Aihe: Onko "harjoituksista" hyötyä?
1 2 3 4 510 11 12 13 14
Yallup
16.07.2013 08:48:33
WanhaWetäjä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Amusia
Tämä on ihan faktaa, vaikka onkin wikipediasta...se on aika harvinaista mutta
lienee myös niin että on olemassa totaalista ja lievempää korvattomuutta (=useat tanssimuusikot,erityisesti basistit, heh heh) johon liittyy usein myös lähes täydellinen rytmitajuttomuus eli leikkkisästi sanottuna tulee joskus kuolemaan rytmitajuihinsa tulematta ;-)

Mutta treenaaminen kannattaa aina, ite oon innostunut wanhoilla päivillä treenaan päivittäin, tosin omaehtoisesti soitellen niitä näitä eli ei mitään 1234 tylsiä tekniikkatreenejä vaan musiikkia, melodioita, sointuja, improvisointia taustojen kaa yms...mutta mikä kullekkin sopii, eri genren soittajat treenaa ihan eri juttuja, pääasia että ei treenaa väkisin ja kellon kaa pakonomaisesti joka päivä vaan sillon kun siltä tuntuu.

Mulla on yksi tuttu, joka harrastaa hifiä. On vehkeet viimeistä päälle ja kaiutinkaapelit paksua monsteria ja kultaliittimiä. Oltiin kuuntelemassa, kun oli hankkinut taas uutta. Ihmeteltiin, miten kuulostaa oudolta, kuin ääni tulisi jostakin väärästä suunnasta. Kaverin mielestä sellaista ei ollut ja epäili akustiikkaa. Ilmeni, että johdot oli väärin ja kaiuttimissa oli vaihevirhe. Kaveri hifistinä ei huomannut edes noin selvää vääristymää, joka suorastaan kirkui korvaan jo maallikolle. Kun johdot pantiin oikein, kaveri ei huomannut eroa. Oli toki harrastanut musiikkia koko ikänsä.

Itselläni on aika hyvä sävelkorva ja huomaan pienenkin riitasoinnun, esim kitarassa ja olen "kamppaillut" sen tasavireasian kanssa. Soittajana en ehkä ole kummoinen, mutta kaikista soittimista ääni on lähtenyt ja kitara, ehkä bassokin tuntuu luontevalta. Silti minulla on suuria ongelmia kosketinsoittimien kanssa ja joku haitari ei lähde sitten millään. Toki jotakin yksinkertaista aina saa, mutta soittamisesta ei voi juurikaan puhua. Minulla on vahva käsitys siitä, että en minkäänlaisella harjoittelulla saisi vilivesterimäistä säkkijärvenpolkkaa kurtusta ulos. Toisaalta tytär soittelee pianoa kuin vettä vaan. Ihan harmittaa! Tosin hän kävi (oma aloitteisesti) pianotunneilla ja se kyllä näkyy. Hän pimputti jotakin tylsää sarjaa kotona ja kohta veteli kaiken mitä nuotteja suinkin löysi. Vaimo toisaalta ei saa kuin ukkonooan melodikasta, ei edes jänisistuimaassa tule katkeilematta. Muita soittimia hän ei osaa edes käsitellä. On kokeillut ja tykkää esim laulaa, paras ääni koko perheessä.

Siis harjoituksista on hyötyä, yleensä ovat ihan välttämättömiä ja ihmisissä on eroja ja lahjakkuutta, vaikka sitä ei kaikki niele. Aloittajalle sanoisin, että kannattaa ne harkat käydä läpi. Aina sieltä jotakin saa irti.
"Tosta se taitaa lähteä.."
Euphonium
16.07.2013 22:32:32
Yallup:
Siis harjoituksista on hyötyä, yleensä ovat ihan välttämättömiä ja ihmisissä on eroja ja lahjakkuutta, vaikka sitä ei kaikki niele. Aloittajalle sanoisin, että kannattaa ne harkat käydä läpi. Aina sieltä jotakin saa irti.

