Aihe: Soittajan käsi ja rannekanavaoireyhtymä
1 2 3 4 511 12 13 14 1517 18 19 20 21
npk
16.10.2008 14:35:56 (muokattu 16.10.2008 14:37:29)
En tajunnu. Siis käsi roikkuu rennosti sivulla ja kämmen on siis sitä reittä kohti (eihän kämmensyrjä?)

Sori, siis nimenomaan kämmensyrjä.

Käännä kättä ylöspäin? Siis koko kättä käsivarsineen, vai? Vai pelkkää kämmenosaa? Eli siis ranteestako käännetään vai olkapäästä? Ja jos ranteesta, niin miten sitä käännetään ylöspäin? Itseenpäinkö? Vai ulospäin? Ja miten olkapää voi siinä pistää vastaan?

Siis koko kättä käsivarsineen, olkapäästä :) Samaan tapaan kuin jos pyörittäisit koko kättäsi olkapään ympäri, mutta koska kämmensyrjä osoittaa itseäsi kohti, olkapää pistää vastaan kun käsi nousee tarpeeksi ylös. Niin ja ei sitten tehdä vauhdikkaasti, vaan hitaalla liikkeellä.
"Define irony: a bunch of idiots dancing around on a plane to a song made famous by a band that died in a plane crash."
InYourFace90
16.10.2008 16:19:20
Eli siis rystyset osoittavat eteenpäin vai?
Muusikoiden.Net - Haista vi**u! Suomalaisten musiikinharrastajien kohtauspaikka.
Ianuarius
16.10.2008 17:19:21

Ei vaan rystyset on reisiä kohti. :)
Animate-Inanimate
InYourFace90
16.10.2008 17:23:21
Ei vaan rystyset on reisiä kohti. :)

Joo kiitoksia, menee näissä käden osissa sekaisin. :)
Muusikoiden.Net - Haista vi**u! Suomalaisten musiikinharrastajien kohtauspaikka.
ankkiz
16.10.2008 19:13:50 (muokattu 16.10.2008 19:25:28)

Huom: Kyseinen fysioterapeutti myös mainitsi, että tätä venytystä ei pitäisi tehdä heti heräämisen jälkeen, koska hermosto on vielä lepotilassa tms (voi kuulemma aiheuttaa huonoa oloa/oksetusta, en itse ole kokeillut). Tunti heräämisen jälkeen ilmeisesti on ok.

Eipä kannata herätellä hermostoa illallakaan parituntia ennen nukkumaanmenoa, meni nimittäin eilen yli kolmeen, että alkoi unta saamaan :D

Siis koko kättä käsivarsineen, olkapäästä :) Samaan tapaan kuin jos pyörittäisit koko kättäsi olkapään ympäri, mutta koska kämmensyrjä osoittaa itseäsi kohti, olkapää pistää vastaan kun käsi nousee tarpeeksi ylös. Niin ja ei sitten tehdä vauhdikkaasti, vaan hitaalla liikkeellä.

Minäkin näköjään aluksi ymmärsin tekstisi väärin, ja virheellisesti(?) suoritin samantapaista liikettä kuin hammerkääntöä, mutta kihelmöivä tuntuma oli loppujen lopuksi sama kuin suoralla kädelläkin.
Haussa:HALPA kakkos-/projektiskepa/-basso, sekä edulliset sähkörunput.
Ianuarius
16.10.2008 19:48:09

Siis miten niin jos pyörittäisin kättä olkapään ympäri? Eikö tossa ookaan tarkotus saada käsiä sellaseen T -asentoon... että ne sojottaa sivuillepäin?

Ja eikö tuota voi tehdä molemmilla käsillä samanaikaisesti?
Animate-Inanimate
npk
17.10.2008 06:39:30
Eipä kannata herätellä hermostoa illallakaan parituntia ennen nukkumaanmenoa, meni nimittäin eilen yli kolmeen, että alkoi unta saamaan :D

Oho :) Teitkö paljonkin illalla tuota liikettä?
"Define irony: a bunch of idiots dancing around on a plane to a song made famous by a band that died in a plane crash."
npk
17.10.2008 06:42:23 (muokattu 17.10.2008 06:47:15)
Siis miten niin jos pyörittäisin kättä olkapään ympäri? Eikö tossa ookaan tarkotus saada käsiä sellaseen T -asentoon... että ne sojottaa sivuillepäin?

