristin laitavan auenneisiin sormenpäihin pikaliimaa, onko tämä vaarallista?

Syanoakrylaattia käytetään iholiimana pienten haavojen hoidossa. Täytyy vaan varoa, ettei liimaa joudu haavan sisään, koska se saattaa aiheuttaa lievän vierasesinereaktion ja hidastaa paranemista.
White men can't Monk
StayFrosty
23.06.2012 20:51:57 (muokattu 23.06.2012 21:00:17)
Ovatko sus2 ja add9 sama asia?

E: Taisinkin ratkoa sen jo itse, mutta varmistan vain:
Sus2 tarkoittaa, että sointu koostuu I-II-V ja puolestaan add9 koostuu I-III-V-IX?
Zeeboo
23.06.2012 21:05:03 (muokattu 23.06.2012 21:06:24)
StayFrosty: Ovatko sus2 ja add9 sama asia?

Melkein, vaan ei ihan, vaikka 2 ja 9 ovatkin "vähän niinkuin" sama ääni. Add9:ssä on terssi mukana ja sus2:ssa tavallisesti ei. "Tavallisesti" siksi, että joidenkin jazz-teoreetikkojen mukaan sus-soinnussa voi olla myös terssi mukana. Toinen vallitseva käsitys on, että sus = suspended eli soinnun terssi on pidätetty. Aika tavallinen kulku on, että sus4:ssä pidätysääni purkautuu alaspäin, eli kvartti trssiin, samoin kuin sus2 jossa pidätysääni purkautuu ylöspäim, eli sekunti terssiin.

Add9 soi komeesti sellaisenaan ilman purkauksia. Siis noissa perinteisissäkin harmonioissa.
White men can't Monk
baron
23.06.2012 22:42:48 (muokattu 23.06.2012 22:52:40)

Zeeboo: Aika tavallinen kulku on, että sus4:ssä pidätysääni purkautuu alaspäin, eli kvartti trssiin, samoin kuin sus2 jossa pidätysääni purkautuu ylöspäim, eli sekunti terssiin.

Ammattilaiset on antaneet tuolla teoriapalstalla myös tulkinnan että sus2 purkautuu alaspäin eli perusääni pidätetty.
Sen mukaan sus2 soinnussa on terssi ja sävelet siis II - III - V.

(Ylläolevan mukaan sus soinnut purkautuu aina alaspäin eli sus2 priimiin, sus4 terssiin ja sus6 kvinttiin)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Zeeboo
23.06.2012 23:38:42
baron: Ammattilaiset on antaneet tuolla teoriapalstalla myös tulkinnan että sus2 purkautuu alaspäin eli perusääni pidätetty.

add9(omit root)... =D
White men can't Monk
baron
23.06.2012 23:49:24 (muokattu 24.06.2012 10:52:41)

Zeeboo: add9(omit root)... =D

Sen takia ne antoi mulle palautetta että sus2:lle on olemassa kaksi tulkintaa. Oon samaa mieltä sun kanssasi, mieluummin tuota käyttäisin kun halutaan priimiin purkautuvan:-)

"Oikeassa" teoriassa suspension on alaspäin tapahtuva pidätys/purkautuminen ja retardation ylöspäin.
Blues man -99
28.06.2012 22:30:44
Szanne: Sellasta kyselisin, koska kitaristi en ole, että mitkä ovat kitaralle ominaisimmat sävellajit. Itse en kitaristi ole, mutta kuitenkin aina välillä soittellen myös kitaristien kanssa ja joku joskus ohjeisti, että kannattaa soittaa sävellajeissa, jotka mahdollistavat kitaran soiton vapaiden kielien avulla. Eli jos joku jaksaisi luetella näitä kitaralle tyypillisiä sävellajeja, niin kiitos jo etukäteen!

Niin, usein sotetaan E-stä tai A-sta, koska ne ovat kaksi matalinta vapaata kieltä.
Pleku tele
14.07.2012 11:59:26 (muokattu 24.07.2012 14:29:26)

???????
Kitara soi, jos ei se soi se on hiljaa....
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)