En kyllä tässäkään keskustelussa ole huomannut kenenkään väittävän, ettei ihmisissä olisi eroja ja lahjakkuutta.
Pande
17.07.2013 13:52:23 (muokattu 17.07.2013 14:00:30)

Yallup: vilivesterimäistä säkkijärvenpolkkaa

Justiinsa tänään tein tohon säkkijärven polkkaan kitarasovituksen (kun olemassaolevat ei mua tarpeeksi tyydyttäny, piti yhdistää eri versioista kivoja puolia). Tuo on hyvä harjotus moneen juttuun, ja sentään samalla osa suomalaista kansanperinnettä. Jos olis joku paikka johon tuupata niin laittaisin jakoon nuotit pdf:änä.
Vetehinen
19.07.2013 20:27:49
Pande: Justiinsa tänään tein tohon säkkijärven polkkaan kitarasovituksen (kun olemassaolevat ei mua tarpeeksi tyydyttäny, piti yhdistää eri versioista kivoja puolia). Tuo on hyvä harjotus moneen juttuun, ja sentään samalla osa suomalaista kansanperinnettä. Jos olis joku paikka johon tuupata niin laittaisin jakoon nuotit pdf:änä.

Miten ois vanha kunnon Dropbox.com?
"Once you free your mind about a concept of harmony and music being correct, you can do whatever you want." (Daft Punk)
jesteri
19.07.2013 20:54:28
Riippuu harjoituksista.
Wradlin
20.07.2013 00:06:49
jesteri: Riippuu harjoituksista.

Ei riipu. Kyllä ne on kaikki ihan yhtä turhia.
Vetehinen
20.07.2013 02:02:44
jesteri: Riippuu harjoituksista.

Pidä taukoa. Toivottavasti saat vielä seisomaan. Tsemppiä!
"Once you free your mind about a concept of harmony and music being correct, you can do whatever you want." (Daft Punk)
Tonski
20.07.2013 12:06:47

Tää triidi tarvii enää jonkun heittämään sen korneimman jeesustelumantran "soita musiikkia, älä harjoituksia", niin alkas olla koko paketti hiljalleen lukkokypsä. Juuhm..
WanhaWetäjä
20.07.2013 12:38:39

Tonski: Tää triidi tarvii enää jonkun heittämään sen korneimman jeesustelumantran "soita musiikkia, älä harjoituksia", niin alkas olla koko paketti hiljalleen lukkokypsä. Juuhm..

http://www.youtube.com/watch?v=jkinLvUrUYE

Tuosta, kerkesin ennen Juccizta, oikeestaan tää ylläoleva linkki kuuluisi tonne "kuka soittaa musikaalisimmin" topicille...eli kun riisutaan pois se jumalaton prosessointi ja eturauhasarsenaali niin mitä jää? Tässä tapauksessa musiikkia...

Ihan hyvässä hengessä ja mitenkään teitä/heitä/keitä lie joskus todella yliprosessoituja tilupettereitä aliarvioimatta, treenaamisen voisi suunnata johonkin muuhun(kin) kuin siihen yhteen ja samaan genreen, varmasti moni näin tekeekin ja hyvä niin.
Yks pätevä konsti todeta oma paskuus/soiton epätarkkuus on soittaa jollain plugarilla soolo, kaikilla mausteilla=säröt,kaiut,kompurat etc...kuulostaa ihan vitun ok (omasta mielestä) MUTTA otappa kaikki efektit pois niin johan alkaa löytymään kaikenmoista pientä korjattavaa, kokeiltu on.

Ei kai tuossa ollut mitään järjellistä pointtia mutta monipuolinen treeni MYÖS ilman mitään äänenmuokkausta lienee se mihin vois itse kukin pyrkiä...kuin myös oman soiton kriittinen analysointi on joskus paikallaan. Toisaalta, kukin treenaa just sitä mikä tuntuu omasta itsestä mielekkäältä, mulla on nyt se vaihe että pitäs vanhoilla päivillä oppia hybridipikkausta ja sormilla soittoa eli olen alkanut verestää nuoruuden klasarikitaraopintoja, ei musta mitään "joepassia" tai "robbenfordia" koskaan tule mutta jotenkin tuo sormilla soitto antaa ihan uusia ulottuvuuksia soittoon ja mielekkyyttä treenaamiseen.
mpekkanen
20.07.2013 13:21:38
Tonski: Tää triidi tarvii enää jonkun heittämään sen korneimman jeesustelumantran "soita musiikkia, älä harjoituksia", niin alkas olla koko paketti hiljalleen lukkokypsä. Juuhm..