Onpas tuo mun ohje nyt ollut huono :) Ohjeessa ajatuksena oli, että käden liike lähtee eteenpäin. Mutta en itse siis ole fysioterapeutti, sama vaikutushan voi olla myös liikuttamalla käsi T-asentoon.

Ja eikö tuota voi tehdä molemmilla käsillä samanaikaisesti?

Voi varmasti, mutta itse keskittyisin yhteen käteen kerrallaan.
Ianuarius
17.10.2008 09:05:32 (muokattu 17.10.2008 09:10:14)

Onpas tuo mun ohje nyt ollut huono :) Ohjeessa ajatuksena oli, että käden liike lähtee eteenpäin.

Ahaa, okei.

Onko tossa sitten jotain rajoitusta, että monta kertaa saa tehä kerrallaan tai monta kertaa päivässä?

e: Hassua, kun mä lähen viemään kättä eteenpäin ja se nousee kaaressa ylös, niin ei mulla kyllä olkapää missään vaiheessa pistä vastaan. Sen voi nostaa ihan suoraksi ylös. Mitähän mä taas teen väärin...?!?
Animate-Inanimate
Zarmo
17.10.2008 13:46:17

Tuosta melkein kaipais kuvan.
npk
17.10.2008 16:39:16 (muokattu 17.10.2008 16:45:40)
Onko tossa sitten jotain rajoitusta, että monta kertaa saa tehä kerrallaan tai monta kertaa päivässä?

En tiedä. Omantunnon mukaan, omalla vastuulla :) (muutama kerta pitäisi kuitenkin riittää, kerran päivässä).

e: Hassua, kun mä lähen viemään kättä eteenpäin ja se nousee kaaressa ylös, niin ei mulla kyllä olkapää missään vaiheessa pistä vastaan. Sen voi nostaa ihan suoraksi ylös. Mitähän mä taas teen väärin...?!?

Juu kyllähän se ylös asti kääntyy, mutta ei ympäri ilman vastusta (ainakaan mulla).
npk
17.10.2008 17:07:57 (muokattu 17.10.2008 17:10:58)
Tuosta melkein kaipais kuvan.

Totta. En löytänyt netistä sopivaa, joten vaihtoehdoksi jäi vain väkästellä paintilla oma graafinen taideteos:
http://www.kolumbus.fi/niko/misc/hermovenytys.jpg
Zarmo
17.10.2008 20:30:46

Totta. En löytänyt netistä sopivaa, joten vaihtoehdoksi jäi vain väkästellä paintilla oma graafinen taideteos:
http://www.kolumbus.fi/niko/misc/hermovenytys.jpg

Hoho.

Onneks oli suu tyhjä, kun tuon avasin. Hiton komee.
M4ss3 m/
05.12.2008 21:33:15
Moi, minulla on ollut ongelma nyt pikkauskäden etusormen kanssa ongelmia jo vähän pidempääkin.

Eli siis, vuosi taaksepäin pikkauskäden etusormen kynsi alkoi pehmetä, siis, että kynsi on todella ohut ja menee kerroksittain. Nyt tänä iltana kun soitin tai oikeastaan ihan äsken niin sormi meni niin huonoon kuntoon, että soitto oli pakko lopettaa joten kysyisin, että onko pikkaustekniikkani ihan paska jos soiton jälkeen vielä kynnen jälkeenkin tuntuu polttelua eli siis kielet iskenyt sinne asti. Miten tästä nyt eteenpäin, koska näin en enää todellakaan voi jatkaa?