Joo,näinhän tämä menee.

Muistan kun joskus eräs yhdessä baarissa tuli neuvomaan minua ja sanoi että vaikka ei itse soita mitään soitinta niin hän kuuntelee hyvää musiikkia (siis omasta mielestä,mikä tarkoitti tässä tapauksessa pelkkää iskelmää) ,niin hän kertoi että jos haluaa tulla hyväksi soittajaksi niin on soitettava sitä mitä yleisö haluaa kuulla. Ei siis sitä mitä itse haluaa soittaa tai kuunnella.

Tästä olisi voinut väittää ,ettei hän kuuntele edes hyvää musiikkia kun näinkin laaja on käsitys koko asiasta. On muutenkin aika pitkälle mietitty jos kehoittaa toista tekemään sellaista joka ei itseä miellytä.

Miltäköhän vaikka Rollareista tuntuisi soittaa samoja biisejä jos ne olisivat jo silloin 60-luvulla tehty pelkästään muita miellyttääkseen. Samaa voi ajatella kaikista vanhemmista bändeistä. On varmasti aika raskasta soittaa 300 keikkaa vuodessa 30-40 vuotta, kappaleita joista ei edes tykkää.

Kyllä tähän aiheeseen voitaisiin lukkoa lyödä jo minunkin puolesta.
Tonski
20.07.2013 13:35:33

WanhaWetäjä: http://www.youtube.com/watch?v=jkinLvUrUYE

Tuosta, kerkesin...

Mä en nyt hiffaa miten nää yliprosessoidut soundit ja tilupetterit liittyy koko aiheeseen..? Kysymys kuului 'Onko "harjoituksista" hyötyä?' ja vastaus kuuluu 'On.' Ne auttavat ottamaan haltuun sellaista soittoteknillistä pohjaa, joka on omattava tietynasteisen kappaleiden omaksumiseen, tää on aivan musagenrestä ja soittimesta riippumaton lause.. You gotta see the big picture here, mun mielestäni noin yleispätevästä asiasta puhuttaessa kuin mitä otsikossa lukee on aika aiheetonta redusoida keskustelunaihe johonkin tiluvsjatsi-pohjalle(mikä on muuten ihan vitun kaluttu luu jo.. käsi ylös kuka haluu ottaa 1234-treenit pöydälle seuraavaks? :D) ihan samalla tavalla kuin iskelmävsmetalli tai mille tahansa muullekaan erikoistapaukselle, koska siitä ei lähtökohtaisesti ole kyse. Toi että musaa ja soitintaan kannattaa harjoittaa mahdollisimman monipuolisesti ois mun mielestäni kyllä hirveen hyvä neuvo kenelle tahansa; jokanen luo tässä itse itselleen sen sellin, jonka sisällä istuu. Sen saa ite päättää, miten ison siitä haluaa.

Muuten, pirun hyvän kuulosta kamaa löytyi linkin takaa.
Zeeboo
20.07.2013 14:08:05
Klasaripuolella ei just kyseenalaisteta harjoitusten tarpeellisuutta. Jokaisella - tai ainakin hyvin suurella osalla - etyydillä on tarkoitus treenata jotain tai joitain täsmäalueita soittamisessa. Asteikot ja asteikkojen sahaaminen ja arpeggiot ovat siellä "pakollisia kuvioita", etyydit taas sävellettyä kamaa, joita on ihan mielekästä soittaa niiden musiikillisten ulottuvuuksienkin (sopiva hymiö) ansiosta.

Pitäisi varmaan olla aika varovainen sanakäänteissään, kun alkaa vertaamaan klasari- ja poppirokkijatsipluussi-treenaamista. Tuntuu vaan, että siellä "vakavammalla puolella" homma on hemmetin paljon järkevämmällä pohjalla just sen suhteen, että harjoiteltavat asiat mitoitetaan soittajan kulloisenkin tason mukaan. Omin nokkineen soittelevan tyypin - jollaisia vissiin valtaosa kitaristeista on - treenaaminen on helposti melkoita hakuammuntaa, eikä niistä tehdyistä "harjoituksista" siirry paljoakaan soittamiseen.