Ja toisena on sitten otelautakäden sormet. Keski- ja nimetönsormi ovat todella kipeitä nykyään. Nahka on todella paksu ja kova mikä on sinäänsä hyvä juttu kitaran soitossa(?), mutta sitten parinkin bendin jälkeen nykyään kynsi repeää sen alta niin, että ainakaan bendausta ei voi jatkaa. Yleensä puren kynsiä ja ihoa kynnen vierestä ja uskon tämän liittyvän tähän ongelmaan. Miten tuota ihon repeämistä siitä kynnen alta voisi estää?
Postipate
02.01.2009 23:17:33
Itselläki alkanut viime pari kuukautena ihan väsymään vasen käsi aika helposti. Parin tunnin soittamisen jälkee se on nii voimaton, että saa roikotella ihan. Ihmeellisesti se väsymys tuntuu jossain tuossa hauiksen kohalla ja puristusvoima on aika heikko. Osaisko joku selittää mistä johtuu? Ja mitä kannaittaisi tehdä.
Nurmituomas
06.01.2009 14:06:55 (muokattu 06.01.2009 14:07:48)
Itselläki alkanut viime pari kuukautena ihan väsymään vasen käsi aika helposti. Parin tunnin soittamisen jälkee se on nii voimaton, että saa roikotella ihan. Ihmeellisesti se väsymys tuntuu jossain tuossa hauiksen kohalla ja puristusvoima on aika heikko. Osaisko joku selittää mistä johtuu? Ja mitä kannaittaisi tehdä.

kitaran paino vetää jonkun niska/selkänikamavälin jumiin, se puristaa hermoa ja vie voiman

itsellä ei soittamisesta ole tullut ongelmaa käteen, kyykkymoottoripyörällä ajosta on ja hiirestä. myöskään etunojapunnerruksia ei kannata tehdä. eikä hakata kämmentään mihinkään.

moottoripyörä on siitä paha, kun siinä nojataan etukenossa täriseviin tankoihin. lisäksi kaasukättä taivutellaan juuri ranteella. ostin pystymmän mp:n, niin no problem anymore. lääkärikin sanoi, että helpompi vaihtaa pyörä kuin ranne.

veikkaan, että yksi ongelma on kitaran huonot säädöt, kielet ovat liian korkealla yläpäästä ja sitten otetaan F:ää kauhealla voimalla. vaikka sen pitäs irrota ilman voimaa. helpoin on opetella hendrix soinnut, eli peukalolla E kieli.

voi myös olla, että moni harjoittelee kaiken istuen, sitten soittaa vasta oikeasti seisten, jolloin ranne on aivan tiltissä. itse soitan aina seisten.
Postipate
06.01.2009 14:44:40
kitaran paino vetää jonkun niska/selkänikamavälin jumiin, se puristaa hermoa ja vie voiman

itsellä ei soittamisesta ole tullut ongelmaa käteen, kyykkymoottoripyörällä ajosta on ja hiirestä. myöskään etunojapunnerruksia ei kannata tehdä. eikä hakata kämmentään mihinkään.

moottoripyörä on siitä paha, kun siinä nojataan etukenossa täriseviin tankoihin. lisäksi kaasukättä taivutellaan juuri ranteella. ostin pystymmän mp:n, niin no problem anymore. lääkärikin sanoi, että helpompi vaihtaa pyörä kuin ranne.

veikkaan, että yksi ongelma on kitaran huonot säädöt, kielet ovat liian korkealla yläpäästä ja sitten otetaan F:ää kauhealla voimalla. vaikka sen pitäs irrota ilman voimaa. helpoin on opetella hendrix soinnut, eli peukalolla E kieli.

voi myös olla, että moni harjoittelee kaiken istuen, sitten soittaa vasta oikeasti seisten, jolloin ranne on aivan tiltissä. itse soitan aina seisten.

Kitaran säädöt on kyllä hyvässä kunossa eikä sointujen ottamisessa tarvitse voimaa edes paljon. Mutta niskat on kyllä aika jumissa tällä hetkellä, että jospa siinä olisi vika.
kamikazee
09.01.2009 17:10:21
Olen nyt huomannut sellaista pientä kipua ranteessa kun kättä taittaa alaspäin ja käännän sitä vasemmalle niin tuntuu sellainen vastenmielinen tunne, että kuin luu lähtisi pois. Siinä yleensä ei tunnu kipua, mutta kitaran soiton jälkeen saattaa tuntua kipua. Kitaran soittoon se ei vaikuta, mutta kun tälläinen topicki niin otin asian huolekseni tänne, enkä kuitenkaan halua, että se pahenisi isompaan kipuun.

Se kipu alkoi tässä muutama päivä sitten, kun vetiin leukoja tangolla. Olen myös ruvennut pelkäämään, että se johtuu siitä, kun jouluna alkoin nostamaan käsipainoja, punnertamaan, vetämään leukoja ja puristelemaan ranne puristimella säännöllisesti, niin saattaisi johtua niistäkin.

Lisäksi kitaraa en ole kovin kauaa soittanut (joten ei pitäisi kitaran soitosta johtua) ja olen muutenkin melko nuori (15v), että sen takia luulen tuon urheilun aiheuttavan sitä.
Mitähän tähänkin pitäis ilmoittaa?!
Valdemart
10.01.2009 15:48:51

Olen nyt huomannut sellaista pientä kipua ranteessa kun kättä taittaa alaspäin ja käännän sitä vasemmalle niin tuntuu sellainen vastenmielinen tunne, että kuin luu lähtisi pois. Siinä yleensä ei tunnu kipua, mutta kitaran soiton jälkeen saattaa tuntua kipua. Kitaran soittoon se ei vaikuta, mutta kun tälläinen topicki niin otin asian huolekseni tänne, enkä kuitenkaan halua, että se pahenisi isompaan kipuun.

Se kipu alkoi tässä muutama päivä sitten, kun vetiin leukoja tangolla. Olen myös ruvennut pelkäämään, että se johtuu siitä, kun jouluna alkoin nostamaan käsipainoja, punnertamaan, vetämään leukoja ja puristelemaan ranne puristimella säännöllisesti, niin saattaisi johtua niistäkin.

Lisäksi kitaraa en ole kovin kauaa soittanut (joten ei pitäisi kitaran soitosta johtua) ja olen muutenkin melko nuori (15v), että sen takia luulen tuon urheilun aiheuttavan sitä.

Tuskin punnerruksista ja muista liikkeistä johtuu kunhan teet ne oikein. Tuntuuko kipua itse suoritusten aikana? Kannattaa varoa tekemästä liian rankkoja sarjoja heti alkuun, jos ei ole aikaisemmin juuri tuon tyylistä kuntoilua harrastanut. Sama kitaran soitossa, ei kannata heti hakata täysillä 24/7. Lämmittely yms. auttaa. Anna elimistölle aikaa sopeutua. Nuo käsipaino yms. treenit ovat hyväksi ja varmasti pitkässä juoksussa vähentävät tuon kaltaisia kipuja kunhan muistaa lämmitellä ja ehkä vähä venytelläkin.
You Can't Put Your Arms Around a Memory
kamikazee
10.01.2009 21:59:33
Tuskin punnerruksista ja muista liikkeistä johtuu kunhan teet ne oikein. Tuntuuko kipua itse suoritusten aikana? Kannattaa varoa tekemästä liian rankkoja sarjoja heti alkuun, jos ei ole aikaisemmin juuri tuon tyylistä kuntoilua harrastanut. Sama kitaran soitossa, ei kannata heti hakata täysillä 24/7. Lämmittely yms. auttaa. Anna elimistölle aikaa sopeutua. Nuo käsipaino yms. treenit ovat hyväksi ja varmasti pitkässä juoksussa vähentävät tuon kaltaisia kipuja kunhan muistaa lämmitellä ja ehkä vähä venytelläkin.

No nyt huomasin, että vasempaan tuntuu vielä helpommin sellainen vihlova kipu. Jos esim. pepsi pullon korkin avaan niin siinä vasemmalla pyöritän pulloa ja oikealla korkkia niin tunnen kivun ranteessa. Lisäksi vähän epäillyttää tuo ranne vahvistin, kun kerran kuulin, että nintendo ds:sän guitar hero peli aiheuttaa käsikipua ja ranne vahvistin tekee hiukan sen tyylistä liikettä.
Mitähän tähänkin pitäis ilmoittaa?!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)