Pakolliset suositukset treeneihin (taas sopiva hymiö, koska nämähän ovat tietysti jo kaikkien hyllyssä):
- Willian G. Leavitt: A Modern Method For Guitar, vol 1, 2, 3
- Saman hemmon: Melodic Rhythms For Guitar, (prima vistalle ja rytmiikalle hyvä pumaska)
- Mick Goodrick: The Advancing Guitarist (tosin ei kannata vaivautua, ellei jaksa ajatella lukemaansa eikä soveltaa)
White men can't Monk
kekkuliheikki
20.07.2013 18:42:14
Vastaan otsikon kysymykseen 'en tieda'. Siirran vastauksen studiojoukkueelle.
WanhaWetäjä
21.07.2013 11:34:46

Tonski: Mä en nyt hiffaa miten nää yliprosessoidut soundit ja tilupetterit liittyy koko aiheeseen..?
Vaikka niin että kun lukee kitarapalstan juttuja niin eikö suuri(n) osa palstan jannuista ole juurikin tähän kategoriaan luokiteltavia, on sitten kyseessä "kuka soittaa musikaalisimmin" tai joku Axe-ketju soundi/biisinäytteineen?
Suuresti karrikoiden, jos soittaa vain sitä yhtä ja samaa, joskus todellakin itselle ylivaikeaa tabulatuurikamaa, prosessoiduilla,soittoa huomattavasti helpottavilla soundeilla niin ehkä joku muukin treenimuoto vois olla paikallaan jotta kuulisi miltä se kitara ja oma soitto oikeasti kuulostaa ja millä tasolla oikeasti ollaan, eli ns "perse edellä puuhun" treenejä en oikeen tajua...tämäkin tietenkin ihan kuvitteellista ja luetun perusteella stereotypiaksi muuttunutta wanhan hämyn aivopierua, eihän tätä tietenkään tapahdu oikeassa elämässä ;-)

Kysymys kuului 'Onko "harjoituksista" hyötyä?' ja vastaus kuuluu 'On.'
Ne auttavat ottamaan haltuun sellaista soittoteknillistä pohjaa, joka on omattava tietynasteisen kappaleiden omaksumiseen, tää on aivan musagenrestä ja soittimesta riippumaton lause..

Joo, tosin eihän läheskään kaikki treenaa noin tavoitteellisesti vaan niitä näitä, musaa opiskelevat treenaavat varmaan monipuolisemmin kuin yhden genren ukot on sitten kyse rautalangasta, bluesista, hevistä tai jazzista. Mutta kukin tavallaan,
ja onhan se toki niin että jos haluaa perehtyä kunnolla johonkin tyylilajiin ja se on se oma juttu niin sitä myös treenaataan ja kamatkin hommataan sen mukaan.

You gotta see the big picture here, mun mielestäni noin yleispätevästä asiasta puhuttaessa kuin mitä otsikossa lukee on aika aiheetonta redusoida keskustelunaihe johonkin tiluvsjatsi-pohjalle(mikä on muuten ihan vitun kaluttu luu jo.. käsi ylös kuka haluu ottaa 1234-treenit pöydälle seuraavaks? :D)
Hehe..nuohan oli ihan ekoja perustreeneja mitä klasaripuolella opetettiin, kyllä niitä tulee vieläkin soiteltua vaikkapa telkkaria katsellessa, eli eri tempoilla ja jaoilla lähinnä sitä ees taas kaula läpi ylhäältä alas kromaattisesti...mutta harvemmin ja lähinnä että saa wanhat nakit edes vähän vertymään, ja saahan tuosta alueesta vaikka minkälaisia variaatioita.

ihan samalla tavalla kuin iskelmävsmetalli tai mille tahansa muullekaan erikoistapaukselle, koska siitä ei lähtökohtaisesti ole kyse. Toi että musaa ja soitintaan kannattaa harjoittaa mahdollisimman monipuolisesti ois mun mielestäni kyllä hirveen hyvä neuvo kenelle tahansa; jokanen luo tässä itse itselleen sen sellin, jonka sisällä istuu. Sen saa ite päättää, miten ison siitä haluaa.
Sepä se, monet vaan jämähtää sille omalle mukavuusalueelleen ja kaikki muu on paskaa, ite tykkään soittaa kaikkee, jo ammatinkin puolesta pitää taipua humpasta&tangosta etc rautalangan kautta rokkenrolliin ja siihen iskelmä"heviin"ja suomi-poppiin.
Jälleen karrikoiden mutta itse koettuna ; noita yhden asian soittajia eksyy sillon tällön myös tanssikeikoille, siinä kohtaa monipuolisen treenin tulos tai puute kuuluu välittömästi, pahinta mitä voi olla on tyylitajuton, joskus jopa koulutettu "tilupetteri" soittamassa tanssimusaa, parhautta se että kun biisin tyyli vaihtuu niin myös soittotapa/soundimaailma on sen mukainen. No joo, myös se tyypillinen kitaristin kattaus tanssigenressa eli Strato, Vox&Rolandin nauhakaiku on aika tympeä yhdistelmä kuunnella koko iltaa ja joka biisissä.

Muuten, pirun hyvän kuulosta kamaa löytyi linkin takaa.
Joo, mies, kitara ja vahvistin riittää, tässä tapauksessa...ei sillä että en arvostaisi
omassa kastissaan olevia "tilupettereitä" kuten Govan, se musa nyt ei vaan oikeen jaksa innostaa, sen sijaan joku Symphony X -tyyppinen melodisempi osasto toimii kyllä.
http://www.youtube.com/results?sear … .0.0...1ac.1.11.youtube.6nruAwOa_2k
Tossa on kanssa aika mukava kattaus aika monen genren kitaramusaa samalla levyllä, ei taitaisi ihmisen aika riittää että sais treenaamalla haltuun nuo kaikki tyylit mutta kiva noita mestareita on kuunnella ja ottaa oppia vaikka sitten sitä kautta, aina noista jotain tarttuu.
Pande
22.07.2013 07:53:31 (muokattu 22.07.2013 07:55:50)

beliel: Miten ois vanha kunnon Dropbox.com?

Njoo on tuo kyllä käytössä, ei ole aiemmin tullu linkitettyä sieltä mitään mutta tulipahan nyt koitettua.

Tässäpä siis sitä säkkijärvenpolkkaa, ihan korvakuulolta tehtynä ja sellainen sovitus/versio joka itsestä kuulostaa kivalta:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/28288693/polkka.pdf

Jos tuota joku innostuu tämän perusteella soittamaan niin huomatkaa staccatomerkinnät. Sormitukset ovat siten miten itse tykkään tuon soittaa, voi tuntua joistakin oudoilta ainakin äkkiseltään. Tahdista 18 alkavassa osassa asemanvaihto pikkurillillä toimii kivasti (sormitus 2-1-2-4-4 jne.). Viimesessä osassa (alkaen tahdista 34) on modulaatio, joka kuulostaa omasta mielestäni paremmalta kuin samassa sävellajissa pysyminen. Toisaalta jos soittaa saman kvarttia alempaa (samassa sävellajissa) niin on teknisesti helpompaa.

Harjottaa kivasti aika montaakin teknistä asiaa samalla.
Janus
22.07.2013 08:18:40
Pande: Tässäpä siis sitä säkkijärvenpolkkaa, ihan korvakuulolta tehtynä ja sellainen sovitus/versio joka itsestä kuulostaa kivalta:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/28288693/polkka.pdf

Plus vaivannäöstä, mutta sovitukseksi tuota ei nyt julkisesti kannata mennä sanomaan - kyseessä on vain kappaleen teema kitaralla esitettynä, joukossa muutama "väärä"/tulkinnanvarainen ääni.

Viimesessä osassa (alkaen tahdista 34) on modulaatio, joka kuulostaa omasta mielestäni paremmalta kuin samassa sävellajissa pysyminen. Toisaalta jos soittaa saman kvarttia alempaa (samassa sävellajissa) niin on teknisesti helpompaa.

Modulaatio on ihan alkuperäisessäkin ja osa sävellystä. Noi alkupätkän enharmoniavirheet (C-mollibiisi ilman sävellajin etumerkintää ja etumerkkeinä pelkkiä ylennyksiä alennusten sijaan) tavallaan ymmärtää, jos miettii GP:n rajoituksia notaatio-ohjelmana, mutta tahdissa 34 tulee aivovaurio, kun modulaatiota (Cm => Fm) kuvataan ihan väärän sävellajin uudella etumerkinnällä, joka vain lisää tilapäisten etumerkkien tarvetta.

Tabulatuurissa ja fraseerausmerkinnöissä ei luonnollisestikaan ole mitään vikaa.
Pande
22.07.2013 09:03:46 (muokattu 22.07.2013 09:33:09)

Janus: Plus vaivannäöstä, mutta tuota ei nyt julkisesti kannata mennä sanomaan - kyseessä on vain kappaleen teema kitaralla esitettynä, joukossa muutama "väärä"/tulkinnanvarainen ääni.

Ja pakolliset meriselitykset:
Sovitus se on huonokin sovitus :-) En mä nyt päätäni tämän pantiksi ole laittamassa muutenkaan, ei pidä ottaa näitä niin vakavasti, tämähän on sentään internet. Kirjoitinpahan nyt muistiin.

Janus: Modulaatio on ihan alkuperäisessäkin ja osa sävellystä. Noi alkupätkän enharmoniavirheet (C-mollibiisi ilman sävellajin etumerkintää ja etumerkkeinä pelkkiä ylennyksiä alennusten sijaan) tavallaan ymmärtää, jos miettii GP:n rajoituksia notaatio-ohjelmana, mutta tahdissa 34 tulee aivovaurio, kun modulaatiota (Cm => Fm) kuvataan ihan väärän sävellajin uudella etumerkinnällä, joka vain lisää tilapäisten etumerkkien tarvetta.

Tabulatuurissa ja fraseerausmerkinnöissä ei luonnollisestikaan ole mitään vikaa.

Joo ei tullut tuota kovinkaan tarkasti oikoluettua, nuotteja ei tule juurikaan luettua -- koska siihen on niin äärimmäisen harvoin tilaisuutta saati tarvetta. Olisihan tuo nyt pitänyt vähän tarkemmin katsoa, ja niinpä korjasin nuo etumerkinnät tuohon ettei kellään muulla viattomalla muusikolla mieli nyrjähdä :-)

E: paha muuten sanoa mitä on alkuperäisessä sävellyksessä kun hyvinkin moninaisten (keskenään ristiriitaisten) Youtube -versioiden perusteella toimii. Ja kuka tällaisissa sävelmissä on se auktoriteetti joka on "oikean" version tehnyt?
Jucciz
22.07.2013 23:32:33
Pande: Ja pakolliset meriselitykset:
Sovitus se on huonokin sovitus :-) En mä nyt päätäni tämän pantiksi ole laittamassa muutenkaan, ei pidä ottaa näitä niin vakavasti, tämähän on sentään internet. Kirjoitinpahan nyt muistiin.

Joo ei tullut tuota kovinkaan tarkasti oikoluettua, nuotteja ei tule juurikaan luettua -- koska siihen on niin äärimmäisen harvoin tilaisuutta saati tarvetta. Olisihan tuo nyt pitänyt vähän tarkemmin katsoa, ja niinpä korjasin nuo etumerkinnät tuohon ettei kellään muulla viattomalla muusikolla mieli nyrjähdä :-)

E: paha muuten sanoa mitä on alkuperäisessä sävellyksessä kun hyvinkin moninaisten (keskenään ristiriitaisten) Youtube -versioiden perusteella toimii. Ja kuka tällaisissa sävelmissä on se auktoriteetti joka on "oikean" version tehnyt?

C-mollibiisi ja siispä sen mukainen etumerkintä. Modulaatio F-molliin ja etumerkintään yksi alennusmerkki lisää. Näkyi olevankin oikein nyt. Vili Vesterisen tai Lasse Pihlajamaan levytyksistä saat oikeat äänet. YouTube-versioissa voi olla monenlaista "omiin nimiin soittamista"...
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
kekkuliheikki
23.07.2013 09:16:27
Talle miehelle ainakin oli. Aivan uskomaton veto.

http://www.youtube.com/watch?v=lVbTTmEmDxY
HS
23.07.2013 11:22:03
Terve
kekkuliheikki: Talle miehelle ainakin oli. Aivan uskomaton veto.
http://www.youtube.com/watch?v=lVbTTmEmDxY

Ei se vissiin paljon harjotellu. Soitti vaan sitä musiikkia! :)
Pitäisikö tästä nyt olla jotain mieltä?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)